Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Maffer kirjoitti:Olen ampunut 1Ds3:sta ilmakiväärillä eikä sille käynyt mitään. Sonylla ei viittis enää kokeilla.
Ilmakiväärillä :D Eihän sillä saa edes muovista herätyskelloa rikki.

Mutta ihmeellisiä ovat kokeilut.
Zone VI
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No se liittyi siihen läppään että ykkösellä voi hakata nauloja ym. kivaa. Kokeilin aluksi sitä ja kyllä sillä voi.
spege
Viestit: 11301
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?

Viesti Kirjoittaja spege »

temama kirjoitti:ja eiköhän tälläkin kamera laukomista voisi ihan hyvällä omalla tunnolla kutsua ampumiseksi:

Kuva
Mistä tällaisia saa ostettua? Tämä nimittäin vaikuttaisi erittäin pätevältä käsiaseelta taistelussa canonisteja, sonisteja ja pentaksisteja vastaan!
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
hrKuulapaa
Viestit: 213
Liittynyt: Heinä 05, 2013 20 : 24

Re: Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?

Viesti Kirjoittaja hrKuulapaa »

temama kirjoitti: Olen samoilla linjoilla. Ja ainakin tällä kameralla ammutaan oikein luoteja:

Kuva

a real gun which looked like a camera by the CIA in 1966. Well, it was modified from an Asahi Pentax Reflex! Oh yes, it was the big glorious days of Pentax which Canon and Nikon only knew to follow!!


ja eiköhän tälläkin kamera laukomista voisi ihan hyvällä omalla tunnolla kutsua ampumiseksi:

Kuva

lisää:

http://anthonylukephotography.blogspot. ... amera.html
Hurjia laitteita! Mutta nuohan eivät olekaan kameroita vaan aseita. Siitä mielessä niillä myös oikeasti ammutaan, mutta kuvien ottamiseen ne eivät tiettävästi kelpaa.

Monen asian voidaan myös sanoa laukeavan tai niitä/niillä voidaan liipaista, mutta ampuminen sisältää ajatuksen aseesta.
Kasuaali ballistiikka- ja tähtikuvaaja.
www.kuulapaa.com
poweri
Viestit: 407
Liittynyt: Helmi 03, 2008 11 : 57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweri »

https://www.flickr.com/photos/terapixel/8704764553

Kaikkien itseään kuinioittavien kamera harrastajien on tunnettava vanha, silloin ymmärtää uuttakin

Siinäpä Spegelle oikea sinko:)
kuka ampus? Who's shooting?



6D&EosM|EF 100 IS L F2,8|EF 16-35 F4 IS|EF 24-105 L|EF 50/1.4|EF 70-200 2,8 L II |HELIOS|EF Extender X2 III|EX 580 II|EX 430 II|YN 560|YashicaFX-D|Yashica FX-3|Benro|Mannfrotto|Sirui|And a bunch of other sh*t....
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Re: Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?

Viesti Kirjoittaja burmanm »

hrKuulapaa kirjoitti:Monen asian voidaan myös sanoa laukeavan tai niitä/niillä voidaan liipaista, mutta ampuminen sisältää ajatuksen aseesta.
Voipi mennä sitten uusiksi monetkin termit. Ampumista kun käytetään myös urheilussa kuvaamaan laukaisemista. Näköjään sivistyssanakirja tunnistaa myös seuraavat synonyymit ja niiden käyttökohteet: "syöksähtää, syöksyä, iskeytyä, iskeä, ampaista". Itse esimerkki ei ollut tuttu minulle "hauki ampui uistimeen", mutta pidänkin kalastusta julmana jos ei niitä syö.

Ampuminen voi myös liittyä muuhunkin teknologiaan, kuten raketteihin. Tai minkä tahansa esineen lähettämiseksi ballistiselle radalle. Eivätkä ne todellakaan ole aina tappamiseen tarkoitettuja.

