Nikon AF-S 105mm f1.4E ED

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
janne.
Viestit: 2462
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Nikon AF-S 105mm f1.4E ED

Viesti Kirjoittaja janne. »

Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Magneetto
Viestit: 1526
Liittynyt: Helmi 03, 2010 15 : 19

Viesti Kirjoittaja Magneetto »

No jo on, näyttää kuvan perusteella jatkavan "muovi-sarjaa", hinta siihen osastoon rasvainen:)
100 millisiä zeissejä alkaa tulla myyntiin, niitä pimeitä f2:sia...
mremonen
Viestit: 9285
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ei aiheuta mitään ostoryntäystä tässä suunnassa. 135/2 olisi ehkä ollut toinen juttu, mutta 105 micro hoitaa mulla tämän tarpeen, vaikka onkin minimissään sen kaksi aukkoa pimeämpi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Eikä edes VR:ää....
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Magneetto kirjoitti:No jo on, näyttää kuvan perusteella jatkavan "muovi-sarjaa", hinta siihen osastoon rasvainen:)
100 millisiä zeissejä alkaa tulla myyntiin, niitä pimeitä f2:sia...
mremonen kirjoitti:Ei aiheuta mitään ostoryntäystä tässä suunnassa. 135/2 olisi ehkä ollut toinen juttu, mutta 105 micro hoitaa mulla tämän tarpeen, vaikka onkin minimissään sen kaksi aukkoa pimeämpi.
habannaama kirjoitti:Eikä edes VR:ää....
No jopas on reaktiot!!! Ette sentään tajunneet valittaa siitä kun tämä ei ole zoomi :-))))
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Mremosen kanssa samoilla linjoilla. Tämä menee polttovälin ja valovoiman osalta niin lähelle 85/1.8 G:tä, että jää hankkimatta.

135/2 DC:n korvaajaa olen odotellut siitä lähtien, kun 36mpix kennot julkaistiin.
mremonen
Viestit: 9285
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:No jopas on reaktiot!!! Ette sentään tajunneet valittaa siitä kun tämä ei ole zoomi :-))))
No mitäs tässä olisi pitänyt tehdä? Viime aikoina sulle on noussut tärkeimmäksi se, että Nikon pukkaa ulos tavaraa. Ei väliä että mitä, kunhan jotain tulee.

Nuo lainaamasi jutut ovat meidän mielipiteitä tästä julkaisusta, jonka koimme aika lailla turhaksi. Varsinkin jos vakaajattomasta 105-millisestä muoviputkesta pyydetään kaksi tonnia. Tosin rahamiehillehän mikään ei ole kallista (ja köyhille kaikki).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

PekkaSav kirjoitti:135/2 DC:n korvaajaa olen odotellut siitä lähtien, kun 36mpix kennot julkaistiin.
Varmasti, mutta miksi? Onko tuossa 105/1.4:ssa liian pieni terävyysalue, joten halutaan isompaa? Miksei sit valitse suoraan 2.8:a?

Saman kokoisella subjektilla, 105/1.4 on 2,5 metrin päästä 0,05m tarkkuusalue, 135/2:lla pitäisi kuvata 3,21 metrin päästä, jolloin terävyysalue olisi 0,06m.

Too much bokeh?

Ehkä mä sit vingun ettei se oo zoomi.
chiefl
Viestit: 358
Liittynyt: Helmi 07, 2004 9 : 30

Viesti Kirjoittaja chiefl »

Heh heh, oletteko huomanneet, että aina kun Nikon julkistaa jotain uutta, se on enemmistön mielestä muovista p*s*aa jolla ei tee yhtään mitään. On liian kevyt, liian painava, liian kallis, liian halpa, p*ska bokeh, ei vakaajaa, vakaaja, liian Nikon.
Mutta annapas olla kun kaikkien fotareiden pelastaja, kaikkivoipa allmighty omnipotentti Sigma julkistaa uutuuden, se on oitis portti nirvanaan ja kusi alkaa valua lahkeesta silkasta onnen tunteesta : )
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

burmanm kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:135/2 DC:n korvaajaa olen odotellut siitä lähtien, kun 36mpix kennot julkaistiin.
Varmasti, mutta miksi? Onko tuossa 105/1.4:ssa liian pieni terävyysalue, joten halutaan isompaa? Miksei sit valitse suoraan 2.8:a?

Saman kokoisella subjektilla, 105/1.4 on 2,5 metrin päästä 0,05m tarkkuusalue, 135/2:lla pitäisi kuvata 3,21 metrin päästä, jolloin terävyysalue olisi 0,06m.

Too much bokeh?

Ehkä mä sit vingun ettei se oo zoomi.
Siinähän sä just kirjottelit perustelut sille, miksei kiinnosta ostaa 105 millistä 85:n rinnalle.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

PekkaSav kirjoitti:Siinähän sä just kirjottelit perustelut sille, miksei kiinnosta ostaa 105 millistä 85:n rinnalle.
Kyllä, mutta 135/2:n perustelut katosivat siinä samalla. 70-200 hoitaisi senkin hommat siinä tapauksessa.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

burmanm kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:Siinähän sä just kirjottelit perustelut sille, miksei kiinnosta ostaa 105 millistä 85:n rinnalle.
Kyllä, mutta 135/2:n perustelut katosivat siinä samalla. 70-200 hoitaisi senkin hommat siinä tapauksessa.
No ei. Jos sulle on merkitystä ainoastaan doffilla, kohteen etäisyydestä, terävyydestä ja bokehin laadusta välittämättä niin sama se mulle.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

PekkaSav kirjoitti:
burmanm kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:Siinähän sä just kirjottelit perustelut sille, miksei kiinnosta ostaa 105 millistä 85:n rinnalle.
Kyllä, mutta 135/2:n perustelut katosivat siinä samalla. 70-200 hoitaisi senkin hommat siinä tapauksessa.
No ei. Jos sulle on merkitystä ainoastaan doffilla, kohteen etäisyydestä, terävyydestä ja bokehin laadusta välittämättä niin sama se mulle.
85mm/1.8 on halpa ja kevyt ja terävä, mutta myös melkoinen ca-linko. Kuvanlaadultaan 105mm VR on mielestäni kokonaisuudessaan parempi. Mutta tämä on epäoleellista sillä kumpikaan ei ole 105mm/1.4 verrokki. Tai jos on, niin Se johtuu siitä, että tämä Nikonin uutuus on täysin epäonnistunut konstruktio - mihin taas on vaikea uskoa.
Viimeksi muokannut nomad, Heinä 26, 2016 11 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:No jopas on reaktiot!!! Ette sentään tajunneet valittaa siitä kun tämä ei ole zoomi :-))))
No mitäs tässä olisi pitänyt tehdä? Viime aikoina sulle on noussut tärkeimmäksi se, että Nikon pukkaa ulos tavaraa. Ei väliä että mitä, kunhan jotain tulee.
Nikon kehittää omaa järjestelmäänsä ja Sonny omaansa. Eikös se niin mene? Siis erittäin hyvä kun julkistuksia tulee. Saisi tulla enemmänkin sillä valikoimassa on yhä aukkoja etenkin dx-kiinteiden kohdalla. Samaten fx-linjan AF-D optiikat pitää kiireesti uusia. 105/1.4 korvaa vahat 105mm ja 135mm DC-objektiivit.
mremonen kirjoitti:Nuo lainaamasi jutut ovat meidän mielipiteitä tästä julkaisusta, jonka koimme aika lailla turhaksi. Varsinkin jos vakaajattomasta 105-millisestä muoviputkesta pyydetään kaksi tonnia. Tosin rahamiehillehän mikään ei ole kallista (ja köyhille kaikki).
Eiköhän tälle "vakaajattomalle muoviputkelle" löydy ostajansa. Hääkuvaajat, potrettikuvaajat jne kiittelee.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

PekkaSav kirjoitti:No ei. Jos sulle on merkitystä ainoastaan doffilla, kohteen etäisyydestä, terävyydestä ja bokehin laadusta välittämättä niin sama se mulle.
Mä veikkaan ettei terävyydessä, bokehin laadussa ole eroa ainakaan huonompaan suuntaan tämän osalta. Eiköhän se ainakin tuon 85 1.8:n voita noissa (ei tuo 85 1.8:n bokeh mitenkään erityisen nättiä ole) ja 135:nkin luultavasti terävyydessä.

