Samyang 14mm F/2.8 manuaalitarkenteinen automaatiksi

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

PekkaSav kirjoitti: Ei kun heitän hatusta näitä juttuja munttityyliin... Kivikautisissakin Nikkoreissa on aukon säätövipu, jonka ohjaamisen rungosta käsin tuo chippi mahdollistaa.
Eli nikon ei tunnista objektiivia ja käytä sitä vipua, ellei objektiivissa ole sirua.

Kerrotko vielä sen, että onko se koodattu siten, että siruun on syötetty maksimiaukko ja mekaniikka itsessään tunnistaa sen miten paljon lasia himmennetään ja välittää siitä tiedoen exif tietoihin?
Ei nikonistina en ole selvästikään perillä tästä nikonin sirulogiikasta... :)

edit: onkos zeissin ZF(1) lasit ilman sirua sitten käyttökelvottomia?

..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Munt kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti: Ei kun heitän hatusta näitä juttuja munttityyliin... Kivikautisissakin Nikkoreissa on aukon säätövipu, jonka ohjaamisen rungosta käsin tuo chippi mahdollistaa.
Eli nikon ei tunnista objektiivia ja käytä sitä vipua, ellei objektiivissa ole sirua.

Kerrotko vielä sen, että onko se koodattu siten, että siruun on syötetty maksimiaukko ja mekaniikka itsessään tunnistaa sen miten paljon lasia himmennetään ja välittää siitä tiedoen exif tietoihin?
Ei nikonistina en ole selvästikään perillä tästä nikonin sirulogiikasta... :)

edit: onkos zeissin ZF(1) lasit ilman sirua sitten käyttökelvottomia?

..
Nikonissa tarkennetaan aina täydellä aukolla. ZF obsikat ovat periaatteessa Ai-S mallisia. Aukkoa säädetään objektiivin himmenninkierältä. ZF.2 ovat Ai-P mallisia eli kaikki valonmittaukseen toimii kuten nykyajan objektiivilta oletetaan. Aukkoa säädetään kamerasta ja myös matriisimittaus toimii.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Olen ymmärtänyt, ettei kaikissa nikonin rungoissa ole tuota vivustoa käytössä...

..
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Munt kirjoitti:Olen ymmärtänyt, ettei kaikissa nikonin rungoissa ole tuota vivustoa käytössä...

..
Halvat rungot (kroppi-tuhatsarja) ei osaa mitata valoa Ai-S obiskoilla. Toisaalta niihin voi osin kiinnittää ns. pre-Ai optiikkaa, kuten sisäpiireissä puhutaan. Puhutaan siis 70-luvun alun ja vanhemmista objektiiveista.

Myös Df:ssä on nyt tämä tosi vanhojen obiskojen tuki. Ja silloin siis ei ole täyden aukon toimintoa.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

En ole varma olenko ymmärtänyt oikein, mutta saako siis Noct-Nikkorin siruttamalla sen himmentämään uusissa FF nikoneissa kuten kuuluu?

..
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Munt kirjoitti:En ole varma olenko ymmärtänyt oikein, mutta saako siis Noct-Nikkorin siruttamalla sen himmentämään uusissa FF nikoneissa kuten kuuluu?

..
Sehän on ymmärtääkseni Ai-objektiivi. Myöhemmät kai jopa Ai-S.

Ei noihin mitään siruja tarvita vaan objektiivi toimii täysin oikein paremmista kroppirungoista alkaen kaikissa nykyisissä Nikoneissa. Halvimmissa aloittelijajärkkäreissä valotus ei toimi vaan se pitää mitata vaikka valotusmittarilla tai haarukoida takanäytöstä.

Siruttaa tietysti voi, mutta oikeasti ainoa haitta siruttomuudesta on, että himmenintä käytetään himmenninkierältä. Vai onko tuo edes haitta? ja valonmittaus ei ole matriisimittaus. Mutta muuten objektiivi toimii ihan kuin mikä tahansa nykyaikainen sirulla varustettu objektiivi.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ei oo helppoa nikonistillakaan. Tai ehkä mä en vaan ymmärrä sirutetaanko noita vanhoja/ uusia MF laseja nyt siis vain siksi, että saataisiin exit tietoihin talteen oikea polttoväli ja aukkotieto. Ilmeisesti joo, jos ne kerran himmentää oikein joka tapauksessa?

