Vara-akku

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Vara-akku

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Tänään yllättäen kamera sanoi heti aluksi: "Lataa akku". No ei hätää, minullahan on aina vara-akku mukana. Panin sen kameraan ja kamera ei pihahtanutkaan. Muistin, että olin ladannut vara-akun joskus vuosi sitten. Tulee tosi harvoin tarvittua. No oli onneksi toinen kamera mukana. Kannattaa säännöllisesti katsoa, että vara-akussa on virtaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vara-akku

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Yhden kusahtaneen Canon 5D:n akun herätin sähköshokilla eli toimivan akun navoista piuhat toiseen mikä ei enää edes ladannut laturissa kun oli päässyt niin tyhjäksi pitkän ajan kuluessa.
©pjm
Viestit: 5953
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Vara-akku

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Akkuja kannattaa tosiaan käyttää ja kierrättää ettei joku akku tilttaa ihan turhaan. Eri laitteiden akkuja tullut tyhjennettyä vaikka jollain sopivan jännitteen lampulla jos ei muuten ja sitten ladattua taas täyteen.
70Dn kaksi akkua välillä kiinni led-paneelissa jossa ne tyhjenee molemmat paneelin ollessa päällä ja sitten voin ladata ne täyteen taas. 1Dn akut vuorottelukäytössä aina.

Tuota Mafferin konstia ei oo tullu kokeiltua koskaan pieniin akkuihin.
kairaba
Viestit: 160
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vara-akku

Viesti Kirjoittaja kairaba »

SuperDrive kirjoitti:Tänään yllättäen kamera sanoi heti aluksi: "Lataa akku". No ei hätää, minullahan on aina vara-akku mukana. Panin sen kameraan ja kamera ei pihahtanutkaan. Muistin, että olin ladannut vara-akun joskus vuosi sitten. Tulee tosi harvoin tarvittua. No oli onneksi toinen kamera mukana. Kannattaa säännöllisesti katsoa, että vara-akussa on virtaa.
Minulla on kaksi akkua joita käytän aina vuoron perään kamerassa, jo senkin vuoksi että pitkään käyttämättömänä olleen akun varaus laskee ajan kanssa itsekseen ja voi tulla sitten ikävä yllätys varauksen suhteen kun joutuu sitä käyttämään.
hkoskenv
Viestit: 4405
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Vara-akku

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

©pjm kirjoitti:Tuota Mafferin konstia ei oo tullu kokeiltua koskaan pieniin akkuihin.
Sitä ei pitäisi käyttää litiumakkuihin, joita ladataan sisätiloissa. Syväpurkautunut litiumakku voi syttyä tuleen seuraavassa latauksessa. NiMH- akkujen herättelyyn se on oiva keino.
Hannu
tehodia
Viestit: 1082
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Vara-akku

Viesti Kirjoittaja tehodia »

©pjm kirjoitti:Akkuja kannattaa tosiaan käyttää ja kierrättää ettei joku akku tilttaa ihan turhaan. Eri laitteiden akkuja tullut tyhjennettyä vaikka jollain sopivan jännitteen lampulla jos ei muuten ja sitten ladattua taas täyteen.
70Dn kaksi akkua välillä kiinni led-paneelissa jossa ne tyhjenee molemmat paneelin ollessa päällä ja sitten voin ladata ne täyteen taas. 1Dn akut vuorottelukäytössä aina.

Tuota Mafferin konstia ei oo tullu kokeiltua koskaan pieniin akkuihin.
Käsittääkseni litiumakkuja ei pitäisi päästää käytössä tyhjäksi. Toisin oli NiMH-akkujen kanssa ja myös NiCd-akkujen.

Ehkä siinäkin oli käytetty väärin akkua, jos oli kosahtanut. Minulla Canonin akku kesti hyvin 8 vuotta, kun ei mennyt koskaan tyhjäksi. Siinä vaiheessa kameran käyttö jäi niin vähäiseksi, että "kestotesti" ei sen vuoksi jatkunut.

Joissain tapauksissa kosahtaneelta vaikuttaneen akun saa kuntoon myös sen omalla laturilla, kunhan pitää vaan tarpeeksi pitkään. Saattaa mennä yli kymmenenkin tuntia, ettei tapahdu mitään, mutta sitten lataus alkaa ja akun saa taas "kuntoon".
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Vara-akku

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

kairaba kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:Tänään yllättäen kamera sanoi heti aluksi: "Lataa akku". No ei hätää, minullahan on aina vara-akku mukana. Panin sen kameraan ja kamera ei pihahtanutkaan. Muistin, että olin ladannut vara-akun joskus vuosi sitten. Tulee tosi harvoin tarvittua. No oli onneksi toinen kamera mukana. Kannattaa säännöllisesti katsoa, että vara-akussa on virtaa.
Minulla on kaksi akkua joita käytän aina vuoron perään kamerassa, jo senkin vuoksi että pitkään käyttämättömänä olleen akun varaus laskee ajan kanssa itsekseen ja voi tulla sitten ikävä yllätys varauksen suhteen kun joutuu sitä käyttämään.
Canonin omien akkujen kanssa teenkin noin. Tarvikeakkuja käytän lähinnä, kun on tarve eikä talven mittaan koskaan ollut tullut tarvetta, joten pääsi tyhjenemään. Kyllä se ihan kunnolla lataantui. Kokeilin myös PowerBankilla, mutta kamera ei suostunut kuvaamaan latauksessa, kuvien katselu sen sijaan onnistui.
Vastaa Viestiin