OM-D E-M1

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Antzah
Viestit: 60
Liittynyt: Syys 09, 2007 21 : 06

Viesti Kirjoittaja Antzah »

Tarkennetaan tarvetta hiukan. Joudun kuvaamaan työn takia vähässä valossa erilaisia juhlia ja tilaisuuksia. Myös vapaa-ajan kuvaukset tapahtuvat varsinkin talvisin hämärissä sisätiloissa. Nykyinen Canon ei kestä nostoa yli ISO800. Uuden elämän ensimmäiset hetket olisi myös kiva tallentaa videolle. Vanha Sonyn nauhadigi pelkää myös pimeää. Siksi suunnittelin 6D:n hankintaa 35mm/1.4 kaveriksi.

Toisaalta samalla rahalla saisi E-M1. Toki objektiivi pitäisi hankkia. Isoimmat printit ovat 30x45, mutta suurin osa 10-kuvia albumiin. Hankalaa, mutta samalla niin innostavaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Antzah kirjoitti:Tarkennetaan tarvetta hiukan. Joudun kuvaamaan työn takia vähässä valossa erilaisia juhlia ja tilaisuuksia. Myös vapaa-ajan kuvaukset tapahtuvat varsinkin talvisin hämärissä sisätiloissa. Nykyinen Canon ei kestä nostoa yli ISO800. Uuden elämän ensimmäiset hetket olisi myös kiva tallentaa videolle. Vanha Sonyn nauhadigi pelkää myös pimeää. Siksi suunnittelin 6D:n hankintaa 35mm/1.4 kaveriksi.

Toisaalta samalla rahalla saisi E-M1. Toki objektiivi pitäisi hankkia. Isoimmat printit ovat 30x45, mutta suurin osa 10-kuvia albumiin. Hankalaa, mutta samalla niin innostavaa.
itse ostin E-M1:n mm. juhlien kuvaamiseen. Aika pikaisesti totesin Canonin 5D mk2:n paremmaksi siihen tarkoitukseen.
Hämärä sekavalo oli myrkkyä muuten mukavalle E-M1:n kuvalaadulle. Pitäis olla insinöörivalottaja, mutta minä en oo insinööri.

Tarkoitus ei ole häiriköidä tätä ketjua.....sori vaan.
Kun nosti herkkyyden 1600:een, niin kohina lisääntyi ja sekavalossa värien säätö ei onnistunut kovin hääppösesti. Harmin paikka.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Antzah kirjoitti:Tarkennetaan tarvetta hiukan. Joudun kuvaamaan työn takia vähässä valossa erilaisia juhlia ja tilaisuuksia. Myös vapaa-ajan kuvaukset tapahtuvat varsinkin talvisin hämärissä sisätiloissa. Nykyinen Canon ei kestä nostoa yli ISO800. Uuden elämän ensimmäiset hetket olisi myös kiva tallentaa videolle. Vanha Sonyn nauhadigi pelkää myös pimeää. Siksi suunnittelin 6D:n hankintaa 35mm/1.4 kaveriksi.

Toisaalta samalla rahalla saisi E-M1. Toki objektiivi pitäisi hankkia. Isoimmat printit ovat 30x45, mutta suurin osa 10-kuvia albumiin. Hankalaa, mutta samalla niin innostavaa.
Itselläni ollut E-M1 nyt reilun vuoden. Kuvaan sillä erittäin paljon perhetapahtumia, joten voinen kertoa omia kokemuksiani. Tyypillisestihän perhetapahtumissa kuvataan myös lapsia, jotka liikkuvat aika vikkelästi ja kuvausetäisyys on lyhyt. Siksi vaikkapa 1/60s on usein aivan liian pitkä valotusaika, itse käytän yleensä vähintään 1/100s. f/2 aukolla tämä johtaa lähes väistämättä ISO3200, koska jostain syystä sisävalaistukset suomalaisissa kodeissa ovat yleensä luokattoman ja huonon välillä. ISO3200 toki kohisee, mutta 40x30cm printin se kestää ihan hyvin kunhan etsii omaa silmää miellyttävät asetukset kohinanpoistoon.

