Olympus EM 5 ja outo blackout

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
aijamaija
Viestit: 4
Liittynyt: Maalis 27, 2018 7 : 12

Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja aijamaija »

moi!

Ostin Rajalalta ennen vuodenvaihdetta vähän käytetyn Olympus-kameran.

Hyvin pelannut, mutta nyt sammunut itsestään joitakin kertoja kesken kuvaamisen. Pääsin vielä menuun tarkastelemaan säätöjä. Tarkoitus oli varmuuden vuoksi palauttaa tehdasasetukset, mutta nyt ei enää pääse menuunkaan. Rasahtelee käynnistettäessä, ja näytöllä vain mustaa harmaiden palkkien keskellä. Kuvausnäkymään saattoi päästä satunnaisesti objektiivia vaihdettaessa, nytpä ei sinnekään.

Eli akussa tai adapterissa ei näin ollen näyttäisi olevan vika?

Mistähän kiikastaa? Olin luottanut vakaasti Olympus-merkkiin ja varsinkin tähän malliin. Että kestäisi pitkään käytettynäkin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuo objektiivin vaikutus voisi viitata ongelmaan kameran ja objektiivin sähkökontakteissa? Varmista, että se objektiivin lukitusnappi nousee ylös, kun objektiivi on paikallaan. Kontaktipintoja, niitä kultaisia, voisi myös puhdistaa varovasti. Kun ostos on melko tuore, voisi myyjäkin ottaa kantaa tai antaa apua.

JL Anttola
aijamaija
Viestit: 4
Liittynyt: Maalis 27, 2018 7 : 12

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja aijamaija »

Mutta eikö menu-toiminnon pitäisi toimia, vaikka yhteys objektivin ja rungon välillä ei toimi? Muuten alkaa epäilyt kohdistua kiinalaiseen halpisadapteriin.
JL Anttola

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kokeilin pikaisesti omalla EM-1:llä, en saanut siinä blackoutia aikaiseksi. Menu toimii, oli objektiivi kamerassa tai ei, ja toimi silloinkin, kun objektiivi oli melkein paikallaan ja nappi ylhäällä. Voisin silti kuvitella, että jos osa objektiivin ja kameran välisistä sähköisistä yhteyksistä on kosketuksessa ja osa ei, että se saattaisi aiheuttaa jotain ongelmia, joiden laatua ja ilmenemistä on vaikea ennustaa. Olisiko sinulla tilaisuutta ensimmäiseksi testata jollain m43-objektiivilla, joka varmasti toimii jossain toisessa kamerassa? Siis ilman adapteria? Toimiiko menu nyt, jos kamerassa ei ole kiinni mitään objektiivia eikä adapteria? Kun objektiivi tai adapteri ei ole paikallaan, tuleehan se kiiltävä tappi ylös kameran rungosta, siis tappi joka liikkuu kun objektiivin lukitusnappia painaa? Tuo tappi ymmärtääkseni kameran älylle kertoo, onko kamerassa objektiivi kiinni vai ei.

Ehkä kannattaa kuitenkin ottaa myyjäliikkeeseen yhteyttä, ja käydä vaikka siellä kokeilemassa tuota objektiivi-asiaa. Myönsikö myyjäliike mitään takuuta kameralle? Vika voi toki olla monessa muussakin paikassa, mutta helpoimmista paikoista kannattanee etsiminen aloittaa, eikä ensimmäiseksi purkaa laitetta osiin; tällaisen opin olen saanut polttomoottorikäyttöisten laitteitten kanssa, kameroista en mitään ymmärrä.

JL Anttola
aijamaija
Viestit: 4
Liittynyt: Maalis 27, 2018 7 : 12

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja aijamaija »

Kun poistin adapterin (tuon kiinalaishalpis-), alkais taas pelittää.
JL Anttola

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Huonoa, jos adapteri ei toimi tai aiheuttaa ongelmia, mutta hienoa, jos itse kamera on kunnossa!
JL Anttola
aijamaija
Viestit: 4
Liittynyt: Maalis 27, 2018 7 : 12

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja aijamaija »

Toiminen olikin tilapäistä :( Taas kun yritän ottaa kuvan tai tehdä säätöjä, kamera menee pois päältä.
mfrost
Viestit: 38
Liittynyt: Elo 22, 2015 14 : 02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja mfrost »

No ei nämä Olympukset sen kummempia ole kuin muukaan elektroniikka, pitää vielä huomioida että vähän vanhasta kamerasta on jo kyse (mk1 tuotanto loppui 2014 tai jotain).

Oma E-M5 on käynyt kahdesti korjattavana, ensimmäinen kerta meni takuuseen (suljin jumi), toisen kerran maksoin itse (elektroniikka sanoi työsuhteen irti).

Sanoisin samoin että ota yhteys Rajalaan jos takuuta on vielä.
Muutoin pitää alkaa tarkkomaan ongelmaa ja miettimään että kannattaako korjauttaa.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja ruutu »

varsinkin kun noiden käytettyjen E-M5:ien hinnat liikkuvat parin sadan kieppeillä...
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja mvuori »

JL Anttola kirjoitti:Tuo objektiivin vaikutus voisi viitata ongelmaan kameran ja objektiivin sähkökontakteissa? Varmista, että se objektiivin lukitusnappi nousee ylös, kun objektiivi on paikallaan. Kontaktipintoja, niitä kultaisia, voisi myös puhdistaa varovasti. Kun ostos on melko tuore, voisi myyjäkin ottaa kantaa tai antaa apua.
Myyjä ei voi pelkästään "ottaa kantaa", vaan korjata sen, sillä tuollaisella käytetyllä tavaralla on puolen vuoden virhevastuu.
Matti Vuori
JL Anttola

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuota tuota...

Topiikin aloittaja kertoi kiinalaisesta halpis-adapterista, ja ongelman kuvauksesta saattoi yhdeksi mahdolliseksi syyksi arvella objektiivin ja kameran välistä yhteyttä. Jos pelkkä runko on ostettu tuon kaupan yhteydessä, ja järjestelmän ulkopuolinen objektiivi otettu käyttöön muualta hankitun "halpis"-adapterin välityksellä, saattaisi myyjä kyseenalaistaa virhevastuun halutessaan. Siksi en itse tätä asiaa lähtenyt korostamaan. Toki ongelman syy voi yhtä hyvin olla aivan muualla, eikä sillä ole mitään tekemistä adapterin ja sen käytön kanssa. Ja tuo virhevastuu ei ole mikään ehdoton; jos esimerkiksi liike myy uutena 1000 euroa maksaneen kameran vaikka kuusi vuotta vanhana satasella, en lähtisi puolen vuoden päästä hankinnasta käräjöimään myyjäliikettä vastaan tämän kieltäytyessä purkamasta kauppaa...

En ole itse koskaan minkään ostamieni tavaroiden ongelmissa syöksynyt kauppaan kuluttajansuojalainsäädäntö kourassa silmät vihaa ja puheet vaatimuksia täynnä, joten en tiedä, miten se taktiikka puree; saattaa jossain tapauksessa purra hyvinkin. Sen sijaan olen muutaman kerran mennyt kauppaan kertomaan ongelmista hyvinkin tavallisella ja keskustelevalla sävyllä, ja yhdessä pohtien ja tutkien olemme löytäneet ainakin minun kannaltani jopa erinomaisen ratkaisun. Mutta kukin tavallaan. Kauppalainsäädäntöä olen työurani aikana jopa opettanut insinööriopiskelijoille, joten jotain tietoa, joskin nyt jo mahdollisesti hyvinkin epärelevanttia, saattaa edelleen nupissani tallella olla (jos vain sais kaivetuks esiin...).

Topiikin aloittaneen kamerasta en itse vetänyt kovin vahvoja oletuksia sen suhteen, onko se originaali vitonen vai mk kakkonen riveiltä ja niiden väleistä luetun perusteella. Ongelma on ilmeisesti ratkaisunsa löytänyt, kun ei topiikin aloittaja ole enää kirjoittanut mitään. Kohteliasta olisi tietysti ollut kertoa; ihan vakavasti ja parhaan kykymme mukaan olemme kukin yrittäneet auttaa, vaikka ei meistä mitään hyötyä olisikaan ollut. Tosin itse olen jo alkanut sen yleisesti huomata, ettei minun tiedoistani eikä kyvyistäni enää kellekään mitään hyötyä ole...

JL Anttola
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Oma veikkaukseni on jumittava suljin. Kokeile sellaista että laitat kameran purskemoodiin, vaikka hitaalle nopeudelle ensin. Naksuta pursketta pari sekuntia. Voi olla että ekat pari laukausta teettää häiriön, mutta jatka kokeilemista. Kun hidas purske sujuu, vaihda nopeammalle ja käyttele sitä vähän aikaa. Voipi olla että pian kamera pelittää ihan ongelmitta. :) Kokemusta vastaavasta on.
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Re: Olympus EM 5 ja outo blackout

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Tuollainen on sattunut minullekin, kamera oli muutaman kuukauden käyttämättä kun hihnan kiinnitys irtosi, liimasin sen paikoilleen. Sen jälkeen voi ottaa vain yhden kuvan jonka jälkeen kamera sammuu. Se tapahtui ensi kerran kiinteällä 12mm linssillä sama tapahtuu myös kameran mukana tulleella. Ei taida maksaa vaivaa viedä korjaukseen, Olympuksen tarina taisi olla minulla tässä.
Vastaa Viestiin