Montako putkea?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No saa sillä. Vaikka se kuinka olisi oranssin suuntaan (Sonyn kennot on), sama kenno kaikilla laseilla on takana. Kun korjaat yhteen kuvaan, voit liimata korjauksen kaikkiin.

Nyt o niin tuuhea määrä viiskytmillisiä että tuo pitää nähdä.

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Redtagfly
Viestit: 123
Liittynyt: Tammi 05, 2024 22 : 50

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Redtagfly »

Noh, minä vaihdoin juuri ennen joulua vuonna 2017 ostamani 100-300 millisen putken eri merkkiseen vuonna 2020 julkaistuun valovoimaltaan vastaavaan, mutta selkeästi terävämpään ja nopeammin tarkentavaan 100-400 milliseen. Lisäksi uudemmassa putkessa on muutamia vanhemmasta puuttuvia ominaisuuksia. Uudempi putki on paremmin
tehty ja sen sen zoomaus sekä tarkennusrenkaat toimivat sulavasti vanhempaan verrattuna. Joten en nähnyt mitään perustetta säilyttää sitä vanhempaa objektiivia turhana painolastina.

Mutta kukin tyylillään.
Redtagfly
Viestit: 123
Liittynyt: Tammi 05, 2024 22 : 50

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Redtagfly »

"Samoin noissa on eroja flaren suhteen siten, että esim 58mm Helios värit muuttuu keltaiseksi, kun valo osuu etulasiin ja sähkön siniseksi, kun ei osu."

Ai sinulla on Helios objektiivi ja jopa käytät sitä.
Minä olen koko ikäni (62 vuotta) ollut erittäin allerginen kaikille itärajan takaisille asioille ja tuotteille, enkä ole koskaan omistanut tai käyttänyt minkäänlaisia sellaisia. En koe jääneeni mistään paitsi asenteeni vuoksi.

Viime vuosien tapahtumien perusteella olen varma siitä, että asenteeni ei varmasti tule muuttumaan jatkossakaan.

Mutta tässäkin asiassa kukin tyylillään.
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti: Tammi 09, 2024 14 : 34 No saa sillä. Vaikka se kuinka olisi oranssin suuntaan (Sonyn kennot on), sama kenno kaikilla laseilla on takana. Kun korjaat yhteen kuvaan, voit liimata korjauksen kaikkiin.

Nyt o niin tuuhea määrä viiskytmillisiä että tuo pitää nähdä.
Vähänpä iloa siitä on mulle, että näkisin tuon kaiken vaivan. Hommasin taannoin jopa Contaxin 50mm laseista vähän eri versioita, koska niissä on eri aikoina erilainen pinnoite ja uusissa ei ole samanlaista utuista flarea, joka pelaa ehkä lähikuvissa ja videokuvauksessa, mutta ei esim maisemakuvissa (aina). Mulla on nyt ne aivan ensimmäiset ja viimeisenä tehdyt. Zeissin ZE classic 50 1.4 taas joutui hävitykseen, vaikka se on omiaan täydenaukon kasvikuviin, mutta tarkennustaso ei ole missään kohtaa niin suora, että sillä voisi ottaa yhtään maisemakuvaa. Lasihan on ihan täyttä roskaa nykystandardeilla ja vanhat Zeissit hakkaa sen satanolla. Suurin osa laseista on vanhoja mf laseja ja en ole toisaalta koskaan testannut esim jotain uudempaa 50mm makroa, että millainen kuva siitä tulee vs vanhat ja hyvät.

Näiden 50mm tai laajempian kanssa lasin luonne näkyy aika hyvin, toki myös esim 85mm eri mallit on omanlaisiaan, mutta telezoomien kanssa ollaan jo jännän äärellä. Itse olen testannyt lähes primelaatuisia Zeissin ja Leica R zoomeja keskenään ja erojahan noissa on vaikka miten. Kuitenkin joidenkin Tokina-Tamron-Sigma verkonpainojen omistaminen ei käy järkeen, ellei kyseessä ole joku todellinen klassikko. Noissa ei yksinkertaisesti riitä laatu, että niissä kuvissa olisi mitään niin erikoista, että niiden välisiä eroja kannattaisi erityisesti ihastella.
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Redtagfly kirjoitti: Tammi 09, 2024 14 : 43 Noh, minä vaihdoin juuri ennen joulua vuonna 2017 ostamani 100-300 millisen putken eri merkkiseen vuonna 2020 julkaistuun valovoimaltaan vastaavaan, mutta selkeästi terävämpään ja nopeammin tarkentavaan 100-400 milliseen. Lisäksi uudemmassa putkessa on muutamia vanhemmasta puuttuvia ominaisuuksia. Uudempi putki on paremmin
tehty ja sen sen zoomaus sekä tarkennusrenkaat toimivat sulavasti vanhempaan verrattuna. Joten en nähnyt mitään perustetta säilyttää sitä vanhempaa objektiivia turhana painolastina.

