Irix 15/2.4

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos et jaksa räpeltää sillä 24mm t/s:lla niin voin ostaa pois ihan järkihintaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Jos et jaksa räpeltää sillä 24mm t/s:lla niin voin ostaa pois ihan järkihintaan.
Pidetään mielessä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Pari päivää takana tällä. Aivan mahtava ultralaajis sanon mä.

Pros n' cons:

Plussat:

+ Koko on pienempi kuin alunperin ajattelin ja pelkäsin. Mulla on tää muoviversio joka ei juuri Samyangia painavampi ole.

+ Linjat on Samyang 14 milliseen tottuneelle aivan käsittämättömän suorat. Vääristymiä ei juuri ole!
Kuva

+ Lasi on terävä reunasta reunaan, nurkasta nurkkaan, jo täys aukko on täysin käyttökelpoinen. 1/3 ja 2/3 osassa kuvaa näkyy silti joissain kuvissa pehmeyttä johtuen tarkennustason muodosta. Ei mitään hälyyttävää, mutta hyvä tiedostaa. Tossa vaikka joku esimerkki, tuuliselta yöltä. Kuvaa suoristettu, jonka vuoksi laidoista lähteny vähän kamaa:
Kuva
https://try.kuvat.fi/kuvat/Hifistely%C3 ... /_full.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Contrast +7, Clarity +12, Sharpening amount +48, Detail 30

+ Omassa kappaleessa ääretön on juuri äärettömän kohdalla ilman säätöjä. Tätä on ilo käyttää, kun äärettömän kohdalla on se klikki. Ei tarvitse arpoa tai edes katsoa onko tarkennus kohdillaan.

+ Hyperfokaalisen etäisyyden merkinnät asteikossa.

+ Himmennettäessä kuu, aurinko, katuvalot jne. muodostaa tosi nätin tähtikuvion, tää oli hauska lisä.
Kuva

+ Bokeh ihan ok
Kuva

Miinukset:

- Flaret esim. suoraan aurinkoon kuvatessa. Nämä pelotti aluksi, mutta normikuvaamisella en ole vielä mahdottomia flareja saanut aikaan. Uskon, että flareja oppii ajanmyötä välttämään. Tämä on kuitenkin se suurin heikkous.
Kuva

vrt.

Kuva

- Lasi vinjetoi reilusti, niin kuin kaikki tietää. Tämä ei ole ainakaan minulle mikään ongelma. Yksi nappi lightroomissa ja vinjetointia ei enää ole. En ole vielä pahemmin tähtitaivasta kuvaillut, joten en tiedä vaikuttaako tämä lopulta kuvanlaatuun. Olen nostellut kyllä monesti useita aukkoja muutenkin valotuksia laadun pahemmin kärsimättä.

...

+/- Samyang 14mm vs Irix 15mm ero laajuudessa on isompi kuin uskoisi. Parhaiten eron käsittää naputtelemalla nuolinäppäimillä näitä kuvia edes takaisin:

https://try.kuvat.fi/kuvat/Hifistely%C3%A4/TRY_2180.jpg
https://try.kuvat.fi/kuvat/Hifistely%C3%A4/TRY_2188.jpg

Loppujen lopuksi hintaisekseen tälle on aika vaikea edes hakea kilpailijaa. Jos joku mulle paremman löytää 350 eurolla niin kaupat! Palaan asiaan, kun on enemmän kokemusta. Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä. Jos tulee mieleen jotain mitä pitäisi testata niin ei muuta kun käsi pystyyn.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja nomad »

TiRy kirjoitti: - Lasi vinjetoi reilusti, niin kuin kaikki tietää. Tämä ei ole ainakaan minulle mikään ongelma. Yksi nappi lightroomissa ja vinjetointia ei enää ole. En ole vielä pahemmin tähtitaivasta kuvaillut, joten en tiedä vaikuttaako tämä lopulta kuvanlaatuun. Olen nostellut kyllä monesti useita aukkoja muutenkin valotuksia laadun pahemmin kärsimättä.
Tuohan se huolenaihe onkin. Matalilla herkkyyksillä vinjetointia on tietysti helppo poistaa ohjelmallisesti kun nykykamerat sallivat aika hyvin vähintään 4 aukon valotuksen noston. Mutta jos olet kuvannut linnunrataa herkkyydellä ISO6400-12800, niin tilanne on jo aivan toinen. Hmm....

