Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
mremonen
Viestit: 9241
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tämä nyt on ehkä omalta kannalta se mielenkiintoisin Sigman tulevista uutuuksista. Nikonilla kun ei tähän kyseiseen segmenttiin ole tarjota kuin 135/2 DC ja siinä valitettavasti ikä jo näkyy, vaikka hieno lasi onkin.
sigma kirjoitti: Lens construction 13 elements in 10 groups
Minimum aperture F16
Filter size φ82㎜
Angle of view (35mm) 18.2°
Minimum focusing distance 87.5cm / 34.4in.
Dimensions (diameter × length) Φ91.4mm × 114.9mm / 3.6in. x 4.5in.
Number of diaphragm blades 9 (Rounded diaphragm)
Maximum magnification ratio 1:5
Weight 1,130g / 40.9oz.
Appearance and specifications are subject to change without notice.
Mielenkiintoista tuossa on se, että Nikonissa(kin) on nyt sitten sähköinen himmentimen säätö, eli E-malli kyseessä.

http://www.sigma-global.com/en/lenses/c ... fications/" onclick="window.open(this.href);return false;
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Onhan tuo Canoninkin 135mm f2 jo aika vanha objektiivi. Mielenkiintoista nähdä miten paljon Sigma tuo parannusta siihen. Olisivat voineet tehdä objektiivista APO:n niin isommillakin aukoilla saisi siistimpiä kuvia ilman värivirheitä.

Lähin tarkennusetäisyys on lyhempi kuin yleisesti 135mm:ssä (87,5 cm). Paljonkohan on jouduttu tekemään kompromisseja muissa ominaisuuksissa? Painoa tuolla on aika kivasti, kuten kaikilla uudemmilla objektiiveilla nykyään. Kokoa on kohtuu reilusti, joten voisi odottaa että nurkkien tummenemista on saatu vähennettyä.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Jappee kirjoitti:Olisivat voineet tehdä objektiivista APO:n niin isommillakin aukoilla saisi siistimpiä kuvia ilman värivirheitä.
Jos oikein muistan niin vielä 10 vuotta sitten Sigmalla oli APO-lyhenne suunnilleen jokaisen vähänkään paremman teletötterön nimessä, mutta tekikö se siis niistä värivirheettömämpiä kuin nämä nykyiset mallit ilman APO-merkintää?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Rockford kirjoitti:Jos oikein muistan niin vielä 10 vuotta sitten Sigmalla oli APO-lyhenne suunnilleen jokaisen vähänkään paremman teletötterön nimessä, mutta tekikö se siis niistä värivirheettömämpiä kuin nämä nykyiset mallit ilman APO-merkintää?
Niinhän heillä oli APO merkintä monessa objektiivissa, mutta pitäisi katsoa testejä oliko ne oikeasti apokromaattisia.

Lähtökohtaisesti apokromaattisuus suunnitellaan objektiiviin ja se on oikeasti hyvä ominaisuus, jolloin se mainittaisiin objektiivissa. Nyt tuon objektiivin tiedoissa on tarinaa värivirheiden minimoimisesta, ei niiden poistamisesta kokonaan/mahdollisimman hyvin:

http://www.sigma-global.com/en/lenses/c ... /features/" onclick="window.open(this.href);return false;
Optical design delivering ultra-high-resolution and minimized chromatic aberrations

In addition to an optimized power distribution, this lens features two SLD (Super Low Dispersion) glass elements and two FLD (“F” Low Dispersion) glass elements. These technologies help minimize chromatic aberrations, which tend to appear in the bokeh area outside of focus in portraits, as well as on slender objects such as fine branches. The end result is ultra-high resolution and clarity throughout the image, even at wide-open aperture.
Pitäisi mielenkiinnosta katsoa miten esim. Zeiss:n Otus 85mm, joka on APO vertautuu Sigman 85mm ART:iin värivirheiden osalta.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Tuolla on vähän tarinaa Zeiss Otus 85mm APO:n ja Sigman 85mm ART:n värivirheistä: https://dustinabbott.net/2016/12/sigma- ... rt-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Melko lopussa "In Conclusions" -kappaleessa:

Talk of benchmarking the Zeiss Otus doesn’t help, and while I do think that the 85 ART comes close to matching the overall resolution of the Otus 85, the Sigma is a more deeply flawed lens. It has a fairly strong amount of chromatic aberration that robs it of some overall contrast (and the microcontrast that some Zeiss lenses like the Otus excel at).

