Samyang 14mm F/2.8 manuaalitarkenteinen automaatiksi

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Cumbo kirjoitti:Onko kukaan täällä asentanut tuollaista sirua linssiin? Tarkennus ei niin huoleta, mutta olisi kiva saada EXIF-tietoihin aukko, polttoväli jne.. jotta näkyisi Lightroomissa.
Mä vaihdoin 35mm Samyangin sirun Dandelionin versioon. Näytti exifit oikein, tosin ei tietenkään objektiivin merkkiä.

Syynä vaihtoon oli se, että Dandelionin voi ohjelmoida niin, että runko luulee sitä af-lasiksi. Tuo helpottaa hieman kuvaamista; liikkuvaa kohdetta kuvatessa asettaa tarkennuksen haluamalleen etäisyydelle ja pitää laukaisimen pohjassa, jolloin kamera laukeaa, kun kohde on tarkka. Tai vaihtoehtoisesti pitää laukaisimen pohjassa ja muuttaa tarkennusta.
Lisäksi tuolla saadaan rungon tarkennuksen hienosäätö toimimaan. Ainakaan Nikoneissa ko. ominaisuus ei toimi manuaalioptiikoilla. Myös sirusta löytyy säätöominaisuus, jos rungossa ei sellaista ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Cumbo kirjoitti:Onko kukaan täällä asentanut tuollaista sirua linssiin? Tarkennus ei niin huoleta, mutta olisi kiva saada EXIF-tietoihin aukko, polttoväli jne.. jotta näkyisi Lightroomissa.
No ensinnäkin manuaalisen himennyksen jälkeen se aukkotieto on väärä, koska siruun ohjelmoidaan vain objektiivin mallitiedot, eli 14mm ja f2.8.

..
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Munt kirjoitti:
Cumbo kirjoitti:Onko kukaan täällä asentanut tuollaista sirua linssiin? Tarkennus ei niin huoleta, mutta olisi kiva saada EXIF-tietoihin aukko, polttoväli jne.. jotta näkyisi Lightroomissa.
No ensinnäkin manuaalisen himennyksen jälkeen se aukkotieto on väärä, koska siruun ohjelmoidaan vain objektiivin mallitiedot, eli 14mm ja f2.8.

..
Nikonissa toimii moitteetta, mutta Canonin kanssa on näköjään aika kikkailua:

Taking Picture With Real Aperture Value in Manual Mode

(Required: Set Max Aperture of the Lens)

(Refer to the Programming Section to set the Maximum Aperture Value)

a. Set Camera Manual Mode
b.Wide Open Lens Aperture
c.Set Aperture Value and Shutter Speed on Camera Body According to Camera Meter, While
Aperture on Lens is at Max.
d.Focusing and Composing
e.Set Aperture Value on Lens and Camera to be the same
f.Take Picture
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

PekkaSav kirjoitti:Lisäksi tuolla saadaan rungon tarkennuksen hienosäätö toimimaan. Ainakaan Nikoneissa ko. ominaisuus ei toimi manuaalioptiikoilla. Myös sirusta löytyy säätöominaisuus, jos rungossa ei sellaista ole.
Jos sinulla on useampi Dandelion -sirulla varustettu objektiivi, niin erottaako kamera ne toisistaan? Minua ärsyttää kun Nikon pitää kumpaakin ZF.2 Zeissiäni yhtenä ja samana objektiivina.

Toisaalta Nkonin "manual rangefinder" on pallukoinen ja nuolineen sen verran karkea laitos, että harvoinpa parin pykälän muutos tarkennuksen hienosäätöön asioita muuttaisi :-/
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

PekkaSav kirjoitti:
Munt kirjoitti:
Cumbo kirjoitti:Onko kukaan täällä asentanut tuollaista sirua linssiin? Tarkennus ei niin huoleta, mutta olisi kiva saada EXIF-tietoihin aukko, polttoväli jne.. jotta näkyisi Lightroomissa.
No ensinnäkin manuaalisen himennyksen jälkeen se aukkotieto on väärä, koska siruun ohjelmoidaan vain objektiivin mallitiedot, eli 14mm ja f2.8.
..
Nikonissa toimii moitteetta, mutta Canonin kanssa on näköjään aika kikkailua:
Mä luulen ettei se toimi nikonissakaan noin hyvin, jos ja kun sen sirun on asentanut siihen lasiin itse... ;)

..
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

nomad kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:Lisäksi tuolla saadaan rungon tarkennuksen hienosäätö toimimaan. Ainakaan Nikoneissa ko. ominaisuus ei toimi manuaalioptiikoilla. Myös sirusta löytyy säätöominaisuus, jos rungossa ei sellaista ole.
Jos sinulla on useampi Dandelion -sirulla varustettu objektiivi, niin erottaako kamera ne toisistaan? Minua ärsyttää kun Nikon pitää kumpaakin ZF.2 Zeissiäni yhtenä ja samana objektiivina.

