Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Noniin kävin paukuttamassa ekan setin tällä kameralla ja Batis 135/2.8 lasilla. Muutamia offtopic-huomioita:

- Kortille kirjoitus on suht hidasta kuten aikaisemmin on mainittu.
- Käyttö onnistuu mun keskikokoisilla käsillä hanskat kädessä kivasti.
- Tykkään etsimestä.
- Tarkennus oli tällä lasilla hitaahko, mut ei isompia valittamisia muuten.
- Laitoin peukalolle tarkennuksen ja poistin sen laukaisimesta. Nyt kuitenkin on niin, että kun hetken osotan kameralla johonkin niin se omin nokkinensa tarkentaa tarkkunspisteen kohdalle kun hetken odottaa. Mistä tämän asetuksen saa pois päältä? *MUOKS* Löytyi! Pre-AF pois päältä valikosta.
- Akku kesti 120 ruutua ja simahti?!? Tässä toki aika paljon kahtelin kuvia välillä kun on uusi vehje enkä ollu saletti osuuko tarkennukset, jne. Kuvattiin noin 2 h ja kamera oli suurimman osan ajasta päällä (jonkinlaisessa virransäästötilassa). Ilmeisesti tää pitää naksauttaa tosiaan aina pois päältä kun ei kuvaa jos se vaikka auttaisi.
- Tällä lyhyellä kokemuksella ainakaan tästä A7R2:sta ei tule mulle käyttökameraa dokkarihommiin. Potreteissa tämä on kyllä oikein hyvä peli.

ps. Lasista tulee sitten revikka valovuoto.fi -sivulle.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Akkumiina siis. Se ei paljoa auta se pois kytkeminen, pakkasessa se vaan kusahtaa niin se on sit siinä. Voit toki lämmittää sen kalsareissa pitäen käyttökuntoon n. puolen tunnin voimistelulla. Varo ettei kassit jäädy kun heität -30C akun housuun.

Akku kestää tonne nollakeliin asti ihan jotensakin OK, -10C alkaa jo olemaan rassaava ja -25C sellainen raja että otat jalustalta huollisesti sommitellen 4 kuvaa per akku.

Tämmösellä vehkeellä kuvasin star trailseja Sonilla pakkasessa:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455598/B ... -12V-800CA" onclick="window.open(this.href);return false;

Kato se toimii USB:n kautta jos on tarpeeksi äkänen virtalähde kiinni.
aikaarska
Viestit: 11898
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Menee vähän väärään foorumin osioon, mutta katso ettei ole wifi päällä...itse pidän ainakin A7r2:sta lentokonetilassa kokoajan. Muistaakseni se tila säästää akkua parhaiten. Ja joo, kamera vaan pois päältä kun ei kuvaa, ja pari varakkua laukkuun mukaan.
Akkukahvalla saa lisää toiminta aikaa tietty myös.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Oon itekin aika tuore af:n käyttäjä, enkä kovin erikoinen siinä oo. Siinä käsityksessä kuitenkin olen että vaihetarkennuspisteet aktivoituvat wide- modessa. Muuten mennään kontrastilla. Se on aika hidas. Ton vaihetarkennus sen sijaan on pari kertaa videoidessa loksauttanut leukaa kuinka nopsaan se seuraa. Siihenkin on siellä pari säätöä. Kuinka nopsaan se siirtää tarkennusta ja kuinka tarkkaan se haistelee tarkennusta. Kandee ne räplää läpi. Etenkin videoidessa niitä on hyvä ottaa haltuun.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Mielenkiinnolla olen seurannut ja seuraan jatkossakin ketjua, kun omat kuvaustottumukset hoitaisin helposti peilittömällä Sonyllä. Tällä hetkellä kakkoskamerana a6000 ja ei sen kanssa touhuamista kyllä kuvaamiseksi voisi sanoa. Satunnaiseen näppäilyyn ok. Olen kans joskus synkkinä hetkinä miettinyt, josko laittaisi Nikonit kiertoon ja Sonyt taloon vaihtelun vuoksi, mutta optiikkapuolessa saisi tehdä ilmeisesti melkoisia kompromisseja. Jos ei kompromisseja, niin seteleitä saisi senkin edestä latoa pöytään.