Mutta kukin tyylillään.
Tässä on tyypillinen tarina, kun vanha tusinaputki vaihdetaan uuteen tusinaputkeen. Terävyys lisääntyy hiukan, koska lasit kehittyy koko ajan. Näiden telezoomien laatu on kuitenkin aika heikko verrattuna laatuprimeihin.
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Redtagfly kirjoitti: Tammi 09, 2024 14 : 53 "Samoin noissa on eroja flaren suhteen siten, että esim 58mm Helios värit muuttuu keltaiseksi, kun valo osuu etulasiin ja sähkön siniseksi, kun ei osu."

Ai sinulla on Helios objektiivi ja jopa käytät sitä.
Minä olen koko ikäni (62 vuotta) ollut erittäin allerginen kaikille itärajan takaisille asioille ja tuotteille, enkä ole koskaan omistanut tai käyttänyt minkäänlaisia sellaisia. En koe jääneeni mistään paitsi asenteeni vuoksi.

Viime vuosien tapahtumien perusteella olen varma siitä, että asenteeni ei varmasti tule muuttumaan jatkossakaan.

Mutta tässäkin asiassa kukin tyylillään.
Helioksen 44, 58mm ja 40, 85mm on molemmat legendaarisia valokuvaus- ja videokuvausvälineitä ja niiden sorsiminen valmistusmaan (CCCP) perusteella kertoo ainoastaan kommentin kirjoittajan omasta tietämättömyydestä ja kyvyttömyydestä ymmärtää mistä valokuvauksessa on laajemmin kyse.

Jos sulle kuvaaminen on sitä, että painat nappia, niin se on sun tapa harrastaa, mutta ei kaikkien muiden. Valokuvaaminen on kuitenkin suuri joukko erilaisia harrastuksia, joiden ainoa yhdistävä tekijä on kamera tallennusvälineenä.
Redtagfly
Viestit: 123
Liittynyt: Tammi 05, 2024 22 : 50

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Redtagfly »

"Helioksen 44, 58mm ja 40, 85mm on molemmat legendaarisia valokuvaus- ja videokuvausvälineitä ja niiden sorsiminen valmistusmaan (CCCP) perusteella kertoo ainoastaan kommentin kirjoittajan omasta tietämättömyydestä ja kyvyttömyydestä ymmärtää mistä valokuvauksessa on laajemmin kyse.

Jos sulle kuvaaminen on sitä, että painat nappia, niin se on sun tapa harrastaa, mutta ei kaikkien muiden. Valokuvaaminen on kuitenkin suuri joukko erilaisia harrastuksia, joiden ainoa yhdistävä tekijä on kamera tallennusvälineenä."

Minä kyllä sorsin kaikkea muutakin johon liittyy kirjainyhdistelmä CCCP ja suhtaudun samoin myös kyseisen kansojen vankilan nykyiseen pääperilliseen.
Mielestäni siihen on olemassa hyvät perusteet enkä ryhdy niitä avaamaan.

Omistan myös muutamia läntisissä demokraattisissa valtioissa valmistettuja manuaali objektiiveja ja käytänkin niitä säännöllisesti.
Siinä mielessä luulosi siitä, että pyrkisin aina menemään ylitse aidan matalimmasta kohdasta ei pidä paikkaansa.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Redtagfly kirjoitti: Tammi 09, 2024 14 : 53 Ai sinulla on Helios objektiivi ja jopa käytät sitä.
Minä olen koko ikäni (62 vuotta) ollut erittäin allerginen kaikille itärajan takaisille asioille ja tuotteille, enkä ole koskaan omistanut tai käyttänyt minkäänlaisia sellaisia. En koe jääneeni mistään paitsi asenteeni vuoksi.

Viime vuosien tapahtumien perusteella olen varma siitä, että asenteeni ei varmasti tule muuttumaan jatkossakaan.

Mutta tässäkin asiassa kukin tyylillään.
Vai pitäisi uniikkia jälkeä tekevä Helios heittää roskikseen sen vuoksi, jos kasakka rajan tuolla puolen varastaa kaiken mikä ei ole "täkkipulteilla betonissa kiinni" :roll:
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Pitäisi varmaan myös heittää roskikseen kaikki Saksalaiset kameratuotteet natsi-saksan edesottamusten vuoksi, samoin Japanilaiset, kiitos toisen maailmansodan ja entäpä Kiinan edesottamukset, jne jne... Taidan vaihtaa harrastuksen kutomiseen, pitää vaan toivoa, että puikot ja langat ovat valmistettu maassa, missä kukaan ei ole kohdellut toista kaltoin :mrgreen:
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Redtagfly
Viestit: 123
Liittynyt: Tammi 05, 2024 22 : 50

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Redtagfly »

"Tässä on tyypillinen tarina, kun vanha tusinaputki vaihdetaan uuteen tusinaputkeen. Terävyys lisääntyy hiukan, koska lasit kehittyy koko ajan. Näiden telezoomien laatu on kuitenkin aika heikko verrattuna laatuprimeihin"

Kirjoitinko jotain sellaista, että ostamani 100-400 millinen olisi ollut halpa tusinaputki?

Sitäpaitsi kyllä minulta löytyy myös pari arvokkaaksi luettavaa pidempää primeä.
Redtagfly
Viestit: 123
Liittynyt: Tammi 05, 2024 22 : 50

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Redtagfly »

"Vai pitäisi uniikkia jälkeä tekevä Helios heittää roskikseen sen vuoksi, jos kasakka rajan tuolla puolen varastaa kaiken mikä ei ole "täkkipulteilla betonissa kiinni"

Mutta onko se uniikki laadukasta?
Onko itärajamme takaa ylipäätään koskaan tullut laatua mitään elämän osa-aluetta koskien?

En kyllä tiedä että niin olisi päässyt käymään.

Tässä yhteydessä ei kannata verrata itärajan takaista aluetta yhteenkään länsimaahan eikä edes Kiinaan.
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Redtagfly kirjoitti: Tammi 09, 2024 15 : 25 Kirjoitinko jotain sellaista, että ostamani 100-400 millinen olisi ollut halpa tusinaputki?
Hinta ei kerro lasista yhtään mitään. Sitäpaitsi jokainen 100-400mm zoomi on kompromissi, tusinaputki. Mikään niistä ei tee millään tavalla uniikkia jälkeä.

Redtagfly kirjoitti: Tammi 09, 2024 15 : 31 "Vai pitäisi uniikkia jälkeä tekevä Helios heittää roskikseen sen vuoksi, jos kasakka rajan tuolla puolen varastaa kaiken mikä ei ole "täkkipulteilla betonissa kiinni"

Mutta onko se uniikki laadukasta?
Helios on hyvä juuri siksi, että se on niin huono. Jälki on todellakin uniikkia.
Se, onko lopputulos laadukas riippuu monesta muustakin osatekijästä, kuin käytetystä lasista.
Redtagfly
Viestit: 123
Liittynyt: Tammi 05, 2024 22 : 50

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Redtagfly »

Jokaisen kuvaajan pitäisi tietää, että joskus tulee tilanteita jolloin telezoom on joustavuutensa ansiosta hyvä valinta kompromisseistään huolimatta.
Kompromissien välttämiseksi minulla on myös niitä primejä. Itse asiassa vain kaksi objektiiveistani on zoomeja ja loput ovat erilaisia primejä.
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Redtagfly kirjoitti: Tammi 09, 2024 16 : 01 Jokaisen kuvaajan pitäisi tietää, että joskus tulee tilanteita jolloin telezoom on joustavuutensa ansiosta hyvä valinta kompromisseistään huolimatta.
Kompromissien välttämiseksi minulla on myös niitä primejä. Itse asiassa vain kaksi objektiiveistani on zoomeja ja loput ovat erilaisia primejä.
Kerro ny vielä montako putkea ja mitä laatua. Oot kumminkin avautunut tähän ketjuun, mutta pääosin asian vierestä.
Redtagfly
Viestit: 123
Liittynyt: Tammi 05, 2024 22 : 50

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Redtagfly »

Haluaisit varmasti päästä kertomaan minulle kuinka huonoja tusinaputkia objektiivini ovat. Olen itsekin hyvin tietoinen niiden ominaisuuksista, joten voin pitää asian omana tietonani.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kaikkien merkkien moderneissa obiskoissa on vähän se vika ettei ne toimi ilman sähköä ja ovat extra monimutkaisia sisältä päin. Aika tekee niistä SER-jätettä nykyvalmistuksen laadulla jopa ennen kuin takuu loppuu. Vaikka joku moderni RF 50mm maksaakin kolme tonttua, on sen arvo vitriinissä aika lähellä nollaa tällä hetkellä ja on kyseenalaista toimiiko se edes 10 vuoden päästä.

Jonkin 70v ikäisen Zeissin voi taas tunkea adapterilla vaikka mihin ja ottaa jopa valotuksen.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Redtagfly kirjoitti: Tammi 09, 2024 15 : 31 "Vai pitäisi uniikkia jälkeä tekevä Helios heittää roskikseen sen vuoksi, jos kasakka rajan tuolla puolen varastaa kaiken mikä ei ole "täkkipulteilla betonissa kiinni"

Mutta onko se uniikki laadukasta?
Onko itärajamme takaa ylipäätään koskaan tullut laatua mitään elämän osa-aluetta koskien?

En kyllä tiedä että niin olisi päässyt käymään.

Tässä yhteydessä ei kannata verrata itärajan takaista aluetta yhteenkään länsimaahan eikä edes Kiinaan.
Sen laadun määrittelee kukin itse omien preferenssiensä mukaan.

Itse pidän Helioksen tuottamasta uniikista jäljestä erittäinkin paljon ja siihen erikoiseen "blurraukseen" kun yhdistää skarpin keskialueen toiston, on sen tuottama jälki esimerkiksi lähipotreteissa erittäin kaunista (omilla preferensseilläni) katsottavaa.

Toki jos jos tottunut nykypäivien kliiniin persoonattomaan yberskarppiin, sävyvirheettömään toistoon ja esimerkiksi microkontrastit ym. vst. seikat ovat yhdentekeviä, niin ei kannata uhrata ajatusta muille kuin niille "Rajaloiden tiskien valikoimille".

Ja jos päällimäisenä ehdottumuutena mielessä on se, että kaikki mikä liittyy itärajan tuolle puolen, on "tuomittavaa", niin valinta on mitä on...

Mutta jos nyt jätettäisiin omat ideologiset ajatukset kamerateknisten seikkojen ulkopuolelle, niin olisi huomattavasti miellyttävämpi keskustella laitteista, jookos?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Redtagfly
Viestit: 123
Liittynyt: Tammi 05, 2024 22 : 50

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja Redtagfly »

"Ja jos päällimäisenä ehdottumuutena mielessä on se, että kaikki mikä liittyy itärajan tuolle puolen, on "tuomittavaa", niin valinta on mitä on..."

Aika moni suomalainen ajattelee nykyään juuri niin ja aivan hyvästä syystä.

En usko että olisin hankkinut itselleni huonompilaatuisia tuotteita kun olen aina välttänyt kaikkea itärajan takaa tulevaa. Se pätee valokuvauksen ohella aivan kaikkeen muuhunkin.

Ja mitä ideologiaan tulee, niin olihan meilläkin varsinkin takavuosina sitä kansanosaa, jolle itärajan takainen alue oli varsinainen onnela sekä ihanuuksien ihmemaa. Taisivat ne ihmiset suosia sieltä tulevia asioita sekä tuotteita jokapäiväisessä elämässäänkin.
aikaarska
Viestit: 12018
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Niin. Olipa kerran aika jolloin itärajan takana valmistettiin ihan kelvollista optiikkaa. Kiikareita, kaukoputkia ja objektiiveja.
Silloin ei edes ollut Puutinia johdossa...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Montako putkea?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Redtagfly kirjoitti: Tammi 10, 2024 15 : 26 "Ja jos päällimäisenä ehdottumuutena mielessä on se, että kaikki mikä liittyy itärajan tuolle puolen, on "tuomittavaa", niin valinta on mitä on..."

Aika moni suomalainen ajattelee nykyään juuri niin ja aivan hyvästä syystä.

En usko että olisin hankkinut itselleni huonompilaatuisia tuotteita kun olen aina välttänyt kaikkea itärajan takaa tulevaa. Se pätee valokuvauksen ohella aivan kaikkeen muuhunkin.

Ja mitä ideologiaan tulee, niin olihan meilläkin varsinkin takavuosina sitä kansanosaa, jolle itärajan takainen alue oli varsinainen onnela sekä ihanuuksien ihmemaa. Taisivat ne ihmiset suosia sieltä tulevia asioita sekä tuotteita jokapäiväisessä elämässäänkin.
Tää on tämmöstä lapsellista lässytystä ja ymmärtämätöntä puhetta taas. Sulla ei oo hajuakaan mitä kaikkea siellä on historian saatossa tehty ja mitä sieltä edelleen tuodaan. En minäkään vasemmistopelleistä tykkää, mutta neuvostoliittolaisella valokuvauskamalla on pitkä historia ja Kiev kamerat tai Horizont, Lomo, Helios, Jupiter, niissä on aina joukossa tiettyjä helmiä ja klassikoita. Jo pelkästään noiden syntytarina on opiskelun arvoista tietoa, mutta äkkiäkös tuon voi kuitata jollain tyhjänpäiväisellä höpinällä itärajan takaa tulevasta kuonasta.
Vastaa Viestiin