Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Myit pois kun se ei ihan napannut ;) Miksi siis maksaa Sonyn lite-malleista tupla- tai triplahinta Ping-Pongiin nähden kun näyttävät olevan suurin piirtein samalla tasolla? Vai eikö Eye-AF toimi noissa klooneissa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Myit pois kun se ei ihan napannut ;) Miksi siis maksaa Sonyn lite-malleista tupla- tai triplahinta Ping-Pongiin nähden kun näyttävät olevan suurin piirtein samalla tasolla? Vai eikö Eye-AF toimi noissa klooneissa?
En tiedä miten Eye-AF toimii samyjangeissa, mutta kyllä se ainakin halvassa Sony FE 50/1.8 toimii...Jokatapauksessa, minä myin Zony 55/1.8 pois, koska sain siitä muistaakseni joku 650€ ja rahalle oli tarvetta, ja kuten sanoin 55millisen käyttö oli jäänyt vähälle. Ei sen takia, että se olisi jotenkin kehno, vaan ihan muuten vaan. Päätin, että tuo satasen Canon 50/1.8 STM saa ajaa 50 millisen tarpeeni - silloin kun sille käyttöä on.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Toimiiko se sonyn tarkennus sitten paremmin siinä tunnelmavalaistuksessa, vai manuaalina sohia tilanteiden mukaan?
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja temama »

Isosceles kirjoitti:Toimiiko se sonyn tarkennus sitten paremmin siinä tunnelmavalaistuksessa, vai manuaalina sohia tilanteiden mukaan?
noh. ainaskaan se soni peilittömän tarkennus ei arvo peililäpsy dslr järkkäreiden tapaan oikeaa tarkennuskohdetta, vaan on just oikein.
manuaalitarkentaminen taas täydellistä. ennen peilittömien vallankumousta ei sellasta sanoinkuvaamatonta varmuuden tunnetta ikinä kameramaailmassa ole nähty. nyt nääs näkee aivan 100%rosenttisen varmasti mihin tarkentaa!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä horiset? CaNikonilla oli live view jo aikojen alussa toimiva. Näki just minne tarkentaa. 5D2:ssa oli läpsymätön elektronisen etuverhon suljin jo vuonna 2008 ja Soni onnistui senkin hukkaamaan A7R1:stä herran vuonna 2013. Ei noista seiskasarjan sähköetsimistä näe yhtään sen paremmin kuin jostain OM-D:n vanhasta ruoskasta. Fokus Bogus Peaking näyttää sekin vain sinne päin missä tarkennus huitelee. Eli kalliiden Zonien 3D-maailma muuttuu latteaksi suhmuksi.
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Mitä horiset? CaNikonilla oli live view jo aikojen alussa toimiva. Näki just minne tarkentaa. 5D2:ssa oli läpsymätön elektronisen etuverhon suljin jo vuonna 2008 ja Soni onnistui senkin hukkaamaan A7R1:stä herran vuonna 2013. Ei noista seiskasarjan sähköetsimistä näe yhtään sen paremmin kuin jostain OM-D:n vanhasta ruoskasta. Fokus Bogus Peaking näyttää sekin vain sinne päin missä tarkennus huitelee. Eli kalliiden Zonien 3D-maailma muuttuu latteaksi suhmuksi.
höpsistä höö. en mä mitään horise.
dslr peililäpsyjen livevjuu???!! hehehhe. vitsi SUURI VITSI. uskomaton kömpelyys, peilikin siellä vipajaa taustalla vaikka livevjuu kuvaa otettais.. väkisin tehty. vasta peilittömissä homma rupes kunnolla skulaamaan!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Kiitos vastauksista kaikki!
aikaarska kirjoitti:http://www.stevehuffphoto.com/2015/04/0 ... teve-huff/

Kyllä hoituu kuvantamisvirheet automaattisesti. Itseasiassa tämä on oikeasti hieman laajempi kuin 28mm, mutta korjailujen jälkeen se vastaa 28 millistä.
Mulla on sellanen mielikuva, että toi Steve Huff ei ole oikein uskottava tyyppi selostamaan oikein mitään kamerahommia. Ihmeellistä mesoamista toikin 28-millisen teksti. Vähän samaan tapaan kuin se, että Ken Rockwellin lätinöille ei paljoa kannata antaa arvoa. Voin toki olla väärässäkin tämän suhteen.