Mukava kun joku muu toimii koekaniinina ja raportoi siitä tänne :)
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Whig »

aikaarska kirjoitti:Menee vähän väärään foorumin osioon, mutta katso ettei ole wifi päällä...itse pidän ainakin A7r2:sta lentokonetilassa kokoajan. Muistaakseni se tila säästää akkua parhaiten. Ja joo, kamera vaan pois päältä kun ei kuvaa, ja pari varakkua laukkuun mukaan.
Itsekkin huomasin, että kamera lentokonetilaan ja piti opetella tavaksi aina sammuttaa kamera kuvauksen jälkeen ja päälle kuvauksen aluksi. Muutaman kerran sitä yritti kuvata sammuksissa olevalla kameralla enenenkuin tuo rutiini meni takaraivoon.
Itse laitoin myös yhden custom napeista vaihtamaan näytön/evf:n välillä jotta näyttöä ei tarvinnut pitää niin paljoa päällä ja toistaalta sillä säästi hieman hermoja kuvatessa muutenkin.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

nsamppa kirjoitti:Oon itekin aika tuore af:n käyttäjä, enkä kovin erikoinen siinä oo. Siinä käsityksessä kuitenkin olen että vaihetarkennuspisteet aktivoituvat wide- modessa. Muuten mennään kontrastilla. Se on aika hidas. Ton vaihetarkennus sen sijaan on pari kertaa videoidessa loksauttanut leukaa kuinka nopsaan se seuraa. Siihenkin on siellä pari säätöä. Kuinka nopsaan se siirtää tarkennusta ja kuinka tarkkaan se haistelee tarkennusta. Kandee ne räplää läpi. Etenkin videoidessa niitä on hyvä ottaa haltuun.
Tarkennuksen seurannan "nopeus"-säädöt koskee ainoastaan videota, eivät siis tee stillien kanssa mitään.

Vaihetarkennus on käytössä myös silloin kun pienet indikaattoripisteet eivät vilistä siinä ruudulla, noi pisteet toki vilkkuvat muulloinkin kuin wide:ssä, esim. Expand flex spot-tilassa. Ja esim. AF-C + Eye AF:llä ei olisi juurikaan mitään toivoa toimia niin hyvin kuin se toimii jossei sen tunnistetun kasvoalueen etäisyyden muutosta/suuntaa seurattaisi PDAF:lla. Ymmärtääkseni ne PDAF-pisteet vilkkuvat pääasiassa silloin kun ollaan "PDAF-only" tilassa kuten esim. LA-EA3:n kanssa kun AF-System on valittu olemaan "Phase detect" tilassa (tämä säätö ei sitten natiivilasien kanssa tee mitään, ne käyttää aina hybridi-AF:ää eli sekä PDAF että CDAF)
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

TiRy kirjoitti:Mielenkiinnolla olen seurannut ja seuraan jatkossakin ketjua, kun omat kuvaustottumukset hoitaisin helposti peilittömällä Sonyllä. Tällä hetkellä kakkoskamerana a6000 ja ei sen kanssa touhuamista kyllä kuvaamiseksi voisi sanoa. Satunnaiseen näppäilyyn ok. Olen kans joskus synkkinä hetkinä miettinyt, josko laittaisi Nikonit kiertoon ja Sonyt taloon vaihtelun vuoksi, mutta optiikkapuolessa saisi tehdä ilmeisesti melkoisia kompromisseja. Jos ei kompromisseja, niin seteleitä saisi senkin edestä latoa pöytään.