Jos kohteen etäisyys on noin paha ongelma, pään kohdalla puhutaan jopa siis 70 cm:stä, niin zoomi lienee parempi tapaus kuin 85, 135 tai 105.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

burmanm kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:No ei. Jos sulle on merkitystä ainoastaan doffilla, kohteen etäisyydestä, terävyydestä ja bokehin laadusta välittämättä niin sama se mulle.
Mä veikkaan ettei terävyydessä, bokehin laadussa ole eroa ainakaan huonompaan suuntaan tämän osalta. Eiköhän se ainakin tuon 85 1.8:n voita noissa (ei tuo 85 1.8:n bokeh mitenkään erityisen nättiä ole) ja 135:nkin luultavasti terävyydessä.

Jos kohteen etäisyys on noin paha ongelma, pään kohdalla puhutaan jopa siis 70 cm:stä, niin zoomi lienee parempi tapaus kuin 85, 135 tai 105.
Tarkoitinkin nyt zoomia, kun kirjoitin bokehista ja terävyydestä.

Mutta älä stressaa, en ole sinulle ostamassa mahdollisesti julkaistavaa 135 millistä. :) Omistin samanaikaisesti molemmat DC:t ja kasivitosen - tuon perusteella luulen tietäväni, mille kombolle mulla on käyttöä.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

PekkaSav kirjoitti:Tarkoitinkin nyt zoomia, kun kirjoitin bokehista ja terävyydestä.
Terävyyden puolesta esim. Tamronin 70-200:n pärjää aivan hyvin tuolle 85:lle, ja Nikonista on tulossa uusi versio joten ehkä sekin pääsee jo kilpailijoidensa tasolle.
Mutta älä stressaa, en ole sinulle ostamassa mahdollisesti julkaistavaa 135 millistä. :) Omistin samanaikaisesti molemmat DC:t ja kasivitosen - tuon perusteella luulen tietäväni, mille kombolle mulla on käyttöä.
Kyllä mulle aina lahjat kelpaa, vaikka eivät ihan osuisi kohdalleen. Eli nyt täytyy stressata kun jään ilman.
mjuhani
Viestit: 395
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Ei näistä niin hirveästi pidä kohkata. Jos tarvii tämän, hankkii. Jos ei tarvi, menee vaikka kaljalle.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

mjuhani kirjoitti:Ei näistä niin hirveästi pidä kohkata. Jos tarvii tämän, hankkii. Jos ei tarvi, menee vaikka kaljalle.
Pitääpäs. Ilman kohkaamista valmistajat joutuis satsaamaan enempi mainostamiseen. Nyt riittää et nettimaailmaan tunkee kuvan protosta ja innoikkaimmat hehkuttaa ittensä ja muut näännyksiin. No ostovaiheessa kohkaamiseen on satsattu niin paljon et sen on pakko olla hyvä - aivot ei vaan hyväksy muuta (ja ehdottomasti kandee mennä stockan jonoon odottamaan viikkoa ennen jotta saa ekaksi). Onneksi kuukauden päästä, kun alkaa kohkaamislaskuhumala voi aloittaa saman jostakin seuraavasti kilkkeestä (ja niitä onneksi riittää). Eli musta tää on vähintään revoluusonari ja geim steinsin.

Missäs se mun kalja olikaan?
mremonen
Viestit: 9285
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

mjuhani kirjoitti:Jos ei tarvi, menee vaikka kaljalle.
Kävin jo. Parempi bokeh tulee Karhusta kuin 105/1.4 Nikonista. Vakaajaa ei tunnu olevan kummassakaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin