Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Kalusto on supistunut aika minimiin kun fokus on noissa linnuissa ollut jo tovin. Ainoana ns. normilinssinä on ollut tuo Canonin 50mm f1. 4 joka on ollut pitkään. Nytkun tuossa on tulossa koiranpentu taloon niin varmaan tulee taas kuvailtua koireja ja voishan sitä muutenkin yrittää vaihteeksi vaikka jotain muutakin kuvailla vaikka maisemia(?) Tää täysin pysähdyksissä oleva kevät pehmentää pään....

Emmä halua lisää linssejä niin mietin oisko tommosesta otsikon Sigmasta hyväksi all-rounderiksi korvaamaan tuon 50mm putken EF fullframeen. Toi 50mm ei käsittääkseni mikään huikea linssi ole ja muutaman revikan kattoneena ajatus saattas toimia ns. budjetti ratkaisuna.

Toki 70-200 tai Canonin 24-105 tai... Ajatuksia kommentteja?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska
Viestit: 12037
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Mielestäni Sigma ART 24-105mm on turhan isokoinen objektiivi, eikä koko tässä tapauksessa välttämättä korreloi optiseen laatuun.
Vaikka Canonin 50/1.4 ei ehkä ole mikään huippuprime, niin se on kuitenkin ihan terävä lasi f/2.8 aukolla ja siitä eteenpäin. f/2.8 aukolla hakkaa Sigma 24-105 ARtin (n. 50mm polttovälillä, ja millä tahansa aukolla). Lisäksi Canon 50/1.4 linssillä voi sentään leikkiä bokehilla ja syväterävyyden hallinnalla.

En sano, että Sigma 24-105/4 ART OS olisi huono, mutta ei erityisen mahtavakaan ja isoa kokoa saa sitten kantaa mukana.

https://www.photozone.de/canon_eos_ff/8 ... os?start=1

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

aikaarska kirjoitti: Huhti 22, 2024 23 : 08 Mielestäni Sigma ART 24-105mm on turhan isokoinen objektiivi, eikä koko tässä tapauksessa välttämättä korreloi optiseen laatuun.
Vaikka Canonin 50/1.4 ei ehkä ole mikään huippuprime, niin se on kuitenkin ihan terävä lasi f/2.8 aukolla ja siitä eteenpäin. f/2.8 aukolla hakkaa Sigma 24-105 ARtin (n. 50mm polttovälillä, ja millä tahansa aukolla). Lisäksi Canon 50/1.4 linssillä voi sentään leikkiä bokehilla ja syväterävyyden hallinnalla.

En sano, että Sigma 24-105/4 ART OS olisi huono, mutta ei erityisen mahtavakaan ja isoa kokoa saa sitten kantaa mukana.

https://www.photozone.de/canon_eos_ff/8 ... os?start=1
Osuit kyllä just niihin mitä itekkin pähkin, tosin paino ei ehkä mulla ole ongelma. 50mm antaa tosiaan tuolle bokeh/syväterävyys kikkailulle mahiksen ja onhan se hyvä peruslinssi, sen vuoksi ollutkin setissä lähes ainoa mikä ei koskaan ole vaihtunut.

Tuo 2 putkinen zoomi tossa Sigmassa oli itselle semmonen pieni mood killeri, mut näinpä ne zoomit tahtoo olla (ok on sisäisiäkin rakenteita). Piirtoa kyllä kehuttu ja varsinkin sitten kun pudottaa aukon, mutta sitten ollaan jo pimeämmässä putkessa.

Tuli tossa mieleen, että mullahan oli jossain vaiheessa Sigman EX 70-200 f2.8 se vanhempi ilman OS:ssää, periaatteessa joku tommonenkin jos unohtas sen laajemman pään.... Sulas lumet niin sais muuta ajateltavaa...
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Minulla oli tuo edellisessä setissä vuosikausia, ja oli kyllä yksi käytetyimmistä objektiiveista koska optinen laatu oli vähintään hyvä. Laajispäästä johonkin 70 milliin asti oli loistava, ei primeä tullut hirveästi ikävä. Väri- ja sävytoisto oli hieman miellyttävään suuntaan väännetty, mutta onko silläkään väliä sitten tällaisessa? Sigman "punaisen renkaan L-laatua".