Tämä koko threadi on täyttä kukkahattutäteilyä, nyt.fi ihan varmasti tekisi artikkelin tästä (ja syyttäisi miehiä kaiken pahan aiheuttajaksi siinä samalla kun ovat aseet keksineet). Eikö olisi tärkeämpää mennä valvomaan ettei spege pelästytä pikkutyttöjä jotka haluaa oppia valokuvaamista.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

hrKuulapaa kirjoitti:Monen asian voidaan myös sanoa laukeavan tai niitä/niillä voidaan liipaista, mutta ampuminen sisältää ajatuksen aseesta.
Kameran ollessa hollilla eli laukaisuasennossa ajatukseen sisältyy ennen kaikkea valokuvaus. Konkreettinen tilanne johtaa ajatukset siihen suuntaan, että saalis ei kuole vaan tallentuu kameran kortille tai filmille. Näin ase ei olekaan konkreettinen ase vaan se on kamera. Tällainen kielen metamorfoosimainen käyttö sisältää ripauksen runoutta. Siinähän leikitään synonyymeillä, analogioilla, metaforilla ja annetaan sanoille uusia merkityksiä.

Kieli ei olekaan tiukasti määriteltyä betoniin valettua rautaa vaan sen merkitykset muodostuvat käytön mukaan. Eri tilanteissa sama sana voi merkitä eri asioita ja eri rekisterit on syytä tiedostaa. Jos tällaista perusasiaa ei ymmärrä niin silloin herää kysymys siitä yritetäänkö nyt vain barbaarimaisesti nuijia luolamiehen tapaan kieli kuoliaaksi. Toivottavasti näin ei ole vaan ymmärretään kielen verkostot ja sen käytön vaikutus elämässä.
JPu
Viestit: 1732
Liittynyt: Kesä 03, 2004 14 : 50
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?

Viesti Kirjoittaja JPu »

Mikael K. kirjoitti:Myös kameralla voi ampua. Sanan käyttö on tässä yhteydessä kielikuvaan perustuvaa eli aseella ampuminen yhdistettynä perinteiseen kameran käyttöasentoon muistuttavat toisiaan. Kummallakin tähdätään ja laukaistaan. Siis ammutaan.
Tähtääminen ja laukaisu eivät ole se asia mikä tekee asiasta ampumista, vaan se että jotakin lentää laukaisun seurauksena.. Kamerasta ei lennä mitään.

Jousella ja ritsalla voi ampua, kiväärillä voi ampua ja tykillä.. Ohjuksia sen sijaan ei ammuta kuin harvoin, yleensä ne laukaistaan alustalta, mutta joitakin tyyppejä voidaan ampua siihen soveluvalla tykillä.. Mutta kameralla ei ammuta mitään.
Jari Puranen
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

JPu kirjoitti:
Mikael K. kirjoitti:Myös kameralla voi ampua. Sanan käyttö on tässä yhteydessä kielikuvaan perustuvaa eli aseella ampuminen yhdistettynä perinteiseen kameran käyttöasentoon muistuttavat toisiaan. Kummallakin tähdätään ja laukaistaan. Siis ammutaan.
Tähtääminen ja laukaisu eivät ole se asia mikä tekee asiasta ampumista, vaan se että jotakin lentää laukaisun seurauksena.. Kamerasta ei lennä mitään.
Ei konkreettisesti. Siitähän ei kuitenkaan ole kyse vaan kielikuvasta. Tässä suhteessa analogia eri laukaisujen välillä on samankaltainen, niin että asia voidaan ilmaista samalla sanalla vaikka merkitys on lopulta eri. Insinöörikieli rajoittaa vain elämää ja sitä on syytä välttää, kun kyse on luovasta toiminnasta eli valokuvaamisesta.

Toisaalta kyse on ehkä ennemminkin kansanomaisesta ilmauksesta, jota voisi verrata muihin vastaaviin ja löysätä otsaa puristavaa pantaa. Näin kaikkien elämä helpottuisi, kun elämää rajoittavat wanna be kielipolisit jäisivät työttömiksi. Samalla kielen rikkaus saisi hymyn joskus huulille.
mremonen
Viestit: 9288
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Olen kyllä kauhian hämmästynyt, että tästä on saatu näinkin paljon tekstiä aikaiseksi...

Kesä on näköjään hiljaista aikaa. Kukaan ei jaksa käydä kuvaamassakaan vaan odottelee marraskuun loistokelejä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Lomalla ehtii hyvin kirjoittamaan kaikenlaista, joten hämmästys lienee tarpeetonta. Sen sijaan voisi kysyä mikä herran mremonen kanta on kielenkäytön käytäntöihin? Olennaistahan tässä on mielestäni kaiken vakavuuden seassa riittävä huumori, niin että ampumisesta... siis kuvaamisesta keskustelu ei olisi ryppyotsaista touhuilua vaan sopivan rentoa, niin että monipuolisuus saisi kukoistaa myös kirjoittaessa.
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Mieheni voimakas kuorsaus on kiusannut minua koko avioliittomme ajan. Pahinta on, että hän ei edes myönnä nukkuvansa milloinkaan selällään suu auki, jolloin kuorsaus välittömästi alkaa.

Mittani on nyt tullut täyteen. Minun on vaiennettava omatuntoni pystyäkseni siihen iljettävään tekoon, mitä olen jo kauan aikaa harkinnut yön pimeinä unettomina tunteina. Seurauksista välittämättä.
Olen viimein päättänyt toimia, vaikka rakastankin miestäni. Tänä yönä muutaman hetken kuluttua on täysikuu, joka tuo makuuhuoneeseen tarpeeksi valoa. Aika on koittanut.

Minun on nyt ensin huolellisesti käytävä mielessäni kaikki teon vaiheet läpi, sillä tämän on onnistuttava kerralla.

Kun mieheni kuorsaus taas jälleen kerran alkaa selkäasennossa suu avoinna retkottaen, odotan hänen unensa syvenemistä tovin.
Sitten kevyin askelin hiivin harrastehuoneemme kaapille. Avaan oven hitaasti varoen aiheuttamasta teräviä ääniä. Käteni koskettaa kylmää mustaa esinettä. Siirryn ikkunan viereen nähdäkseni asettaa sen täyteen käyttövalmiuteen.
Hengitän syvään ja odotan sydämeni lyöntien tasaantuvan, sillä enää vain käsieni tärinä saattaa pilata kaiken. - Kuulostelen hetken, hiljaisuuden täyttää vain mieheni yhä voimakkaampi kuorsaus.

Palaan makuuhuoneeseen varoen kompastumasta kynnykseen. Nyt minun on enää ylitettävä mieleni kynnys.

Valo on parhaimmillaan, kuunsäde hohtaa juuri oikeaan kohtaan, mieheni avoimeen suuhun, josta valuu sylkeä. Kaiverran sieluuni tämän näkymän ja äänen ikuisiksi ajoiksi, sillä tämän jälkeen minun ei tarvitse häiriintyä kuorsauksen korinasta. Ei, jos onnistun teossani. - Suljen hetkeksi silmäni, pyydän sydämessäni mieheltäni anteeksi. Minun on toimittava, heti, ennen kuin katumus valtaa mieleni.

Astun mieheni lähelle. Kohotan käteni, jotka puristavat hikisenä kylmää esinettä. Tähtään. Laukaisen.

Huokaan helpotuksesta. Se on nyt ohi, paha tekoni. Aamuun on aikaa, mutta minun on valmistauduttava kohtaamaan tekoni seuraukset.

Palaan harrastehuoneeseen ja avaan tietokoneen ja teen mitä minun on tehtävä. Jätän koneen auki. Aamulla minun on lähdettävä aikaiseen työvuoroon, vaikka tärisen. Hermostuksestako vai helpotuksesta, en tiedä. Yhdestä olen varma: en kadu tekoani.