Mutta hyvä jos saa softalla pois. Terävyys ei oo mulle niin tärkeä homma.
niffe kirjoitti:Kuvautumisvirheitä voi korjata vaihtelevasti riippuen mistä suunnasta ja millä tilttikulmilla on kuvattu. Sen verran viukuraan se vetää kuitenkin, ettei tuosta saa arkkitehtuurikuvaajan suosikkia aivan helposti. Yleiskuvaukseen, vähän ihmisiä siellä täällä yms. kuvaukseen se menee ihan hyvin
Suurin osa käytöstä ei ole arkkitehtuuria, mutta kyllä sitäkin jokunen ruutu sinne väliin mahtuu.
torwinen kirjoitti:Itsellä on myös tämä 28f2. Tynnyrivääristymä tulee korjattua Lightroomissa raakakuvista mikäli (harvoin omissa kuvissa) se näkyy haitallisesti kuvassa. Olen objektiiviin todella tyytyväinen.
Hyvä juttu että joskus halvempikin kampe pelittää kivasti.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Kiitos vastauksista!
Maffer kirjoitti:Villen Nikon-setissä on mörköä patukkaa joka lähtöön. Ei se nytkään ole näemmä ongelma niitä raahata, eli ei tuolla kannata peilitöntä perustella. Aika äkkiä se mieli muuttuu kun ostaa rimpuloita ensin repullisen. Esim *35/2.8* tai 55/1.8 ei ole mitenkään erityisen hienoja epäterävän alueen toistossa. Tuo kevyt 35mm Zony on suorastaan ruma.
Sellanen tarkennus tähän, että vaikka rojua löytyy niin noi kamat on usein jossain juhlapaikan nurkassa ja mulla on kuvausvaljaissa kiinni 2x D750 ja objektiiveina joko 28/50 tai 35/85 riippuen siitä kuinka ujoa porukkaa vieraat on. Eli kaikki kamat ei ole kannossa juuri koskaan.
aikaarska kirjoitti:Sony Zeiss 55/1.8 on terävä ja hyvä objektiivi. Sen bokeh palluroista voi näkyä joskus "sipulirenkaita", eli vaimeita sisäkkäisiä renkaita bokeh-palluran sisällä.

Sonylla on myös vaihtoehtoja 50 millisiin:
- Sony Zeiss Planar T✻ 50/1.4
http://www.kenrockwell.com/sony/zeiss/50mm-f14.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

- Halpa mutta asiallinen FE 50/1.8
(ei tuota sipulirenkaita bokehiin)

Minä olin tyytyväinen Sony Zeiss 55/1.8 objektiiviin. Mutta myin pois, koska en käyttänyt 55millistä tarpeeksi usein, ja oli rahantarvetta muihin objektiivihankintoihin.
Ostin tilalle satasella Canon 50/1.8 STM budjettiprimen, joka toimii oikein kivasti Sigman MC-11 adapterin kanssa Sonyssa. Piirtokin ihan tarpeeksi asiallista minun käyttöön.
Ei tuo sipulirengashomma nyt ihan täysi deal breaker ole. Nyt on käytössä Sigman 50/1.4 ART ja se on optisesti todella hyvä. Piirto on jotenkin "insinöörimäisen kliini" mut se toimii kyllä mulle oikein.

Pitää kuitenkin tutustua tuohon 1.4-reikäiseen versioon myös!

Onkos kellään tietoa siitä, että toimiiko Nikonin lasit miten kivasti adapterin kanssa? (En kyl edes tiedä onko adapteria :D)
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Oon itse jonkin verran kuvannut D750:llä Live Viewiä käyttäen ja se on kyllä todella takkusta touhua. Laukaisimen painalluksen ja kuvan ottamisen välillä on huomattavan paljon lagia ainakin jos vertaa omaan E-M1 pikkukameraan. Joku siellä lonksuu ja blackout on myös pitkä jos vertaa niihin sähköetsinkameroihin mitä oon koittanut (E-M1, E-M5 ja X-T1).

Live view -tarkennusta on tullut käytettyä kun kohde on jossain 5 m-10 m etäisyydellä ja kuvataan isolla reiällä (potretit). Dokkarihommissa toi ei ole minusta kovin käytännöllinen.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Commliteltä löytyy sähköt välittävä autofokusta tukeva adapteri Sonyyn. Ebaysta löytyy, samaan hintaan kuin Metabonesin kalliimmat Canon adapterit. Kannattaa ostaa kerralla n. viisi että löytyy yksi hyvä.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Osta suosiolla se 55 1.8. Kallis ku perkele, mutta hyvä. Ei siitä oikein pahaa sanaa keksi.

