Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

En tiedä onko se vain minä, mutta olen jotenkin hurahtanut laajakulma objektiiveihin viime aikoina ;-)

...vai onko kyseessä laajempi trendi? Olen ollut huomaavinaan, että laajiksien tarjonta on kasvanut viime aikoina....Voisiko olla mitään perää?

Nyt kun mietin, niin minulla on ihan selvästi ollut erillaisia kausia valokuvausharrastus uran aikana....Jossain vaiheessa olin oikein innostunut tele-objektiiveista ja tykkäsin kuvata sellaisilla 300-500mm polttoväleillä esimerkiksi lintuja. Nyt en jaksaisi millään lähteä kyttäämään pitkällä putkella oikein mitään, ei vain ole inspiraatiota sellaiseen.
On ollut kausia jolloin lähikuvaus ja makro-objektiivit ovat olleet 'se' juttu. Silloin en taas juuri muuta tehnytkään kun konttasin 50-100mm makroilla pöpeliköissä.

Myös ns. normaali polttovälit ovat olleet kausiluontoisesti ykkösjuttu. Silloin joku 24-70mm zuumi tai 35mm tai 50mm objektiivit ovat olleet tehokäytössä.

Eli lähes kaikesta on tullut ihan tosissaan innostuttua! Mutta nyt viimeisenä on tosiaan laajakulmat..Sen huomaa siitäkin että jos lähden ulkoilemaan kamerareppu mukana , niin varustan kameralaukun kahdella tai kolmella laajakulmalla joista yksi on jo valmiiksi kiinni kamerassa...Näin se vain näyttää nyt menevän.
Kuten tänään. Loistava ulkoilusää, ja kiva napsia valokuvia melkein minkälaisella objektiivilla tahansa, mutta eiköhän tietysti vain Samyang 14/2.8 ollut käytössä. Alusta loppuun.

Tässä muutama laajiskuva mausteeksi, tältä päivältä.

Kuva

Kuva

Kuva

Mites teillä? Oletteko huomanneet että voisi olla menossa joku laajisbuumi ehkä?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
saloma-3
Viestit: 417
Liittynyt: Loka 31, 2004 18 : 34

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Ei ole.
Nikon P900 kuvaan ja aina zoomi lennähtää sinne yli metrin kinovastaaviin lukemiin. Yksityiskohtia!
Näin siis mulla.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

saloma-3 kirjoitti:Ei ole.
Nikon P900 kuvaan ja aina zoomi lennähtää sinne yli metrin kinovastaaviin lukemiin. Yksityiskohtia!
Näin siis mulla.
OK. No joo, siitä ei oikein saa 'laajakulmaa' aikaiseksi hyvällä tahdollakaan ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71
Viestit: 3444
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kännyköissä on aina joku semilaajakulma ja monet etsii samaa kaikki mukaan lookkia myös kamerapuolella, mutta laadukkaammin. Siinä yksi selitys.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

T71 kirjoitti:Kännyköissä on aina joku semilaajakulma ja monet etsii samaa kaikki mukaan lookkia myös kamerapuolella, mutta laadukkaammin. Siinä yksi selitys.
Mietin samaa. Se voisi olla jonkinlainen selitys, ehkä. Joku muutos visuaalisessa hahmottamisessa. Tosin en kyllä mitään selfietä ota noilla laajakulmillani :-)

..Tai siis kyllä minä joskus......Sitä kepillä silmään, joka...

Kuva
Arska DIY selfie-stick!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ironisesti laajiksella tulee helposti hyvin kapeakatseista meininkiä. Vauhti sokaisee.
T71
Viestit: 3444
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:Ironisesti laajiksella tulee helposti hyvin kapeakatseista meininkiä. Vauhti sokaisee.
Tulee käveltyä ohi etualasta.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kantsuu rapsaista se tarkennus ylälaidan tarkennuspisteille, että on muutakin kuin lapaset tarkkana. muuten kiva ja värikäs idea.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja kohan »

Laajikset on joskus ihan kivoja.
Kuva
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kertokaas ny millä ne on kuvattu kans! Laajis on aika laaja käsite :D
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja kohan »

niffe kirjoitti:Kertokaas ny millä ne on kuvattu kans! Laajis on aika laaja käsite :D
FE 12-24@12
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

niffe kirjoitti:Kertokaas ny millä ne on kuvattu kans! Laajis on aika laaja käsite :D
Ja minun siis 14millin Samyangilla, paitsi tuo selfiestick muistaakseni jollain 24mm.

Mikä se muuten onkaan laajakulman 'virallinen' määritelmä? 24mm ja kaiki lyhyemmät polttovälit?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kohan kirjoitti:Laajikset on joskus ihan kivoja.
Joo, niillä saa vähän erilaista kuvakulmaa, kiva leikitellä niiden kanssa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
saloma-3
Viestit: 417
Liittynyt: Loka 31, 2004 18 : 34

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

aikaarska kirjoitti:
niffe kirjoitti:Kertokaas ny millä ne on kuvattu kans! Laajis on aika laaja käsite :D
Ja minun siis 14millin Samyangilla, paitsi tuo selfiestick muistaakseni jollain 24mm.

Mikä se muuten onkaan laajakulman 'virallinen' määritelmä? 24mm ja kaiki lyhyemmät polttovälit?
Perinteisesti filmiajalta (kinofilmi) 35mm ja lyhyemmät. Tiukasti määritellen kaikki normaalipolttoväliä lyhyemmät ovat laajakulmaobjektiiveja.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

saloma-3 kirjoitti:
Perinteisesti filmiajalta (kinofilmi) 35mm ja lyhyemmät. Tiukasti määritellen kaikki normaalipolttoväliä lyhyemmät ovat laajakulmaobjektiiveja.
Niinhän se taitaa perinteisesti mennä. En tiedä miten nykyään ajatellaan...Itsellä 35mm (kinossa) ei enää tunnu laajikselta juuri ollenkaan...Jos ajatellaan ns. ihmisen normaalia näkökenttää niin kyllä ihminen näkee periaatteessa selkeästi laajempaa näkymää kuin mitä 35mm antaa kinossa. Melkein menisin tuole linjalle, että 24mm tai max. 28mm kinovastaava olisi vasta jonkunlaista laajakulmaa.

Mutta tällä hetkellä olen hurahtanut vielä laajempiin näkymiin. 20mm ja alle.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja burmanm »

aikaarska kirjoitti:
saloma-3 kirjoitti: Niinhän se taitaa perinteisesti mennä. En tiedä miten nykyään ajatellaan...Itsellä 35mm (kinossa) ei enää tunnu laajikselta juuri ollenkaan...
Tässä on varmaan se kännyköiden vaikutus juuri. Kun niillä kuvataan siinä 27-28mm, niin 35mm onkin itseasiassa siihen maailmaan verrattuna "zoomi" (kuten ne tuplakamerat taitaa niitä kutsua - kun mennään samassa termistössä).

Itse aina tykkään ajatuksesta että omistan laajakulman, mutta koskaan en niillä ota kuvia. Ei mulla toki ole kuin 24 & 35 enää tuolta "laajispäästä", mutta niistäkin luovun tätä menoa kun ei tuu käytettyä. Toki voi olla etten vain osaa kuvata niillä ja ne on siksi tylsiä mielestäni. Tai en tykkää kyykkiä puskassa ;)
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Hurahtaminen laajakulma objektiiveihin!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hieno ulkoilusää jatkui tänään. Valo tekee kyllä hyvää ihmiselle, ei vain kameran kennolle :-)

Tällä kertaa ulkoilutin kinorunkoa vain 24-105 zuumin kanssa. Mutta eiköhän silläkin zuumi hakeutunut lähes luonnostaan laajakulma-asentoihin!
Tässä yksi 24mm:
Kuva

...En tiedä minkä noitarovion olivat virittäneet meren jäälle...Yritin keksiä tarkoitusta, mutta en keksinyt...Onko ehdotusta?

Mitä noihin yleiszuumeihin tulee, niin nykyään en kelpputa muita kun sellaisia joissa laajispää alkaa 24mm (kinovastaava), ja mielummin vielä sellaista 24millistä laatua jolla kehtaa kuvailla (ettei laidat mene sutuksi).

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin