Omat kokemukset Epson surecolor p600

Printterit, skannerit, online-tulostukset
PieZZo
Viestit: 43
Liittynyt: Helmi 10, 2004 15 : 24

Re: Omat kokemukset Epson surecolor p600

Viesti Kirjoittaja PieZZo »

Minulla kanssa oma SC-P600 tikittää virran ollessa pois päältä.

Kokemuksia noista täyttömuste merkeistä?
Inkowl, Marrutt, Inktech vai onko samaa tavaraa eri etiketillä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maeil
Viestit: 40
Liittynyt: Loka 12, 2011 14 : 42

Re: Omat kokemukset Epson surecolor p600

Viesti Kirjoittaja Maeil »

Juha Sa kirjoitti:Joko sinulla on lisäkokemuksia noista täytettävistä säiliöistä ja Inktecin musteista. Mustesäiliöt alkavat tyhjentymään ja mieli tekisi nuo tilata.
Ei pahaa sanottavaa itsellä noista Inktecin Powerchrome musteista, hyvin toimineet. Kovin vaikealta tuntui löytää mitään vertailua eri mustebrandien ja OEM musteiden välillä. Mitään pettyneitä postauksia Inktecin musteista en myöskään löytänyt. Nämä inktecit olivat myös saatavilla EU-alueelta ja hyvään hintaan. Tuo Inktec tuntuu enemmän panostavan large format printtereihin ja printtiformoille myyntiin, myyvät pääasiassa itse 1 litran pöntöissä värejä ja kasetteja isoihin printtereihin. Eli tuskin ihan kuraa olevat kun firmoille myyvät pääasiassa, kuluttajille ehkä helpompi myydä hieman sekundaa.

Halvaksihan oma testailukin tulee, eikai sitä muuten varmaksi pysty sanomaan kelpaavatko omaan käyttöön. Musteet + kasetin sen n. 130€, ja mustetta 4 kertaa enemmän mitä Epsonin lähes 300€ värisetissä.

Olen käyttänyt onnellisesti Epsonin omia väriprofiileja, en ole huomannut väreissä mitään havaittavia värivirheitä. Mustetasot näkee hyvin läpinäkyvien kasettien läpi, yllättävän vähän mustetta kuluu vaikka A3+ kuviakin tulostellut useampia.

Tilasin tosiaan tollasen kasettien resetointi-työkalunmyös. Testattu ja toimii hyvin. Tuolla saa kasettien mustetason nollattua täyteen aina kun itse haluaa, mahdollistaa siis sen että kun huvittaa täytellä kasetit, niin voi tehdä kaikki kerralla ja pysyy mustetason indikaattorit oikealla hehtaarilla. Normaalisti kasetin mustetaso nollaantuu vasta, kun se on ilmoittaa olevansa tyhjä ja sen asettaa uudelleen tulostimeen.
Kapama
Viestit: 538
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Omat kokemukset Epson surecolor p600

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Meikäläisen SC P800 käyttää samoja musteita. En ole lähtenyt muitten valmistajien mustekokeiluihin. Ensin pitäisi saada luotettavat säilyvyystiedot. Tuo taitaa olla luotetuin, puolueettomin ja perusteellisin: http://wilhelm-research.com/" onclick="window.open(this.href);return false; .

Minulle tuo säilyvyys on oleellinen asia, kun myyn vedoksiani. Olen ainakin sanojeni takana. Tuolle aikaisemmin annettuun linkkiin, joka on valmistajan sivuilta, en anna kovinkaan korkeaa arvosanaa.

Kapa
tehodia
Viestit: 1082
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Omat kokemukset Epson surecolor p600

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Kapama kirjoitti:Meikäläisen SC P800 käyttää samoja musteita. En ole lähtenyt muitten valmistajien mustekokeiluihin. Ensin pitäisi saada luotettavat säilyvyystiedot. Tuo taitaa olla luotetuin, puolueettomin ja perusteellisin: http://wilhelm-research.com/" onclick="window.open(this.href);return false; .

Minulle tuo säilyvyys on oleellinen asia, kun myyn vedoksiani. Olen ainakin sanojeni takana. Tuolle aikaisemmin annettuun linkkiin, joka on valmistajan sivuilta, en anna kovinkaan korkeaa arvosanaa.

Kapa
Vaikka nuo hintaerot vaikuttavat suurilta, niin lopullisen kuvan hinnassa se on kuitenkin melko pieni osa. Joten ei kannata riskeerata ja kokeilla. Eikös järkevämpää olisi sitten hankkia jo P5000, jos määrät ovat isompia? Ja onhan tuolla P800:llakin jo mustekulut selkeästi pienemmät kuin P600:lla.
Kapama
Viestit: 538
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Omat kokemukset Epson surecolor p600

Viesti Kirjoittaja Kapama »

tehodia kirjoitti:
Kapama kirjoitti:Meikäläisen SC P800 käyttää samoja musteita. En ole lähtenyt muitten valmistajien mustekokeiluihin. Ensin pitäisi saada luotettavat säilyvyystiedot. Tuo taitaa olla luotetuin, puolueettomin ja perusteellisin: http://wilhelm-research.com/" onclick="window.open(this.href);return false; .

Minulle tuo säilyvyys on oleellinen asia, kun myyn vedoksiani. Olen ainakin sanojeni takana. Tuolle aikaisemmin annettuun linkkiin, joka on valmistajan sivuilta, en anna kovinkaan korkeaa arvosanaa.

Kapa
Vaikka nuo hintaerot vaikuttavat suurilta, niin lopullisen kuvan hinnassa se on kuitenkin melko pieni osa. Joten ei kannata riskeerata ja kokeilla. Eikös järkevämpää olisi sitten hankkia jo P5000, jos määrät ovat isompia? Ja onhan tuolla P800:llakin jo mustekulut selkeästi pienemmät kuin P600:lla.
En kovin suuria määriä tulostele, joten tuo P800 puolustaa paikkaansa jo hinnankin puolesta. Ehkä merkittävin ero käytännön työssä on rullapaperin käytössä. P800:ssa ei ole leikkuria, mikä on mielestäni iso puute, vaan joissakin ominaisuuksissa tuon hintaeron on näyttävä.

Kapa
Maeil
Viestit: 40
Liittynyt: Loka 12, 2011 14 : 42

Re: Omat kokemukset Epson surecolor p600

Viesti Kirjoittaja Maeil »

Mitäs papereita suosittelette?

Itse käyttänyt tähän mennessä Premium glossya, Archival Mattea sekä pikkukuvissa myös Premium Semi glossia.

Löysin sattumalla todella halvalla Canonin SG-201 Photo Paper Plus Semi-Gloss A3 kokoisena. Tulostin tänään pari potrettia tuolla Canonin paprulla Epsonin Premium Semi-Gloss paperiprofiililla ja yllätyksenä tulokset oli huiman hyvät! Todella hienovarainen tekstuuri tuossa SG-201:ssä, hyvät värit, tarkka laatu & lähes kaikki rumat heijastukset eliminoituvat tuolla paperilla.

Archival matte on toiminut todella hyvin mustavalko kuvissa sekä värikuviin joissa on synkempi moodi / värit voivat jäädä hieman haaleammiksi. Täysi heijastamattomuus näyttää erityisen hienolta jos kuvia pitää esillä ilman kehystystä / lasia. Musta on sysimustaa ja tumman vaaleammat sävyt toistuvat myös ilman tukkoontumista. Paperin takapinnassa ei ole mitään brändäystä, olen tehnyt muutamia kortteja tulostamalla tekstiä takapintaaan, hyvin toiminut vaikka varsinaisesti takapinta ei ole tarkoitettu printattavaksi.
Archival maten lisäbonukseja edullinen hinta, A4 n. 0.4€/kpl, ,A3 0.72€/kpl A3+ n. 0.84/kpl (amazon.de hinnoilla).

Aikomuksena hommailla seuraavaksi muutamat Signature Worthy Trial A3 packit. Sitten on vaan valinnan vaikeus mitä tulostaa millekin :)

Pohdinnassa myös Lustre paperin hankinta, A3+ kokoa saatavilla vain 100 paperin laatikossa. Lähin verrokkipaperi Semi Gloss paperit? Onko Lustreen mahdollista pettyä jos tavallinen Semi Gloss miellyttää? Ilmeisesti Lustressa tekstuuri on isompi, vaikea löytää kunnon faktaperäistä vertailua näiden välillä.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Omat kokemukset Epson surecolor p600

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mulla on p800 ja sellanen vakkaripaperi perusasiakaskuvissa (potretit) on ilford smooth pearl ja mv-kuvissa gold fiber silk - tosin jälkimmäisen kanssa täyty kikkailla asetuksilla, ettei tee satunnaisia mustepään osumia. Epsonin omaa lustrea löytyy hyllystä, mut se ei oikein nappaa värien puolesta. Mattapaperi on vielä työn alla - pitäs löytää joku sopiva kakspuoleinen. Ihan kiiltävät ei oo mun juttu.
jormaolli
Viestit: 303
Liittynyt: Tammi 25, 2015 19 : 27
Viesti:

Re: Omat kokemukset Epson surecolor p600

Viesti Kirjoittaja jormaolli »

Onko kokemuksia porukoilla, että ei jätä reunoja kuviin ollenkaan vaan vetäis värit koko paperin alalle? Onkohan mallilla tässä ongelmia pitkällä tähtäimellä, jos alkaa tätä harrastamaan? Sitähän ei yleensä suositella mutta tämä on ilmeisesti aika malli kohtainen homma.
Vastaa Viestiin