D7000 ja backfocus

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

TiRy kirjoitti:Mielestäni ei edelleenkään ole oikein, että jos ostan kaupasta laitteen, niin se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että se lähtee samantien säädettäväksi johonkin huoltoon. Miten on mahdollista, että tehtaalla näitä runkoja ei kalibroida toimimaan, kuten niiden kuuluisi toimia?

http://forums.dpreview.com/forums/thread/2906912?page=2

- "I think the Nikon calibration test engineer was too busy getting a Thai massage instead of being in the factory and looking at his test data trends during the first production batches......"

- "I would agree with Nikon's position on AF Fine Tune from the D7000 Manual "...AF tuning is not recommended in most situations and may interfere with normal focus; use only when required".

My take on this is that there may be certain situations where you have no choice but to use it temporarily until you can have either the camera body, lens or both sent in for service. I do not think that it should be viewed as a "long-term" solution to a focusing problem though."

Ja luettuani LUKUISIA foorumiviestejä siitä, että laitetta ei huollossa saada välttämättä neljälläkään kerralla korjatuksi (http://photo.net/nikon-camera-forum/00aT6J, sivu 9, Alan McLaren), niin jossakin on vikaa ja pahasti! Luin tuon linkin kaikki 12 sivua, ja paljon puhutaan, että AF tuossa kamerassa ei välttämättä toimi muutenkaan esim. huonoissa olosuhteissa tai erittäin valovoimasilla linsseillä. Varsinkin viimeiset sivut sisälsivät melko kylmääviä kokemuksia.

En uskonut, että koskaan voi ärsyttää näin pahasti tehdessä ostopäätöstä uudesta kamerasta. Jotenkin olen jo juuttunut tähän seiskatonniseen, mutta ei ole helppoa vakuutella itselle laitteen hienoudesta, kun vähänkin lukee netistä muiden vastaavista.

Saa nyt nähdä, mitä tuleman pitää. Tulen tänne avautumaan, jos tähän runkoon päädyn ja totean saavani viallisen, eli ilmeisesti tavallisen yksilön.
Itse ostin pari kuukautta sitten 7-tonnisen ja ei ole ollut mitään tarkennusongelmia.. Tai no on, Sigman linssin kanssa, jonka korjaukseen ei edes hienosäätö riittänyt.
Mut tuosta en lähtis kameraa syyttelemään. Näitä backfocus-ongelmia kun on itsekin nyt tullut luettua, niin aina niissä selitetään, että ollaan sitten säädetty hienosäätöä. Et voisko nyt olla osittain myös niin, että ihmiset ovat lukeneet näitä foorumeja ja ovat menneet säätämään hienosäätöä tietämättä mitä tekevät..?
Ihminen tulee kuitenkin niin pirun epäileväiseksi kun lukee juttuja nyt vaikka backfocus-ongelmista..
Itsekin harkitsin vieväni kameran varmuuden vuoksi huoltoon, kun on kerran se Check&Clean kuponki, mut en tie..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mixout
Viestit: 266
Liittynyt: Kesä 15, 2009 15 : 14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja mixout »

TiRy kirjoitti:Mielestäni ei edelleenkään ole oikein, että jos ostan kaupasta laitteen, niin se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että se lähtee samantien säädettäväksi johonkin huoltoon. Miten on mahdollista, että tehtaalla näitä runkoja ei kalibroida toimimaan, kuten niiden kuuluisi toimia?
Tuo on täysin totta. Enkä tarkoita, että jotenkin hyväksyisin tuon ongelman ja antaisin Nikonille pisteet siitä, että se on korjattavissa. Kelju ominaisuus hyvässä rungossa. Mutta ostaisin tuon rungon nyt uudestaan aivan varmasti jos pitäisi. Hyvät puolet ajavat tuon back focuksen edelle.