Mistä tämä saa kaikkein halvimmalla? Vieläpä niin, että kauppaan sisältyy oikea takuu, eikä mikään kauppiaan takuu.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja TiRy »

nomad kirjoitti:
TiRy kirjoitti: - Lasi vinjetoi reilusti, niin kuin kaikki tietää. Tämä ei ole ainakaan minulle mikään ongelma. Yksi nappi lightroomissa ja vinjetointia ei enää ole. En ole vielä pahemmin tähtitaivasta kuvaillut, joten en tiedä vaikuttaako tämä lopulta kuvanlaatuun. Olen nostellut kyllä monesti useita aukkoja muutenkin valotuksia laadun pahemmin kärsimättä.
Tuohan se huolenaihe onkin. Matalilla herkkyyksillä vinjetointia on tietysti helppo poistaa ohjelmallisesti kun nykykamerat sallivat aika hyvin vähintään 4 aukon valotuksen noston. Mutta jos olet kuvannut linnunrataa herkkyydellä ISO6400-12800, niin tilanne on jo aivan toinen. Hmm....

Mistä tämä saa kaikkein halvimmalla? Vieläpä niin, että kauppaan sisältyy oikea takuu, eikä mikään kauppiaan takuu.
Totta, mutta montako moista kuvaa tulee otettua vrt. muut kuvat? Ja monessako vinjetointi loppujen lopuksi haittaa? Aika paljon näkee kuvia, joihin sitä jopa lisätään linnunrataa korostaakseen. Pahempana ongelmana pidän noita flareja jos on kovakin keskipäivän suoran auringonvalon kuvaaja. Silti puutteet on aika pieniä (ja vältettävissä) verrattuna vahvuuksiin ja hintaan. Köyhän on paha löytää tällä hetkellä parempaa.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

nomad kirjoitti:
TiRy kirjoitti: - Lasi vinjetoi reilusti, niin kuin kaikki tietää. Tämä ei ole ainakaan minulle mikään ongelma. Yksi nappi lightroomissa ja vinjetointia ei enää ole. En ole vielä pahemmin tähtitaivasta kuvaillut, joten en tiedä vaikuttaako tämä lopulta kuvanlaatuun. Olen nostellut kyllä monesti useita aukkoja muutenkin valotuksia laadun pahemmin kärsimättä.
Tuohan se huolenaihe onkin. Matalilla herkkyyksillä vinjetointia on tietysti helppo poistaa ohjelmallisesti kun nykykamerat sallivat aika hyvin vähintään 4 aukon valotuksen noston. Mutta jos olet kuvannut linnunrataa herkkyydellä ISO6400-12800, niin tilanne on jo aivan toinen. Hmm....

Mistä tämä saa kaikkein halvimmalla? Vieläpä niin, että kauppaan sisältyy oikea takuu, eikä mikään kauppiaan takuu.
Varmaan fiksu ostopaikka olis niinkin eksoottinen kuin Jas, jos haluaa takuun jne.

https://www.jaskamerakauppa.fi/en/home/ ... &results=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Mä olen kanssa kovasti katsellut tätä lasia (16-35 laajiszoomi saa lähteä, kun en vaan osaa zoomilla kuvata) verrokkina Samyn uusi 14/2.4, jossa noita Samyn trademark viiksivääristymiä on kovasti korjailtu ja irtoaa exif:it jne. Irix:in etuina olis mm. suora käytettävyys filsujen kanssa, focus-lukko... Samy taitaa sitten olla parempi coma:n ja nurkkapiirron osalta.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tn1krr kirjoitti:
nomad kirjoitti:
TiRy kirjoitti: - Lasi vinjetoi reilusti, niin kuin kaikki tietää. Tämä ei ole ainakaan minulle mikään ongelma. Yksi nappi lightroomissa ja vinjetointia ei enää ole. En ole vielä pahemmin tähtitaivasta kuvaillut, joten en tiedä vaikuttaako tämä lopulta kuvanlaatuun. Olen nostellut kyllä monesti useita aukkoja muutenkin valotuksia laadun pahemmin kärsimättä.
Tuohan se huolenaihe onkin. Matalilla herkkyyksillä vinjetointia on tietysti helppo poistaa ohjelmallisesti kun nykykamerat sallivat aika hyvin vähintään 4 aukon valotuksen noston. Mutta jos olet kuvannut linnunrataa herkkyydellä ISO6400-12800, niin tilanne on jo aivan toinen. Hmm....

