Nikon D7100

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

kribe kirjoitti:
- Etsin on hyvä. Mielestäni parempi kuin seiskatonnisessa ja kolmesatkussa. Valoisampi. Etsimessä OLEDilla toteutetut "infot" on kivemmat kuin vanhanajan LCD:llä totetutetut.
Olikohan se 7100 kun sihtailin VK:ssa. Kinokennoisista mulla ei ole erityistä kokemusta miltään saralta, aina vaan sanotaan että se etsinkuva, etsinkuva. Minä en edes isoa eroa huomannut vs. D600, mutta D5200/D3100 taas merkittävästi heikompi ja pimeämpi etsinkuva.
Pentaxilla saa kuvia
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

alspe kirjoitti:
kribe kirjoitti:
- Etsin on hyvä. Mielestäni parempi kuin seiskatonnisessa ja kolmesatkussa. Valoisampi. Etsimessä OLEDilla toteutetut "infot" on kivemmat kuin vanhanajan LCD:llä totetutetut.
Olikohan se 7100 kun sihtailin VK:ssa. Kinokennoisista mulla ei ole erityistä kokemusta miltään saralta, aina vaan sanotaan että se etsinkuva, etsinkuva. Minä en edes isoa eroa huomannut vs. D600, mutta D5200/D3100 taas merkittävästi heikompi ja pimeämpi etsinkuva.
Etsinkuvan huonouden huomaa selkeimmin silloin kun se on liian pieni ja/tai pimeä.

Jos on nykyajan täyskennoiseen tottunut niin vanhan ajan käsitarkenteisten peilijärkkärien etsin tuntuu huiman isolta. Vastaavasti noi tuhatsarjan Nikonit ovat aika surkeita. D7100/300 jne tyylisissä vähän paremmissa kroppikameroissa etsin kyllä riittää useimpaan käyttöön ehkäpä jatkuvaa käsitarkenteisten objektiivien käyttöä lukuunottamatta.
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

kribe kirjoitti:
- 30MB/s kortti on liian hidas, vaikka kuvaisi vain stillejä: jopa kuvan katsominen takatelkkarista on hidasta hitaalla kortilla.
Minkä verran kortin nopeus teidän mielestä vaikuttaa kameran yleiseen käyttöön? Still-kuvat, niiden katselu, poistaminen? Mulla on kolme eri korttia, Class 4, Class 6 ja Class 10 SDHC:t.
Pentaxilla saa kuvia
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

alspe kirjoitti:
kribe kirjoitti:
- 30MB/s kortti on liian hidas, vaikka kuvaisi vain stillejä: jopa kuvan katsominen takatelkkarista on hidasta hitaalla kortilla.
Minkä verran kortin nopeus teidän mielestä vaikuttaa kameran yleiseen käyttöön? Still-kuvat, niiden katselu, poistaminen? Mulla on kolme eri korttia, Class 4, Class 6 ja Class 10 SDHC:t.
Käyn tänään hakemassa 95MB/s kortin. Raportoin kunhan olen testaillut.

Edit. Nuo sun kortithan on kaikki erittäin hitaita. Taitaa tuo nopein olla luokkaa 10MB/s.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

alspe kirjoitti:
kribe kirjoitti:
- 30MB/s kortti on liian hidas, vaikka kuvaisi vain stillejä: jopa kuvan katsominen takatelkkarista on hidasta hitaalla kortilla.
Minkä verran kortin nopeus teidän mielestä vaikuttaa kameran yleiseen käyttöön? Still-kuvat, niiden katselu, poistaminen? Mulla on kolme eri korttia, Class 4, Class 6 ja Class 10 SDHC:t.
Nyt kun hommasin Lexarin 1000x kortin D800:een, niin yllättävän paljon, vaikka ei minulla aivan kelvottomia ole nuo hitaammatkaan kortit.
Nuo Classit ei kerro mitään, oikeasti. Class 10 tarkoittaa sitä, että kortille pystyy kirjoittaan 10MB/s. Mulla hitain SD-kortti kirjoittaa 20MB/s ja nopein CF-kortti kirjoittaa about 150MB/s.
Lisäksi esimerkiksi Sandisk Extreme IV 45MB/s kortin kirjoitusnopeus on vain joku 23MB/s ja tuo 45MB/s on lukunopeus.
Mikä on sinun paras korttisi?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Viesti Kirjoittaja Lay »

Aika lailla kamerakohtaista, että kuinka nopeaa korttia runko pystyy hyödyntämään (kirjoitusnopeus). Korttien ilmoitetut lukunopeudet eivät tarkoita samaa kirjoitusnopeutta. Kirjoitusnopeus on yleensä hitaampi.

Esim. tuon Lexarin 1000x kortin tapauksessa (Minimum 150MB/s read transfer, write speeds lower) lukunopeus on vähintään 150MB/s ja kirjoitusnopeus on hitaampi.

D800 kohdalla näyttäisi raja tulevan vastaan noin 69MB/s
D7000 tapauksessa noin 27MB/s

jne.

Tuolta testituloksia eri korteilla:
http://robgalbraith.com/multi_pagee519.html?cid=6007
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Vertailua vanhaan ja samalla megapikselienhyödyllisyystestiä:

Vastakkainasettelu:

- D300 + AF-S 300/4 + Kenko Teleplus Pro 300 DGX 1.4x

- D7100 + AF-S 300/4 ilman jatketta, cropattuna samaan rajaukseen

Mun matikalla 1,4x croppaus puolittaa pikselimäärän (1,4^2=2), eli kummassakin tapauksessa kuva on n. 12 Mpix.

Testikuvat on otettu kunkin setin suurimmalla mahdollisella aukolla. Kummassakin herkkyys ISO 200. 100% cropit kuvien keskeltä.

D300 + 300/4 + jatke (420mm f/5.6):

Kuva

D7100 + 300/4 @ f/4 cropattuna samaan rajaukseen:

Kuva


Eli sen lisäksi, että tarkennus pelaa nopeammin ja valovoima on parempi, niin kuvanlaatukin on selvästi parempi.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Näinpä, otitko myös krop/jatke-verrokit samalla kameralla?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

OskuK kirjoitti:Näinpä, otitko myös krop/jatke-verrokit samalla kameralla?
En vielä. Tarttee tehdä sekin jossain vaiheessa. D300:lla olen tuon vertailun tehnyt ja silloin jatke vei voiton. Veikkaan että D7100:n kanssa ollaan aikalailla tasoissa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
X-caliber
Viestit: 100
Liittynyt: Kesä 28, 2012 10 : 40

Viesti Kirjoittaja X-caliber »

Otsikolla Raw-kuvia näytille olen kuvannut saman kohteen Nikon d700 ja Nikon D7100 käyttäen samaa Tamron 24 – 70 mm f/2.8 Di VC USD objektiivia.
Nikon D7100 pesee isokennoisen kaverinsa mennen tullen.
Matti_JH
Viestit: 12073
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kokeilin vuorokauden ajan tätä ja ihan jees. D7000 omistajille ei mielestäni aiheuta toimenpiteitä. Kuvanlaadun puolesta ainakaan.
j&l
Viestit: 15
Liittynyt: Touko 26, 2006 19 : 06

Viesti Kirjoittaja j&l »

Viikon kuvanneena voin sanoa että kelpo runko ja hintansa väärti. Videokuvan autofocus on surkea (jos se jotain kiinnostaa). Kohinat pysyy kohinanpoistolla kiitettävästi kurissa.
JJ
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

OskuK kirjoitti:Näinpä, otitko myös krop/jatke-verrokit samalla kameralla?
Nyt olis:

Kuva

Ei muutu voimasuhteet himmentämälläkään.

