Vuoden luontokuva 2017

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kryptos kirjoitti:Ei DC.netissä ole tapana puhua valokuvista.
No, siihen olisi varmaan ihan hyvä saada vaihtelua ;-)

Villaristi:

Suoraan ei saa ladattua kuvaa tänne, eli jollakin palvelimella pitää olla. Itse olen linkitellyt tänne usein Dpreviewn profiilin galleriastani, kuten vaikka:

Kuva

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Villaristi
Viestit: 252
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

aikaarska kirjoitti: Villaristi:
Suoraan ei saa ladattua kuvaa tänne, eli jollakin palvelimella pitää olla. Itse olen linkitellyt tänne usein Dpreviewn profiilin galleriastani, kuten vaikka:
Kiitoksia.
Kokeilin tuonne osioon linkkejä kuvista, mutta täällä on joku typerä 1500 px rajoitus. Käyttääkö joku nykyisin niin pieniä kuvia/näyttöjä, johan Faceen lataan kaikki kuvani minimi 2048 px?
Latasin Dpreviewiin kokeesi 20 kpl karhuja, mutta sekin hieman "mössää" kuvia. Pitää ilmeisesti katsoa galleriasta tuo originaali koko, jotta saa jotain selvää.
https://www.dpreview.com/galleries/3115 ... 5/_9044771
Eihän näin pienistä kuvista saa mitään selvää ja sitä seuraavaa kokoa ei saa tänne linkitettyä?
Kuva
Viimeksi muokannut Villaristi, Loka 26, 2017 16 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Flickr on hyvä kuvapalvelu. Sinne saa vaikka täysikokoisina.
Sapere aude.
---
flickr
Villaristi
Viestit: 252
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Kryptos kirjoitti:Flickr on hyvä kuvapalvelu. Sinne saa vaikka täysikokoisina.
Varmaan on, mutta ei jaksa laittaa miljuunaan eri paikkaan.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tänään työpaikalla ruokatunnilla ihan spontaanisti kolme ihmistä, jotka eivät koskaan aloita keskustelua valokuvauksesta (ainakaan siis työpaikalla), kysyivät minulta mitä mieltä olen tämän vuoden luontokuvasta. Kukaan näistä "taviksista" ei pitänyt kuvaa hyvänä... ehkä juuri se on hyvän kuvan merkki? ;-)

Enkä ollut sanonut sanallakaan, että ei tämä tämän vuoden voittaja kuulu minunkaan täyssuosikkeihin.
--------
Aves!
Villaristi
Viestit: 252
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Sakke_K kirjoitti: Enkä ollut sanonut sanallakaan, että ei tämä tämän vuoden voittaja kuulu minunkaan täyssuosikkeihin.
Minä tykkäsin kovasti voittokuvasta ja sen erilaisuudesta aiempiin vuosiin verrattuna. Ehkä tämä erilaisuus ja uudenlainen näkemys/kuvakulma myös viehätti tuomaristoa.
"Se on makuasia", sanoi koira kun muniaan nuoli. :)
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Villaristi kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Villaristi:
Suoraan ei saa ladattua kuvaa tänne, eli jollakin palvelimella pitää olla. Itse olen linkitellyt tänne usein Dpreviewn profiilin galleriastani, kuten vaikka:
Kiitoksia.
Kokeilin tuonne osioon linkkejä kuvista, mutta täällä on joku typerä 1500 px rajoitus. Käyttääkö joku nykyisin niin pieniä kuvia/näyttöjä, johan Faceen lataan kaikki kuvani minimi 2048 px?
Latasin Dpreviewiin kokeesi 20 kpl karhuja, mutta sekin hieman "mössää" kuvia. Pitää ilmeisesti katsoa galleriasta tuo originaali koko, jotta saa jotain selvää.
https://www.dpreview.com/galleries/3115 ... 5/_9044771
Eihän näin pienistä kuvista saa mitään selvää ja sitä seuraavaa kokoa ei saa tänne linkitettyä?
Kuva
Yep, jos haluaa tänne dpreviewn galleriasta tänne tietynkokoisen, niin sinne pitää melkein ladata sitten valmiiksi tietyn resoinen kuva.
Mutta meneehän se näinkin, että linkittää tänne tuon pikkukuvan "näytteeksi" ja sitten kiinnostunut voi katsoa pelkästä linkistä isompaa versiota.
Ihan hyvin toimi tälläkin kertaa. Upeita kuviahan sulla siellä on. Kiitoksia.
P.S. Dpreviewn Olympus foorumilla oltaisiin muuten varmaan hyvin otettuja sinun kokemuksista ja luontokuvista Olyn välineillä otettuna.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Villaristi
Viestit: 252
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