Mukava kun joku muu toimii koekaniinina ja raportoi siitä tänne :)
Löysin näemmä menneisyyden itseni täältä samoilla asioilla, mistä ajattelin taas jatkaa :D

Eli lainataanpa ketjua taas:

Onko A7-sarjalaisille muuta natiivia 24-70 2-8:a tarjolla kuin GM? 2.8-normizoomista on tullut mun kuvauksissa elinehto. Tamronin ykkösmalliin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen suht pienen fyysisen koon ja hämmästyttävän kuvanlaatunsa takia. Tuolla on arvoa about 500-600 markkaa. Löytyykö Sonylle vastaavaa?

Mitkään mun kuvaustottumukset ei nykysin puolla peilillisen systeemin ylläpitoa, mutta saisinko lähellekään vastaavaa settiä (käytettynä pitkälti) samaan hintaluokkaan Sonyltä? Tarvittavat kamppeet, jotka pitäisi korvata olisi;

D810
15mm 2.4
24-70 2.8
35mm 1.8
85mm 1.8
2x SB800

Vähimmillään tarvitsen rungon (A7mk3) lisäksi tuon zoomin, jonkun ultralaajiksen (Samyang 2.8 löytyy E-mountille?), potrettilasin ja vähintään yhden salamin. Kiinnostusta ei ole mihinkään Otuksiin tai räppilaseihin sijoittaa, joten hyvän keskitason kamppeilla jatketaan. Kuvanlaadusta ei olisi tarkoitus tinkiä, kennon aiheuttaman downgraden tiedostan.

TL;DR Saako 3500-4000 eurolla minkäännäköistä järjestelmää Sonyltä? Runko olisi todennäköisesti A7mk3.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Tamronilta pitäisi olla tulossa vastaava zoomi FE-bajonetilla lähiaikoina. Kolmevitoseksi sopii Samyangin FE 35/2.8 (mä en ole niitä, joille riittää, että toinen silmä on terävä) ja potretteihin Sony FE 85/1.8. Salamaksi Godoxin TT685 (AA-kokoisilla akuilla ja paristoilla) tai Ving860II (oma möykkyakku, ei mahd. käyttää paristoilla). Ilman runkoa ja Tamronia tässä kohtaa on palanut 1200 euroa.
mek
Viestit: 200
Liittynyt: Maalis 22, 2004 14 : 23
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja mek »

Whig kirjoitti:#
Itse laitoin myös yhden custom napeista vaihtamaan näytön/evf:n välillä jotta näyttöä ei tarvinnut pitää niin paljoa päällä ja toistaalta sillä säästi hieman hermoja kuvatessa muutenkin.
Onko A7RII oletuksena niin, että kamera vaihtaa automaattisesti EVF:lle ja sammuttaa näytön, kun sen nostaa silmille? Olen käsittänyt, että myös EVF syö akkua aika paljon. Jos EVF on siis aina päällä, säästääkö se akkua lainkaan, verrattuna tuohon oletuksen automaattitilaan näyttö/EVF?
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

mek kirjoitti:Onko A7RII oletuksena niin, että kamera vaihtaa automaattisesti EVF:lle ja sammuttaa näytön, kun sen nostaa silmille? Olen käsittänyt, että myös EVF syö akkua aika paljon. Jos EVF on siis aina päällä, säästääkö se akkua lainkaan, verrattuna tuohon oletuksen automaattitilaan näyttö/EVF?
Joo toimii just näin. Ja ilmeisesti on niin, että EVF kuluttaa akkua nopeammin mitä takatelkkari. Ilmeisesti kyse on suuremmasta ruudunpäivitysnopeudesta. En ole tätä kyllä itse käytössä huomannut kun en ole erikseen testannut.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

TiRy kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Mielenkiinnolla olen seurannut ja seuraan jatkossakin ketjua, kun omat kuvaustottumukset hoitaisin helposti peilittömällä Sonyllä. Tällä hetkellä kakkoskamerana a6000 ja ei sen kanssa touhuamista kyllä kuvaamiseksi voisi sanoa. Satunnaiseen näppäilyyn ok. Olen kans joskus synkkinä hetkinä miettinyt, josko laittaisi Nikonit kiertoon ja Sonyt taloon vaihtelun vuoksi, mutta optiikkapuolessa saisi tehdä ilmeisesti melkoisia kompromisseja. Jos ei kompromisseja, niin seteleitä saisi senkin edestä latoa pöytään.

Mukava kun joku muu toimii koekaniinina ja raportoi siitä tänne :)
Löysin näemmä menneisyyden itseni täältä samoilla asioilla, mistä ajattelin taas jatkaa :D

Eli lainataanpa ketjua taas:

Onko A7-sarjalaisille muuta natiivia 24-70 2-8:a tarjolla kuin GM? 2.8-normizoomista on tullut mun kuvauksissa elinehto. Tamronin ykkösmalliin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen suht pienen fyysisen koon ja hämmästyttävän kuvanlaatunsa takia. Tuolla on arvoa about 500-600 markkaa. Löytyykö Sonylle vastaavaa?

Mitkään mun kuvaustottumukset ei nykysin puolla peilillisen systeemin ylläpitoa, mutta saisinko lähellekään vastaavaa settiä (käytettynä pitkälti) samaan hintaluokkaan Sonyltä? Tarvittavat kamppeet, jotka pitäisi korvata olisi;

D810
15mm 2.4
24-70 2.8
35mm 1.8
85mm 1.8
2x SB800

Vähimmillään tarvitsen rungon (A7mk3) lisäksi tuon zoomin, jonkun ultralaajiksen (Samyang 2.8 löytyy E-mountille?), potrettilasin ja vähintään yhden salamin. Kiinnostusta ei ole mihinkään Otuksiin tai räppilaseihin sijoittaa, joten hyvän keskitason kamppeilla jatketaan. Kuvanlaadusta ei olisi tarkoitus tinkiä, kennon aiheuttaman downgraden tiedostan.

TL;DR Saako 3500-4000 eurolla minkäännäköistä järjestelmää Sonyltä? Runko olisi todennäköisesti A7mk3.
Miksi sä haluat vaihtaa järjestelmää?

Tuohon budjettiin et saa samoja kamoja Sonyn leiristä. Tässä vähän hintatasoa:

A73 + lisäakku 2500€
Tamron FE 28-75/2.8 (Tämä on tuloillaan ja hinta asettunee internetin huhupartion mukaan 1000€ kantturoihin).
Sony FE 85/1.8 600€
Samyang FE 14/2.8 650€
Godox Ving V860II 200€.

Yhteensä siis lähemmäs 5000€
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Ville^K kirjoitti:
TiRy kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Mielenkiinnolla olen seurannut ja seuraan jatkossakin ketjua, kun omat kuvaustottumukset hoitaisin helposti peilittömällä Sonyllä. Tällä hetkellä kakkoskamerana a6000 ja ei sen kanssa touhuamista kyllä kuvaamiseksi voisi sanoa. Satunnaiseen näppäilyyn ok. Olen kans joskus synkkinä hetkinä miettinyt, josko laittaisi Nikonit kiertoon ja Sonyt taloon vaihtelun vuoksi, mutta optiikkapuolessa saisi tehdä ilmeisesti melkoisia kompromisseja. Jos ei kompromisseja, niin seteleitä saisi senkin edestä latoa pöytään.

Mukava kun joku muu toimii koekaniinina ja raportoi siitä tänne :)
Löysin näemmä menneisyyden itseni täältä samoilla asioilla, mistä ajattelin taas jatkaa :D

Eli lainataanpa ketjua taas:

Onko A7-sarjalaisille muuta natiivia 24-70 2-8:a tarjolla kuin GM? 2.8-normizoomista on tullut mun kuvauksissa elinehto. Tamronin ykkösmalliin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen suht pienen fyysisen koon ja hämmästyttävän kuvanlaatunsa takia. Tuolla on arvoa about 500-600 markkaa. Löytyykö Sonylle vastaavaa?

