Sony RX-100 mkIII

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
määvaan
Viestit: 5573
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

elmar kirjoitti:Enpä nyt intoilisi tästäkään. Dpreviewissä uusia studiosämppeleitä, MKII-omistajien ei kannata päivittää ainakaan kuvanlaadun takia :
Empä paljon laskisi arvoa tuolle vertailulle, kun ISO 6400 kuvissa molemmissa on sama valotusaika 1/15 s jossa Mk III:ssa aukko oli f/5.6 mutta Mk II:ssa se olikin f/5. Kaiken kukkuraksi histogrammien muotokin on kuvissa aika lailla erilainen valoisassa päässä.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Näinkö tämä hehkutus taasen päättyi :-)

Vai kenties mk3:n ISOt on ilmoitettu lähemmäs todellisuutta kuin aiemmissa malleissa?
Niissä aika reilusti jäi alle ilmoitetun, jos merkitystä?
määvaan
Viestit: 5573
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Sahaaja kirjoitti:Näinkö tämä hehkutus taasen päättyi :-)

Vai kenties mk3:n ISOt on ilmoitettu lähemmäs todellisuutta kuin aiemmissa malleissa?
Niissä aika reilusti jäi alle ilmoitetun, jos merkitystä?
Tuo dpreview.comin kuvavertailu on korkeintaan viihdettä, odotellaan DxOMark'in mittaustuloksia, tuskin Sonyn kenno on oleellisesti huonompaan päin mennyt, sillä kyseessä on Sony, ei Canon. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Rockford
Viestit: 7278
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

määvaan kirjoitti:Empä paljon laskisi arvoa tuolle vertailulle, kun ISO 6400 kuvissa molemmissa on sama valotusaika 1/15 s jossa Mk III:ssa aukko oli f/5.6 mutta Mk II:ssa se olikin f/5.
En ole katsonut histogrammia, mutta eikö tuollainen 1/3 aukon ero herkkyyksissä ole aika mitätön?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
määvaan
Viestit: 5573
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Rockford kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Empä paljon laskisi arvoa tuolle vertailulle, kun ISO 6400 kuvissa molemmissa on sama valotusaika 1/15 s jossa Mk III:ssa aukko oli f/5.6 mutta Mk II:ssa se olikin f/5.
En ole katsonut histogrammia, mutta eikö tuollainen 1/3 aukon ero herkkyyksissä ole aika mitätön?
Onhan se todellakin aika pieni ero silmälle, mutta jos puoliläpäisevän kennon kameroista olisi kyse niin 1/2 aukon huononnus olisi jo sairaan surkea suoritus mikä estää vakavahenkisen valokuvauksen kokonaan. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

elmar kirjoitti:Enpä nyt intoilisi tästäkään. Dpreviewissä uusia studiosämppeleitä, MKII-omistajien ei kannata päivittää ainakaan kuvanlaadun takia
Parasta tässä on, ettei myöskään mkI omistajien tarvitse heittää kameraansa laatikon pohjalle pölyttymään. Alle 400e maksava mk1 edsustaa melko hyvää hinta/latu -suhdetta.
määvaan
Viestit: 5573
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

elmar kirjoitti:Enpä nyt intoilisi tästäkään. Dpreviewissä uusia studiosämppeleitä, MKII-omistajien ei kannata päivittää ainakaan kuvanlaadun takia :
Nyt löytyy myös focus-numerique.com:sta verrokki RAW-näytteet RX100 Mk III:sta, joita voi verrata vaikkapa Canon G1 X Mk II:n vastaaviin näytteisiin.

Sony RX100 Mk III

Canon G1 X Mk II

Eipä noista kuvista oikein eroa nähnyt paljaalla silmallä katsoen täydellä resolla kuvanlaadussa, kun muunsin ne Canon G1 X Mk II:n kuvakokoon Jpeg:ksi uudella RawTherapee 4.1.11:sta, joka taas näyttääkin olevan jo ihan kelpo RAW-muunnin.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

100 pinnan kroppeja kun toisiinsa vertailee niin kannattaa ottaa huomioon, että Canonin kenno on paitsi isompi niin myös resoltaan huonompi (13 mpix vs. 20 mpix).
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
määvaan
Viestit: 5573
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

pvalila kirjoitti:100 pinnan kroppeja kun toisiinsa vertailee niin kannattaa ottaa huomioon, että Canonin kenno on paitsi isompi niin myös resoltaan huonompi (13 mpix vs. 20 mpix).
Joo, siksi muunsinkin nuo Sonyn kuvat Canonin resolle Jpeg:iin.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

määvaan kirjoitti:
pvalila kirjoitti:100 pinnan kroppeja kun toisiinsa vertailee niin kannattaa ottaa huomioon, että Canonin kenno on paitsi isompi niin myös resoltaan huonompi (13 mpix vs. 20 mpix).
Joo, siksi muunsinkin nuo Sonyn kuvat Canonin resolle Jpeg:iin.
Jup, sinä kyllä, mutta entä nuo DPR:n kuvat pari viestiä aiemmin?
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
Anie Mist
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 11, 2011 23 : 18

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Nyt on RX100m3 kotiutettu kaupasta. Ensifiilikset tässä.

Kamera on pieni. Koko olikin minulle pääsyy sen hankkimiseen. Laite on kuitenkin jämäkkä ja yllättävän painava kokoisekseen. Pop up EVF on todella jäätävän hieno.

Kuvanlaatu on kameran kokoon nähden huikaisevan hyvää ottamieni testikuvien perusteella, tosin en RAW-tiedostoja vielä Lighroomilla käsitellyt. IQ ajaa varmasti asiansa siinä käytössä mihin olen laitteen hankkinut, eli aidosti jokapaikan taskukamerana. Myös valovoimainen linssi f/1.8-2.8 on nannaa.

Johtuen koosta, on käyttö vähän kankeata. Kun olen tottunut käytettävydeltään, nappikonfiguroinniltaan ja ergonomialtaan mielestäni lähes täydelliseen Olympuksen E-M1:een, on RX100m3 tietysti aivan eri maata. Minulla on pienet kädet, mutta silti m3 tuntuu pieneltä. EVF:llä kuvatessa minun pitää tukea kädet hyvin kehoon ja vasemman käden kämmen leukaa vasten jotta kuvausasennosta tulee tukeva. No, huonon ergonomian ymmärtää kun katsoo kameran kokoa.

Joka tapauksessa, pieneen kokoonsa nähden loistava IQ, mutta taskukoko tuo mukanaan myös omat ongelmansa käytettävyyden suhteen.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kantsii hommata siihen kahva. Minulla on mk2 ja Sonyn oma 15e hintainen kahva toimii oikein hyvin.
Anie Mist
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 11, 2011 23 : 18

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

nomad kirjoitti:Kantsii hommata siihen kahva. Minulla on mk2 ja Sonyn oma 15e hintainen kahva toimii oikein hyvin.
Muuten hankkisinkin, mutta kun tämän kameran funktio minulle on pysyä mahdollisimman pienenä, vaikka sitten ergonomian kustannuksella. Minulla on kyllä muuta kalustoa sitten kun lähden oikeasti kuvaamaan :)

Vielä tästä m3:sta. Nappien sijoittelu ja konfigurointi on (jälleen koosta johtuen) aika heikkoa. Tarkennusrengas on melko tunnoton. Eikä akkua voi ladata kun kamerassa kiinni ollessaan, koittakaa nyt vähän skarpata siellä Sonyllä.

180' kääntyvä näyttö on loistava juttu "viihdekäyttöön". Selfiet siellä sun täällä onnistuvat käden (ja näytön) käänteessä :) Pitää myös ladata Sonyn joku app iPhoneen, jotta tietyt kuvat voi siirtää lennossa luuriin ja siitä faceen/flickriin. Vaikka pääasiassa tulenkin käsittelemään myös tämän kameran RAW-kuvat ihan normaalisti Lightroomissa, hankin tämän kameran myös juurikin tällaiseen viihdekäyttöön.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Anie Mist kirjoitti:
nomad kirjoitti:Kantsii hommata siihen kahva. Minulla on mk2 ja Sonyn oma 15e hintainen kahva toimii oikein hyvin.
Muuten hankkisinkin, mutta kun tämän kameran funktio minulle on pysyä mahdollisimman pienenä, vaikka sitten ergonomian kustannuksella.
Kahva ei käytännössä vaikuta kokoon. Se ei haittaa lainkaan esim taskussa kuljettamista.
Moro
Viestit: 250
Liittynyt: Loka 26, 2008 10 : 40

Viesti Kirjoittaja Moro »

Anie Mist kirjoitti:Nyt on RX100m3 kotiutettu kaupasta.
Mistä kaupasta ja millä hinnalla.
Anie Mist
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 11, 2011 23 : 18

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Moro kirjoitti:
Anie Mist kirjoitti:Nyt on RX100m3 kotiutettu kaupasta.
Mistä kaupasta ja millä hinnalla.
Rahalasta, olisko ollut 889e tai 899e. Muistikortin kera joka tapauksessa 928e.

Tein ennakkovarauksen ja hain kivijalkakaupasta, koska halusin varmistaa että saan laitteen ennen lomaa.
Moro
Viestit: 250
Liittynyt: Loka 26, 2008 10 : 40

Viesti Kirjoittaja Moro »

Rahalasta on minullakin varaus. Ei ole tullut soittoa vielä.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

nomad kirjoitti:
Anie Mist kirjoitti:
nomad kirjoitti:Kantsii hommata siihen kahva. Minulla on mk2 ja Sonyn oma 15e hintainen kahva toimii oikein hyvin.
Muuten hankkisinkin, mutta kun tämän kameran funktio minulle on pysyä mahdollisimman pienenä, vaikka sitten ergonomian kustannuksella.
Kahva ei käytännössä vaikuta kokoon. Se ei haittaa lainkaan esim taskussa kuljettamista.
Näin on... suosittelen kanssa lämpimästi.
--------
Aves!
Moro
Viestit: 250
Liittynyt: Loka 26, 2008 10 : 40

Viesti Kirjoittaja Moro »

Minäkin sain jo omani. Pieni, näppärä, hyvä etsin, 24mm>. Jes.
Anie Mist
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 11, 2011 23 : 18

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Kokemuksia RX100m3 kamerasta vajaan viikon reissulta Berliiniin.

Ensin huonot puolet.
- Käytettävyys on pääosin hirveää ja kankeaa. Olen tottunut Olympuksen E-M1:een, joka oli myös reissussa mukana, eikä näiden kahden käytettävyyden vaivattomuudesta voi puhua samana päivänä. Tietysti koolla on vaikutusta, mutta käyttiksen suorastaan huonoa ja epäintuitiivista käytettävyyttä koko ei selitä.
- Kuvanlaatu varauksin. Toki, kyseessä on pokkarikokoinen kamera 1" kennolla, mutta ero etenkin hämärässä m4/3-Olympukseeni on silminnähtävän huomattava. Johtuuko tämä E-M1:n jäätävän huikeasta kuvanvakaajasta kerrannaisvaikutuksineen, mene ja tiedä, mutta ero joka tapauksessa yllätti. Sitten jos vertaa muihin (APS-C kennoisiin) kameroihini, Fujin X-E2:een (23mm/1.4) ja Leica X2:een, ero kuvanlaadussa rupeaa olemaan jo valtaisa. Mutta normipokkariin verrattuna RX100m3 on tietysti toiselta planeetalta.
- Ergonomia on surkeaa, enkä usko erillisten kahvojenkaan sitä merkittävästi parantavan.
- Myös älypuhelinsofta on aivan v*tun kivikautinen verrattuna Olympuksen vastaavaan. Nyt taas kerran Sony, skarpatkaa vähän! Tämä asia oli aikamoinen pettymys.

Sitten ne hyvät puolet:
- Koko. Minulla oli päivisin mukana isompi kamera ja reppu, iltaisin hotellilla jätin kamat säilytysboksiin ja laitoin RX100m3:n reisitasku-shortsien etutaskuun ja lähdin illanviettoon. Kamera mahtui oikeasti etutaskuun, siten ettei se edes pahemmin pullottanut. Olin varautunut laittamaan sen reisitaskuun, mutta sille ei ollut tarvetta. Kameran sai todella mukavasti vetäistyä esiin aina tarvittaessa.
- Pop up EVF. Ilta-auringossa takatelkkarista ei näkynyt mitään. EVF:stä näkyi. Loistava innovaatio, kertakaikkiaan!
- 180* kääntyvä näyttö. Selfiet onnistuivat loistavasti toinen toistaan hienommissa maisemissa, tällaisessa semi-hupikamerassa toiminto on todella kiva. Ainoa vaan, että edellä mainittu surkea älypuhelinsofta estää melko tehokkaasti näiden kuvien nopean jakamisen sosiaalisessa mediassa. Kyllä, sellainen on välillä kivaa ja tärkeää myös tällaisen vakavamminkin kuvaavan mielestä.
- Linssin polttoväli on kiva ja 1.8 aukko mainio, joka auttaa hieman siinä hämäräkuvauksessa.
- Ylipäätään kokoonsa suhteutettuna loistavat ominaisuudet ja toiminnallisuudet. Reissukameraksi tai kakkos-/varakameraksi on vaikeaa kuvitella parempaa vehjettä.

Pähkinänkuoressa: kuvanlaadultaan pieni pettymys (ehkä odotukset vain olivat ylimitoitetut), käytettävyydeltään suurempi pettymys. Mutta tässäkin pitää asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, muihin vastaavankokoisiin kameroihin verrattuna kuvanlaatu on jopa loistavaa. Muuten sitten kamera on todella mainio reissukamera, joka kulki huomaamattomasti mukanani UG-klubeille ja muihin paikkoihin joihin isompaa kameraa olisi turha viedä. Ja muutenkin koko päivän isomman kameran kanssa pyörittyään, illalla syömään ja juomaan lähtiessään, aidosti taskukokoinen kamera on tervetullut vaihtoehto. Eikä se herätä aamuyön tunteina kenenkään mielenkiintoa.

EDIT! Otetaan nyt vähän takaisin. Ennen viestiäni olin käsitellyt lähinnä hämärä/yökuvia, josta seurasi lievästi ynseä suhtautumiseni kuvanlaatuun. Mutta nyt olen käsitellyt enemmän valoisia ja ilta-auringossa ottamiani kuvia, ja kuvanlaatu on oikein hyvää, oikeastaan todella hyvää. Loistohomma!
Vastaa Viestiin