aikaarska kirjoitti: P.S. Dpreviewn Olympus foorumilla oltaisiin muuten varmaan hyvin otettuja sinun kokemuksista ja luontokuvista Olyn välineillä otettuna.
Säännöllisen epäsäännöllisesti olen sinne kuviani postaillut, viimeksi tänään ja joitain vinkkejä kameran säädöistäkin kertonut.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
MakaJu
Viestit: 1576
Liittynyt: Maalis 28, 2016 22 : 29

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja MakaJu »

Villaristi kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: P.S. Dpreviewn Olympus foorumilla oltaisiin muuten varmaan hyvin otettuja sinun kokemuksista ja luontokuvista Olyn välineillä otettuna.
Säännöllisen epäsäännöllisesti olen sinne kuviani postaillut, viimeksi tänään ja joitain vinkkejä kameran säädöistäkin kertonut.
Kyllä siellä (MFT foorumilla) on ihaillen pällistelty joukolla Laurin karhukuvia, todella upeita ovatten! Moni on ihmetellyt, miten niin upeita nallekuvia voi ottaa joutumatta itse välipalaksi?
MakaJu
"Elämä on kuvauksellista"
https://www.flickr.com/photos/139785057@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Reilusti aiheen vierestä, sanon kumminkin: 70-80-luvuilla tuli melkein joka viikonloppu römmittyä pohjoissatakunnan metsiä, joskus kamera, marjaaikaan ämpärit mukana, joskus muutenvaan. Hirviä joskus näki, ketunkin, parina vuonna riekkoja. En minä siellä mitään havainnut puuttuvan vaikkei yhtäkään karhua tai sutta ollut... Enkä kaivannut. Monen marjastajan retkiä ne tänä päivänä varjostavat, todennäköisesti rajoittavatkin.
Villaristi
Viestit: 252
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

jopisalo kirjoitti:tervehdys.
En minä siellä mitään havainnut puuttuvan vaikkei yhtäkään karhua tai sutta ollut... Enkä kaivannut. Monen marjastajan retkiä ne tänä päivänä varjostavat, todennäköisesti rajoittavatkin.
Just. Taitaa puuttua päästä pätkä pururataa?
Ehkä kannattaa miettiä luonto joskus hieman syvällisemmin!
https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ympar ... aapallolla
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
talonherra
Viestit: 1339
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Eikö tuo nyt oo aika ylimielistä alkaa toisen päänuppia epäillä!!!!? Jopisalon kommenttihan oli aivan asiallinen! Perään piipitetään eläinten massakuolemista ja epäillään toisen mielenterveyttä yms, mutta samalla ollaan itse valmis tekeen mitä tahansa valokuvan eteen!, mitä sitten, vaikka kettu saisi vatsanpuruja.. näinkö se maailma pelastuu?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016100 ... 9_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Villaristi
Viestit: 252
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Eiköhän tämä ollut tässä! Ei uskoisi kuinka luontovihamielistä ja murhanhimoista porukkaa täällä on eli olkaa ihan murhanhimoissanne keskenän. Uskomatonta - jopa otsikon Vuoden luontokuva 2017 alla nämä petovihaajat aloittavat jänkäämisen, joten jätän teidät vähäpojat jänkäämään keskenänne.
"Kuvalehti 15.9.2017) Vuosina 1998-2014 pannoitetusta 130 sudesta enää kahdeksan on hengissä. Yksikään löydetyistä vainajista ei ollut kuollut tautiin. 91 oli ammuttu – 29 laillisesti ja 52 laittomasti. Lisäksi 31 pantasutta oli kadonnut jäljettömiin. 10 oli menehtynyt liikenteessä, hirven tai toisen suden tappamana."
http://www.suomenluonto.fi/blogit/eiko- ... ssa-tilaa/
PS: Katsokaa viimeinen Avara luonto Italiasta, jonka luonnossa suvaitaan yli 2000 sutta ilman ongelmia, Espanjasta ja jopa Saksasta puhumattakaan. Meillä ei ongelmana ole suurpedot vaan Teidän kaltaiset luontoa ymmärtämättömät vähäpojat. AAMEN.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Oma kantani karhujen ja susien puolesta on täysin neutraali. Miten sinä mielestäsi autat tilannetta? Sun lähtökohdat tuntuu kirjoitusten perusteella olevan puhtaasti kuvaukselliset. Jonkinlainen fanatismi nousee esiin. Eli aivan täysin vaa'an toinen äärilaita vs. Tikkusen Karin Susilakki mikä painoi uutena 50 kg.
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tää on kyl paras:
Pekonen ei näe toiminnassaan mitään väärää. Hänen mukaansa hänelle ei tullut mieleen haastattelutilanteen yhteydessä mainita, että kuva on lavastettu kettua houkuttelemalla.

Tämän takia mulla tulee aina luontokuvauksesta puhuttaessa jotenkin huono olo. Kuvaajat helposti perustelevat omaa (törkeää) käytöstään aina jotenkin eläimen edulla ja sillä että "mutta kun luontokuva". Itse olen edelleen sitä mieltä, että kuvat otetaan luonnossa sen pohjalta mitä tulee vastaan. Ei kalastuskilpailujakaan käydä lohilammella. Mutta tosiaan, kuka mitäkin.

Muistan aikanaan, kun ppotka kirjoitteli aiheesta tyyliin, että parhaan luontokuvan saa, kun ajaa ensin hirven moottorikelkalla hikeen ja sitten siihen aukealle, johon on kameran virittänyt. Siitä sitten höyryävästä hirvestä vastavaloon VLK-voittaja. (potka ei ole siis luontokuvauksen kannattaja)

Ja sitten moottorikelkalla metsästäminen on kuitenkin kielletty. Vähemmin siinä hirvi taitaisi kärsiä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Eihän kettutapaus eronnut mitenkään petojen houkuttelusta haaskalla, lintujen siemenillä. Virhe oli ehkä laittaa ruokaa myös kärpässienelle - kukaan ei tainnut ajatella ketun nappaavan sientä mukaan.

Ja suurin virhe toisen kuvaajan lähtö retostelemaan kettu syö sientä -kuvalla...
Zone VI
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja mremonen »

zone6 kirjoitti:Eihän kettutapaus eronnut mitenkään petojen houkuttelusta haaskalla, lintujen siemenillä.
No tätä minä tarkoitin. Ehkä seuraava VLK voitetaan hirvenmetsästyskokeessa käytetyllä siluetilla. Sen kun pläjäyttää maisemaan, niin a-vot. Seksikästä liike-epäterävyyttä ja vaikka halloween-lepakko siihen yläpuolelle, niin kyllä sillä nyt erityismaininta irtoaa. Tai maffers ei jaksa mennä seisomaan pakkasessa Raaseporin linnalle, vaan tekee legoista hyvän linnan ja pahviin sitten reikiä ja taskulamppu taakse.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Luuranko haukkasi sientä

Kuva
talonherra
Viestit: 1339
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Jämähtää Sluggerssilla hampaat yhteen ku tuosta haukkaa.. ja sitte tulee vatsasieni.. ei se kovin kauaa lämpimänä pysy mahassa tuolla..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Vuoden luontokuva 2017

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Toi orava on kyl aika kuivakkaan näköinen. Tyypillinen nikonisti? :D
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin