Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Printterit, skannerit, online-tulostukset
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Epson ET-8550 (A3+ koon 6-väritulostin) on ollut pöydällä jo jonkin aikaa ja nyt olisi kiinnostusta kokeilla tulostaa ns. paremmille papereille. Tähän mennessä olen käyttänyt vain Epsonin Photo Quality-papereita ja muita ns. tavallisia papereita. Tekisi mieli tutustua esim. Canvas-papereihin ja muihin ns. stukturoituihin papareihin. Onko jollain kokemuksia tällaisille paremmille papereille tulostamisesta tällä Epson ET-8550 -tulostimella. Epsonilla on myös ainakin yksi Canvas-paperi 13" rullatavarana. Tähän tulostimeen ei saa rullatelinettä, mutta takasyöttöominaisuuden kautta sillä voisi olettaa voivan tulostaa tuolle paperille, jos rullasta leikkaa halutun kokoisen pituuden? You Tubesta löytyy videoita, joissa kerrotaan näistä tulostuksista, mutta kiinnostaisi kuula suomalaisten omista kokemuksista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Re: Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Viesti Kirjoittaja Avokid »

En omista ET-8550 tulostinta, mutta ainakin halvemmalla ET-2720 tulostimella Hahnemuhlen Photorag ja Canonin matta-paperi tuottaa huomattavasti parempia lopputuloksia tietynlaisissa kuvissa.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Viesti Kirjoittaja Pan »

Avokid kirjoitti: Joulu 04, 2023 14 : 13 Hahnemühlen Photorag
on myös on mun suosikki matalle ja kiiltävälle Hahnemühlen Photo Gloss Baryta. Kumpikin siis arkkeina.
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Itse suosin Cansonin papereita- Kannattaa tilata ensin paperien näytekansio, josta voit katsella ja tunnustella erilaisia pintoja. Myös Hahnemuhle on hyvä vaihtoehto, joskin taitaa olla hieman hintavampi. H:lta on myös saatavissa näytekansio kysyjälle soveltuvista ns. taidepapereista.

Kapa
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Viesti Kirjoittaja javal »

Itse suosin Epson papereita koska niille löytyy valmiit ICC profiilit. Löytyyköhän Hahnemuhle paperille jostakin ICC profiilia otsikon printteriä varten? Itse Hahnemuhle ei tuota tarjoa meille. Vai oletteko tehneet itse tulostimelle profiilit omalla kolorimetrillä?
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Et-8550 käyttää liuotin(DYE)-pohjaisia musteita, paitsi musta, joka on pigmenttipohjainen. Ns. taidetulosteissa käytetään pigmenttipohjaisia värejä, ja niiden värinkestävyys on huomattavasti parempi, ja ne ovat luokiteltu museokelpoisiksi. Tämän takia laatupaperien valmistajat eivät tee ICC profiilia noille tulostimille/musteille. Nuokaksi, Canson ja Hhnemuhle ovat valmistaneet paperia jo usean sadan vuoden ajan, ja käyttävät pohjanaan monia noita vanhoja laatuja, jotka alunperin tehtiin taidegrafiikan tarpeisiin. Digitekniikka toi uudet vaatimukset ja erilaiset paperipohjan päälle tehdyt valokset. Pigmenttimuste, ja ns. Dye-väri eivät välttämättä toimi optimaalisesti samanlaiseen pinnoitukseen. Laatupaperien valmistajat ovat enemmän kiinnostuneita yhteentoimivuudesta pigmenttimusteiden kanssa. Laadukas lopputulos on pohjan, päällysteen ja musteen yhteensopivuus.

Kapa

P.s.
Epson ei valmista papereita, myyvät vain omalla nimellään. Ns. taidepaperien valmistajista löytyy ainakin Somerset, ja melkoisella varmuudella Hahnemuehle. Muitakin on.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Viesti Kirjoittaja javal »

Canson näyttää tarjoavan papereilleen ICC profiilit Epson ET-8550 tulostimelle, vaikka se onkin DYE tulostin.

https://www.canson-infinity.com/en/icc-profiles
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Paperit Epson ET-8550:lla tulostamisessa

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Näinpä näyttää olevan. Hyvä täsmennys.

Kapa
Vastaa Viestiin