Mielestäni merkittävin ongelma liittyy juurikin sekavaloon, kuten Hannu tuossa ylempänä totesi. Itse olen tämän kanssa oppinut pärjäämään, vaatii jonkin verran ylimääräistä vaivaa kuvankäsittelyssä.

Toinen ongelma liittyy sulkimeen. Jos anti-shock-moodi on päällä, syntyy ylimääräinen viive tarkennuksen ja kuvan ottamisen väliin, mikä liikkuvan kohteen tapauksessa voi johtaa siihen että kohde ehtii liikkua pois kriittisen tarkkuuden alueelta. Jos taas anti-shock-moodi ei ole päällä, on riski että sulkimen tärähdys hieman sotkee tarkimpia detaljeja. Mielestäni järkevintä on pitää anti-shock pois päältä, väärin tarkentunut kuva on pahempi asia kuin pieni tärähdys, etenkin ISO3200 herkkyydellä. Sarjakuvauksessa anti-shockia ei edes voi käyttää, joten sillä tavalla kuvatessa koko asiaa ei tarvitse miettiä.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Jotta Antzah saisi jotain käsitystä siitä millaista kuvaa korkeilla herkkyyksillä voi odottaa harrastelijapohjalta, niin alla linkki ottamaani kuvaan herkkyydellä ISO6400. Kohinanpoisto Lightroomissa 55/50/25, terävöitys 50/1.0/25/25.

http://1drv.ms/1ABwwsW

Kaikki on toki suhteellista, mutta itselleni tämä kuvalaatu riittää mainiosti. A4-koon tulosteessa tuo kohina ei haittaa ainakaan itseäni millään tavalla. Epäilemättä jonkun mielestä se näyttää aivan karsealta. :)
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Hannu KH kirjoitti:
Antzah kirjoitti:Tarkennetaan tarvetta hiukan. Joudun kuvaamaan työn takia vähässä valossa erilaisia juhlia ja tilaisuuksia. Myös vapaa-ajan kuvaukset tapahtuvat varsinkin talvisin hämärissä sisätiloissa. Nykyinen Canon ei kestä nostoa yli ISO800. Uuden elämän ensimmäiset hetket olisi myös kiva tallentaa videolle. Vanha Sonyn nauhadigi pelkää myös pimeää. Siksi suunnittelin 6D:n hankintaa 35mm/1.4 kaveriksi.

Toisaalta samalla rahalla saisi E-M1. Toki objektiivi pitäisi hankkia. Isoimmat printit ovat 30x45, mutta suurin osa 10-kuvia albumiin. Hankalaa, mutta samalla niin innostavaa.
itse ostin E-M1:n mm. juhlien kuvaamiseen. Aika pikaisesti totesin Canonin 5D mk2:n paremmaksi siihen tarkoitukseen.
Hämärä sekavalo oli myrkkyä muuten mukavalle E-M1:n kuvalaadulle. Pitäis olla insinöörivalottaja, mutta minä en oo insinööri.

Tarkoitus ei ole häiriköidä tätä ketjua.....sori vaan.
Kun nosti herkkyyden 1600:een, niin kohina lisääntyi ja sekavalossa värien säätö ei onnistunut kovin hääppösesti. Harmin paikka.
Nämä HannuKH:n jutut on ihan omalta planeetaltaan. Ei kai se kameran vika ole, jos kuvaaja ei osaa valottaa. Itselläni on kokemusta sekä E-M1:stä että 5D2:sta kummastakin sen verran pitkältä ajalta, että tuo "paremmuus" nyt vain ei pidä paikkaansa. Olen kuvannut kummallakin kameralla kaikenlaisissa sekavaloissa kaduilla, kuppiloissa, häissä, hautajaisissa, salamalla ja ilman... RAWin kun avaa Lightroomiin, ei se sekavalo sen vaikeampaa kummankaan kuvissa ole.

Lisäksi: tilanteessa, jossa täyskinossa on vaikkapa ISO 1600, E-M1:ssä voi käyttää ISO 400:aa, kun kameroissa on sama valotusaika ja kuvassa sama syväterävyys. Lisäksi E-M1:ssä on kennovakaaja, jolloin kaikki objektiivit ovat vakautettuja. Ihmisten liikkuminen rajoittaa tietenkin pisintä valotusaikaa, jos kasvot halutaan terävinä. Muuten kennovakaaja antaa lisää liikkumatilaa.

6D:stä itselläni ei ole riittävää kokemusta, että voisin sanoa siitä mitään. Parhaat hämäräkamerat löytyvät joka tapauksessa muualta kuin Olympukselta ja Canonilta: Nikonin D4s ja Sonyn A7s. A7s kannattaa tsekata vielä videonsakin vuoksi.
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Piti käydä testaamassa tätä sekavalo hommaa.
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa sen kanssa.

Kuva valaistu: loisteputkivalaisimella, hehkulampulla sekä 1000lumenin led käsivalaisimella.

ISO16000 45mm f1.8 sekä OM-D EM-1
Kohinanpoisto lightroom sekä pieni terävöitys photarissa.

Kuvatus

Nappasin vielä toisen kuvan
valaisu: 2x3w led katto spot + tietokoneen näyttö

iso12800 45mm f1.8 e-m1

samat lightroom/photari editoinnit

Kuvatus

Itselle näin harrastelijana riittää tämä kuvanlaatu enkä nää tarpeelliseksi sijoittaa 2999€ pelkkään 5d mk3 runkoon.

5d:n pelkkään runkoon menevällä rahalla saisi jo e-m1:sen sekä
kunnon lasin: Leica DG Nocticron 42.5mm f/1.2 (hinta: 1400dollaria)

edit: toinen kuva
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

ppotka kirjoitti: Nämä HannuKH:n jutut on ihan omalta planeetaltaan. Ei kai se kameran vika ole, jos kuvaaja ei osaa valottaa. Itselläni on kokemusta sekä E-M1:stä että 5D2:sta kummastakin sen verran pitkältä ajalta, että tuo "paremmuus" nyt vain ei pidä paikkaansa. Olen kuvannut kummallakin kameralla kaikenlaisissa sekavaloissa kaduilla, kuppiloissa, häissä, hautajaisissa, salamalla ja ilman... RAWin kun avaa Lightroomiin, ei se sekavalo sen vaikeampaa kummankaan kuvissa ole.
En ota kantaa kameroiden paremmuuteen noin muuten, kun ei ole kokemusta 5Dmk2, mutta ei tuo sekavalojuttu välttämättä ole ihan täysin tuulesta temmattu, vaikkakin turhaan dramatisoitu.

Itselläni runsaasti vertailupohjaa Fujista ja Sonysta. Oly ja Fuji ovat molemmat taipuvaisia siihen että ihosävy siirtyy aavistuksen kohti violettia tai pinkkiä, ja tämä korostuu sellaisessa sekavalossa, jossa on pääosin lämmin sisävalaistus mutta ikkunasta tai muusta lähteestä tulee kylmä valo. Sony taas tahtoi tuottaa liian oransseja ihosävyjä lämpimässä valossa.

Kaikkien mainittujen kohdalla asia korjaantuu säätämällä kameran väriprofiileja ja pahimmassakin tapauksessa paikallisesti värejä korjailemalla, eli ei todellakaan mikään iso ongelma. Vielä ei ole tullut vastaan kameraa, jossa ei joskus joutuisi värejä säätämään. Mielestäni Olyssa on noin yleisesti ottaen erinomainen väritoisto. Kertoo sekin jotain kamerasta, jos suurin murhe on se, ettei värit aina osu kerrasta kohdalleen. :)
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Turmio kirjoitti:Piti käydä testaamassa tätä sekavalo hommaa.
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa sen kanssa.
Tämä on kauhein esimerkki minkä löysin, säästin sen nimenomaan kuvankäsittelyharjoittelua varten, kun ei se muuhunkaan kelpaa. Energiansäästölamppu vauvan takaraivon puolella, naaman puoli varjossa ja kuvan taustalla ikkunoista tulee keväinen iltavalo. Valkotasapaino on paidasta otettu, sen värit ovat kohdallaan.

http://1drv.ms/1zdVAJs

Tämä on tosiaan ihan worst case, ei tilanne normaalisti näin paha ole. I rest my case.
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Humminbird kirjoitti:
Turmio kirjoitti:Piti käydä testaamassa tätä sekavalo hommaa.
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa sen kanssa.
Tämä on kauhein esimerkki minkä löysin, säästin sen nimenomaan kuvankäsittelyharjoittelua varten, kun ei se muuhunkaan kelpaa. Energiansäästölamppu vauvan takaraivon puolella, naaman puoli varjossa ja kuvan taustalla ikkunoista tulee keväinen iltavalo. Valkotasapaino on paidasta otettu, sen värit ovat kohdallaan.

http://1drv.ms/1zdVAJs

Tämä on tosiaan ihan worst case, ei tilanne normaalisti näin paha ole. I rest my case.
On kyllä "paha" esimerkki.

Saanko käyttää kuvaa harjoitteluun?
raw kuva olisi parempi mutta tälläkin voi testailla.

Postaan tänne jos saan jotain järkevää aikaiseksi.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Niin.....kun olosuhteet ovat sietämättömät, mutta kuvat pitää saada. Valaistusolosuhteisiin ja kuvaussuuntiin et voi itse paljon vaikuttaa.

Syväterävyysjuttujen kanssa ei tarvitse pelata kunhan pääkohde on tarkka,
Kontrastit ylittää kaikkien digikameroiden toistokyvyn. Pääkohde saattaa olla valkoinen johon paistaa aurinko...taustalla loisteputkia, hehkulamppuja ja päivänvaloa. Lisäksi kuvassa on liikettä mikä pitä saada kuvaan pysähtymään.
Tarvitset laajakulmaa, vähintään 24 mm kinovastaavaa, seuraavassa käänteessä 70 mm kinomillit ei välttämättä riitä. Kuvaus pitäis hoidella liikoja huomiota herättämättä.

Kyseisessä olosuhteessa oikeaa valotusta ei ole, valkoista päätäkään ei voi päästää kovin pahoin puhki. Pitää tehdä nopeasti kompromissi, tilanne on ohi nopeasti ja haarukoida ei juurikaan voi, kuvassa on monta muutakin muuttujaa mikä pitää loksahtaa kohdilleen.

Olyn kuvista ISO 1600 kaivamalla löytyi kohinaa ja mustaa aukkoa, Canonista löytyi jonkinmoinen kuvakin, jonkinmoiset väritkin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Hannu KH kirjoitti:Huvittavaa kuinka tämmösen digijäärän mieli alkaa monessa asiassa muuttumaan kun EM-1 tuli käyttöön.
C 5D tuntuu mielettömältä möhkäleeltä, livekuvaamiselle löytyy käyttöä ja jopa kääntyvälle näytöllekin löytyy paikkansa. Automaattivalotus onnistuu Canonia varmemmin ja EF 24-105 L:n kuvat pehmenee silmissä.
Kaiken kukkuraksi kuvankäsittelypuolellakin on taas menossa jonkinmoinen LR-kausi, jälleen kerran.

Ei kyllä huvittaisi vapaaehtoisesti koskea pöydällä nököttävään Canonkasaan ;)
Sitten meni viikko ja alko kolmas maailmansota kahdella foorumilla Olympuksen sekavalo-ongelmia vastaan, joka ei näytä vieläkään loppuneen.

Onko tää nyt sitä kuuluisaa pro-kuvaamista, jossa keskitytään valokuvaamiseen kalustorunk* sijasta?

PS. Omiin valotuksiin ja niiden valkotasapainoon olen oikein tyytyväinen. Amatöörikin osaa insinöörivalottaa, yeah!
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

moonshine kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Huvittavaa kuinka tämmösen digijäärän mieli alkaa monessa asiassa muuttumaan kun EM-1 tuli käyttöön.
C 5D tuntuu mielettömältä möhkäleeltä, livekuvaamiselle löytyy käyttöä ja jopa kääntyvälle näytöllekin löytyy paikkansa. Automaattivalotus onnistuu Canonia varmemmin ja EF 24-105 L:n kuvat pehmenee silmissä.
Kaiken kukkuraksi kuvankäsittelypuolellakin on taas menossa jonkinmoinen LR-kausi, jälleen kerran.

Ei kyllä huvittaisi vapaaehtoisesti koskea pöydällä nököttävään Canonkasaan ;)
Sitten meni viikko ja alko kolmas maailmansota kahdella foorumilla Olympuksen sekavalo-ongelmia vastaan, joka ei näytä vieläkään loppuneen.
Aika usein se uusi ja nätti pieni lelu tuntuu kivalta aluksi, totuus valkenee sitten aika nopeastikkin. Järkevintä olisi, jos kameraa ei kommentoisi millään tavalla ennen kun on testaillut sitä rauhassa muutaman viikon.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

moonshine kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Huvittavaa kuinka tämmösen digijäärän mieli alkaa monessa asiassa muuttumaan kun EM-1 tuli käyttöön.
C 5D tuntuu mielettömältä möhkäleeltä, livekuvaamiselle löytyy käyttöä ja jopa kääntyvälle näytöllekin löytyy paikkansa. Automaattivalotus onnistuu Canonia varmemmin ja EF 24-105 L:n kuvat pehmenee silmissä.
Kaiken kukkuraksi kuvankäsittelypuolellakin on taas menossa jonkinmoinen LR-kausi, jälleen kerran.

Ei kyllä huvittaisi vapaaehtoisesti koskea pöydällä nököttävään Canonkasaan ;)
Sitten meni viikko ja alko kolmas maailmansota kahdella foorumilla Olympuksen sekavalo-ongelmia vastaan, joka ei näytä vieläkään loppuneen.

Onko tää nyt sitä kuuluisaa pro-kuvaamista, jossa keskitytään valokuvaamiseen kalustorunk* sijasta?

PS. Omiin valotuksiin ja niiden valkotasapainoon olen oikein tyytyväinen. Amatöörikin osaa insinöörivalottaa, yeah!
Juu. Harmittavaa kun muuten kiva vehjes aiheutti pettymyksen yhdellä osa-alueella, ja juuri sillä mihin sen ajattelin olevan mukavin käyttää.

Oly on yleensä ihan kiva kapistus. Mulla vaan ei ole varaa pitää tuommosta harrastusvälineenä, mun harrastekuvaus ei ole sen arvoista.

4 viikkoa aktiivista kuvaamista, nappuloiden tuunaamista, valikoiden selaamista, testaamista. Lopussa aloin ymmärtämään taas Canonin kokoa ja painoa. Nappulat löytyy mistä pitääkin, ei tarvitse tuskailla pienten nappiloiden ahdasta sijoittamista.
Kaikki toimii viiveettä, heti. Sellaisen ominaisuuden tämmönen hidas kuvaaja tarvitsee. Nopeampi kuvaaja selviäävähän hitaammallakin kalustolla.

Ensiviehätys kesti vajaa 4 viikkoa, lyhyellä tutustumisella se ei olisi selvennyt. Ei se ollut mun juttu.

En tahdo mitään sotaa, en vain malta olla kirjoittamatta.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Otetaanpas keskusteluun hiukan mielipiteistä ja HannuKH:n osaamisesta tai osaamattomuudesta riippumatonta FAKTAA:

Canon 5D2:lle DxOMark on mitannut seuraavaa:
- ISO 100: DR = 11.0 (aukkoväliä)
- ISO 1600: DR = 10.2 (todellinen herkkyys ISO 1069)
- ISO 6400: DR = 8.3 (kapasiteetti on 1079 eV)
- kennon QE = 31%

Olympus E-M1:lle vastaavasti:
- ISO 200: DR = 12.4
- ISO 400: DR = 12.2
- ISO 1600: DR = 10.3 (todellinen herkkyys ISO 967, ja kapasiteetti 2245 eV)
- kennon QE = 48%

Verrokkina Sony A7s:
- ISO 1600: DR = 11.1 (todellinen herkkyys ISO 1304)
- kennon QE = 65%

Kuten yllä olevasta näkyy, kameran ISO-asetuksella 1600 E-M1:n dynamiikka on hitusen parempi kuin 5D2:n. Kameroiden ISO-asetukset eivät kuitenkaan ole samanlaisia suhteessa tapahtumiin kennolla vaan Canonin kenno on n. 0.17 aukkoväliä herkempi suhteessa kameran valotusmittariin. Todellisuudessa kamerat ovat siis tässä kohtaa TASAN SAMANLAISET mittaustarkkuuden rajoissa - ja ennen kaikkea missään normaalissa valokuvauksessa erolla ei ole YHTÄÄN MITÄÄN MERKITYSTÄ. Mitä tarkoittaa dynamiikka? Sen voisi digikameralla sanoa olevan etäisyys "valkoisesta" (sisältäen hyväksytty prosentti lukukohinaa) "mustaan" (sisältäen hyväksytty prosentti sitä "tavallista" kohinaa). Yksityiskohtien määrä dynamiikan rajoilla on tasan sama jokaisella kameralla. Valokuvauksellisessa mielessä itse kunkin silmä voi nähdä kahden eri kameran kohinoissa jotain mutu-eroja, ja konvertterit voivat toimia hiukan eri tavoin kamerasta riippuen.

Kuitenkaan tässä tapauksessa näiden kahden kameran välillä ei ISO 1600-asetuksilla ole todellakaan olemassa mitään sellaista eroa, jolla olisi kuvanlaadullista eroa. Kaikki mahdolliset erot tulevat käyttäjän omasta osaamattomuudesta jomman kumman kameran kanssa. Kuten jo edellä kommentissani kirjoitin, olen kuvannut kummallakin kameralla niin paljon, että en voi muuta kuin olla samaa mieltä DxOMarkin kanssa. Kohinoissa on lähtökohtainen tyyliero, Canonilla se värillisempi ja Olympuksella värittömämpi, mutta Lightroom-säätöjen jälkeen aivan se ja sama.

Ajatellaan sitten tilannetta, jossa 5D2:lla käytettäisiin ISO 1600:a ja E-M1:llä pitäisi kuvata samalla valotusajalla ja samalla syväterävyydellä. Tällöinhän E-M1:ssä käytettäisiin herkkyyttä ISO 400 ja kaksi aukkoväliä suurempaa aukkoa, koska sillä on kaksi aukkoväliä enemmän syväterävyyttä. Tällöin yllä olevasta nähdään, että E-M1:llä onkin kaksi aukkoväliä parempi eli NELIKERTAINEN dynamiikka 5D2:een verrattuna. Lisäksi E-M1:ssä on kennovakaaja, jolloin kaikki objektiivit ovat vakautettuja. Ihmisten liikkuminen rajoittaa tietenkin pisintä valotusaikaa, jos kasvot halutaan terävinä. Muuten kennovakaaja antaisi useimmiten vielä lisää liikkumatilaa käyttää alhaisempaa herkkyyttä.

Jos taas valoa on niin vähän, että E-M1:llä on pakko käyttää herkkyyttä ISO 1600, silloin 5D2:lla joudutaan samalla valotusajalla ja syväterävyydellä herkkyyteen ISO 6400. Ja, yllätys yllätys, taas ollaankin tilanteessa, jossa E-M1:llä on sama kahden aukkoväli ETU dynamiikassa.

Laitoin ylle verrokiksi Sonyn uuden A7s:n. Kuten edellisessä kommentissa jo kirjoitin, sillä saadaan mittauseroa näihin kahteen kameraan verrattuna hämäräkuvausominaisuuksissa. Käytännössä kuitenkin kannattaa aina muistaa E-M1:n vakaaja- ja syväterävyysetu silloin, kun pitää aukkoa kasvattaa ja ISO:a nostaa.

Canonin lisäongelma on suhteellisen paksu AA-suodatin kennon edessä. E-M1:ssä sellaista ei ole. Sen vuoksi Olympuksen 16 megapikseliä pärjää hyvin Canonin 21 megapikselille. Parempi objektiivi voittaa terävyydessä, ei kenno. 5D2:ssa on täyden kinokoon kenno, E-M1:ssä kokoa vain neljäsosa siitä. Kuten mittaukset osoittavat Canonin kenno on huomattavasti tehottomampi ja muutenkin jäänyt jo jälkeen uudemmista, joten tuosta kokoerosta ei ole muuta hyötyä kuin että se estää E-M1:n kennon olevan varsinaisesti parempi samalla korkealla herkkyydellä. Alaherkkyyksillä E-M1:ssä on jo parempi dynamiikka kuin 5D2:ssa. Canonin kennoteknologia on ollut jäljessä muihin verrattuna. Katsokaa missä Sony menee vaikakkapa kennon kvanttitehokkuudessa! No, tietysti A7s:ssä on vain 12MP.

Näiden keskustelufoorumeiden luonnne on, että kaiken maailman mutua ja jostain luettua suolletaan (kirjaimellisesti sitä itseään) ympäriinsä. Jotenkin tulee kuitenkin sellainen myötähäpeä omaa (ex.) ammattikuntaa kohtaan, kun itseään ammattikuvaajaksi kutsuva kirjoittaa tavalla, joka kertoo vain ja ainoastaan omasta osaamattomuudesta ja ennen kaikkea ymmärtämättömyydestä tosiasioita kohtaan.

Huom: Täysin eri asia on puhdas fiilis, mistä kukin tykkää. Yksi tykkää kuvata yhdellä ja toinen toisella. Siihen en ota kantaa.
Viimeksi muokannut ppotka, Joulu 20, 2014 13 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Turmio kirjoitti:
On kyllä "paha" esimerkki.

Saanko käyttää kuvaa harjoitteluun?
raw kuva olisi parempi mutta tälläkin voi testailla.

Postaan tänne jos saan jotain järkevää aikaiseksi.
Tässä RAW-tiedosto. Kyllä nuo värit ovat korjattavissa kun jaksaa tehdä, mutta kyllä tuossa tilanteessa salaman kanssa olisi välttänyt moisen vaivan.

http://1drv.ms/13namzF

Jottei nyt kukaan luule että yritän tässä Olya polkea lokaan, niin sanotaan se nyt selvästi: tässä kyseisessä tilanteessa värit olisivat pielessä ihan joka kameralla, joillain enemmän joillain vähemmän. On kuvaajan vika että tulos oli tuo, sopivasti salamaa hyödyntämällä olisi saanut värit kerralla kohdalleen.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Edellä oli juttua myös kameran viiveistä. Muun muassa Imaging Resource on mittaillut näitä, joten näistä linkeistä löytyy muutakin kuin mutua:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/o ... e-m1A6.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/c ... kiiiA6.HTM

En yhtäkkiä löytänyt Canonin 5D2:a, joten Canon-linkki on uudempaan ja sitä (mutu: selvästi) nopeampaan (Canonin väite) Canon 5D3:een.

Muutama poiminta tuloksista (E-M1/5D3):
Virrat päälle + laukaisu: 0,8/0,5 (sekuntia)
Keskipisteen AF + laukaisu: 0,14/0,12 (sekuntia)
Pelkkä suljinviive: 0,047/0,061 (sekuntia)
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

ppotka kirjoitti:Jos taas valoa on niin vähän, että E-M1:llä on pakko käyttää herkkyyttä ISO 1600, silloin 5D2:lla joudutaan samalla valotusajalla ja syväterävyydellä herkkyyteen ISO 6400. Ja, yllätys yllätys, taas ollaankin tilanteessa, jossa E-M1:llä on sama kahden aukkoväli ETU dynamiikassa.
Onko olemassa sellainen pieni mahdollisuus, ettei se suuri terävyysalue olekkaan ihan aina se, mitä tavoitellaan? Saa niitä testejä ja vertailuja pyöritellä ihan niinkuin haluaa. Mitenkäs se futiksen määritelmä meni... Lopuksi saksa voittaa aina.
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

paaton kirjoitti:
ppotka kirjoitti:Jos taas valoa on niin vähän, että E-M1:llä on pakko käyttää herkkyyttä ISO 1600, silloin 5D2:lla joudutaan samalla valotusajalla ja syväterävyydellä herkkyyteen ISO 6400. Ja, yllätys yllätys, taas ollaankin tilanteessa, jossa E-M1:llä on sama kahden aukkoväli ETU dynamiikassa.
Onko olemassa sellainen pieni mahdollisuus, ettei se suuri terävyysalue olekkaan ihan aina se, mitä tavoitellaan? Saa niitä testejä ja vertailuja pyöritellä ihan niinkuin haluaa. Mitenkäs se futiksen määritelmä meni... Lopuksi saksa voittaa aina.
Näin!
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

paaton kirjoitti:
ppotka kirjoitti:Jos taas valoa on niin vähän, että E-M1:llä on pakko käyttää herkkyyttä ISO 1600, silloin 5D2:lla joudutaan samalla valotusajalla ja syväterävyydellä herkkyyteen ISO 6400. Ja, yllätys yllätys, taas ollaankin tilanteessa, jossa E-M1:llä on sama kahden aukkoväli ETU dynamiikassa.
Onko olemassa sellainen pieni mahdollisuus, ettei se suuri terävyysalue olekkaan ihan aina se, mitä tavoitellaan? Saa niitä testejä ja vertailuja pyöritellä ihan niinkuin haluaa. Mitenkäs se futiksen määritelmä meni... Lopuksi saksa voittaa aina.
Ei tietenkään ole. Kirjoitin vain näistä tilanteista, joissa eri kameroilla on tarkoitus tuottaa sama liike(epä)terävyys ja sama syvä(epä)terävyys. Siis visuaalisesti samanlaisista kuvista. Testejä ja vertailuja on syytä pyöritellä samanlaisilla tilanteilla. Erilaisten tilanteiden spekuloiminen on tietenkin foorumeiden suurin hupi, koska siinä ei ole päätä eikä häntää ja ja diipadaapaa voi jatkaa loputtomiin..

Samalla kuvakulmalla ja samalla aukolla kinokoko tuottaa tietenkin lyhyemmän syväterävyyden kuin jokin pienempi kennokoko. Ja samalla kinokoko tuottaa siinä tilanteessa pidemmän syväterävyyden kuin jokin suurempi kennokoko. Olikos tässä nyt jotenkin jotain uutta sinulle? Jos haluat mahdollisimman lyhyen syväterävyyden jokaisessa tilanteessa osta jokaista tilannetta varten mahdollisimman suuren kuvakoon kamera ja siihen mahdollisimman valovoimaisia objektiiveja. Tämä!
Viimeksi muokannut ppotka, Joulu 20, 2014 18 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

ppotka kirjoitti:.

Samalla kuvakulmalla ja samalla aukolla kinokoko tuottaa tietenkin lyhyemmän syväterävyyden kuin jokin pienempi kennokoko. Ja samlla se tuottaa pidemmän syväterävyyden kuin jokin suurempi kennokoko. Oliko tämä nyt jotenkin uutta vielä jollekin?
Tai sitten kohinattoman ja käyttökelpoisen kuvan.
Vastaa Viestiin