Mistä tämä saa kaikkein halvimmalla? Vieläpä niin, että kauppaan sisältyy oikea takuu, eikä mikään kauppiaan takuu.
Varmaan fiksu ostopaikka olis niinkin eksoottinen kuin Jas, jos haluaa takuun jne.

https://www.jaskamerakauppa.fi/en/home/ ... &results=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Mä olen kanssa kovasti katsellut tätä lasia (16-35 laajiszoomi saa lähteä, kun en vaan osaa zoomilla kuvata) verrokkina Samyn uusi 14/2.4, jossa noita Samyn trademark viiksivääristymiä on kovasti korjailtu ja irtoaa exif:it jne. Irix:in etuina olis mm. suora käytettävyys filsujen kanssa, focus-lukko... Samy taitaa sitten olla parempi coma:n ja nurkkapiirron osalta.
Kitoksia vinkistä. Tämä JAS-kauppa olikin uusi tuttavuus minulle (verkkokauppa), tarjolla myös paljon hauskaa vintage-tavaraa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tää on kyllä vänkyrä objektiivi. Tarkennustason muoto on suunnilleen WMW... Aivan jäätävän vaikea saada lähietäisyydellä olevia kohteita fokukseen kaukaisten kanssa ilman focus stackia. Jossain n. äärettömän etäisyydellä tarkennustaso on kohtuullisesti hanskassa muttei ihan 5/5 kuitenkaan.

Tällai 3 viikon räpellyksen jälkeen arvosanaksi 2/5 jossain muussa kuin taivaisiin tähtäilyssä. Zeissin 15mm on siis edelleen omassa luokassaan dslr-laseissa mihin saa kierrettävän suotimen ilman 5kg telineitä.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Onko kukaan sattunut kuulemaan mitään Irixin Sony-adapteriata? Mistään ei tunnu löytyvän tietoa mihin se jäi. Sen piti tulla jo about vuosi sitten, mutta näiden tietojen jälkeen totaalihiljaisuus.

https://photorumors.com/2017/07/23/addi ... y-e-mount/" onclick="window.open(this.href);return false;
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

TiRy kirjoitti:Onko kukaan sattunut kuulemaan mitään Irixin Sony-adapteriata? Mistään ei tunnu löytyvän tietoa mihin se jäi. Sen piti tulla jo about vuosi sitten, mutta näiden tietojen jälkeen totaalihiljaisuus.

https://photorumors.com/2017/07/23/addi ... y-e-mount/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli tuo olisi ihan tavallinen Canon-Sony AF smart adapter?
En ole kuullut uutta, mutta jos siinä ei ole mitään erikoistoimintaa, niin suosittelen hankkimaan Sigma MC-11 tai Metabonesin adapterin Sonyyn.

Nuo "satasen" halvatkin AF adapterin kyllä toimii suht. OK, kuten Viltrox IV, mutta niiden sisäpintojen heijastuksia ei ole blokattu niin hyvin kuin metabonesin tai sigman adapterissa, haastavissa valaistustilanteissa ne saattaa aiheuttaa lisäheijastuksia:

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12751569" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja TiRy »

aikaarska kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Onko kukaan sattunut kuulemaan mitään Irixin Sony-adapteriata? Mistään ei tunnu löytyvän tietoa mihin se jäi. Sen piti tulla jo about vuosi sitten, mutta näiden tietojen jälkeen totaalihiljaisuus.

https://photorumors.com/2017/07/23/addi ... y-e-mount/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli tuo olisi ihan tavallinen Canon-Sony AF smart adapter?
En ole kuullut uutta, mutta jos siinä ei ole mitään erikoistoimintaa, niin suosittelen hankkimaan Sigma MC-11 tai Metabonesin adapterin Sonyyn.

Nuo "satasen" halvatkin AF adapterin kyllä toimii suht. OK, kuten Viltrox IV, mutta niiden sisäpintojen heijastuksia ei ole blokattu niin hyvin kuin metabonesin tai sigman adapterissa, haastavissa valaistustilanteissa ne saattaa aiheuttaa lisäheijastuksia:

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12751569" onclick="window.open(this.href);return false;
Jollakin tommosella voisi saada F-mountin Irixin toimimaan Sonyssä? Tärkeinhän on tietenkin, että aukkoa voisi säätää eikä ne EXIFitkään huono homma olisi.
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Onko siinä Nikon Irixissä mekaaninen aukkovipu? Nuo FE-adapterithan oli Nikonille sähköisiä. Eli G-lasit toimii.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Onko siinä Nikon Irixissä mekaaninen aukkovipu? Nuo FE-adapterithan oli Nikonille sähköisiä. Eli G-lasit toimii.
Ei taida olla olla aukkovipua, eli pitäisi olla sähköinen adapteri:

https://www.ebay.com/itm/Commlite-CM-EN ... SwbEZa7w2T" onclick="window.open(this.href);return false;