D300:n kohdalla tulos oli päinvastainen, eli jatkeen kanssa jälki oli selvästi parempaa (lopullinen cropattu kuvahan oli vain ~6Mpix ja jatkeen kanssa otettu kuva tietenkin pienennetty samaan resoluutioon).
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
PetriAA
Viestit: 139
Liittynyt: Maalis 05, 2009 19 : 00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

sain D7100n

Viesti Kirjoittaja PetriAA »

Ostin Verkkokaupasta tänään D7100 + 50/1.8G Nikkor. Outoa että mukana toimitettu kameran käyttöohje on tanskaksi?
amazonmies
Viestit: 68
Liittynyt: Joulu 09, 2003 12 : 04

Re: sain D7100n

Viesti Kirjoittaja amazonmies »

PetriAA kirjoitti:Ostin Verkkokaupasta tänään D7100 + 50/1.8G Nikkor. Outoa että mukana toimitettu kameran käyttöohje on tanskaksi?
Normihomma Verkkokaupassa.
Lataa tuolta sähköinen: http://download3.nikonimglib.com/archiv ... i%2902.pdf
Tai vaihda tanskankielinen suomenkieliseen: https://nikoneurope-fi.custhelp.com/app ... a_id/22111
Miikka.T
Viestit: 117
Liittynyt: Tammi 29, 2012 22 : 49

Viesti Kirjoittaja Miikka.T »

Mukana tulleella CD:llä taitaa olla suomeakin?
Gamma
Viestit: 1728
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Merkin vaihto (oli) mielessä. Tänään hain liikkeestä koekäyttöön uuden D7100 rungon ja pari käytettyä objektiivia.
Ei alkanut kovin vakuuttavasti tutustuminen Nikon maailmaan, kamera hajosi kun runsaat kymmenen kuvaa kerkesin kuvata.
Ylänäytössä vilkkuu err teksti, mistään napista ei tapahdu mitään ja sammumaan kameran saa vain akun irroittamalla. Satunnaisesti saa yhden kuvan kuvattua akun takaisinlaiton jälkeen.
Jää testailut tältä viikonlopulta tekemättä, maanantaina kamera takaisin liikkeeseen.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Ettei syy olisi obiskassa? Tarkista, että kontaktit ovat puhtaat ja kakkula kunnolla kierretty kiinni.

Ostin käytetyn 18-135:n, joka ei aina kiinnity kunnolla D7000-runkoon. Silloin tulee juuri tuo teksti. Oma häpeä, kun ostin liian vähällä testailulla käytetyn linssin, jossa on muovinen bajonetti.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Gamma kirjoitti:Merkin vaihto (oli) mielessä. Tänään hain liikkeestä koekäyttöön uuden D7100 rungon ja pari käytettyä objektiivia.
Ei alkanut kovin vakuuttavasti tutustuminen Nikon maailmaan, kamera hajosi kun runsaat kymmenen kuvaa kerkesin kuvata.
Ylänäytössä vilkkuu err teksti, mistään napista ei tapahdu mitään ja sammumaan kameran saa vain akun irroittamalla. Satunnaisesti saa yhden kuvan kuvattua akun takaisinlaiton jälkeen.
Jää testailut tältä viikonlopulta tekemättä, maanantaina kamera takaisin liikkeeseen.
Itselläni ei ole D7100:n kanssa ollut mitään ongelmaa. Itse asiassa vain yksi reilusta kymmenestä omistamastani Nikonin rungosta on ollut viallinen. Sekin meni suoraan takuukorjaukseen, jonka jälkeen pelitti taas.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
määvaan
Viestit: 5602
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

kribe kirjoitti:
Gamma kirjoitti:Merkin vaihto (oli) mielessä. Tänään hain liikkeestä koekäyttöön uuden D7100 rungon ja pari käytettyä objektiivia.
Ei alkanut kovin vakuuttavasti tutustuminen Nikon maailmaan, kamera hajosi kun runsaat kymmenen kuvaa kerkesin kuvata.
Ylänäytössä vilkkuu err teksti, mistään napista ei tapahdu mitään ja sammumaan kameran saa vain akun irroittamalla. Satunnaisesti saa yhden kuvan kuvattua akun takaisinlaiton jälkeen.
Jää testailut tältä viikonlopulta tekemättä, maanantaina kamera takaisin liikkeeseen.
Itselläni ei ole D7100:n kanssa ollut mitään ongelmaa. Itse asiassa vain yksi reilusta kymmenestä omistamastani Nikonin rungosta on ollut viallinen. Sekin meni suoraan takuukorjaukseen, jonka jälkeen pelitti taas.
Näinhän se on varmaan kaikilla merkeillä, vaan se ensivaikutelma.... :-)

PS. Koputan puuta! :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Vastaa Viestiin