Tiedostavaa valokuvaamista

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Tiedostavaa valokuvaamista

Viesti Kirjoittaja jaava »

Katselin Teemalta tiededokumentin "Oletko rasisti?", jossa tuli esille mm. mikroilmeet, jotka paljastivat ihmisen alitajuisia tunteita ja asenteita.
Wikipedia kirjoitti:Toisin kuin tavanomaisten kasvonilmeiden kanssa, mikroilmeitä on vaikea peittää. Mikroilmeet ilmaisevat universaalisti kuutta tunnetta: inho, viha, pelko, suru, onnellisuus ja hämmästyneisyys.
Meneekö kuvaaja ihan perstuntumalta valitessaan potreteista/ryhmäkuvista parhaita käsiteltäviksi ja julkaistaviksi, vai osaako joku myös kiinnittää mikroilmeisiinkin huomiota? Onko niitä edes helppo tunnistaa.

Olisihan hieman eriskummallista, jos valokuvaaja tarjoaa hääparille kuvaa, jossa morsiamen mikroilme paljastaa halveksuntaa (tai toisinpäin).
Mä en tunnistanut (tietoisesti) ohjelmassa esiteltyä halveksunnan mikroilmettä halveksunnaksi ja jäinkin miettimään kuinka usein mulla vilahtaa sellainen naamalla (mulla on vastaavan näköinen ilme usein kun ihmettelen jotain).
Eikös huippupoliitikot käy jossain kursseilla harjoittelemassa näitä asioita.

PS. Yo. esimerkin tapauksessa saattaisi olla myös palvelus hääpärille paljastaa halveksunta:
John Gottman on tutkinut tätä kyseistä mikroilmettä ja saanut selville, että on mahdollista nähdä, tuleeko pariskunnan avioliitto päättymään eroon, mikäli tarkkailemme tämän mikroilmeen yleisyyttä heidän välillään.
PS. Vaihdoin otsikon "Mikroilmeet valokuvissa"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tiedostavaa valokuvaamista

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tuli vastaan YLE:n uutinen Sanna Ukkolan blogista:
https://yle.fi/uutiset/3-10205821?origin=rss
Sanna Ukkola: Miksi empatia voi tehdä sinusta ihmishirviön?

Empatia johtaa helposti siihen, että me näemme yksilöt, emme ryhmää emmekä koko kuvaa. Empatia voi johtaa myös käsittämättömään julmuuteen ja hirmutekoihin. Adolf Hitler käytti empatian mustaa puolta tehokkaasti juutalaisia vastaan, jotka hän maalasi pahantekijöiksi, “viruksiksi” ja rikollisiksi. Empatian kohteeksi Hitler nosti Saksan sorretun kansan.
Donald Trump taas kertoi kampanjansa aikana tarinaa Katesta, jonka laiton siirtolainen tappoi. Tällä hän pyrki leimaamaan muutkin maahantulijat epäilyttäviksi, potentiaalisiksi tappajiksi.
Jäin miettimään millaista empatiaa mun kuvissa on. Julkaisenko ihmishirviömäisiä valokuvia tiedostamattani?

No jouduin tilaamaan kirjan: Paul Bloom Against Empathy
Paul Bloom on tutkinut empatian ja oikeudentajun välistä suhdetta ja tullut siihen tulokseen, että empaattiset ihmiset vaativat kovempia rangaistuksia kuin muut.
Bloomin mukaan empatia onkin surkea moraalinen kompassi. Se saa aikaan huonoja tuomioita ja johtaa usein julmuuteen tai epärationaalisiin päätöksiin.
Bloom esittääkin, että empatian sijasta ihmisten tulisi tukeutua rationaaliseen myötätuntoon eli empatiaa etäisempään välittämiseen. Empatia sokaisee helposti moraalin, joten ilman kiihkeää empatiaa voimmekin toimia moraalisemmin.
Vastaa Viestiin