OM-D E-M1

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

E-M1 uusi firmware - 4.2 siis - julkaistu eilen eli 1.12. Mu43 keskustelupalstan mukaan siinä on bugi, eikä kannata päivittää ennenkuin on korjattu.
JL

Ps. Kiitokset onnitteluista. Tuohon uuteen obiskaankin jo pukkaa päivitystä... pari päivää jo ehtiny sillä kuvata tinttejä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jussikn
Viestit: 80
Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40

Viesti Kirjoittaja jussikn »

Bugi ilmenee jos Rec View asetus (Jakoavainmenussa) on 0, jos on 0,3 s tai enemmän ei haittaa. Tuli eilen päivitettyä, ei ehkä aina kannattaisi pitää kiirettä!
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Nyt on pappa ajautunu vaikeuksiin; aina puolustellu olyn menuja, ja nyt ei löyvä...

Aloin valmistelemaan ilotulituksen kuvaamista. Siitä ei oo mittää kokemusta, etin netistä ohjeita. Tai oishan kameran valmisohjelmissakin yks vaihtoehto tarjolla.

Mutta etittyjen ohjeitten kanssa päädyin johonkin seuraavaan:

Laitetaan kamera jalustalle. Käyttörulla ämmälle eli manuaaliin. Samoin tarkennus manuaalilla, ja etukätteen johonkin arvioituun kohtaan matkan mukkaan. Aukko 11 (riittääköhän siinä syväterävyys niin että tuo aika summittainen fokus ois riittävän hyvä?), obiskana 12-40pro. ISO pienelle, esim. oletusarvo 200 lienee aika hyvä. Valotusajaksi joko live-bulp tai live-time, miulle ei oikein auennu noitten ero? Kameran käyttö puhelimella (Samsung Galaxy S5 Neo). Jonkin aikaa ja muutama ruma sana pääs, mutta nyt tuo vihvi-yhteys pelaa. Nään puhelimessa kameran takatelkkarin kuvan, ja voin laukasta kameran puhelimen näytöstä; ja tais selvitä nuo bulp ja time jututkii; eli timellä yks kameran kuvasta painasu alottaa valotuksen ja toinen lopettaa, bulpilla valotus alkaa ko painaa kameran kuvasta kännyn näytöllä ja loppuu ko ottaa sormen pois. OK, nyt vielä näyttää hyvältä. Ja kännyn näytöllä näkkee kuvan eli valotuksen edistymisen, eli voip lopettaa ko on tyytyväinen. Näyttövälin säädönkin löysin menusta; ilotulituksessa voip kait laittaa puol sekunttii, eiköhän joku kuitekii noin 5 sek valotus riitä? (Niille näyttökuville on maksimimäärä).

Eli tähän asti loistavaa. Mutta kun tuossa testaan, valotuksen lopettaminen sulkee sulkimen, mutta kamera jääp vielä pitkäks aikaa oottamaan ruutu mustana, sitte roksahtaa ikäänkuin kiinni tai pois valmiusasennosta, ja vasta sen jälkeen pääsee ottamaan seuraavan kuvan. Jos ilotulitus on kylän yhteinen, raketteja lienee ammutaan peräperää, eli pitäs saaha seuraava ruutu tekeytymään heti ko edellisen valotus on lopetettu.

Mitä mie en nyt oivalla?

Jaakko-pappa Anttolasta
olye3
Viestit: 38
Liittynyt: Tammi 28, 2008 18 : 54

Viesti Kirjoittaja olye3 »

Moi!

Itse ajattelin uudenvuoden raketit kuvata EM1:n LIVECOMP-asetuksella.

Eli siinähän suljin on niin kauan auki, kunnes kuvaaja päättää lopettaa kuvaamisen. Takanäytöltä vaan katselee, kun filmille tallentuu raketin jättämiä värejä sopivasti ja sitten painaa uudestaan suljinta, jolloin kuva tallentuu. Tässä siis tallentuu useita yksittäisiä kuvia yhdeksi kuvaksi siten ettei kuva mistään kohtaa ylivalotu.

kamera vaan M-asetukselle ja aika-valikosta valitaan se toisen pään viimeisenä oleva LIVECOMP-asetus (heti siinä TIMEn ja BULBin jälkeen). Kun se on valittu niin painetaan MENU ja valitaan sieltä kuvakohtainen valotusaika (itse ainakin aloitan 1 sekunilla ja jos ei riitä niin sitten pitempää aikaa).

Tässä manuaalista kopioituna tekstiä LIVECOMPista:

Yhdistelmät (live-yhdistelmäkuvaus)
Käytä yhdistelmäkuvien muodostamiseen kuvan kirkkaista osista (kuten ilotulitteet,
tähdet jne.) muuttamatta taustan kirkkautta.
1 Aseta valotusaika viitteeksi kohtaan [Composite Settings] (s. 97).
2 Aseta M-tilassa suljinajaksi [LIVECOMP].
• Kun suljinajaksi on asetettu [LIVECOMP], [Composite Settings] voidaan näyttää
painamalla MENU-painiketta.
3 Kytke kamera päälle painamalla n-painiketta.
• Näytöllle tulee viesti, kun kamera on valmis.
4 Aloita kuvaus painamalla laukaisinta.
• Live-yhdistelmävalokuvaus käynnistyy. Yhdistelmäkuva näytetään kunkin
vakiovalotusajan jälkeen, jotta voisit tarkkailla valossa tapahtuvia muutoksia.
• Yhdistelmäkuvauksen aikana näytön kirkkaus muuttuu automaattisesti.
5 Lopeta kuvaaminen painamalla laukaisinta uudelleen.
• Yhdistelmäkuvauksen enimmäisaika on 3 tuntia. Kuvausaika kuitenkin vaihtelee
kuvausolosuhteiden ja kameran akun tilan mukaisesti.


Ja Youtubesta löytyy hyviä aiheeseen liittyviä videoita, joita vielä ehtii selailla:

https://www.youtube.com/results?search_ ... pfreload=1

Niin ja onhan rungossasi uusi firmwire? Pitää olla vähintään 4.0, jotta tuo LIVECOMP -ominaisuus on käytössä...


Ei muuta kuin hyvää uutta vuotta ja silleen...
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

JL Anttola kirjoitti:
Eli tähän asti loistavaa. Mutta kun tuossa testaan, valotuksen lopettaminen sulkee sulkimen, mutta kamera jääp vielä pitkäks aikaa oottamaan ruutu mustana, sitte roksahtaa ikäänkuin kiinni tai pois valmiusasennosta, ja vasta sen jälkeen pääsee ottamaan seuraavan kuvan. Jos ilotulitus on kylän yhteinen, raketteja lienee ammutaan peräperää, eli pitäs saaha seuraava ruutu tekeytymään heti ko edellisen valotus on lopetettu.

Mitä mie en nyt oivalla?
Sulla on siinä dark framen ottamin päällä. Äkkiä en muista millä termillä tuo olympuksessa kulki, olisiko long exposure noise reduction?
Zone VI
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kiitokset vastauksesta, ja hyvää uutta vuotta sinnekin!

Testailin nyt tuota livecomppiakin. Siinä tuo viive ennen uuden kuvan ottamista on pienempi, vaikka luulisi siinä tallennuksen vievän enemmän aikaa? Tuo comp on kait loistava juttu jotain yö-kaupunkikuvaa ottaessa, missä on vähän yleisvaloa mutta joitain kirkkaita valoja. Sopii se ilotukseenkin, varsinkin jos haluaa saada myös muuta ympäristöä näkyviin, koska silloin voi käyttää isoa aukkoa (minkä kanssa taas voi tulla ongelmaa tarkennuksen kohdalleen sattumisen kanssa ilotuksessa?).