Itse kyllä suosittelisin.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Sakke_K kirjoitti: Huhti 23, 2024 10 : 23 Minulla oli tuo edellisessä setissä vuosikausia, ja oli kyllä yksi käytetyimmistä objektiiveista koska optinen laatu oli vähintään hyvä. Laajispäästä johonkin 70 milliin asti oli loistava, ei primeä tullut hirveästi ikävä. Väri- ja sävytoisto oli hieman miellyttävään suuntaan väännetty, mutta onko silläkään väliä sitten tällaisessa? Sigman "punaisen renkaan L-laatua".

Itse kyllä suosittelisin.
Tuossa lueskellu inttenjetsiä ja monessa nousee just tuo, että monipuolisuuden vuoksi käytetyin. Toki primeillä rakennettuna polttovälit varmasti parempaa kaikkea, mutta omaan käyttöön helppous kiinnostaa kovasti.
AnHa
Viestit: 1780
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Jos tarkoitus on kuvata omia koiria, niin yksi vaihtoehto on hankkia nk. "uimarantakamera". Määritelmä on siis sellainen, että kameran voi ottaa hiekkaiselle uimarannalle ja kuvata siellä s.e. ei harmita, jos kamat menee hiekkaan ja hajoaa. Tällainen mulla on ollut filosofia. Koska ne parhaat kuvat ja muistot tulee sieltä, missä yhdessä tehdään asioita.

Mun nykyinen ratkaisu tähän on:

D3300
AF-P 18-55 VR2
AF-P 70-300 VR 4.5–6.3
Pieni sadeveden / hiekan kestävä laukku

Paras kamera on se, joka on mukana. Tuon rungon voi millä linssillä tahansa nakata anorakin etutaskuun / huppuun ja silloin se on aina mukana. Sillä onnistuu ohimennen ottamaan riittävän hyvät kuvat myös linnuista. Sit, jos sulla on sellainen pieni ja "ei haitolla oleva" kameralaukku, niin nämä voi aina napata mukaan, kun mennään spontaanisti.

EDIT: Mut jos susta tuntuu, että 24-105 ois se lasi, jonka ottaisit mukaan, niin sitten se.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

AnHa kirjoitti: Huhti 24, 2024 11 : 39 Jos tarkoitus on kuvata omia koiria, niin yksi vaihtoehto on hankkia nk. "uimarantakamera". Määritelmä on siis sellainen, että kameran voi ottaa hiekkaiselle uimarannalle ja kuvata siellä s.e. ei harmita, jos kamat menee hiekkaan ja hajoaa. Tällainen mulla on ollut filosofia. Koska ne parhaat kuvat ja muistot tulee sieltä, missä yhdessä tehdään asioita.

Mun nykyinen ratkaisu tähän on:

D3300
AF-P 18-55 VR2
AF-P 70-300 VR 4.5–6.3
Pieni sadeveden / hiekan kestävä laukku

Paras kamera on se, joka on mukana. Tuon rungon voi millä linssillä tahansa nakata anorakin etutaskuun / huppuun ja silloin se on aina mukana. Sillä onnistuu ohimennen ottamaan riittävän hyvät kuvat myös linnuista. Sit, jos sulla on sellainen pieni ja "ei haitolla oleva" kameralaukku, niin nämä voi aina napata mukaan, kun mennään spontaanisti.

EDIT: Mut jos susta tuntuu, että 24-105 ois se lasi, jonka ottaisit mukaan, niin sitten se.
Terve kaima ja osanotot sun koirakaverin poismenosta.

Ihan hyvä pointti tämäkin minkä tuot esille. Mä itseasiassa mietin, että jos tytön kameran (Canonin M6:sen, joka on liian vähällä käytöllä) mobilisoisi ns. kulkukameraksi. Ainoa mikä tuossa taitaa olla, että on hidas ja toisaalta tuo tuntuu minun haudankaivajan kourissa hankalalta käyttää kun on niin pieni.

Hieman tässä ehkä kuitenkin myös se, että haluaisi pitää romun määrän järkevänä ja tuo omien koirien kuvaaminen tod. näk. tapahtuu tässä kotipelloilla 90%:sti. Sitten kuitenkin kun lähtee taas tuonne mettään rymyämään nin repussa on tuo 1dx2 + 500mm combo niin oishan se kiva, että ois jotain millä nappais vaikka sen metsämaisemakuvan....vieläkun osais kuvata maisemia :D .
Maffer
Viestit: 21648
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos ei teleä koe tarttevansa, ei tartte sitä kameraa välttis lainkaan. Senkun pistää paremman pään kameraluurin. Jos on valmis laskemaan standardeja rantakameran osalta, ei matka ole pitkä luurin käyttöön. Samalla saa tuunattua ne kuvat jakoon vaikka riukukeikalla.