Mitkään mun kuvaustottumukset ei nykysin puolla peilillisen systeemin ylläpitoa, mutta saisinko lähellekään vastaavaa settiä (käytettynä pitkälti) samaan hintaluokkaan Sonyltä? Tarvittavat kamppeet, jotka pitäisi korvata olisi;

D810
15mm 2.4
24-70 2.8
35mm 1.8
85mm 1.8
2x SB800

Vähimmillään tarvitsen rungon (A7mk3) lisäksi tuon zoomin, jonkun ultralaajiksen (Samyang 2.8 löytyy E-mountille?), potrettilasin ja vähintään yhden salamin. Kiinnostusta ei ole mihinkään Otuksiin tai räppilaseihin sijoittaa, joten hyvän keskitason kamppeilla jatketaan. Kuvanlaadusta ei olisi tarkoitus tinkiä, kennon aiheuttaman downgraden tiedostan.

TL;DR Saako 3500-4000 eurolla minkäännäköistä järjestelmää Sonyltä? Runko olisi todennäköisesti A7mk3.
Miksi sä haluat vaihtaa järjestelmää?

Tuohon budjettiin et saa samoja kamoja Sonyn leiristä. Tässä vähän hintatasoa:

A73 + lisäakku 2500€
Tamron FE 28-75/2.8 (Tämä on tuloillaan ja hinta asettunee internetin huhupartion mukaan 1000€ kantturoihin).
Sony FE 85/1.8 600€
Samyang FE 14/2.8 650€
Godox Ving V860II 200€.

Yhteensä siis lähemmäs 5000€
On kyllä vaikea pala jos pitää tuijottaa putjettia JA Sonya Ü (nimimerkillä en olisi A7rIII ostanut jos olisin ymmärtänyt että A7III tulee noin paljon halvemmalla myyntiin)

Tuohon 24-70 2.8 on todella vaikea päästä kiinni kohtuu rahalla ilman kolmannen osapuolen tekeleitä, jos niilläkään.
Tuosta listasta, niin kasivitosen olen korvannut Canonin tekeleellä, on huomattavasti edullisempi (löytyy käytettynä), tarvitsee sitten toki jonkin adapterin jolla kyllä toimii hyvin (Metabones)... Miten mahtaisi adapterilla toimia Canonin 24-70 2.8?
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei mitään ping-wongia Sonyyn. Vaan 15/2 Laowa tai 12/2.8 johon saa shift-konvertterin jolla tulee sitten 17/4 shift-lasi Sonylla.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Päädyin itse btw seuraavanlaiseen settiin:

A7RIII+kahva
A7III
Batis 25/2
FE 55/1.8 ZA
FE 85/1.4 GM

Oon ollut so far erittäin tyytyväinen.

Nikonin settiin verrattuna hävisin vähän ergonomiassa, mutta osumatarkkuus ja tarkennuksen toimintavarmuus on massiivisesti parempaa.

25/2 ja 85/1.4 laseista en juuri keksi mitään valittamista, mutta 55/1.8 ZA jää aivan kirkkaimmasta kärjestä sipulibokehin vuoksi. Ei tuo ongelma tule kovin usein vastaan, mutta epäteräviä jouluvaloja kannattaa ehkä kuvata jollain muulla objektiivilla :D

35-millinen pitäisi vielä järkätä, mutta aion katella ton Sigman kortin vaikka odotukset ei sen suhteen ole kovin korkealla. Jos Sigma kusee, niin taloon tulee FE 35/1.4 ZA.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja kohan »