Sigman 85mm ART:ssä näyttäisi olevan vähemmän erikoislasisia linssejä kuin 135mm ART:ssa, joten värivirheet 135mm:ssä voi olla paremmin hallinnassa kuin 85mm ART:ssa.

Aikanaan vertailu Zeiss 135mm Apo Sonnarin ja Sigman 135mm ART:n välillä kertonee miten hyvin 135mm ART:n värivirheet on saatu hallittua...
mremonen
Viestit: 9241
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja mremonen »

No, mulle ei Zeissi ole vaihtoehto, koska se on manuaalilasi. Vaikka olisi sitten vielä hieman parempi kuin Sigma.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Samalle polttovälille onkin hyvä olla AF objektiivi ja parempiin kuviin toinen MF objektiivi.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Jappee kirjoitti:Samalle polttovälille onkin hyvä olla AF objektiivi ja parempiin kuviin toinen MF objektiivi.
Näin se varmaan lopulta on... MF-lasi taiteellisiin näkemyksiin ja AF-lasi sitten kun halutaan että kuva on terävä just siitä mistä haluaa.
--------
Aves!
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Sakke_K kirjoitti:Näin se varmaan lopulta on... MF-lasi taiteellisiin näkemyksiin ja AF-lasi sitten kun halutaan että kuva on terävä just siitä mistä haluaa.
Just väärin päin!

AF:llä tarkka siitä mihin kamera sattuu arpomaan tarkan kohdan. Sitten korjataan kuvasta objektiivin virheet ja terävöitetään PC:llä.

Laatu MF lasilla, jossa virheet on korjattu kunnolla takanäytöltä suurennuksen kanssa tarkka kohta siihen mihin se halutaan. PC:llä ei tarvitse "ährätä" korjausten kanssa kun ne on hoidettu kuntoon jo objektiivia suunniteltaessa.
mremonen
Viestit: 9241
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kukin tyylillään. En ole koskaan allekirjoittanut saati ymmärtänyt tätä manuaalinatsisimia. Olen aikanaan sattuneesta syystä -70 ja -80 -luvuilla kuvannut manuaaliasetuksilla ja -tarkennuksella sen mitä yksi ihminen tarvitsee. Nykyään olen siirtänyt kuvan kannalta vähempiarvoisen tekemisen laitteen huoleksi ja pyrkinyt keskittymään sisältöön.

Näillä nykyisillä tähyslaseilla ei manuaalitarkennusta pysty kunnolla tekemään. Tai mun silmät ja näkökyky ei siihen taivu. Ja jossain Mafferin genressä manuaalitarkennus on ok, kun on koko yö aikaa turata. Mutta ei sillä satasen sileällä pärjää.

Mulle ei tuo Zeiss ole monestakaan syystä vaihtoehto ja siksi hyvä että Sigma tuo nyt tähän luokkaan varteenotettavan vaihtoehdon. Ja varmasti tuo riittää laadullisesti minulle. Ihan sama mitä joku random dustinabbott kirjoittaa. Tiedä missä kaasuissa kaveri elelee.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Jappee »

mremonen kirjoitti:En ole koskaan allekirjoittanut saati ymmärtänyt tätä manuaalinatsisimia. Olen aikanaan sattuneesta syystä -70 ja -80 -luvuilla kuvannut manuaaliasetuksilla ja -tarkennuksella sen mitä yksi ihminen tarvitsee. Nykyään olen siirtänyt kuvan kannalta vähempiarvoisen tekemisen laitteen huoleksi ja pyrkinyt keskittymään sisältöön.

Näillä nykyisillä tähyslaseilla ei manuaalitarkennusta pysty kunnolla tekemään. Tai mun silmät ja näkökyky ei siihen taivu. Ja jossain Mafferin genressä manuaalitarkennus on ok, kun on koko yö aikaa turata. Mutta ei sillä satasen sileällä pärjää.