Se 28 on taas aika herkullista ”bang for the buck”. Halpa ja hyvä. Oikeastaan ainoa homma mikä mua videoita touhutessa vähän ärsyttää on focus breathing. Eiks se ollu se ko polttoväli muuttuu tarkennettaessa? Se siinä on vähän runsaampaa.

Mut niin tai näin niin tossa 28&55 parivaljakolta on sekin hyvä puoli että molemmissa 49 suodinkierre.
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

55mm on hyvä, jos hinnan unohtaa, terävähän se on. Olikos tää nyt se sipulirengas? Ei kyllä ikinä niin näkyvä ole ollut että silmään sattuisi.

Kuva
Kuva

28mm valitsisin milloin vain jos pitäisi miettiä 35mm f2.8 toiseksi vaihtoehdoksi, 35mm oli vähän "meh", kallis/pimeä mutta menee kuin nenä päähän a7 sarjalaisiin. 28mm kevyt/halpa/terävä, ja jos tarvitsee satunnaisesti laajempaa niin saa ihan "ok:n" 21mm 2.8 sonyn omalla UWA adapterilla. Jos käytettyjen hinnat hiostaa niin uutta saa ebaystä halvemmalla/samalla hinnalla UK:sta.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Maffer kirjoitti:Commliteltä löytyy sähköt välittävä autofokusta tukeva adapteri Sonyyn. Ebaysta löytyy, samaan hintaan kuin Metabonesin kalliimmat Canon adapterit. Kannattaa ostaa kerralla n. viisi että löytyy yksi hyvä.
Heh. Tämä ei kuulosta kovin houkuttelevalta :D
nsamppa kirjoitti:Osta suosiolla se 55 1.8. Kallis ku perkele, mutta hyvä. Ei siitä oikein pahaa sanaa keksi.

Se 28 on taas aika herkullista ”bang for the buck”. Halpa ja hyvä. Oikeastaan ainoa homma mikä mua videoita touhutessa vähän ärsyttää on focus breathing. Eiks se ollu se ko polttoväli muuttuu tarkennettaessa? Se siinä on vähän runsaampaa.

Mut niin tai näin niin tossa 28&55 parivaljakolta on sekin hyvä puoli että molemmissa 49 suodinkierre.
Joo juuri toi on se Focus Breathing. Ei haittaa stilleissä mitään paitsi tietty millejä saattaa tulla ikävästi lisää tai kadota. Miten sen nyt ottaa.
Isosceles kirjoitti:55mm on hyvä, jos hinnan unohtaa, terävähän se on. Olikos tää nyt se sipulirengas? Ei kyllä ikinä niin näkyvä ole ollut että silmään sattuisi.

https://northernexposure.pictures.fi/kuvat/Silppua/Kamerat/DSC03292-2.jpg
https://northernexposure.pictures.fi/kuvat/Silppua/Kamerat/DSC03292.jpg

28mm valitsisin milloin vain jos pitäisi miettiä 35mm f2.8 toiseksi vaihtoehdoksi, 35mm oli vähän "meh", kallis/pimeä mutta menee kuin nenä päähän a7 sarjalaisiin. 28mm kevyt/halpa/terävä, ja jos tarvitsee satunnaisesti laajempaa niin saa ihan "ok:n" 21mm 2.8 sonyn omalla UWA adapterilla. Jos käytettyjen hinnat hiostaa niin uutta saa ebaystä halvemmalla/samalla hinnalla UK:sta.
Joo kyllähän toi se sipuli on, mut kieltämättä ei oo kauhean paha.

Oon kuitenkin aika vakuuttunut siitä etten osta 35/2.8 lasia 700€ hinnalla -_-

ps. Sain tässä A7R2:n testiin niin pitää tätä vielä vähän fiilistellä ennen kuin tekee isompia päätöksiä. Mulla on vuoden viiminen hääkeikka joulukuussa, niin ennen sitä en uskalla vielä lähteä kikkailemaan uusilla kamoilla vaan vasta sen jälkeen.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kandee sonyissa muistaa se että nappien konffaus on a ja o. Pikanapit ja pikavalikot ku saat omien mieltymysten mukaiseksi niin niillä on ilo kuvata. Jos taas menee valikoissa kohkaamiseksi, voi se olla hieman tuskaiseksi.

Kannattanee myös lukaista se ”kameraverot” tms. ketju läpi. Sinne on listattuna suurimpia Sony riemuja. Niitä miinoja kun oppii kiertämään, säästyy paljon tupakkaa/nuuskaa mieltymysten mukaan.

