Pilvitallennusta?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
mremonen
Viestit: 9241
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

LoikkaHe kirjoitti:Olen täysin eri mieltä. Kuvan arvo nousee ajan kuluessa. Muutama faijan ottamana kuva 50-luvulta on minulle ja aika monelle tärkeä. Itseäni joskus harmittaa ettei aikanaan tullut kuvattua _juuri siinä tilanteessa_ enempää.
Niin, koska tässä puhutaan pitkälti aidasta ja aidan seipäästä. Kyllä mullekin on aika korvaamattomia kuvat faijasta Kotkan Vesitornin IT-patterilla kesällä -43 tai -44. Mutta ei niitä oikein pilveen saa mitenkään. Faija siellä jo tosin on.

Sen sijaan en tiedä enkä ehkä uskokaan, että edes noilla kuvilla on suurta merkitystä enää omille lapsilleni. Heidän lapsistaan puhumattakaan. Joku museo tai Kotkan Sotilaspojista historiikkia kirjoittava voi toki olla kiinnostunut.

Myös omien lasten kuvilla on jotain arvoa. Niitäkään ei saa pilveen nappia painamalla, vaan pitäisi skannata ensin ne sadat tai tuhannet diat. Tärkeimmät noista olen kyllä skannannut ja tehnyt niistä muutamat kirjat, jotka on hajasijoitettuna pitkin Suomea.
Tämä ei tietenkään koske kaikkia niitä tuhansia ruutuja joita olen viime vuosina ottanut. Mutta melko varma olen että joukossa on monta kuvaa joita minä itse ja jälkipolvet arvostavat vuosienkin kuluttua.
Minä puhunkin juuri näistä. Ja omat kuvat tuntien, en oikein usko, että niistä jää jälkipolville mitään kiinnostavaa. Ja vaikka ajaisinkin ne sinne pilveen, niin niitä minun jälkeeni sieltä tuskin kukaan löytäisi. Aikanaan pilvisopimus menisi umpeen ja google vetäisi töpselin irti.
niffe kirjoitti:Sukukokouksissa ihmiset tuovat vanhoja albumeita näytille, kertovat tarinoita jo menneistä ja ne ovat kyllä monesti parasta antia näissä sukumiiteissä.
Voi olla. Ensimmäisessäkään sukukokouksessa en ole ollut. Lähin sukulaiseni (omaa veljeä ja veljenpoikaa lukuunottamatta) taitaa olla joku pikkuserkku. En ole tavannut heitä pariinkymmeneen vuoteen. Ja vaikka tapaisinkin, ei meillä juuri yhteisiä kuvia katseltavaksi asti olisi. Ja jos olisikin, ne olisivat paperikuvia, ei mitään pilvessä makailevia digikuvia.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Whig »

mremonen kirjoitti:En ole tavannut heitä pariinkymmeneen vuoteen. Ja vaikka tapaisinkin, ei meillä juuri yhteisiä kuvia katseltavaksi asti olisi. Ja jos olisikin, ne olisivat paperikuvia, ei mitään pilvessä makailevia digikuvia.
Tosin eivätkö ne kuvat ole paperikuvia siksi ettei muuta ollut siloin normaaleille ihmisille saatavilla? Eli minkäänlaista mahdollisuutta sille, että ne olisivat digikuvia ei edes ole ollut silloin olemassa, kun kuvat on otettu?
Muutama kymmenen vuotta eteenpäin niin tilanne on todennäköisesti jo kääntynyt päinvastoin ja harva esittelee paperikuvia lapsuudestaan, lapsistaan tai tapahtumista vaan enemmänkin digikuvia.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
mremonen
Viestit: 9241
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Whig kirjoitti:Tosin eivätkö ne kuvat ole paperikuvia siksi ettei muuta ollut siloin normaaleille ihmisille saatavilla? Eli minkäänlaista mahdollisuutta sille, että ne olisivat digikuvia ei edes ole ollut silloin olemassa, kun kuvat on otettu?
Juu, kyllä. Ja tätä on kai turha jatkaa kun en pysty vajavaisella argumentointitaidollani kertomaan omaa näkemystäni.

Miten digikuvien tallentaminen pilveen edistää noiden (tärkeiden) paperikuvien säilyvyyttä? Eli tulipalo syö kuitenkin ne tärkeät kuvat.

Kuinka paljon tällä hetkellä kovalevyllä ja siellä pilvessä makaavista kuvista on sellaisia, että niitä joku jaksaa, viitsii ja haluaa katsoa 20 vuoden päästä? Mun kohdalla ehkä prosentin osia.

Ei siinä mitään. Pilveen saa tallentaa ja käyttää sitä varmuuskopio- & disaster recovery -paikkana. Itse en vain näe omille kuvilleni sellaista tarvetta. Jos joku näkee, niin sitten käyttää pilvitallennusta. Tosin jos NAS-purkki sijaitsee kotona, niin se ei sitten ratkaise kuin sen jakamistarpeen. Itse taas käytän tuohon jakamiseen muita alustoja, kuin varsinaista pilveä. Tai no, kai se kuvat.fi on jonkun mielestä "pilvi".
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Jovala »

mremonen kirjoitti: Ei siinä mitään. Pilveen saa tallentaa ja käyttää sitä varmuuskopio- & disaster recovery -paikkana. Itse en vain näe omille kuvilleni sellaista tarvetta. Jos joku näkee, niin sitten käyttää pilvitallennusta. Tosin jos NAS-purkki sijaitsee kotona, niin se ei sitten ratkaise kuin sen jakamistarpeen. Itse taas käytän tuohon jakamiseen muita alustoja, kuin varsinaista pilveä. Tai no, kai se kuvat.fi on jonkun mielestä "pilvi".
Minulla NAS-purkki on vain sen takia, että kaikki elektroniikka on epäluotettavaa ja hajoaa. Siis myös mun PC, johon kuvat lataan kamerasta. Niin ja pelkään ukkosia, vaikka ei täällä kaupungissa ukkosvahinkoja paljon ole.
En muuten käytä NAS:a jakamiseen :)

Itse asiassa en luota täysin NAS-purkkiinkaan; josta syystä aika-ajoin NAS:sta ajetaan inkrementaalinen varmuuskopio ulkoiselle levylle, joka ei ole jatkuvasti NAS:ssa kiinni. Senhän vois periaatteessa viedä muualle säilytykseen tulipalon ja varkauden varalta, mutta enhän minä viitsi.

Nää pilviajatukset olen kuopannut - niin tärkeitä mun kuvat ei ole.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Whig kirjoitti: En tiedä miksi puhut vain Synologyn NAS:n ominaisuuksista/palveluista, kun samat löytyvät lähes kaikilta valmistajilta.
Siksi, että minulla on Synology, kuten olen maininnut. Lienee selvää, että vastaavat ominaisuudet löytyvät monista muista merkeistä, mutta en näe hyödylliseksi kommentoida tässä yhteydessä tuotteita, joista minulla ei ole kokemusta.
Whig kirjoitti: Eli siis tarkennuksena mielestäni NAS itsessään ei ole pilvi mutta NAS:ssa voi pyöriä palvelu joka toimii pilvenä.
Tämä on aksiomaattista, mutta annoit selvästi ymmärtää toisin aiemmissa kommenteissasi.
Sapere aude.
---
flickr
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja Whig »

Kryptos kirjoitti: Tämä on aksiomaattista, mutta annoit selvästi ymmärtää toisin aiemmissa kommenteissasi.
Eipä sinäänsä mutta asiasta on tuskin järkevää enää jatkaa tällä palstalla.

Nyt on NAS:n kanssa backupatessa seuraava hauska ongelma eli peilauksessa kohde vie enemmän tilaa, kuin lähde :-D Eli backupattavat valokuvat yms. on noin 5-6 TB mutta 8 TB NAS:n levy ei riitä tuon backuppaamiseen. Mirrorointi ajettu niin FreeFileSync:llä, kuin robocopyllakin.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Jovala kirjoitti: Nää pilviajatukset olen kuopannut - niin tärkeitä mun kuvat ei ole.
Pilveä voi käyttää muuhunkin kuin kuvien jakamiseen. Siellä ovat aina viimeisimpään päivitettyyn versioon tiedostot, joihin haluat päästä käsiksi kodin ulkopuolelta.
Vastaa Viestiin