Mulle ei tuo Zeiss ole monestakaan syystä vaihtoehto ja siksi hyvä että Sigma tuo nyt tähän luokkaan varteenotettavan vaihtoehdon. Ja varmasti tuo riittää laadullisesti minulle. Ihan sama mitä joku random dustinabbott kirjoittaa. Tiedä missä kaasuissa kaveri elelee.
Oletko itse sitten automaattinatsi? (Jos viher-kommareiden "natsikortteja" pitää jostakin ihmeen syystä alkaa kaivelemaan esille...)

Minusta on hyvä, että eri vaihtoehtoja on tarjolla ja niistä voi valita itselleen sopivia objektiiveja, eikä kai kenenkään sen perusteella pitäisi olla natsi.
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja janne. »

huoh, heti päästiin tähän "mun metodi kuvata on sun kuvausmetodia aidompi " -kikkelinvenytykseen. se on kumma miten z:lla alkavan saksalaisvalmistajan nimen mainitseminen melkein poikkeuksetta johtaa tähän tilanteeseen.
Viimeksi muokannut janne., Helmi 24, 2017 11 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja nomad »

Jappee kirjoitti:
mremonen kirjoitti:En ole koskaan allekirjoittanut saati ymmärtänyt tätä manuaalinatsisimia. Olen aikanaan sattuneesta syystä -70 ja -80 -luvuilla kuvannut manuaaliasetuksilla ja -tarkennuksella sen mitä yksi ihminen tarvitsee. Nykyään olen siirtänyt kuvan kannalta vähempiarvoisen tekemisen laitteen huoleksi ja pyrkinyt keskittymään sisältöön.

Näillä nykyisillä tähyslaseilla ei manuaalitarkennusta pysty kunnolla tekemään. Tai mun silmät ja näkökyky ei siihen taivu. Ja jossain Mafferin genressä manuaalitarkennus on ok, kun on koko yö aikaa turata. Mutta ei sillä satasen sileällä pärjää.

Mulle ei tuo Zeiss ole monestakaan syystä vaihtoehto ja siksi hyvä että Sigma tuo nyt tähän luokkaan varteenotettavan vaihtoehdon. Ja varmasti tuo riittää laadullisesti minulle. Ihan sama mitä joku random dustinabbott kirjoittaa. Tiedä missä kaasuissa kaveri elelee.
Oletko itse sitten automaattinatsi? (Jos viher-kommareiden "natsikortteja" pitää jostakin ihmeen syystä alkaa kaivelemaan esille...)

Minusta on hyvä, että eri vaihtoehtoja on tarjolla ja niistä voi valita itselleen sopivia objektiiveja, eikä kai kenenkään sen perusteella pitäisi olla natsi.
Minkä Zeissit vääristymissä voittaa, ne häviää vinjetoinnissa. Ja ca:ta nuo myös pukkaavat aika reilusti. Ja mitä taas tulee käsin tarkentamiseen, niin ei kai se lähtökohtaisesti kuvia paranna.

En (tässä) ota kantaa politiikkaan, mutta sen verran olen Zeisseillä kuvannut, että tiedän mitä on realismi.
Maffer
Viestit: 21574
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jappee kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Näin se varmaan lopulta on... MF-lasi taiteellisiin näkemyksiin ja AF-lasi sitten kun halutaan että kuva on terävä just siitä mistä haluaa.
Just väärin päin!

AF:llä tarkka siitä mihin kamera sattuu arpomaan tarkan kohdan. Sitten korjataan kuvasta objektiivin virheet ja terävöitetään PC:llä.

Laatu MF lasilla, jossa virheet on korjattu kunnolla takanäytöltä suurennuksen kanssa tarkka kohta siihen mihin se halutaan. PC:llä ei tarvitse "ährätä" korjausten kanssa kun ne on hoidettu kuntoon jo objektiivia suunniteltaessa.
+378

Ainoa AF mikä johonkin osuu korkean reson kameralla on kontrasti-AF liveviewissä.
mremonen
Viestit: 9241
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Ainoa AF mikä johonkin osuu korkean reson kameralla on kontrasti-AF liveviewissä.
Kuten Maffer hyvin tiedät, niin tuo ei pidä paikkaansa. Ihan saman voi myös sanoa manuaalitarkentamisesta liikkuvaan kohteeseen. Joku 135/1.4 alkaa olemaan sellainen, että siinä ei mitenkään pysty käsin tarkentamaan varmasti.

Mutta en tiedä miksi tämä keskustelu nyt tähän lähti? Ja yleensä edes z-laseihin. Ne, jotka niitä haluaa, ostaa niitä. Ne jotka haluaa rimpulan, ostaa sitten jotain muuta. Itselle kyllä varmasti kelpaa tuo Sigma ja sen AF. OIS olisi myös kiva, mutta meneehän tuo noinkin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Rockford »

mremonen kirjoitti:Kuten Maffer hyvin tiedät, niin tuo ei pidä paikkaansa. Ihan saman voi myös sanoa manuaalitarkentamisesta liikkuvaan kohteeseen. Joku 135/1.4 alkaa olemaan sellainen, että siinä ei mitenkään pysty käsin tarkentamaan varmasti.
Liikkuvia kohteita kun lähes pelkästään kuvaan niin on vaan pakko antaa anteeksi AF:n ongelmia, jäis kuvaaminen aika vähiin jos vaan toteais että kun ei aina osu niin en sitten kuvaa mitään. Taitoluistelijan liu'usta tai balettitanssijan hypystä ei ehkä pysty nyky-AF:llä valitsemaan kumman silmän haluaa teräväksi, mutta silti noita on ollut ihan kiva kuvailla. Tähän käyttöön myös 135mm f/1.8 ois kiva kokeilla, vaikka varmasti kohtuu haastava kapean syväterävyyden vuoksi onkin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
loratsu
Viestit: 804
Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja loratsu »

Aaah, tätä venannu ja nyt ootellaan kunnon revikoita. Vakaaja ois ollu muy bueno.
Maffer
Viestit: 21574
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja Maffer »

mremonen kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Ainoa AF mikä johonkin osuu korkean reson kameralla on kontrasti-AF liveviewissä.
Kuten Maffer hyvin tiedät, niin tuo ei pidä paikkaansa. Ihan saman voi myös sanoa manuaalitarkentamisesta liikkuvaan kohteeseen. Joku 135/1.4 alkaa olemaan sellainen, että siinä ei mitenkään pysty käsin tarkentamaan varmasti.

Mutta en tiedä miksi tämä keskustelu nyt tähän lähti? Ja yleensä edes z-laseihin. Ne, jotka niitä haluaa, ostaa niitä. Ne jotka haluaa rimpulan, ostaa sitten jotain muuta. Itselle kyllä varmasti kelpaa tuo Sigma ja sen AF. OIS olisi myös kiva, mutta meneehän tuo noinkin.
Nyt on pakko nostaa kädet pystyyn kun en kai sitten tiedä. Ainoat AF kakkulat mitkä ovat osuneet aina sinne minne halusin ovat olleet Sony FE kakkuloita. Joo myönnän, kohde ei ole liikkunut. Ainoat lentokuvat linnuista itsellä ovat manuaalifokuksella otettuja :)
mremonen
Viestit: 9241
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja mremonen »

loratsu kirjoitti:Aaah, tätä venannu ja nyt ootellaan kunnon revikoita. Vakaaja ois ollu muy bueno.
Onko näissä Arteisssa missään vakaajaa?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

mremonen kirjoitti:
loratsu kirjoitti:Aaah, tätä venannu ja nyt ootellaan kunnon revikoita. Vakaaja ois ollu muy bueno.
Onko näissä Arteisssa missään vakaajaa?
On, Sonyssa :D Onhan tää nyt hiukan huvittavaa, että tääkin kakkula on parhaimmillaan (jos kohde on paikallaan) adaptoituna MC-11:lla mounttiin, johon lasia ei vakiona saa. Vakautetulla etsinkuvalla/fokuszoom:lla+peaking:llä käsintarkennus ei täydelläkään aukolla tuota tuskaa (ihan kokemuksesta puhun kun olen Zeissin 135/2:lla kuvaillut) ja ihmisiä kuvaillessa Eye AF hoitaa pääosin homman kotiin. Melkein veikkaan, että näitä menee kasa Sony-käyttöön kun siellä ei natiivi-135:sta ole tarjolla ja mikään muu sähköisesti adaptoitu 135 ei tarkenna silmiin.
Vastaa Viestiin