Luulen, AF Fine Tuning ominaisuuden ja disclamerit sen vaikutuksesta tarkennukseen jne jne tarkoittavat sitä, että sen säätäminen ei ole ihan helppoa. Väitän, että osa tuon ominaisuuden löytäneenä tekee tilanteesta vaan pahemman asettamalla sen johonkin arvoon yhden tai kahden sinne päin kuvatun kuvan perusteella. Testikuvia pitää ampua paljon ja oikein. Esim. Nikonin sivut neuvovat siihen hyvin ja keskustelupalstoilta löytyy hyviä vinkkejä. Esim. http://photo.net/nikon-camera-forum/00aQaF

Satunnaisvaihtelua tarkennuksessa esiintyy jonkun verran, joten tämän vaikutus pitää eliminoida säädettäessä. Itse olen keskittynyt säätämään tuota arvoa niin, että kuvat tarkentuvat siten kuten haluan. En tiedä ovatko menetelmäni oppikirja-ainesta ja joku varmasti tekee toisin. Mutta ensin kuvaan tarkennuskaavioita ja tarvittaessa säädän arvoa vielä varsinaisten kuvien oton yhteydessä. En keksi mitä haittaa tuosta arvon jatkuvasta käytöstä voisi olla, muuta kuin tarkennus ei osu kohdalleen? Jos tuntuu ettei tuohon halua käyttää aikaa niin sitten kannattaa jättää asetus pois päältä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mixout kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Mielestäni ei edelleenkään ole oikein, että jos ostan kaupasta laitteen, niin se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että se lähtee samantien säädettäväksi johonkin huoltoon. Miten on mahdollista, että tehtaalla näitä runkoja ei kalibroida toimimaan, kuten niiden kuuluisi toimia?
Tuo on täysin totta. Enkä tarkoita, että jotenkin hyväksyisin tuon ongelman ja antaisin Nikonille pisteet siitä, että se on korjattavissa. Kelju ominaisuus hyvässä rungossa. Mutta ostaisin tuon rungon nyt uudestaan aivan varmasti jos pitäisi. Hyvät puolet ajavat tuon back focuksen edelle.

Luulen, AF Fine Tuning ominaisuuden ja disclamerit sen vaikutuksesta tarkennukseen jne jne tarkoittavat sitä, että sen säätäminen ei ole ihan helppoa. Väitän, että osa tuon ominaisuuden löytäneenä tekee tilanteesta vaan pahemman asettamalla sen johonkin arvoon yhden tai kahden sinne päin kuvatun kuvan perusteella. Testikuvia pitää ampua paljon ja oikein. Esim. Nikonin sivut neuvovat siihen hyvin ja keskustelupalstoilta löytyy hyviä vinkkejä. Esim. http://photo.net/nikon-camera-forum/00aQaF

Satunnaisvaihtelua tarkennuksessa esiintyy jonkun verran, joten tämän vaikutus pitää eliminoida säädettäessä. Itse olen keskittynyt säätämään tuota arvoa niin, että kuvat tarkentuvat siten kuten haluan. En tiedä ovatko menetelmäni oppikirja-ainesta ja joku varmasti tekee toisin. Mutta ensin kuvaan tarkennuskaavioita ja tarvittaessa säädän arvoa vielä varsinaisten kuvien oton yhteydessä. En keksi mitä haittaa tuosta arvon jatkuvasta käytöstä voisi olla, muuta kuin tarkennus ei osu kohdalleen? Jos tuntuu ettei tuohon halua käyttää aikaa niin sitten kannattaa jättää asetus pois päältä.
Tarkennuksen hienosäätö on hyvä asia meille digikuvien piippareille. Filmille kuvatessa ja normaalikokoisia vedoksia katsoessa pienet tarkennusvirheethän yleensä hukkuvat. Täysikokoinen digikuva on sensijaan parjastaa tämänkin teknisen virheen erittäin armottomasti.

Kaikissa mekaanisisa osissa on toleranssinsa. Tämän valossa on oikeastaan ihme, että peilijärkkärin monimutkainen tarkennusjärjestelmä toimii niinkin täsmällisesti kuin se toimii. Vieläpä monien vaihdettavien objektiivien kanssa.

En siis siitä hätkähtäisi jos tuntuu, että tarkennusta pitää säätää muutama pykälä johonkin suuntaan. Minulla on D700:ssa tuommoista vikaa, säätö 3-5 pykälää muistaakseni lähemmäs. Mutta kun säätö on tehty, niin ei siitä mitään ongelmaa ole. 4 vuotta on kuvattu, eikä ole edes tullut mieleen, että lähettäisin huoltoon.

D7000:n probleemi tarkennuksen vaihtumisesta valon lämpötilan suhteen on paljon harmillisempi. Etenkin kun se ei ilmeisestikään esiinny samalla tavalla kaikkien objektiivien kanssa. Ei tuo minkäänmoisella säädöllä varmaankaan tokene, vaan kyse lienee (korjatkaa jos olen väärässä) uudemman sarjan kameroihin tehdyistä tarkennusyksikön muutoksista???
mixout
Viestit: 266
Liittynyt: Kesä 15, 2009 15 : 14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja mixout »

nomad kirjoitti:D7000:n probleemi tarkennuksen vaihtumisesta valon lämpötilan suhteen on paljon harmillisempi. Etenkin kun se ei ilmeisestikään esiinny samalla tavalla kaikkien objektiivien kanssa. Ei tuo minkäänmoisella säädöllä varmaankaan tokene, vaan kyse lienee (korjatkaa jos olen väärässä) uudemman sarjan kameroihin tehdyistä tarkennusyksikön muutoksista???
Mulla on reilu vuosi sitten ostettu runko ja semmosta AF haparointia on välillä kyllä havaittavissa. Mutta eipä oo tullu mieleen et liittyisi värilämpötilaan. Onko tosta jotain spekulointia/keskustelua jossain muualla? Tuohan saattais kuulostaa järkevältä. Tosin ainahan noi AT:t taitaa keinovalossa toimia enemmän tai vähemmän hyvin. Oma perstuntuma on, että tuo 35mm/1.8 on kaikista vaikein tapaus tämän rungon kanssa.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

http://photo.net/nikon-camera-forum/00aT6J

Tässä postaamassani linkissä monet ihmiset kertovat tarkennusongelmistaan D7000:n kanssa. Ongelmat eivät kuulemma jää backfocukseen, vaan rungolla on ongelmia toimia vähäisessä valossa pitkien, valovoimaisten objektiivien kanssa:

"while the D7000 has a great AF in normal light and normal apertures (F\4 & up), at normal focal distances (100mm and below), I personally shoot extensively with the 85mm F/1.4, 70-200mm F/2.8, 300mm F/2.8 and primarily shoot those lenses wide open, and I find the D7000 to have focus issues 50-80% of the time at those settings."
- Skyler P.

Tuon tyypin pettymys runkoa kohtaan on kyllä rankkaa, ja on minunkin mielestä kohtuutonta, että tarkennusongelmia noin paljon on. Onneksi en itse omista noin kallista ja valovoimaista tilpehööriä, mutta kyllä ketuttaa valmiiksi jos yksi suosikkini, 35mm 1.8G ei tuon rungon kanssa välttämättä pelitä.

Lukekaa tuota linkkiä! Siellä tuntuu olevan ammattilaisten mielipiteitä, eikä vain valitusta "täs on vaa backfocusta, tää on ihan huono".
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Niin, suurin osa tuosta ei taida olla mitään backfocus ongelmaa. Kameran af ei vaan ole riittävän hyvä.

Viallisia kameroitakin taitaa olla liikkeellä, mutta nyt monet sotkevat varmasti oikeasti vialliset kamerat d7000n af:n täysin normaaliin toimintaan. Itse en ole d7000lla kuvannut, mutta aika moni on kommentoinut, ettei sen tarkennus hämärässä ole kuitenkaan aivan huippua.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Tässä tämän saman skyler proctorin postaus, kahdeksas ylhäältä laskettuna.

http://photo.net/nikon-camera-forum/00aT6J?start=20
I'm basing my opinions shooting 3 D7000 bodies side by side with a D800 body. Like I said, anything at F/4 and up, the D7000 hits 90-100% of time. On the 24mm F/1.4G and the 85mm F/1.4G @ F/1.4, the D7000 has consist issues hitting focus, even when locked off on a tripod even when the subject is static, even across 3 bodies. Same issue with the 70-200mm on the long end at F/2.8 and the 300mm F/2.8 VR at F/2.8. Slapped the D800 body on and I could not get it to miss. That's not user error, that a camera's limitations.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Tai sitten muoviset bajonetin kiinnitykset antavatkin odotettua enemmän periksi. :)
T!mka
Viestit: 43
Liittynyt: Touko 25, 2004 17 : 03
Paikkakunta: Tre
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T!mka »

T!mka kirjoitti:No niin, kaksi päivää sitten ostettu D7k osottautui myös olevan mallia ´back focus´. Kaikki neljä Nikkorin linssiä mitä omistan vaati hienosäätöä ja juurikin tuo kuuluisa 35mm 1.8G osottautui ongelmallisimmaksi (-20). Katsotaan mitä saavat huollossa aikaan.
Päivitystä: Vajaa kaksi viikkoa oli laite huollossa (kuljetuksineen) ja huollon jälkeen linssien AF-hienosäädöt ovat paljon maltillisempia (+-8) sekä testikuvat vaikuttavat lupaavilta. Joten en ainakaan heti ole lähettämässä takaisin.
TomSal
Viestit: 83
Liittynyt: Loka 15, 2010 14 : 42

Viesti Kirjoittaja TomSal »

T!mka kirjoitti: Päivitystä: Vajaa kaksi viikkoa oli laite huollossa (kuljetuksineen) ja huollon jälkeen linssien AF-hienosäädöt ovat paljon maltillisempia (+-8) sekä testikuvat vaikuttavat lupaavilta. Joten en ainakaan heti ole lähettämässä takaisin.
Ai sunko kameraa ne siellä Jassilla ropasi näin pitkään? Ehdit vissiin mua ennen jonoon kun mun kamerassa kesti tasan kaksi viikkoa suoraan paikan päälle vietynä ;-) Tänään kuitenkin rakas lapsi palasi kotiin, ikävä oli jo kova. Pikaisella käsivaratestillä 35mm 1.8 :lla arvoksi hehkulamppuvalossa -8. Vastaavalla 50mm:lla -7. Jännityksellä odotan päivänvaloa...
T!mka
Viestit: 43
Liittynyt: Touko 25, 2004 17 : 03
Paikkakunta: Tre
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T!mka »

TomSal kirjoitti:Ai sunko kameraa ne siellä Jassilla ropasi näin pitkään? Ehdit vissiin mua ennen jonoon kun mun kamerassa kesti tasan kaksi viikkoa suoraan paikan päälle vietynä ;-) Tänään kuitenkin rakas lapsi palasi kotiin, ikävä oli jo kova. Pikaisella käsivaratestillä 35mm 1.8 :lla arvoksi hehkulamppuvalossa -8. Vastaavalla 50mm:lla -7. Jännityksellä odotan päivänvaloa...

Joo vähän meinas itselläkin tulla jo vierotusoireita, kun en uutta kameraa päässyt edes kunnolla testaamaan kun heti piti laittaa huoltoon. Aika jännä homma mutta mulla on muistaakseni täsmälleen sama korjausarvo 35mm 1.8G:lle. Viikonlopun kuvasin 50mm 1.8D:llä ja hyvin napsu tarkennukset kohdalleen hämärässä ja keinovalossa.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Laitoinpas minäkin vihdoin rungon tilaukseen. Kerroin tästä backfocus-ongelmasta heille ja he lupasivat, että saan ottaa jokusen kymmenen testikuvan, ja palauttaa rungon jos en ole siihen tyytyväinen. Ei kuulemma sinne ole tullut yhtään runkoa takaisin ko. "vian" takia.

Tulen ensi viikolla kertomaan miten kävi. Ehkä annan firmalle myös mainosta, jos saan hyvän yksilön. :)
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Noniin tänään saapui D7000 tähänkin osoitteeseen. Ei voi muutako kehua Superkuvan hintoja, asiakaspalvelua ja toimitusta! Keskiviikkoyönä laitoin tilauksen menemään ja perjantai-aamulla sain hakea matkahuollosta rungon vaikka matkaa oli yli 500 kilometriä! Ei voi sanoa nopeudesta kuin huhhuh!

Samaa voisin sanoa AF:n nopeudesta verrattuna entiseen D3100:ni. HUHHUH! D3100 oli ensimmäinen digijärkkärini ja ero tarkennuksen nopeudessa on käsittämätön. AF Tuntuu nappaavan aina kohilleen, enkä ainakaan silmämääräisesti erottanut minkäänlaista taakse tai eteen tarkentamista kun nappailin muutamia epävirallisia testikuvia sekä 17-55mm f/2.8:lla, että 35mm f/1.8:lla.

Näillä puheilla runko pysyy minulla, enkä lähde sen kummosempia testejä tekemään jos en huomaa selvää back focusta tavallisissa olosuhteissa kuvattuna. Jos huomaan ajan saatossa, että AF nappaa taakse tai eteen niin sitten mennään AF Fine Tunella :)

Nyt kuvailemaan, toivottavasti Rovaniemen revontulet näyttäytyisi tänä iltana ;)
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

TiRy kirjoitti:Noniin tänään saapui D7000 tähänkin osoitteeseen. Ei voi muutako kehua Superkuvan hintoja, asiakaspalvelua ja toimitusta! Keskiviikkoyönä laitoin tilauksen menemään ja perjantai-aamulla sain hakea matkahuollosta rungon vaikka matkaa oli yli 500 kilometriä! Ei voi sanoa nopeudesta kuin huhhuh!

Samaa voisin sanoa AF:n nopeudesta verrattuna entiseen D3100:ni. HUHHUH! D3100 oli ensimmäinen digijärkkärini ja ero tarkennuksen nopeudessa on käsittämätön. AF Tuntuu nappaavan aina kohilleen, enkä ainakaan silmämääräisesti erottanut minkäänlaista taakse tai eteen tarkentamista kun nappailin muutamia epävirallisia testikuvia sekä 17-55mm f/2.8:lla, että 35mm f/1.8:lla.

Näillä puheilla runko pysyy minulla, enkä lähde sen kummosempia testejä tekemään jos en huomaa selvää back focusta tavallisissa olosuhteissa kuvattuna. Jos huomaan ajan saatossa, että AF nappaa taakse tai eteen niin sitten mennään AF Fine Tunella :)

Nyt kuvailemaan, toivottavasti Rovaniemen revontulet näyttäytyisi tänä iltana ;)
Löytyy sentään joku muukin mun lisäksi joka on tyytyväinen kameraansa :) Samasta liikkeestä ostin myös, eikä ole kyllä mitään moitittavaa, päinvastoin.
Matti_JH
Viestit: 12073
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

eetu1978 kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Noniin tänään saapui D7000 tähänkin osoitteeseen. Ei voi muutako kehua Superkuvan hintoja, asiakaspalvelua ja toimitusta! Keskiviikkoyönä laitoin tilauksen menemään ja perjantai-aamulla sain hakea matkahuollosta rungon vaikka matkaa oli yli 500 kilometriä! Ei voi sanoa nopeudesta kuin huhhuh!

Samaa voisin sanoa AF:n nopeudesta verrattuna entiseen D3100:ni. HUHHUH! D3100 oli ensimmäinen digijärkkärini ja ero tarkennuksen nopeudessa on käsittämätön. AF Tuntuu nappaavan aina kohilleen, enkä ainakaan silmämääräisesti erottanut minkäänlaista taakse tai eteen tarkentamista kun nappailin muutamia epävirallisia testikuvia sekä 17-55mm f/2.8:lla, että 35mm f/1.8:lla.

Näillä puheilla runko pysyy minulla, enkä lähde sen kummosempia testejä tekemään jos en huomaa selvää back focusta tavallisissa olosuhteissa kuvattuna. Jos huomaan ajan saatossa, että AF nappaa taakse tai eteen niin sitten mennään AF Fine Tunella :)

Nyt kuvailemaan, toivottavasti Rovaniemen revontulet näyttäytyisi tänä iltana ;)
Löytyy sentään joku muukin mun lisäksi joka on tyytyväinen kameraansa :) Samasta liikkeestä ostin myös, eikä ole kyllä mitään moitittavaa, päinvastoin.
Äläs ny, kyllä kolmaskin tyytyväinen käyttäjä löytyy ;)
Ola24
Viestit: 76
Liittynyt: Touko 14, 2012 22 : 18

Viesti Kirjoittaja Ola24 »

Hel_NiS kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Noniin tänään saapui D7000 tähänkin osoitteeseen. Ei voi muutako kehua Superkuvan hintoja, asiakaspalvelua ja toimitusta! Keskiviikkoyönä laitoin tilauksen menemään ja perjantai-aamulla sain hakea matkahuollosta rungon vaikka matkaa oli yli 500 kilometriä! Ei voi sanoa nopeudesta kuin huhhuh!

Samaa voisin sanoa AF:n nopeudesta verrattuna entiseen D3100:ni. HUHHUH! D3100 oli ensimmäinen digijärkkärini ja ero tarkennuksen nopeudessa on käsittämätön. AF Tuntuu nappaavan aina kohilleen, enkä ainakaan silmämääräisesti erottanut minkäänlaista taakse tai eteen tarkentamista kun nappailin muutamia epävirallisia testikuvia sekä 17-55mm f/2.8:lla, että 35mm f/1.8:lla.

Näillä puheilla runko pysyy minulla, enkä lähde sen kummosempia testejä tekemään jos en huomaa selvää back focusta tavallisissa olosuhteissa kuvattuna. Jos huomaan ajan saatossa, että AF nappaa taakse tai eteen niin sitten mennään AF Fine Tunella :)

Nyt kuvailemaan, toivottavasti Rovaniemen revontulet näyttäytyisi tänä iltana ;)
Löytyy sentään joku muukin mun lisäksi joka on tyytyväinen kameraansa :) Samasta liikkeestä ostin myös, eikä ole kyllä mitään moitittavaa, päinvastoin.
Äläs ny, kyllä kolmaskin tyytyväinen käyttäjä löytyy ;)
Ja neljäs
JarzanX
Viestit: 65
Liittynyt: Tammi 10, 2008 18 : 05

Viesti Kirjoittaja JarzanX »

Viides. Tosin sillä erotuksella, että omani ostin verkkokauppa.comista.

Oma mutu sanoo, että tarkennusongelmista 99% selittyy käyttäjä errorilla... Ei tarvi vetää herneitä.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

JarzanX kirjoitti:Viides. Tosin sillä erotuksella, että omani ostin verkkokauppa.comista.

Oma mutu sanoo, että tarkennusongelmista 99% selittyy käyttäjä errorilla... Ei tarvi vetää herneitä.
Ehkä laskisin prosenttia vähän alaspäin, mutta samaa mieltä.
JarzanX
Viestit: 65
Liittynyt: Tammi 10, 2008 18 : 05

Viesti Kirjoittaja JarzanX »

^Myönnän, tuli provo mielellä vähän iso lukema. Lasketaan 98%:iin...
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

JarzanX kirjoitti:Viides. Tosin sillä erotuksella, että omani ostin verkkokauppa.comista.

Oma mutu sanoo, että tarkennusongelmista 99% selittyy käyttäjä errorilla... Ei tarvi vetää herneitä.
Niin, tuosta samasta aiheesta mäkin jo aiemmin kirjoitin. Ihmiset lukee näistä backfocus-jutuista foorumeilta ja samantien alkavat epäillä omaa kameraansa. Sitten "säädetään" hienosäätöä ja tarkennus on alkuperäistä enemmän päin peetä..
Tai toinen vaihtoehto on tietenkin se, että kuvataan automaattitarkennuksella vähän huonommassa valossa, ja kun kamera ei osaa tarkentaa sinne minne halusit, niin onhan siinä oltava se backfocus-vika josta foorumilla kirjoitettiin :D

Kukaan ei muuten laittanut niitä mallikuvia joista näkisi mahdolliset tarkennusongelmat..
Vastaa Viestiin