Canon M6 vs. Pixl8Pro/iLuuri15Pro ottaisin jälkimmäisen milloin vain kävelylenkille. Kaupan päälle saa kovan luokan vakaajan yökäyttöönkin.
mjuhani
Viestit: 395
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Jos ei teleäkoe tarvitsevansa, hyvä valinta on Ricoh griiix. 40 mm:n (ff-vast) objektiivi on sopiva ihan kaikkeen: se ei ole koskaan liian lyhyt kuten 28-35 mm pakkaa olemaan, mutta ei myöskään liian ahdas kuten 50 mm lähes aina on. Ns katukuvaukseen kamera on selkeästi paras, mitä löytyy, ja sopii hyvin muuhunkin kuvaukseen, menee myös taskuun, huomaamaton harmaavarpunen.

Ricohilla ei kuitenkaan voi puhua, joten se luuri kun kuitenkin on mukana, voi sitäkin käytettä, jos ei jaksa jatkuvasti valokuvata.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Kyllä vähän teleä tarttee koiren kanssa, ne on muuten koko ajan nuolemassa naamaa. Puhelimella tulee otettua kyllä kuvia (Huawei P30 pro) tosin ihan sen omalla softalla, mut en mä vielä sen varaan osaa jättäytyä.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Otin aamulla luurin (Huawei P30 Pro) mukaan koiren kanssa testimielessä, että miten sitä pärjäis luurin kanssa, olkoonkin, että parempia luureja on olemassa. RAWsta puhelimen Lightroomilla pyöräytetty. Muori todensi epäilyni pienen telen tarpeesta pian ja komentamalla paikalleen rupes mököttää.

Kuva

Sitten lisäräpsy navetan seinään
Kuva

eli joo ei luurille vielä meikäläisen kohdalla vaikka kuinka helppoa olis.
Maffer
Viestit: 21648
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toihan on mainio toi kielenheilautuskuva. Kun torppaat luurin pois, kävelet tavallaan kuviesi yli kun suhtaudut liian vakavasti kuvaamiseen. Ei muuta kuin laajismakrolla varustettu huippuluuri taskuun ja sitä kautta sitten.

Voisko koiruus ollakin kuvaelementti kävelylenkeillä? Sit niiissä o aina joku kohde ja motiivi jos sellaista hakee.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Maffer kirjoitti: Huhti 26, 2024 9 : 26 Toihan on mainio toi kielenheilautuskuva. Kun torppaat luurin pois, kävelet tavallaan kuviesi yli kun suhtaudut liian vakavasti kuvaamiseen. Ei muuta kuin laajismakrolla varustettu huippuluuri taskuun ja sitä kautta sitten.

Voisko koiruus ollakin kuvaelementti kävelylenkeillä? Sit niiissä o aina joku kohde ja motiivi jos sellaista hakee.
SIis emmää torppaa luuria pois lisänä, kyllähän se on helppo. Mä en vaan oikein osaa tuudittautua siihen, että se olisi ainoa jos/kun lähtee ihan kuvausmielessä liikenteeseen koiren kanssa tahi ilman. Se sitten milllä kuva tulee on se ja sama. Toisaalta tonni luuriin on mulle vähän vieras ajatus.
AnHa
Viestit: 1780
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Sigma ART 24-105mm ainoaksi linssiksi(kö?)

Viesti Kirjoittaja AnHa »

AnttiHar kirjoitti: Huhti 24, 2024 12 : 45
Terve kaima ja osanotot sun koirakaverin poismenosta.
Kiitos Antti.

Tuossa ehdotettiin kiinteäpolttovälisiä kameroita. Minulla oli tässä käytössä Fuji X100 monta vuotta. Se kiinteä vain on liian yksipuolinen. Sillä saa tallennettua hetket, missä se onkin loistava, mutta fiksattu on fiksattu.

Itse en ainakaan lähemmäs tonnin puhelinta olisi ensisijaisesti käyttämässä kamerana rymyssä ja ryskeessä. Ensinnäkin puhelin tipahtaa ihan tosi helposti käsistä vs. kamera. Toisekseen onhan puhelin kömpelö kamerana. Kolmannekseen murto-osaan puhelimen hinnasta saa parempaa kuvanlaatua.

Mulla on kymmeniätuhansia kuvia koirasta järkkärillä, pokkarilla ja kännykällä ja kyllä ne parhaat on oikeilla kameroilla otettu. Video on sitten vähän erikseen. Siinä kännykkä pärjää mainiosti.
Vastaa Viestiin