R2:ssa kannattaa ehkä myös testaa sarjakuvauksen nopeus. Tai siis kortille kirjoituksen hitaus. Siinä kestää tovi. Se voi ripeässä kuvauksessa olla aika kriittistä.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä ihmettelen sitä ettei Metabonesilta ole tullut sähköistä Nikon adapteria. Kyllä siltä lafkalta löytyy paljon harvinaisempiakin rinkuloita.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Noniin kävin paukuttamassa ekan setin tällä kameralla ja Batis 135/2.8 lasilla. Muutamia offtopic-huomioita:

- Kortille kirjoitus on suht hidasta kuten aikaisemmin on mainittu.
- Käyttö onnistuu mun keskikokoisilla käsillä hanskat kädessä kivasti.
- Tykkään etsimestä.
- Tarkennus oli tällä lasilla hitaahko, mut ei isompia valittamisia muuten.
- Laitoin peukalolle tarkennuksen ja poistin sen laukaisimesta. Nyt kuitenkin on niin, että kun hetken osotan kameralla johonkin niin se omin nokkinensa tarkentaa tarkkunspisteen kohdalle kun hetken odottaa. Mistä tämän asetuksen saa pois päältä? *MUOKS* Löytyi! Pre-AF pois päältä valikosta.
- Akku kesti 120 ruutua ja simahti?!? Tässä toki aika paljon kahtelin kuvia välillä kun on uusi vehje enkä ollu saletti osuuko tarkennukset, jne. Kuvattiin noin 2 h ja kamera oli suurimman osan ajasta päällä (jonkinlaisessa virransäästötilassa). Ilmeisesti tää pitää naksauttaa tosiaan aina pois päältä kun ei kuvaa jos se vaikka auttaisi.
- Tällä lyhyellä kokemuksella ainakaan tästä A7R2:sta ei tule mulle käyttökameraa dokkarihommiin. Potreteissa tämä on kyllä oikein hyvä peli.

ps. Lasista tulee sitten revikka valovuoto.fi -sivulle.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Akkumiina siis. Se ei paljoa auta se pois kytkeminen, pakkasessa se vaan kusahtaa niin se on sit siinä. Voit toki lämmittää sen kalsareissa pitäen käyttökuntoon n. puolen tunnin voimistelulla. Varo ettei kassit jäädy kun heität -30C akun housuun.

Akku kestää tonne nollakeliin asti ihan jotensakin OK, -10C alkaa jo olemaan rassaava ja -25C sellainen raja että otat jalustalta huollisesti sommitellen 4 kuvaa per akku.

Tämmösellä vehkeellä kuvasin star trailseja Sonilla pakkasessa:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455598/B ... -12V-800CA" onclick="window.open(this.href);return false;

Kato se toimii USB:n kautta jos on tarpeeksi äkänen virtalähde kiinni.
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Menee vähän väärään foorumin osioon, mutta katso ettei ole wifi päällä...itse pidän ainakin A7r2:sta lentokonetilassa kokoajan. Muistaakseni se tila säästää akkua parhaiten. Ja joo, kamera vaan pois päältä kun ei kuvaa, ja pari varakkua laukkuun mukaan.
Akkukahvalla saa lisää toiminta aikaa tietty myös.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Oon itekin aika tuore af:n käyttäjä, enkä kovin erikoinen siinä oo. Siinä käsityksessä kuitenkin olen että vaihetarkennuspisteet aktivoituvat wide- modessa. Muuten mennään kontrastilla. Se on aika hidas. Ton vaihetarkennus sen sijaan on pari kertaa videoidessa loksauttanut leukaa kuinka nopsaan se seuraa. Siihenkin on siellä pari säätöä. Kuinka nopsaan se siirtää tarkennusta ja kuinka tarkkaan se haistelee tarkennusta. Kandee ne räplää läpi. Etenkin videoidessa niitä on hyvä ottaa haltuun.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Mielenkiinnolla olen seurannut ja seuraan jatkossakin ketjua, kun omat kuvaustottumukset hoitaisin helposti peilittömällä Sonyllä. Tällä hetkellä kakkoskamerana a6000 ja ei sen kanssa touhuamista kyllä kuvaamiseksi voisi sanoa. Satunnaiseen näppäilyyn ok. Olen kans joskus synkkinä hetkinä miettinyt, josko laittaisi Nikonit kiertoon ja Sonyt taloon vaihtelun vuoksi, mutta optiikkapuolessa saisi tehdä ilmeisesti melkoisia kompromisseja. Jos ei kompromisseja, niin seteleitä saisi senkin edestä latoa pöytään.

Mukava kun joku muu toimii koekaniinina ja raportoi siitä tänne :)
Vastaa Viestiin