Testailin vielä noita livebulp ja livetime valotuksiakin. Siihen syntyy tosiaan huomattava viive kahden kuvan välille, siihen en vielä ole ratkaisua keksinyt? Viive ei johdu vihvistä ja kännyn käytöstä etäohjaimena, se viive on sama vaikka käyttää kameraa omalla liipasimellaan. Mutta viiveen mitta tuntuu olevan riippuvainen käytetystä valotusajasta, eli jos ilotuksessa pääsee esim. alle 5 sekunnin valotuksiin, ei viive ole kovin iso.

Tuo känny ohjaimena on jalustakuvauksessa kyllä ok, ei varmasti täräytä kameraa, eikä tarvi käyttää vitkaa. Pitäs vielä testata kuinka pitkä on vihvin kanto, voisi viedä kameran haaskalle (=lintulauta) ja oottaa ite kojussa (=olohuoneessa)...

Yritän vielä kehitellä... niin, ja on firmware 4.1, ja siellä muuten on tarjolla 4.3, missä pitäisi olla korjattu 4.2:ssa olleet bugit, mutta sitä en ole vielä hakenut.

Ilosta ilotusta ja onnistuneita kuvia kaikille!

JL
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kiitos zone6!

Joo, noise reduction tai jotain sinne päin, ja se oli automaattiasennossa, eli tulee mukaan itsestään pitkissä valotuksissa. Ja yritti epätoivoisesti sisällä hämärässä otetusta testikuvasta hävittää sitä olyn hirveää kohinaa...

Kun sen laittoi ohviin, pystyy noin kahden sekunnin jälkeen aloittamaan uuden kuvan kehittämisen kaikilla noilla live-moodeilla!

Nyt ei oo ennää ilotuksen kuvat ko ukosta kiinni...

JL
olye3
Viestit: 38
Liittynyt: Tammi 28, 2008 18 : 54

Ilotulituksen kuvaaminen

Viesti Kirjoittaja olye3 »

Olympuksen kautta tuli oikein ohjeita ilotulituksen kuvaukseen:


To take great shots of fireworks, you’ve got to be versed on a few things. With these short tips, learn how to select the right Scene Mode in your camera, how to adjust your camera’s manual functions, or how to steady yourself for nighttime photos and create light trail effects.


SETTING THE SCENE FOR FIREWORKS

SYour first step in taking great pictures of fireworks is to simply select the Fireworks Scene Mode*. The camera will then slow the shutter speed value and set the focusing point to infinity (∞).

If your camera doesn’t have scene modes or is able to support a high-level of manual control, set the camera to manual mode (M) and adjust the shutter speed and aperture. Setting the aperture to F8 and a shutter speed of 3 to 4 seconds should give good results. Set the ISO sensitivity to 100. And don’t forget to change to MF (manual focus) and set the focusing point to infinity (∞).


Here’s a rundown of common adjustments
made in the Fireworks Scene Mode:

Shutter speed is set to four seconds, which helps capture the streaming trails of the fireworks.
Sets the ISO to 100 and the f-stop to f11.
Sets the White Balance to 5300K.
Sets the exposure compensation to -1.0 EV. This is a full 1-stop underexposure to keep the firework highlights from burning out.
Sets the color to Vivid, the Saturation to High and the Contrast to Hard, all of these changes help enhance color.
Sets the Sharpness to Soft, which uses minimal sharpening in anticipation of post-processing.



MORE FIREWORKS TIPS

If possible, try to shoot the fireworks so that they are downwind from your position. If you are downwind of the fireworks, you may lose visibility because of the smoke.
It’s a good idea to have a penlight handy in case you need to replace the memory card or battery in the dark.
Don’t forget about Movie mode. If your camera supports it, take a movie of the fireworks to capture the exciting finale in its entirety.
Try using your camera’s self timer to eliminate camera shake when manually pressing the shutter button.



TIMING YOUR SHUTTER SPEED

The traditional method for shooting fireworks is to manually select shutter speed. As you might expect, longer exposure times result in longer trails and shorter exposures result in shorter trails. You can set your shutter speed to a specific duration - you can experiment with 2 seconds, 3 seconds or 4 seconds to see what happens. The key is to time the exposure with the timing of the fireworks streaks so you end up with dramatic light trails in your shots.

The alternative is to set the shutter speed to the BULB setting, if your camera is equipped with this feature. In the BULB setting, the shutter will stay open as long you have the button engaged, and will shut when you release the button.


NEWER CAMERA?
TRY LIVE COMPOSITE!

Prepare to be amazed by our Live Composite mode. When shooting a photo with normal bulb shooting, the overall picture may over expose and get too bright if you are not careful. Live Composite Mode, on the other hand, takes the newly bright areas only and composites them into a single image while you watch the progress on your LCD monitor. This makes it especially useful for capturing fireworks together with buildings in the foreground. Moreover, you can use your flash to emphasize a moment, object or person during the exposure, or even use a pen light or sparkler to write letters.

To learn more about Live Composite mode - including how to activate it - check out our tutorial video.


Siitä vaan kuvaamaan...

Hyvää uutta vuotta kaikille!
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

En yleensä välitä ilotulitteita kuvata, mutta kun marketista oli joku halpa pata ostettu niin kokeilin miten E-M1mk2 suoriutuu hommasta käsivaralta. Linssinä 15mm f/1.7, valotusajat 0.6s, 2.5s ja 3.2s, ISO200, f/2.8. Kolmen sekunnin valotus oli jo vähän hankala saada tärähtämättömäksi, vain noin kolmannes kuvista onnistui. Sekunnin valotukset onnistui vielä joka kerta. Linkin takana muutama roiskaisu, tosiaan semmoset halvoista halvimmat markettipadat kyseessä, kuvattu noin 20m etäisyydeltä käsivaralta osoittaen kameraa summittaisesti oikeaan suuntaan.

https://1drv.ms/f/s!AjXK20k2Y_9igoFLlf2JHPgfXaXcZg

Live compositea en ole kokeillut, mutta tietävämmät kertovat että sitä käyttäessä kuvaan tulee enemmän kohinaa. Tämä johtuu ilmeisesti siitä että kennoa joudutaan lukemaan samaan aikaan kun sitä valotetaan. Selitys tuntuu uskottavalta, mutta en tosiaan ole kokeillut. Bulp moodi voisi toimia tämän vuoksi paremmin.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Olin ihan ulkomaan reissulla; Mariellan kannelta kävin sekä Helsingissä että Tukholmassa muutaman räpsyn. Tässä linkki yhteen Tukholmasta otettuun:

https://drive.google.com/open?id=0B0J8A ... TRjRUR6Qmc

Laitan tähän linkkinä kun ei tuo kuitenkaan oikein tuonne oikeitten kuvien sekaan kuulu...

Tuosta kuvasta: E-M 1 valmisvalikosta poika löysi sellasen kohdan kun "tähtikirkas yö käsin", ja siinä oli havaintokuvana juuri yöllisen kaupungin kuva. Ja poika ruuvas säätimen siihen kohtaan. Laukaisinta painettaessa kamera otti nopealla sarjatulella kuvia, kait niin kauan kuin laukaisinta painoi. Kortille tuli kuitenkin vain yksi kuva? Objektiivina Olympus M.Zuiko Pro 40-150/2.8. Tuon esimerkin arvot ovat seuraavat tiedoston mukaan:
-f2.8
-1/250
-ISO 12800
-valotuksen korjaus -0,3
-zoomi 150 mm

Kuvaaja seisoi liikkeelle lähteneen Mariellan kannella, siis täysin käsivarakuva! Ja otti filmiä säästämättä - ohjeitteni mukaan - kuvia Tukholmasta, tuo esimerkki on yksi niistä.

Minusta tuo kuva on noihin olosuhteisiin aika siedettävä; kyllähän siinä kohinaa on, mutta ISO12800 ja lilleri-kenno-olympus, niin aika siedettävästi. Valotusta on hieman pudotettu vielä käsittelyssä, ja muutettu kuvan muoto, muuta croppausta ei ole. Kuvan terävyys on minusta vain ällistyttävän hyvä tuohon tuettomaan seisomiseen ja illan pimeyteen nähden, ja samoin syväterävyys tuolle 2.8:lle aika laaja?

Onkos kukaan jaksanut kaivaa teknisistä tiedoista, mitä se kamera tekee, kun valottaa sarjan ja tallentaa yhden?

ihmettellee pappa nykytekniikkaa...
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

En ole koskaan tuollaista automatiikkaa kokeillut, mutta arvaisin että se ottaa useamman kuvan ja yhdistää ne. Siksi kohinaa on vähemmän kuin voisi luulla. Toinen vaihtoehto olisi laittaa käsin suljinaika noin 1/30, jolloin olisit voinut ottaa saman kuvan ISO 3200 ja lopputulos olisi varmaan kutakuinkin sama. Käsivaralta onnistuu vielä ihan hyvin niinkin hitaat ajat.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Otin ens ite aukon esivalinnalla kuvia laivan kannella seisten. Olin muistaaksein laittanu ISOn just 3200an. Valotuksen miinuksella kokkeilin, saatto olla -0,7 takatelkkarista arvioiden paras. En oo nyt konneen ääressä kattomassa lukuja kuvista.

Näytti vaan nuo pojan mainitulla ohjelmalla ottamat paremmilta. Voip tietyst 40 vuotta nuorempi ja jaloistaan kunnossa oleva mies huojua ja tutista vähemmän...

JL
JL Anttola

Re: OM-D E-M1

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Mites vanhan ykkösen omistajat, jos kuvaatte jalustalta, onko vakaaja päällä vai pois?

Ite oon tähän asti pitäny vakaajan siinä automaattiasennossa riippumatta siitä, miten kuvaan. No nyt kokkeilin kojusta (olohuoneesta kolminkertasen lasin läpi lintulauvalle) jalustalta ilman vakaajaa. Tosi teräviä kuvia tuli, mutta en varsinaista rinnakkaistestiä tehny. Voiko vakaajan päällä olosta olla haittaa, jos kamera on tukevasti paikallaan?

Siitä vakaajan poisotosta ainakin tässä tapauksessa oli se tavanomainen haitta. Olin eilen messuilla, ja kanniskelin kameraa repussa koko päivän. Mitään kuvattavaa en nähnyt. No sitten alakerroksessa otin muutaman kuvan söpön näköisistä alpakoista, että ois ees joku kuva kottiin viijä. Ja ihmettelin jo takatelkkarista kuvien suttuisuutta. Kotona keksin, että se vakaaja oli jäänyt offiin...

Hypistelin tietysti mkii:sta, ja 12 - 100:sta ja 25/1.2:sta, onkos muut käyny hypistelemässä, ja jos, niin synnyttivätkö ajatuksia?

JL
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: OM-D E-M1

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

ykkönen on ollut vasta syksystä saakka, en ole vakaajatestiä sillä tehnyt, mutta viime kesänä kokeilin PL-5 ja panasonic 100-300 optiikalla: 1. onko eroa käyttääkö optiikan vai rungon vakaajaa. En saanut havaittavaa eroa aikaan,ongelmanani on kameraan tuleva kiertoliike laukaisussa vaikka kuinka tasaisesti yrittäisi puristaa, 2 akseliset vakaimet on huonoja sen poistoon.
2 Kokeilin jalustalla lankalaukaisimella: runkovakaaja päällä / optiikan vakaaja ensisijaisena / ei vakaajaa käytössä. En saanut eroja jotka itse näkisin aikaiseksi. Kaikissa oli aika 1/125.
m1:llä täytyisi ainakin testata monopodin / mikä vakautus- käyttö kunhan aktiivinen mökkikausi alkaa.
12-100 mm kiinnostaa kyllä kovasti. Paikallisessa rahalassa sitä ei (tällä hetkellä onneksi) näytä olevan hypisteltäväksi. Marraskuussa just ostin 45mm, olisi voinut jättää väliin, vaikka onhan se pieni ja söpö varsinkin penin kanssa. Mikä oli ensivaikutelma? Hirmuinen mötikkä? vai kohtuu siro 40-150 rinnalla?
JL Anttola