Toisaalta Nkonin "manual rangefinder" on pallukoinen ja nuolineen sen verran karkea laitos, että harvoinpa parin pykälän muutos tarkennuksen hienosäätöön asioita muuttaisi :-/
Ei löydy toista.

Kyllä mä sain 35/1.4:n säädettyä melko hyvin kohdilleen. Tosin tuosta karkeudesta johtuen pitää aina tarkentaa samasta suunnasta, joko läheltä äärettömään tai päinvastoin.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Munt kirjoitti: Mä luulen ettei se toimi nikonissakaan noin hyvin, jos ja kun sen sirun on asentanut siihen lasiin itse... ;)

..
Ja miksei toimisi?
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

PekkaSav kirjoitti:
Munt kirjoitti: Mä luulen ettei se toimi nikonissakaan noin hyvin, jos ja kun sen sirun on asentanut siihen lasiin itse... ;)

..
Ja miksei toimisi?
Se irtosiruko kertoo siis automaattisesti kameralle mille aukolle olet manuaalisesti himmentänyt?

..
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Itselleni ei tuollaisesta sirusta iloa irtoaisi, mutta kunnollisesta tähyslasista kyllä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Munt kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
Munt kirjoitti: Mä luulen ettei se toimi nikonissakaan noin hyvin, jos ja kun sen sirun on asentanut siihen lasiin itse... ;)

..
Ja miksei toimisi?
Se irtosiruko kertoo siis automaattisesti kameralle mille aukolle olet manuaalisesti himmentänyt?

..
En ole kokeillut, kun ei ole tarvetta. Sirun kanssa aukkoa säädetään rungosta.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

PekkaSav kirjoitti:
Munt kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti: Ja miksei toimisi?
Se irtosiruko kertoo siis automaattisesti kameralle mille aukolle olet manuaalisesti himmentänyt?

..
En ole kokeillut, kun ei ole tarvetta. Sirun kanssa aukkoa säädetään rungosta.
Toimii varmaan hyvin, jos olet itse liimannut sen sirun siihen objektiiviin.
Tuolla logiikalla myös sirutettua neulanreikätulppaa voisi käskyttää rungosta...

..
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Pelkällä sirulla ei objektiivin aukko säädy yhtään mihinkään kamerasta käsin vaan edelleen aukko valitaan objektiivista.

Jotta aukon säätö olisi mahdollista kamerasta, edellyttää se objektiivilta sähkökäyttöistä, moottoroitua himmenninyksikköä. Tai vaihtoehtoisesti mekaanista systeemiä kuten vanhoissa manuaaliobjektiiveissa, joissa objektiivin bajonetissa on vipu joka säätää aukon valittuun arvoon kuvanottohetkellä. Kameran ohjastamana tietty.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

Jos tuollaisen sirun laittaisi, niin sillä siis saisi
- tarkennukselle jonkinlaisen varmistuksen ja
- EXIF-tietoihin ohjelmoitua niin, että sieltä näkyisi polttoväli (ja aukko?)

Entäs muuta? Näkyykö Live View? Se olisi ehkä hyödyllisin juttu.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

tonskulus kirjoitti: Jotta aukon säätö olisi mahdollista kamerasta, edellyttää se objektiivilta sähkökäyttöistä, moottoroitua himmenninyksikköä.
Kuuden aukon moottoroitu Samyang. Vain nikonisteille ja muille pervoille!

..
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Cumbo kirjoitti:Jos tuollaisen sirun laittaisi, niin sillä siis saisi
- tarkennukselle jonkinlaisen varmistuksen ja
- EXIF-tietoihin ohjelmoitua niin, että sieltä näkyisi polttoväli (ja aukko?)

Entäs muuta? Näkyykö Live View? Se olisi ehkä hyödyllisin juttu.
Canonilla näkyy takanäytöltä kuva jokaisella objektiivilla oli siru tai ei. Sen sijaan koskaan manuaaliobjektiivilla ei näy oikea käytetty aukko, jos objektiivia on himennetty ja aukkoarvoa ei ole säädetty rungosta exiftietoihin käsin.

..
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

tonskulus kirjoitti:Pelkällä sirulla ei objektiivin aukko säädy yhtään mihinkään kamerasta käsin vaan edelleen aukko valitaan objektiivista.

Jotta aukon säätö olisi mahdollista kamerasta, edellyttää se objektiivilta sähkökäyttöistä, moottoroitua himmenninyksikköä. Tai vaihtoehtoisesti mekaanista systeemiä kuten vanhoissa manuaaliobjektiiveissa, joissa objektiivin bajonetissa on vipu joka säätää aukon valittuun arvoon kuvanottohetkellä. Kameran ohjastamana tietty.
Nikoneissa aukko säätyy mekaanisella vivulla tälläkin hetkellä.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Cumbo kirjoitti:Entäs muuta? Näkyykö Live View? Se olisi ehkä hyödyllisin juttu.
Niin kuin ehdittiin jo vastata, Live View toimii vaikka ilman objektiivia, mutta videotilassa kamera ilmoittaa "Tarkista että objektiivi on kiinnitetty". Sen saa Start/Stop -napilla pois, ilmeisesti sirulla saisi olemaan kysymättä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Munt kirjoitti:
Cumbo kirjoitti:Jos tuollaisen sirun laittaisi, niin sillä siis saisi
- tarkennukselle jonkinlaisen varmistuksen ja
- EXIF-tietoihin ohjelmoitua niin, että sieltä näkyisi polttoväli (ja aukko?)

Entäs muuta? Näkyykö Live View? Se olisi ehkä hyödyllisin juttu.
Canonilla näkyy takanäytöltä kuva jokaisella objektiivilla oli siru tai ei. Sen sijaan koskaan manuaaliobjektiivilla ei näy oikea käytetty aukko, jos objektiivia on himennetty ja aukkoarvoa ei ole säädetty rungosta exiftietoihin käsin.

..
No hitto, tottahan livevjuu toimii. Toimiihan se vaikka ei olisi kamerassa objektiivia ollekaan. Ei se mihinkään siruihin liity.

Liittyen em. keskusteluun etsimen tarkennusapujen karkeudesta onkin aivan hyvä tarkentaa kriittisemmät kuvat takanäytöltä. Etsimen kautta kuvaaminen on ok vähän nopeampitempoisessa kuvaamiessa.

PS Ihmettelen miten te Canonila toimitte käsitarkenteisten sähköttömien objektiivien kanssa. Siis ensin täydellä aukolla tarkennatte ja sitten himmennätte kuvausaukolle? Tuohan on paluuta 50 vuoden taakse?? Vai voiko livevjuun kautta tarkentaa kuvausaukolla?
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

nomad kirjoitti: PS Ihmettelen miten te Canonila toimitte käsitarkenteisten sähköttömien objektiivien kanssa. Siis ensin täydellä aukolla tarkennatte ja sitten himmennätte kuvausaukolle? Tuohan on paluuta 50 vuoden taakse?? Vai voiko livevjuun kautta tarkentaa kuvausaukolla?
Canonilla ei voi tarkentaa ollenkaan.
Voi toki yrittää etsimestä himmennetyllä aukolla tai täydellä, mutta mikään ei takaa osumista, ei edes hyvä näkö.
Takanäytöltä saa näkymään oikean syväterävyyden vain kääntämällä aukkoa haluttuun suuntaan, koska näin se vaan toimii. (joku oikean valotuksen simulointi on hyvä olla päällä) Paras tapa tarkentaa onkin varmaan käyttää takanäyttöön kiinnitettyä luuppia (zacuto yms) kameroissa, jossa on toimiva takanäyttö. Valitettavasti tämä ei toimi siksi, että takanäyttö päällä tulee ylimääräinen laukaisuviive, eli sitä ratkaisevaa hetkeä kuvatessa ei voi tarkentaa kuin etukäteen siihen kohtaan, jossa arvelee tämän ennalta arvaamattoman tapahtuvan ehkä tapahtuvan. Tästä syystä canonisti kuvaa vain pönöttäviä kohteita, kuten puistonpenkkejä tai hylättyjä polkupyöriä. Lisäksi kannattaa varmistua siitä, että penkillä ei istu kukaan, koska tällöin tarkennus voi mennä pieleen.

..
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Munt kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
Munt kirjoitti: Se irtosiruko kertoo siis automaattisesti kameralle mille aukolle olet manuaalisesti himmentänyt?

..
En ole kokeillut, kun ei ole tarvetta. Sirun kanssa aukkoa säädetään rungosta.
Toimii varmaan hyvin, jos olet itse liimannut sen sirun siihen objektiiviin.
Tuolla logiikalla myös sirutettua neulanreikätulppaa voisi käskyttää rungosta...

..
Ei kun heitän hatusta näitä juttuja munttityyliin... Kivikautisissakin Nikkoreissa on aukon säätövipu, jonka ohjaamisen rungosta käsin tuo chippi mahdollistaa.
Vastaa Viestiin