Ville^K kirjoitti: 35-millinen pitäisi vielä järkätä, mutta aion katella ton Sigman kortin vaikka odotukset ei sen suhteen ole kovin korkealla. Jos Sigma kusee, niin taloon tulee FE 35/1.4 ZA.
Oma Fe 35f1.4 on ollut toiminnaltaan mitä pitääkin.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Samoin, ja minun mielestä käsittämättömän hienopiirtoinen, varsinkin henkilökuvauksessa. Tosin, olen käyttänyt tuota ehkä hiukan väärin siinä että en ole tiiliseinää enkä pelkillä reunoilla kuvannut lainkaan : /
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja kohan »

Miksus kirjoitti:Samoin, ja aivan minun mielestä käsittämättömän hienopiirtoinen, varsinkin henkilökuvauksessa. Tosin, olen käyttänyt tuota ehkä hiukan väärin siinä että en ole tiiliseinää enkä pelkillä reunoilla kuvannut lainkaan : /
Erityisesti poijan tyttö esiintyy edukseen vaikkei ikää ole vuottakaan...
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Miksus kirjoitti:Samoin, ja minun mielestä käsittämättömän hienopiirtoinen, varsinkin henkilökuvauksessa. Tosin, olen käyttänyt tuota ehkä hiukan väärin siinä että en ole tiiliseinää enkä pelkillä reunoilla kuvannut lainkaan : /
Itse en ole Sonyn kolmevitosen epäterävän alueen piirron fani. Sipulia puskee ja samoin myös ääriviivaa valopalleroihin. Sigman 35mm Art tekee mun silmään huomattavasti siistimpää jälkeä.

http://vkphoto.sunlevy.com/Forum/3514ZA/35-14ZA-2.jpg
(sipulia, ks. jouluvalot vas. ylhäällä)

http://vkphoto.sunlevy.com/Forum/3514ZA/35-14ZA-4.jpg
(ääriviivaa palleroissa, ks. ikkunoiden heijastukset)

Eihän tässä ole isosta asiasta kyse, mutta jos 700€ objektiivi piirtää mun silmään nätimmin kuin 1500€ lasi, niin kyllähän se vähän pahalta tuntuu ostaa se kalliimpi :D

Toinen kakistelua aiheuttava tekijä on se, että monet on raportoineet lasiensa olevan epäkeskoja. Reunaterävyys ei oo isolla reiällä välttämätöntä, mutta epäsymmetrinen terävyys ahdistaa. Tästä syystä pitää ehdottomasti päästä koeajamaan lasi ennen ostoa.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Miksus kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:
TiRy kirjoitti:
Eli lainataanpa ketjua taas:

Onko A7-sarjalaisille muuta natiivia 24-70 2-8:a tarjolla kuin GM? 2.8-normizoomista on tullut mun kuvauksissa elinehto. Tamronin ykkösmalliin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen suht pienen fyysisen koon ja hämmästyttävän kuvanlaatunsa takia. Tuolla on arvoa about 500-600 markkaa. Löytyykö Sonylle vastaavaa?

Mitkään mun kuvaustottumukset ei nykysin puolla peilillisen systeemin ylläpitoa, mutta saisinko lähellekään vastaavaa settiä (käytettynä pitkälti) samaan hintaluokkaan Sonyltä? Tarvittavat kamppeet, jotka pitäisi korvata olisi;

D810
15mm 2.4
24-70 2.8
35mm 1.8
85mm 1.8
2x SB800

Vähimmillään tarvitsen rungon (A7mk3) lisäksi tuon zoomin, jonkun ultralaajiksen (Samyang 2.8 löytyy E-mountille?), potrettilasin ja vähintään yhden salamin. Kiinnostusta ei ole mihinkään Otuksiin tai räppilaseihin sijoittaa, joten hyvän keskitason kamppeilla jatketaan. Kuvanlaadusta ei olisi tarkoitus tinkiä, kennon aiheuttaman downgraden tiedostan.

TL;DR Saako 3500-4000 eurolla minkäännäköistä järjestelmää Sonyltä? Runko olisi todennäköisesti A7mk3.
Miksi sä haluat vaihtaa järjestelmää?