Re: OM-D E-M1

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kun ei kokeneemmat kerro, niin kerronpa mietteitäni.

Tuosta 12-100:sta: Hipelöintituntuman mukaan se ei ole yhtään paksumpi kuin 12-40 Pro, eikä painavamman tuntuinen, mutta selvästi pidempi kyllä. Valovoimaa aukko vähemmän, mutta se ei ole ongelma olyn vakaajien kanssa niin kauan kun kohde ei ole nopeasti liikkuvaa sorttia.

Omia syntyneitä ajatuksia pidemmän kaavan mukaan: Ostin – kun halvalla sain – PL6:sen ja pannukakkuzoomin, ajatuksena pitää sitä tuollaisena turistikamerana. Kun liikun sellaisessa porukassa, missä joku pitkästyy heti, jos pysähdytään kuvaamaan, sen voi ottaa taskusta ja räpsästä idioottiasetukset päällä kävellessä kuvan, ja panna takasin taskuun, ja kuitenkin on zoomia vähän sekä isompi kenno kuin kännykässä. Mutta mutta… kuvanlaatu on kuitenkin minun taidoillani ja tuolla ajatusmallilla aika paljon kehnompi kuin em1:llä ja pro-zoomilla, ja taas tuollaiset näpsyt – eli jos haluaa vain muistoksi kuvan meidän rouvasta eifeltornin edessä (jos siis joskus sinne matkustaa…) - onnistuu kännykälläkin, joka on joka tapauksessa mukana. Aika vähällä käytöllä on ollut tuo pen miulla.

Jos haluaa oikein kuvaus-kuvata, on om1 ja 12-40 pro-zoomi aika kova sana. Helppo, nopea, loistava kuvanlaatu, zoomi rajaukseen, valovoimaa on. Taskuun ei enää mene, on roikotettava kaulalla tai pidettävä repussa.

Taas tuo 40-150 pro-zoomi siihen kaveriksi, niin sitten on valovoimaa, ulottuvuutta, kuvanlaatua, kaikkea. Ja hitonmoinen perunanuija kannettavana, ja optiikan vaihtoa vähän väliä… on liikuttava itsekseen, muuten toiset kyllästyvät. Ei ole se enää turistiputki minun mielestäni, se on kuvaus-kuvausreissujen kamaa.

Em1 – vanha tai mkii – ja siihen tuo 12-100/4.0 on arveluni mukaan lähellä täydellistä turistikulkijalle. Mutta ei se enää mikään taskukamera ole. Eli puolensa ja puolensa… jos kukkaro ja leikkikalujen oston halu ovat riittävät, on varmasti hieno lasi, ja porukkakulkemisessa on vain tilantarve miinuksena, sillä pärjää ilman kakkuloiden kaivamista repusta ja vaihtelemista varmasti sekä Pariisin reissun että monta muutakin reissua.

Minulle syntyneen näkemyksen mukaan nuo pro-zoomit ovat sellaista laatua, että prime-opiskoiden käyttö jää helposti vähiin. Etua primeille syntyy vain tosi hämärässä tai jos syväterävyysalueen haluaa kovasti kapeaksi.

JL
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: OM-D E-M1

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

Kiitti kommenteista. Itsellä on pikkuhiljaa vakiintunut: tough on aina mukana, povitaskussa tai vyökotelossa, jos lähden ulkoilemaan "tuleekohan kuvattavaa vastaan fiiliksellä" lähtee mukaan pikkulaukku jossa pl5 ja 17 f 2.8 pannari ja panan 45-150 pikkutsuumi, vara-akku ja muistikortti.
Jos lähden vartavasten kuvailemaan niin sitten reppu, primet ja panan 100-300 ja kaikenmoista kilkettä
Reppuun mahtuu minitermari ja sämpylä kun ei tunge pikkulaukun kamoja mukaan.
Jälkikäteen ajatellen osa hankinnoista on ollut ns pöhköjä, siis parhaan viisauden lajin mukaan, sitä vaan uusioaloituksessa ei tiennyt paljonko innostuu ja mihin. Onhan tuo tarjontakin vajaassa kolmessa vuodessa kasvanut hurjasti(siis m4/3)
nimenion
Viestit: 85
Liittynyt: Tammi 27, 2006 21 : 29
Paikkakunta: Hki

Re: OM-D E-M1

Viesti Kirjoittaja nimenion »

Hei!

Onko E-M1:n eka versio edelleen ainoa runko, jossa Olympuksen vanhat 4/3-digioptiikat toimivat MMF-3 -sovitteella "hyvin"?
tuootal
Viestit: 17
Liittynyt: Tammi 10, 2003 8 : 19

Re: OM-D E-M1

Viesti Kirjoittaja tuootal »

nimenion kirjoitti:Hei!

Onko E-M1:n eka versio edelleen ainoa runko, jossa Olympuksen vanhat 4/3-digioptiikat toimivat MMF-3 -sovitteella "hyvin"?
Kakkosversio toimii myös mainiosti.

Tuomas
JL Anttola

Re: OM-D E-M1

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Nollaa objektiivi?

Onkos raatilaisilla tietoa tuosta valikon kohdasta "nollaa objektiivi"? Kokeilemalla olin tulevinani siihen tulokseen, että jos ko. toiminto on päällä, objektiivin säädöt - aukko ja fokus, jompikumpi vai molemmat? - menee johonkin määriteltyyn asentoon, kun virrat katkaisee kamerasta. Esimerkiksi fokus kait menee jompaan kumpaan ääripäähän. Kun virrat kytkee ja sihtaa johonkin, täytyy fokus kelata sitten ääripäästä kohdalleen. Jos on laittanut kyseisen toiminnon pois päältä, objektiivi jättää ne säädöt päälle mitkä sattuvat sillä hetkellä olemaan kun kamerasta katkaisee virrat. Jos on kuvaamassa jotain suunnilleen saman matkan päässä olevaa, ja kuvattavaa joutuu välillä odottamaan niin kauan, että kannattaa katkaista tai automaattisammutus katkaisee virrat (kuvattavana voi siis olla esimerkiksi lintulaudalle odoteltava lintu, tai vaatteita vaihtava nainen...), löytää kamera fokuksensa huomattavasti nopeammin ja/tai varmemmin, jos fokus on valmiiksi lähes kohdallaan.

Jos olen tähän asti ymmärtänyt oikein, onko objektiiville haittaa, jos fokus jää johonkin sattumanvaraiseen kohtaan, jos kyseistä objektiivia ei tarvitse esimerkiksi seuraavan puolen vuoden aikana? Voiko siellä olla vaikka joku jousi kuoleentumassa? Ja jos, niin koskeeko kaikkia objektiiveja?

Eli pitäisikö muistaa kuvaussession jälkeen nollata objektiivit, jos on ottanut nopeamman fokusoinnin toivossa nollauksen pois päältä kuvaussession ajaksi?

- taisi taas vanhempi tieteen harjoittaja päästä vauhtiin...

JL
jussikn
Viestit: 80
Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40

Re: OM-D E-M1

Viesti Kirjoittaja jussikn »

Ainoa haitta taitaa olla että objektiivi ei mene lyhimpään asentoonsa ja vie enemmän tilaa vaikka laukussa
Viimeksi muokannut jussikn, Huhti 10, 2017 18 : 04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin