Pilvitallennusta?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Gamma
Viestit: 1724
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Kryptos kirjoitti:Kerronpa tässä hieman toisenlaisen lähestymistavan, eli ns. oman pilvipalvelun.

Hommasin vuoden 2016 alussa Synology DS415+ NAS-aseman ja olen rakentanut sen ohjelmistopalveluilla erilaisia pilvi- ym. palveluratkaisuja. Pääsen siihen käsiksi mistä tahansa ja voin jakaa vaikka kuvia, albumeita, tiedostoja ym., jotka sijaitsevat kotonani Synologylla.

Tällainen järjestely edellyttää riittävän nopeaa kaistaa verkon suuntaan, eli nopeaa ns. upstreamia. Laajakaistani on 4G-pohjainen ja toistaiseksi upstream on pyörinyt tyydyttävässä 35-50 megassa, mikä riittää melko hyvin.

Synologyyn olen asentanut neljä neljän teratavun WD RED 24/7 palvelinkäyttöön tarkoitettua levyä, jotka konfiguroin Synology Hybrid Raid 1:llä (SHR). SHR1 antaa yhden levyn redundanssin, eli mikä tahansa levyistä voi hajota ja tietoa ei menetetä. Levyt voi myös vaihtaa telakoista ns. "lennossa".

Synology on helppo hallita selkeän, ikkunoidun selainkäyttöliittymän kautta. Siinä on erilaisia ohjelmistomoduleita, joiden asentaminen on lähes automaattista, pl. omat määrittelyt palveluille. Palveluiden asentaminen ei edellytä sandaaleja, risupartaa ja rakkaussuhdetta vi -editoriin. Palvelut ladataan selkeästä "Package Center" palvelusta Synologyn ikkunoidun, selainpohjaisen hallintaliittymän kautta. Synology on varsin käyttäjäystävällinen.

Sen ohjelmistomoduleihin kuuluvat mm. Photo Station, Video Station, Audio Station, iTunes -palvelin, File Station tiedostojen hallintaan ja jakamiseen, Cloud Station tiedostojen synkronointiin useiden laitteiden kesken, Wordpress-palvelin, sähköpostipalvelin ja niin edelleen, ja niin edelleen. Laite on erittäin monipuolinen.

Kokoonpanoni levyineen maksoi hieman alle €1300 kotiovelle toimitettuna Amazon.de:stä. Olen ollut siihen erittäin tyytyväinen.

Tämä on yksi, hieman erilainen vaihtoehto pilvipalveluille. Tuolta NAS-osan alta voi lukea lisää, jos kiinnostaa https://www.synology.com/en-global" onclick="window.open(this.href);return false; Näyttääpä siellä olevan myös linkki ilmaiseen kokeilupalvelimeen.

Kuulostaa hienolta ja helpolta.
Onko sinulla IT, ATK tai tietokonenörttitaustaa? Nää systeemit ei tahdo onnistua ilman jonkinlaista aiempaa kokemusta tietototekniikasta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Minulla on melko laaja asiantuntemus erilaisista tietoteknisistä ratkaisuista, mutta Synology ei vaadi mitään erityistaitoja. Se on kuitenkin tarkoitettu loppukäyttäjien välineeksi, ei vain asiantuntijaratkaisuksi. Jos oman tietokoneen hallinta aivan peruskäyttöä syvemmällä tasolla tuntuu haasteelliselta, se voi kuitenkin olla liian vaativa ratkaisu. Se edellyttää jonkin verran kykyä perehtyä tämäntyyppiseen ratkaisuun, mutta sen käyttö ei vaadi erityisiä ATK-asiantuntijan taitoja.

Kokeile sitä demoa sieltä Synologyn sivulta. Se antanee hieman käsitystä siitä, minkälainen ratkaisu on kyseessä.
Sapere aude.
---
flickr
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Tätä pilvitallennusta olen käyttänyt varmuuskopiointiin monta vuotta rajaton tallennus 5€/kk
Ei valittamista .https://www.crashplan.com/en-us/" onclick="window.open(this.href);return false;
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Onko kukaan viritellyt Openstack-ohjelmistoa toimimaan itselleen?
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Siis miten tuo on muka joku pilvi, jos tiedostot ovat samassa tilassa?
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

niffe kirjoitti:Onko kukaan viritellyt Openstack-ohjelmistoa toimimaan itselleen?
Eipä ole kotona ollut tarpeita virtualisointiin, mutta töissä tuohonkin vähän sotkeutunut, enkä silti siitä juuri mitään tiedä. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja niffe »

SuperDrive kirjoitti:Siis miten tuo on muka joku pilvi, jos tiedostot ovat samassa tilassa?
Ei niiden tarvitse olla samassa tilassa. Mulla on mahd. laittaa 100/100 letkun päähän vanha kone esim. Centoksella, josta irtoaisi pilveä sitten koko sukulaispopulaatiolle. Siksi kiinnostaa kokemukset esim. ylläpidon määrästä - onko viritä ja unohda- vai viritä ja ylläpidä-ratkaisu?
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

SuperDrive kirjoitti:Siis miten tuo on muka joku pilvi, jos tiedostot ovat samassa tilassa?
Mitä tarkoitat "samassa tilassa"? Pilvipalvelu ei tarkoita sitä, että tiedostot sijaitsisivat välttämättä jossakin muualla, toisessa fyysisessä osoitteessa, vaikka se tuo tietenkin lisäturvan silloin, jos omaan mökkiin osuu meteoriitti tai teinien lapasesta lähteneet "vaan muutamalle kaverille" kotibileet, joita mainostettiin Facebookissa.

Pilvipalveluhan on vain palvelu, joka mahdollistaa hajautetun tiedostojen ja muiden palveluiden, palvelinresurssien ja niin edelleen jakamisen ja joustavan pääsyn niihin sijainnista riippumatta. Missä palvelun tarjoama tekniikka tai tiedostot sijaitsevat ei ole sinänsä olennaista. Mittakaava on ns. "private cloud" ratkaisuissa tietenkin toinen, kuin kaupallisilla palveluntarjoajilla, mutta palvelut voivat olla pitkälle samoja.

Jos pilvipalvelulla haetaan varmuuskopiontipalvelua, jossa tiedostot sijaitsevat fyysisesti toisessa tilassa asia on tietenkin hieman toinen, ellei omaa pilvipalveluaan ole mahdollista sijoittaa vaikka toiseen rakennukseen.

Muutoin esim. käyttämäni Synology ei merkittävästi eroa monista ns. pilvipalveluista.
Sapere aude.
---
flickr
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

niffe kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:Siis miten tuo on muka joku pilvi, jos tiedostot ovat samassa tilassa?
Ei niiden tarvitse olla samassa tilassa. Mulla on mahd. laittaa 100/100 letkun päähän vanha kone esim. Centoksella, josta irtoaisi pilveä sitten koko sukulaispopulaatiolle. Siksi kiinnostaa kokemukset esim. ylläpidon määrästä - onko viritä ja unohda- vai viritä ja ylläpidä-ratkaisu?
Minulla ei ole kokemuksia OpenStackista, mutta kyllä tämäntyyppiset ratkaisut ovat jotakuinkin aina viritä-ja-ylläpidä -ratkaisuja. Synology ei kummia vaadi sen jälkeen, kun se on otettu käyttöön ja haluamansa palvelut on asennettu ja määritelty. Päivityksistä tulee toki huolehtia, mutta muuten palvelu on ainakin minulla pyörinyt luotettavasti omillaan.
Sapere aude.
---
flickr
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

scubapro kirjoitti:Täällä on ollut jokusen vuoden Googlen Drive käytössä. Näppärästi menee kuvat ja muu tärkeä data sinne monesta eri laitteesta monella tapaa. Kuvat sitten näkyvät Google Photossa jossa voi tehdä perus editoinnin, lajitella parhaat vedokset kansioihin ja jakaa ne osallisille.