Tuohon budjettiin et saa samoja kamoja Sonyn leiristä. Tässä vähän hintatasoa:

A73 + lisäakku 2500€
Tamron FE 28-75/2.8 (Tämä on tuloillaan ja hinta asettunee internetin huhupartion mukaan 1000€ kantturoihin).
Sony FE 85/1.8 600€
Samyang FE 14/2.8 650€
Godox Ving V860II 200€.

Yhteensä siis lähemmäs 5000€
On kyllä vaikea pala jos pitää tuijottaa putjettia JA Sonya Ü (nimimerkillä en olisi A7rIII ostanut jos olisin ymmärtänyt että A7III tulee noin paljon halvemmalla myyntiin)

Tuohon 24-70 2.8 on todella vaikea päästä kiinni kohtuu rahalla ilman kolmannen osapuolen tekeleitä, jos niilläkään.
Tuosta listasta, niin kasivitosen olen korvannut Canonin tekeleellä, on huomattavasti edullisempi (löytyy käytettynä), tarvitsee sitten toki jonkin adapterin jolla kyllä toimii hyvin (Metabones)... Miten mahtaisi adapterilla toimia Canonin 24-70 2.8?
Toveri niffeltä hyviä kommentteja ylempänä, uusi Tamronihan olisi oiva tuon 85:n lisäksi.

VilleK:
Vaihtoa lähdin miettimään aikaisemmin ihan vain sillä varjolla, että ei tule enää kuvattua juurikaan omaksi huviksi. Kamerakalusto on kuitenkin oltava muita varten joten ajattelin aluksi, että keventäisin settiä ja samalla saisin kenties realisoitua rahaa muuhun. Tämä idea lähti siitä, kun näin myyntipalstalla A7II:sia alle seitsemään sataan myynnissä. Tuohon päälle pari pikkuprimeä ja salama ni avot. Mutta sitten kun toi A7III tuli, niin ajattelin jo, että d810:hän vaihtuu kätevästi tuommoseen. Mutta ei se varmaan ihan niinkään sitten mene.

Toinen etu omaa käyttöä ajatellen liittyy henkilökuvaukseen. Pienemmän näköinen kamera pelottaisi kuvattavia vähemmän. Ja vaikka kokoeroa ei suurimmassa osaa ajasta optiikkojen takia tule, voisi A7III:ta kuljettaa mukana jonkun kompaktin 35:sen kanssa reissuissa.

Toisaalta mulla on ollut a6000:n käytössä vuoden pari. Vihaan sen käyttöliittymää yli kaiken. Mikään ei ole käsikopelolla löydettävissä, joka ainoa säätö pitää käydä ainakin parin harharetken kautta. Toki käytön vähyys vaikuttaa asiaan, mutta tämä taas paradoksaalisesti johtuu juuri tuosta käyttöliittymästä. Muitakin ärsyttäviä rampautuksia siitä löytyy, mutta en kyllä oletakaan parempaa noin vanhalta ja alottelijatason kameralta. A7II olisi varmasti ihan eri.

Miksus:
Pienellä budjetilla tässä tosiaan mennään. Mielummin karsisin tuota kampetta, kuin sijottaisin vain lisää. Tuo 24-70 2.8 on aika must, mutta sen tuo niffen mainitsema tuleva tamroni voisi hoitaa. Adapterileikkeihin en käyttölaseilla lähtisi, erikseen toki jotain manuaalisia pullonpohjia voisi fiilistelymielessä käyttää, niin kuin nyt a6000:n kanssa.


Summarum:
Kiitokset vastanneille! Näyttää siltä, että Sony järjestelmänä on vielä liian kallis kevyesti harrastavalle joka haluaa lasit natiivina. Täytynee siis vielä odotella hetki, että kolmannen osapuolen tarjonta kasvaa. Puhelimen sentään vaihdoin jo 8 vuoden ompputaipaleen jälkeen Sonyyn. Ehkä seuraavaksi kamera ;-)
Vastaa Viestiin