Tamron 28-75 f2.8 FE

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
tjn
Viestit: 35
Liittynyt: Tammi 07, 2005 8 : 39

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja tjn »

Supermikrokontrasti (eli mikrokontrastin alakontrasti) on tässä optiikassa aivan kertakaikkiaan surkea, ei kannata missään nimessä sekaantua tähän täyteen kökköön. Laita rahat johonkin parempaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

https://youtu.be/njUJFsJBqxQ" onclick="window.open(this.href);return false;
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja T71 »

Mulle kävi "kerran" peilikameralla noin ja olin unohtanut laittaa virrat päälle.
Tää peilitön on siitä hieno, että ei käy samaa mokaa! :)
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

https://youtu.be/uD35uV-2LWE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilmeisesti jotain häikkää on tarkennuksessa. Video meiningissä etenkin.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja TiRy »

https://youtu.be/k4RvE49E03g" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei tämä tarkennusnopeudeltaan ja täsmällisyydeltään huonolta vaikuta. Linkissä 3 minuutin video, jossa näytetään seuraavaa tarkennusta ja eye-af:ää. Tyttö hyppelehtii edestakaisin ruudulla ja ruudun ulkopuolella ja af tuntuu naulaavan nopeasti kohteen.
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyllä se ripeästi siirtää taustasta kohteeseen.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Uusi Tammukka on nyt kätösessä. Rakenne on jämäkkää muovia ja sisempi putki ei falskaa yhtään. Tarkennus on äänetön, mut jonkin verran verkkaisempi mitä 24-70GM-putkessa.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Missä kamerassa olet kokeillut?

Mites optisesti, ja af tarkennuksen täsmällisyys?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

aikaarska kirjoitti:Missä kamerassa olet kokeillut?
Oon kuvannu vasta A7III:n nokalla.
Mites optisesti, ja af tarkennuksen täsmällisyys?
Bokeh on mun mielestä 2470GM tasolla, eli ihan ok mut välillä on vähän karun näköstä. Keskeltä on terävää 24 Mpix kennolla ja laitoja en oo kahtonu sillä silmällä. Testailen jossain vaiheessa A7RIII:n nokalla ja kattelen laidat myös.

Tarkennus osuu hyvässä valossa hyvin, mut hämärässä ei aina löydä kohdetta. Kerran ei löytäny millään kun kuvasin puolisoa joka luki kirjaa siten, että kirja oli etualalla ja sommiteltu pään viereen. Tilanne korjaantui kun siirryin itse hiukan.

Ensivaikutelma on se, että tää on ihan hyvä tötterö mut ei mikään tajuntaa räjäyttävä laitos. Hinta/laatu-suhde tuntuu kuitenkin mainiolta!
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kohta on siis ostettu joku toinenkin kun ensin tuli ostettua platku tamron?
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Maffer kirjoitti:Kohta on siis ostettu joku toinenkin kun ensin tuli ostettua platku tamron?
Ei kyllä mä luulen et tää on oikein sopiva siihen käyttötarkotukseen mihin ajattelin, eli backupiksi kiinteäpolttovälisille :) Syntyy ihan ok kuvaa kohtuu hinnalla jos sattuu muut kamat laukeamaan.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Ville^K kirjoitti:
Ensivaikutelma on se, että tää on ihan hyvä tötterö mut ei mikään tajuntaa räjäyttävä laitos. Hinta/laatu-suhde tuntuu kuitenkin mainiolta!
Eli perushyvä. Ilmeisesti aikalailla sellaista mitä Tamron ajatteli siitä tehdäkin...Kohtuuhintainen, kohtuukokoinen peilittömiin ja kohtuulisen hyvää piirtoa.
Harmi, että se Sony Zeiss 24-70/4 ei ole aivan napakymppi piirroltaan. Muuten se olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto myös. Sitten on myös se uusi Sony 24-105/4 joka tekee hyvää jälkeä, mutta hinta pikkuisen karkaa ja koko myös.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ilmeisesti maanantai kappaleita liikkeellä:

https://www.youtube.com/watch?v=9I47j0vtB7M" onclick="window.open(this.href);return false;

En ihan jaksanut tohon jaaritteluun keskittyä, mut palauttaa linssin koska oli ongelmia tarkennuksen kanssa. Piti jatkuvasti renkslaa irti ja takas. Ainakin mun mielestä vaikuttaa ihan vialliselta, koska ei ainakaan mun käsien ohi menneet Tamronit tommosia olleet.
torwinen
Viestit: 901
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 43
Paikkakunta: Brexit

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja torwinen »

Itse peruin oman tilaukseni, syynä useassa yhteydessä näkynyt aika ruma bokeh.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mulla on nyt vajaa 1500 ruutua alla, potrettihommia ja yhdet häät. Mun mielestä tää on bokeh-osastolla aika samanlainen mitä vastaavan polttovälialueen zoomit on. Paras epäterävän alueen piirto on jossai 50 mm kieppeillä kun 75 mm asennossa voi tulla aika selkeetä ääriviivaa palleroihin.

Isoin ongelma tän lasin kanssa on nurkkapiirto. Tai kyllä se riittää 3-4 Mpix nettikuviin, mut jos oikeasti tarvii reunoihin laatua ni tämä ei ole oikea valinta. Dokuhommiin tää on oikein sopiva laitos :)
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hienoa että kerrot kuten asia on. Tamron mikä Tamron. Hyviä laseja siltä lafkalta taitaa olla 15-30 lisäksi jokunen makro. Sulta ei sentään otettu siitä 200% hintaa kuten Petnax tekee.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Tarkennetaan vielä, että mun käyttöön tän lasin piirto on täysin riittävä terävyyden osalta :)

Tässä olis kuvattuna vanha kunnon tiiliseinä Lightroomin oletusterävöitysasetuksilla A7R III:n kennolta, jotta jokainen voi käydä yytsimässä 28 mm terävyyden ja tehdä omat johtopäätökset:

https://www.dropbox.com/sh/pj4rd33qrrux ... -HUSa?dl=0

Terävyys paranee reunoissa kun pidennetään polttoväliä, eli tää on mun yksilön heikoin mahdollinen tilanne. Exiffit löytyy.

Muoks. Vasemman ylänurkan tumma alue ei johdu vinjetoinnista vaan tossa yläpuolella olevasta katoksesta.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja M1O »

Kiitos malleista.

Nojoo, minulle tuo kelpaisi kyllä 100%sesti, vielä kun muistaa että ärrrä kolmosessa pikseleitä riittää että repii kyllä tehokkaasti pienetkin virheet esiin.

Tuskin on mikään hyvyyden mittari tuo reunapiirto varsinkin tällaisessa todella edullisessa jokapaikan höylässä, vai onko jonkun onnistuminen tuosta kiinni, tuskin.
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Peilittömän valitsija tuskin kantaa 24-70 GM kantturaa kairaan. Kyllähän tällainen tusinarutku voi hämätä varsinkin kun se ison reson runko ei paina sen enempää kuin muutkaan.

300e on oikea hinta tämmöiselle.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Tamron 28-75 f2.8 FE

Viesti Kirjoittaja emerik »

Maffer kirjoitti:Peilittömän valitsija tuskin kantaa 24-70 GM kantturaa kairaan. Kyllähän tällainen tusinarutku voi hämätä varsinkin kun se ison reson runko ei paina sen enempää kuin muutkaan.

300e on oikea hinta tämmöiselle.
Ainakin sitä vanhaa suttuputkea sai silloin 15 vuotta sitten kutakuinkin tuohon hintaan. Ei näiltä kannata odottaa liikoja, eli sopii juuri sellaiseen kevyeen kuvaamiseen. Se on siis henkilöstä kiinni, että haluaako tälläisen suttuputken vai haluaako kiinteitä siihen sonyynsa. Toiset arvostaa joustavuutta ja toiset tykkää enemmän hifistellä. Kummassakaan ei ole mitään väärää.
Vastaa Viestiin