Ihan kohtalaisesti on toiminut ja kehitystä tapahtuu aina silloin tällöin. Tiedostoissa on paras olla exif data kunnossa koska se järjestelee ne automaattisesti sen mukaan.

Hinta ei mielestäni ole paha, 10€ / 1Tt / kk. Ihan kiva kun on kaikki digikuvat / videot vuodesta 2002 kaikilla laitteilla muutaman klikin päässä.
Minulla on crashplanissa tällä hetkellä noin 4T kuvaa, videota ja tärkeitä tiedostoja. Googlella se maksaisi 50€/kk joka on aika paljon.
Eduksi yleisimpiin pilvipalveluihin tulisi vain kuvien ja videoiden katsottavuus.
Vaan kuinkas hyvin tuo toimii varmennusjärjestelmänä jos kaiken haluaa myös palauttaa tuhon jälkeen ennalleen mukaan lukien muutkin kuin pelkät kuvatiedostot?
Zone VI
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Kryptos kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:Siis miten tuo on muka joku pilvi, jos tiedostot ovat samassa tilassa?
Mitä tarkoitat "samassa tilassa"? Pilvipalvelu ei tarkoita sitä, että tiedostot sijaitsisivat välttämättä jossakin muualla, toisessa fyysisessä osoitteessa, vaikka se tuo tietenkin lisäturvan silloin, jos omaan mökkiin osuu meteoriitti tai teinien lapasesta lähteneet "vaan muutamalle kaverille" kotibileet, joita mainostettiin Facebookissa.
Kyllä pilvipalveluun olennaisesti liittyy, että tieto on jossain muualla. Ideana nimenomaan on tiedostojen varmistus. Etäpääsy omiin tiedostoihin on sitten oma asiansa.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

zone6 kirjoitti: Minulla on crashplanissa tällä hetkellä noin 4T kuvaa, videota ja tärkeitä tiedostoja. Googlella se maksaisi 50€/kk joka on aika paljon.
Eduksi yleisimpiin pilvipalveluihin tulisi vain kuvien ja videoiden katsottavuus.
Vaan kuinkas hyvin tuo toimii varmennusjärjestelmänä jos kaiken haluaa myös palauttaa tuhon jälkeen ennalleen mukaan lukien muutkin kuin pelkät kuvatiedostot?
Eikö tuo Crahsplan nimenomaan mainosta appsia, jolla pääsee tiedostoihin käsiksi?
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Siis pilvihän on vain tiedostopalvelu, johon pääsee kätevästi jollain liityntäsoftalla työntämään roinaa mobiiliapparaateista, läppäriltä tai tietsikalta ja ne tiedostopalvelut ovat ristiin rastiin tavoitettavissa netin yli. Se on minun osaltani aivan sama onko se pilvi maailmalla vai tuossa pöydän alla.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

SuperDrive kirjoitti:
zone6 kirjoitti: Minulla on crashplanissa tällä hetkellä noin 4T kuvaa, videota ja tärkeitä tiedostoja. Googlella se maksaisi 50€/kk joka on aika paljon.
Eduksi yleisimpiin pilvipalveluihin tulisi vain kuvien ja videoiden katsottavuus.
Vaan kuinkas hyvin tuo toimii varmennusjärjestelmänä jos kaiken haluaa myös palauttaa tuhon jälkeen ennalleen mukaan lukien muutkin kuin pelkät kuvatiedostot?
Eikö tuo Crahsplan nimenomaan mainosta appsia, jolla pääsee tiedostoihin käsiksi?
No kas, näkyy tuollainen olevan.

Kun ei ole ollut tarvetta, en ole koskaan osannut edes kaivata. On riittänyt, että saan tarvittaessa pelastettua tiedoston tai tiedostopuut sieltä jos paikallinen varmistus ei toimi.
Zone VI
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

SuperDrive kirjoitti:
Kryptos kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:Siis miten tuo on muka joku pilvi, jos tiedostot ovat samassa tilassa?
Mitä tarkoitat "samassa tilassa"? Pilvipalvelu ei tarkoita sitä, että tiedostot sijaitsisivat välttämättä jossakin muualla, toisessa fyysisessä osoitteessa, vaikka se tuo tietenkin lisäturvan silloin, jos omaan mökkiin osuu meteoriitti tai teinien lapasesta lähteneet "vaan muutamalle kaverille" kotibileet, joita mainostettiin Facebookissa.
Kyllä pilvipalveluun olennaisesti liittyy, että tieto on jossain muualla. Ideana nimenomaan on tiedostojen varmistus. Etäpääsy omiin tiedostoihin on sitten oma asiansa.
Se voi olla yksi pilvipalvelun ominaisuus, mutta pilvipalvelu ei edellytä sitä. Se on palvelu, joka sijaitsee Internetissä. Jos pilvipalvelua tarjoava laitteesi ei reitity avoimeen Internetiin, se ei ole pilvipalvelu. Jos se reitittyy ja sen palvelut ovat saatavilta mistä vain, se on pilvipalvelu vaikka tosiaan sijaitsisi pöytäsi alla, kuten niffekin totesi.

Jatkaakseni esimerkkinä käyttämääni Synology NAS-palvelinta, NAS ei sinänsä ole varmuuskopiointiratkaisu, vaan verkossa oleva tiedostopalvelin. Sekin voi vikaantua. Minulla vikaantumisriskiä vähentää hieman SHR1 Raid-konfiguraatio. Se voi kuitenkin tarjota myös varmuuskopiopalvelun, jos se toisintaa datan jonka pääasiallinen sijainti on jossakin muualla. Minulla esim. kuvat ovat ulkoisella USB-levyllä ja lisäksi varmistan tietokoneeni Synologylle levykuvana päivittäin sen lisäksi, että macOS:n TimeMachine tekee inkrementaalisia kopioita Time Capsulelle joka tunti.

Muualla sijaitseminen ei siis määrittele pilvipalvelua, vaikka voikin olla, ja usein onkin yksi sen ominaisuuksista.
Sapere aude.
---
flickr
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

No ei se palvelu ole. jos itse sen teet. Toki tarpeet on erilaisia, mutta monilla juuri varmuuskopiointi on oleellinen syy ja nimenoman katastrofisia vahinkoja varten. Tämä muistaakseni oli se syy, miksi alun perin latasin kuvani Onedriveen. Jälkikäteen toki käyttö tuli myös oleelliseksi. Saatan kotonakin katsella kuvia pilvestä tabletilla.

Tässäkin ketjussa toisilla varmuuskopiointi on ainoa syy. Tällainen on aika yleistä monikäyttöisissä tuotteissa ja palveluissa. Kukin näkee ne erilaisine, joten korvikkeen ehdottaminen voi olla hankalaa.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

SuperDrive kirjoitti:No ei se palvelu ole. jos itse sen teet. Toki tarpeet on erilaisia, mutta monilla juuri varmuuskopiointi on oleellinen syy ja nimenoman katastrofisia vahinkoja varten. Tämä muistaakseni oli se syy, miksi alun perin latasin kuvani Onedriveen. Jälkikäteen toki käyttö tuli myös oleelliseksi. Saatan kotonakin katsella kuvia pilvestä tabletilla.

Tässäkin ketjussa toisilla varmuuskopiointi on ainoa syy. Tällainen on aika yleistä monikäyttöisissä tuotteissa ja palveluissa. Kukin näkee ne erilaisine, joten korvikkeen ehdottaminen voi olla hankalaa.
Palvelulla tarkoitetaan tässä yhteydessä jotakin muuta, kuin sitä että joku tekee jotakin puolestasi. Esimerkissäni Synology NAS tarjoaa minulle ja muille määrittelemilleni tahoille pilvipalveluita, mm. valokuvien jakamista, organisointia, multimediapalveluita, synkronointipalveluita, ynnä muita.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelu" onclick="window.open(this.href);return false; - ehkä tarkemmin https://fi.wikipedia.org/wiki/Verkkopalvelu" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuten myös sanoin, NAS voi myös tarjota varmuuskopiointipalvelun, edellyttäen että toisinnettavan datan pääasiallinen sijainti on jokin muu media, kuin itse NAS. Minulla Synology tarjoaa myös varmuuskopiontipalvelun. NAS:sien usein tarjoaman levyredundanssin erheellisesti usein ajatellaan olevan verrannollinen varmuuskopiointiin, mitä se ei kuitenkaan ole.

Esimerkkiisi viitaten, voin katsoa Synologyn Photo Stationilla sijaitsevia kuvia kännykällä, tabletilla tai tabletilla aivan mistä tahansa -- aivan kuin kuvani olisivat palveluissa kuten Flickr, jota myös toki käytän sen verkostoitumispalvelun vuoksi. Photo Station toki tukee jakamista palveluihin, kuten Flickr, Twitter ym. Voin jakaa sieltä kuvia ryhmille tai yksilöille, tai vapaasti. Se tukee kommentointia, albumeita ja niin edelleen, aivan kuten esim. Flickr.
Sapere aude.
---
flickr
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Whig »

zone6 kirjoitti:Minulla on crashplanissa tällä hetkellä noin 4T kuvaa, videota ja tärkeitä tiedostoja. Googlella se maksaisi 50€/kk joka on aika paljon.
Kestikö tuon 4T:n uploadaus kauankin? Minulle ei ole ollut este noiden palveluiden hinta (Kuvanihan, kun ovat tietysti korvaamattomia joiden arvoa ei voi rahala mitata ;-) mutta niiden lähettämisessä pilveen on aina mennyt järjettömiä aikoja jolloin olen lopettanut homman kesken.

Offtopic: Kun vilkaisee tähän ketjuun kirjoittaneiden liittymis päivämääriä niin on tainnut aika moni käyttäjä kadota foorumilta (tai tehdä uuden tunnuksen).
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Whig kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Minulla on crashplanissa tällä hetkellä noin 4T kuvaa, videota ja tärkeitä tiedostoja. Googlella se maksaisi 50€/kk joka on aika paljon.
Kestikö tuon 4T:n uploadaus kauankin? Minulle ei ole ollut este noiden palveluiden hinta (Kuvanihan, kun ovat tietysti korvaamattomia joiden arvoa ei voi rahala mitata ;-) mutta niiden lähettämisessä pilveen on aina mennyt järjettömiä aikoja jolloin olen lopettanut homman kesken.

Offtopic: Kun vilkaisee tähän ketjuun kirjoittaneiden liittymis päivämääriä niin on tainnut aika moni käyttäjä kadota foorumilta (tai tehdä uuden tunnuksen).
Kyllä siinä initial-version uppaamisessa pari kuukautta vierähti :)
Zone VI
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Whig kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Minulla on crashplanissa tällä hetkellä noin 4T kuvaa, videota ja tärkeitä tiedostoja. Googlella se maksaisi 50€/kk joka on aika paljon.
Kestikö tuon 4T:n uploadaus kauankin? Minulle ei ole ollut este noiden palveluiden hinta (Kuvanihan, kun ovat tietysti korvaamattomia joiden arvoa ei voi rahala mitata ;-) mutta niiden lähettämisessä pilveen on aina mennyt järjettömiä aikoja jolloin olen lopettanut homman kesken.

Offtopic: Kun vilkaisee tähän ketjuun kirjoittaneiden liittymis päivämääriä niin on tainnut aika moni käyttäjä kadota foorumilta (tai tehdä uuden tunnuksen).
Systeemin pitää olla sellainen, Että se toimii saumattomasti taustalla. Tällöin ei sillä väliä ole kauanko se kestää. Jos neljällä teralla aloittaa ja liittymässä on megan upkaista, vie homma vuoden vaikka kone olisi kokoajan päällä. Ei se yhtään nopeammin tapahdu keskeyttämällä.
Vastaa Viestiin