Siitä en ole varma, uskooko mieheni kuorsaavansa, vaikka kuva sen vääjäämättä todistaa.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Hyvin kirjoitettu jännittävä novelli.
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Mikael K. kirjoitti:Hyvin kirjoitettu jännittävä novelli.
Kiitos! Kliseitähän tuo on täynnä, korjaamista kaipaisi.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

grafia kirjoitti: Kiitos! Kliseitähän tuo on täynnä, korjaamista kaipaisi.
Kaikkea saisi aina korjata. Minusta tuossa oli kutienkin oivallettu hyvin kieli ja se miten sillä luodaan todellisuutta. Kliseiden voi jopa katsoa kuuluvan tuon tyyliseen novelliin. Raymond Chandlerin teksti esimerkiksi ei ole mitenkään päätä huimaavaa mutta se on silti mukaansa tempaavaa juuri juonenkuljetuksen ansiosta.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Grafian kuvaus kuunvalossa kylpevästä vaahtosuusta oli aikas legendaarinen :D

Kyllähän toi ammuskelu kameralla on vähän Spege-osastoa, mutta laukominen ihan normisettiä.

Tarttis jostain saada se konekivääri 1Dx lainaan ja lähestyä lintumiehiä pitkä putki lonkalla ja liipasin pohjassa. Ratatataaaaaaaaaaaaaa....ramboisku lintutorniin. Mieluiten yksi kummassakin kädessä vieläpä dual wieldinä.
spege
Viestit: 11301
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Canon EOS-1Dx on tosiaan sotilaskamera, sanan varsinaisessa merkityksessä. Sarjatulella suljin ja peilikoneisto lyövät tulta niin, että objektiivibajonetista lentää kipinöitä. Meteli on korvia huumaava, koko kamera savuaa ja pomppii käsissä niin, että terävistä kuvista ei ole tietoakaan!
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
JPu
Viestit: 1732
Liittynyt: Kesä 03, 2004 14 : 50
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Tähän voisi lisätä vielä sellaisen näkökulman, että sanan ampua kuvaamisen yhteydessä aiheuttaa mielikuvan henkilöstä jonka pitää korostaa miehisyyttä muuttamalla kuvaaminen paremmin miehuutta korostavampaan muotoon.. Tosimiehethän ampuu ja tappellee paremmin kuin taiteilijanössöt :)

Minulle kameralla ammutut laukaukset aiheutta assosiosaation pikkupoikaan, jolla on lippalakki takaraivolla ja lökäpöksyt lepaattaa tuulessa, taustalla mopo rutkuttaa tyhjäkäyntiä kun poika ampuu laukauksiaan kameralla, ennen kuvan ottoa mopon kaasukahvaa oli tosin runkutettava soundien vuoksi, onhan sekin miehekkäämpää kuin tasanen käynti .. Tekee termin käyttäjästä jotekin epävarman vaikutelman, ei ehkä olla ihan niin miehiä kuin haluttaisi olla ja mopokaan ei ole harrikka.

ps. tämä ei ole vinoilua, en sitä sellaiseksi tarkoita, ettei vaan syntyisi väärä käsitys.
Jari Puranen
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mirrored »

saloma-3 kirjoitti:Suomen kielellä kameraa lauotaan.
Aivan. Sama pätee aseisiin tai vaikka jalkapalloon.

yks. nom. laukoa
yks. gen. lauon
yks. part. laukoi
yks. ill. laukoisi
mon. gen. laukokoon
mon. part. laukonut
mon. ill. lauottiin

yks. nom. laukaista
yks. gen. laukaisen
yks. part. laukaisi
yks. ill. laukaisisi
mon. gen. laukaiskoon
mon. part. laukaissut
mon. ill. laukaistiin




release



http://www.ratkojat.fi/hae?s=laukoa
Viimeksi muokannut mirrored, Kesä 23, 2016 14 : 31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toinen juttu mikä ei oikein skulaa on kameralla räpsyttäminen mikä on mielestäni paljon pahempi ongelma kuin ampuminen tai laukaisu.
Vastaa Viestiin