Sonya ajatellen Canon versio olisi parempi...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Kiitoksia. Eli ei ole kukaan täälläkään kuullut Irixen omasta adapterista, josta oli jo vuosi sitten kuvia nähtävillä ja joka piti tulla lokakuussa. Ei tainnut olla markkinoita, jos kukaan ei vuoden aikana edes ole mokomaa kaivannut :D
janne.
Viestit: 2455
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja janne. »

aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Onko siinä Nikon Irixissä mekaaninen aukkovipu? Nuo FE-adapterithan oli Nikonille sähköisiä. Eli G-lasit toimii.
Ei taida olla olla aukkovipua, eli pitäisi olla sähköinen adapteri:
aukkovipu on muttei aukkorengasta
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joo eli sama kuin Petnax versio. Ei taida pelittää adaptereilla pl. mekaaniset adapterit missä voi säätää aukkovivun asentoa portaattomasti tyyliin novoflex.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Joo eli sama kuin Petnax versio. Ei taida pelittää adaptereilla pl. mekaaniset adapterit missä voi säätää aukkovivun asentoa portaattomasti tyyliin novoflex.
Okei, ei siis objektiivissa aukkorengasta mistä valita manuaalisesti aukko, mutta vipu löytyy jolla voi tarvittaessa himmentää manuaalisesti jos hommaa adapterin johon rakennettu summittainen aukon himmennystoiminto. Ja mitään sähköjä ei luonnollisesti välity.
Olen käyttänyt joidenkin objektiivien kanssa samantyyppistä adapteria , toimii suht. ok. - ainut jos himmentää kovin pieneksi, niin tarkentaminen muuttuu melko haastavaksi. Siinä voi joutua räveltämään ekaksi tarkentamisen takia suuremmalle aukolle, ja himmnetä sen jälkeen. Jalustatyöskentelyssä ei tietenkään ylivoimaista, muussa räiskimisessä kylläkin hankaloittaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja TiRy »

aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Joo eli sama kuin Petnax versio. Ei taida pelittää adaptereilla pl. mekaaniset adapterit missä voi säätää aukkovivun asentoa portaattomasti tyyliin novoflex.
Okei, ei siis objektiivissa aukkorengasta mistä valita manuaalisesti aukko, mutta vipu löytyy jolla voi tarvittaessa himmentää manuaalisesti jos hommaa adapterin johon rakennettu summittainen aukon himmennystoiminto. Ja mitään sähköjä ei luonnollisesti välity.
Olen käyttänyt joidenkin objektiivien kanssa samantyyppistä adapteria , toimii suht. ok. - ainut jos himmentää kovin pieneksi, niin tarkentaminen muuttuu melko haastavaksi. Siinä voi joutua räveltämään ekaksi tarkentamisen takia suuremmalle aukolle, ja himmnetä sen jälkeen. Jalustatyöskentelyssä ei tietenkään ylivoimaista, muussa räiskimisessä kylläkin hankaloittaa.
Harvemmin on tullut Iiristä käytettyä muuta kuin ääretön asennossa, joten tuo ei olisi ongelma. Iiriksessä on se mahtava stoppi äärettömän kohdalla joka ainaki omassa yksilössä on täysin spot-on, jolloin tarkennuksen osumisen myös tuntee käsissä. Olen kumminkin lukenut, että ultra-laajisten reunapiirto saattaa olla adaptereineen ongelma Sonyssä, joten myynti jatkukoon. Tilalle sitten joko Laowa 15mm tai joku muu.
©pjm
Viestit: 5953
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tänään postiluukusta tipahtaneessa Kameralehdessä aukeamman verran juttua tötteröstä.
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Irix 15/2.4

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei hyvää päivää. Ihmettelin miksi kuvasta on tullut toispuoleinen ja ihan suttu äärettömän päässä. Kaksi bajonetin ruuvia oli löystynyt itsekseen ja kuvat sutuksi. Tämä viimeistään todistaa että nää on Samyangeja. Ei pysy ruuvit kiinni eikä ole tehtaaltakaan välttämättä kiinni paketista otettaessa.
Vastaa Viestiin