..
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Munt kirjoitti:Ei oo helppoa nikonistillakaan. Tai ehkä mä en vaan ymmärrä sirutetaanko noita vanhoja/ uusia MF laseja nyt siis vain siksi, että saataisiin exit tietoihin talteen oikea polttoväli ja aukkotieto. Ilmeisesti joo, jos ne kerran himmentää oikein joka tapauksessa?

..
En nyt ymmärrä. Miksi Nikkorit ei Nikoneissa toimisi? On näitä automaattivalottajia ollut jo 70-luvullakin. Miksi se homma olisi johonkin kadonnut? F4 valotti näillä jopa matriisilla, tosin ei ollut 70-luvun kamera.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

OskuK kirjoitti:
Munt kirjoitti:Ei oo helppoa nikonistillakaan. Tai ehkä mä en vaan ymmärrä sirutetaanko noita vanhoja/ uusia MF laseja nyt siis vain siksi, että saataisiin exit tietoihin talteen oikea polttoväli ja aukkotieto. Ilmeisesti joo, jos ne kerran himmentää oikein joka tapauksessa?

..
En nyt ymmärrä. Miksi Nikkorit ei Nikoneissa toimisi? On näitä automaattivalottajia ollut jo 70-luvullakin. Miksi se homma olisi johonkin kadonnut? F4 valotti näillä jopa matriisilla, tosin ei ollut 70-luvun kamera.
Olen lukemani perusteella ymmärtänyt, että nämä ei aina toimisi.
Turha siis tulla avautumaan, jos tieto on ristiriitaista.

..
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Munt kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Munt kirjoitti:Ei oo helppoa nikonistillakaan. Tai ehkä mä en vaan ymmärrä sirutetaanko noita vanhoja/ uusia MF laseja nyt siis vain siksi, että saataisiin exit tietoihin talteen oikea polttoväli ja aukkotieto. Ilmeisesti joo, jos ne kerran himmentää oikein joka tapauksessa?

..
En nyt ymmärrä. Miksi Nikkorit ei Nikoneissa toimisi? On näitä automaattivalottajia ollut jo 70-luvullakin. Miksi se homma olisi johonkin kadonnut? F4 valotti näillä jopa matriisilla, tosin ei ollut 70-luvun kamera.
Olen lukemani perusteella ymmärtänyt, että nämä ei aina toimisi.
Turha siis tulla avautumaan, jos tieto on ristiriitaista.

..
;-) Joo, on Opelilla autojakin, joissa ei automaattilaatikko toimi. Canonilla onkin johdonmukaisempaa, kun mikään fd-opiska ei toimi ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Munt kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Munt kirjoitti:Ei oo helppoa nikonistillakaan. Tai ehkä mä en vaan ymmärrä sirutetaanko noita vanhoja/ uusia MF laseja nyt siis vain siksi, että saataisiin exit tietoihin talteen oikea polttoväli ja aukkotieto. Ilmeisesti joo, jos ne kerran himmentää oikein joka tapauksessa?

..
En nyt ymmärrä. Miksi Nikkorit ei Nikoneissa toimisi? On näitä automaattivalottajia ollut jo 70-luvullakin. Miksi se homma olisi johonkin kadonnut? F4 valotti näillä jopa matriisilla, tosin ei ollut 70-luvun kamera.
Olen lukemani perusteella ymmärtänyt, että nämä ei aina toimisi.
Turha siis tulla avautumaan, jos tieto on ristiriitaista.

..
Olet lukenut jotain Caanonin harhaoppia :-)

Toimii ne, usko nyt!

Se siru on tarpeen lähinnä exifien vuoksi. En minä ainakaan ole yhtään vanhaa objektiivia vaivautunut sirulla varustamaan. En ole kuullut että muutkaan niin juuri tekisivät.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

nomad kirjoitti: Olet lukenut jotain Caanonin harhaoppia :-)
Joo, mä en ollut kuullut, että nikonin rungot tunnistaa mille aukolle mf lasit on himmennetty vain silloin, kun niihin liimataan tietty ohjelmoitu siru. Jotenkin olen onnistunut kokonaan väistämään asiasta keskustelun näinä vuosina. Noh, aina oppii jotain uutta, mutta miksi noita siruja ei liimata vanhoihin nikkoreihin vai liimataanko?

..
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Munt kirjoitti:mä en ollut kuullut, että nikonin rungot tunnistaa mille aukolle mf lasit on himmennetty vain silloin, kun niihin liimataan tietty ohjelmoitu siru.
Joo, lisäksi et edes lue mitä sinulle vastataan ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

OskuK kirjoitti:
Munt kirjoitti:mä en ollut kuullut, että nikonin rungot tunnistaa mille aukolle mf lasit on himmennetty vain silloin, kun niihin liimataan tietty ohjelmoitu siru.
Joo, lisäksi et edes lue mitä sinulle vastataan ;-)
Voit vapaasti täsmentää alle mitä meni ohi tänään:

..
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

Enpä taida itsekään vaivautua tuota sirua laittamaan. Live View tosiaan toimii ja se saa riittää. Aukkotiedot olisi ollut kiva saada, mutta enpä taida alkaa säätämään.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Cumbo kirjoitti:Enpä taida itsekään vaivautua tuota sirua laittamaan. Live View tosiaan toimii ja se saa riittää. Aukkotiedot olisi ollut kiva saada, mutta enpä taida alkaa säätämään.
Nyt tarkkana Munt!

Nikonissa tosiaan toimii valonmittaus täydellä aukolla _ilman sirua_. Exifit jäävät puuttumaan ja mittaus on keskustapainotteinen. Samoin toimivat tarkennusavut etsimessä. Aukkoa säädetään aukkokierästä. Muuten kamera toimii normaalisti.

Sirun asentamiseen on Nikonissa siis aika vähän tarvetta. Exifit? Tai matriisimittaukssen saaminen? Aika harva noita on niin kovasti kaivannut. Eli ilman sirua mennään.

Tuliko nyt selväksi?
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

nomad kirjoitti:
Cumbo kirjoitti:Enpä taida itsekään vaivautua tuota sirua laittamaan. Live View tosiaan toimii ja se saa riittää. Aukkotiedot olisi ollut kiva saada, mutta enpä taida alkaa säätämään.
Nyt tarkkana Munt!

Nikonissa tosiaan toimii valonmittaus täydellä aukolla _ilman sirua_. Exifit jäävät puuttumaan ja mittaus on keskustapainotteinen. Samoin toimivat tarkennusavut etsimessä. Aukkoa säädetään aukkokierästä. Muuten kamera toimii normaalisti.

Sirun asentamiseen on Nikonissa siis aika vähän tarvetta. Exifit? Tai matriisimittaukssen saaminen? Aika harva noita on niin kovasti kaivannut. Eli ilman sirua mennään.

Tuliko nyt selväksi?
En omista Nikonia enkä ole Munt. ;D
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Cumbo kirjoitti: En omista Nikonia enkä ole Munt. ;D
Ei taida omistaa myöskään Munt. Mutta se kysyi tuota sen seitsemän kertaa.

Olisi pitänyt poistaa sinun lainaus. Sori.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

nomad kirjoitti: Eli ilman sirua mennään.
Siis sinä menet. Maailmalla noita asennetaan paljonkin.

-Matriisimittaus, myös halpisrungoissa.
-Aukon säätö rungosta. Sanovat 80-luvulle jämähtäneet mitä tahansa, niin mukavampaa se on kuin renkaan hapuilu bajonetin juuresta. Varsinkin, kun vanhoissa optiikoissa aukkorengas ja sen lukitus tuppaavat takkuamaan.
-AF-linssin emulointi. Mahdollistaa mm. trap-focus kuvaamisen. Tämähän onnistuu esim. Pentaxissa ilman sirukikkailuja ja helpottaa kummasti kuvaamista.
-Tarkennuksen hienosäätö.

Kyllä mä noista sen pari kymppiä maksan mielelläni.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Cumbo kirjoitti:Enpä taida itsekään vaivautua tuota sirua laittamaan. Live View tosiaan toimii ja se saa riittää. Aukkotiedot olisi ollut kiva saada, mutta enpä taida alkaa säätämään.
Eihän sirulla saa kuin sen yhden ohjelmoidun aukon?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Vastaa Viestiin