Kaino pyyntö myyjille (Myydään-osiosta)

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
hsm
Viestit: 1102
Liittynyt: Helmi 17, 2003 14 : 40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hsm »

"Olen muutamaan kertaan tuossa tilanteessa koittanut myyjälle ehdottaa, että voin laittaa hänen tililleen postimaksua vastaavan summan jolloin hän ei mitään häviäisi vaikka en jostain syystä pakettia postista postiennakolla lunastaisi. Omaan päähän ei vaan mahdu, että mikä tässä systeemissä olisi niin huonoa ettei sitä voisi käyttää. Tai no toki jos on huijausmielessä liikkeellä..."


Ainakin tavara on ei-lunastustapauksessa melkoisen ajan postin hallussa, eikä myyjä voi tehdä kauppaa oikeiden ostajien kanssa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
I_Le
Viestit: 65
Liittynyt: Marras 02, 2010 0 : 12
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja I_Le »

Myyjän kannalta tänäpäivänä, kun rikollisia suojellaan oikein urakalla, ei viitsi pelkillä postikuluilla, puhumattakaan "ei mitään ennakkoon", paketoida, mennä postiin ja odotella noutamattoman paketin paluuta.

Vaikka tarkistaisi esim puhelinnumeron omistajan, saattaa se löytyä luettelosta ja olla ihan oikeakin, mutta se ei enää merkitse mitään.
Ennen vilpilliset ostajat olivat sentään reilusti salaisen numeron takana tai soittivat puhelinkioskista tai "ei ole puhelinta".
Nykyään, kuten eräs Jani Forssasta, yms "ammatti kauppiaat", esiintyvät omalla nimellään, ostavat/myyvät tavaraa, ja mitään ei kaverit petoksistaan saa, kun pysyttelevät alle, olikohan se 500€, jolloin teko on "vain" lievä petos.

Siksi myyn itse miellään ensisijaisesti kasvotusten, jolloin myös tavara on tarkistettavissa.
Postimyyntiä voin harkita, mutta em syistä, ihan pelkillä postikuluilla en itselleni ala kuluja hankkimaan.
Toki oikeitakin ostajia on, mutta mistäpä kumpikaan toisistaan tietää.

Tätä voi sitten kukin pureskella miltä kannalta haluaa, mutta tämmöiseksi meidän "armaat lainsäätäjät" on tilanteen kehittäneet.
mjtee
Viestit: 9
Liittynyt: Syys 12, 2012 22 : 08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

I_Le kirjoitti:Vaikka tarkistaisi esim puhelinnumeron omistajan, saattaa se löytyä luettelosta ja olla ihan oikeakin, mutta se ei enää merkitse mitään.
Ennen vilpilliset ostajat olivat sentään reilusti salaisen numeron takana tai soittivat puhelinkioskista tai "ei ole puhelinta".
Nykyään, kuten eräs Jani Forssasta, yms "ammatti kauppiaat", esiintyvät omalla nimellään, ostavat/myyvät tavaraa, ja mitään ei kaverit petoksistaan saa, kun pysyttelevät alle, olikohan se 500€, jolloin teko on "vain" lievä petos.
Huijarin puhelinnumero voi toki olla omalla nimellä. Ehdotinkin itse osuuden ennakkomaksamista. Antaisiko huijari yhtä kertaa enempää validia puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta, postiosoitetta ja tilinumeroaan? Toki jos joku aivan välttämättä haluaa menettää tuolta setiltä maineen ja tilata pienen summan ennakkolähettämällä paketin postiin seisomaan, niin onnistuu. En vain enää käsitä siinä motiivia.

Itse tässä jo kaupat tein Kodin1:sen kanssa.
hsm
Viestit: 1102
Liittynyt: Helmi 17, 2003 14 : 40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hsm »

mjtee kirjoitti:
Itse tässä jo kaupat tein Kodin1:sen kanssa.
Siis kasvotusten ja samalla maksaen vai nettikauppana etukäteen maksamalla? :)
mjtee
Viestit: 9
Liittynyt: Syys 12, 2012 22 : 08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

hsm kirjoitti:
mjtee kirjoitti:
Itse tässä jo kaupat tein Kodin1:sen kanssa.
Siis kasvotusten ja samalla maksaen vai nettikauppana etukäteen maksamalla? :)
Tavara ja raha vaihtoi samalla hetkellä omistajaa. En kiistä etteikö tämä ole yksityiten kanssa paras vaihtoehto, mutten muuta kantaani siitä, että asia on ikävä. Yksityisiltä tarjolla oleva käytetty valikoima on rajallinen, kun lähettäminen ei oikein onnistu ilman huijatuksi tulemisen riskiä. Sama toki koskee ostajakenttää. Riski vain on myyjällä vähäisempi.
villeh
Viestit: 1008
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Vinkki foorumille: Myydään alueella on jo niin paljon tiedotteita että niitä alkaa olla kohta enemmän jo kuin myynti-ilmoituksia mahtuu etusivulle :) Onkohan kaikki tiedotteet ajankohtaisia vielä.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

JuhaM kirjoitti:Myyntiosiota selaillessa tuli väkisinkin mieleen että Häslinkiläisille pitäisi perustaa oma myynti osio. Tuntuu lisääntyneen kovasti nämä myyn vain face to face jutut ja kysessähän on aina tosiaan helsinkiläiset.
Johtunee kait siitä, kun kehä III:n ulkopuolelta löytyvät ne pahimmat kusettajat - jostain syystä useimmiten Varsinais-Suomesta ja rannikolta. Joillekin yhteisöllisyys ei ole itsestäänselvyys.
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Jossain muussa ketjussahan oli melkoinen valitus siitä,ettei myynti-ilmoituksessa ole puh.numeroa näkyvillä.
Kyseisessä ketjussa (mitä en nyt löydä) monikin sanoi ettei tee minkäänlaista kauppaa sellaisten kanssa ketkä eivät laita sitä numeroaan näkyviin.

Miks ihmeessä se pitäis laittaa? Ei se takaa yhtään mitään luotettavuuden osalta.
Ja esim. itsellä ei edes ole kuin prepaid-liittymä.
Huuto.net:iin olen tunnistautunut pankkitunnuksilla,eli jos joku myynti-ilmoitus joskus sattuisi ihan sattumalta olemaan sielläkin,niin se on ainoa varma tunnistus.
Puhelinliittymähän voi olla ihan kenen tahansa kaverin tai sukulaisen nimellä...

Siihen,että ei halua laittaa sitä puh.numeroa yleiseen jakoon ja haluaa pitää sen ainoastaan omana ja TOSIOSTAJAN välisenä voi olla kymmeniä syitä.
Myyjä/ostajahan saattaa olla vaikka kuuromykkä tms.
Taikka ei vaan muuten halua laittaa sitä numeroaan kymmenien/satojen ihmisten nähtäväksi.
Vaikkapa tuota omaa puh.numeroa ei ole lehtimyyjillä tai millään muullakaan sellaisella taholla,ketkä eivät tarvitse sitä.
Aina kun puhelin soi niin tiedän ettei se soi turhaan,et siellä soittaa joku kellä on asiallista asiaa.

Jos ostaja ei jaksa laittaa mailina tai yv:nä paria sanaa ja puh.numeroaan,niin ei se kyseinen ihminen sitten tosissaan haluakaan ostaa mitään?
Eikä sitä numeroa tarvitse laittaa sinnekään. Tilinumeron kysyminen,rahaa tilille,nimi ja osoite riittävät kauppojen tekemiseen. Ostoissa sekä myynneissä.

Olen itse ostanut tavaraa myyntipalstoilta ilman ainuttakaan sanaa puhelimessa;toiselta puolelta maailmaakin. Ja hyvin on sujunut tähän asti ilman mitään sen kummempaa ongelmaa tai vaivaa.
Ei sitä puhelinta tarvitse sujuvaankaan kaupankäyntiin välttämättä ollenkaan.
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
tippiwatti
Viestit: 90
Liittynyt: Huhti 17, 2016 12 : 08

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

juhas89 kirjoitti:
mjtee kirjoitti:Muutama ajatus myymisestä. On ikävä jatkuva kehityssuunta, että myyjät valikoivat sellaisia ostajia, jotka ovat sinisilmäisiä. Face to face tai "rahat tilille niin tavara lähtee" painostavat ostokenttää toimimaan siten, että huijareiden elämä helpottuu. Kun tarpeeksi tavaraa on "helsingissä" (lue: jossain kaukana ostajasta) kaupan ja kaikki vaativat rahat tilille tai kaupat naamatusten, niin väkisinkin alkaa tuntua siltä, että noin pitäisi sitten toimia. Tavaraa on kaupan, mutta mitään et voi kauppasummaa ennalta lähettämättä ostaa. Pakkohan siinä on ostajakentän muuttaa toimintaansa, jos meinaa käytettyä tavaraa löytää. Toki jos myyjä ajattelee vain omaa napaansa niin tämä on turhaa lätinää.

Aina taustojen tutkiminen ei toimi ja joku päivä se sitten sattuu kohdalle ettei tavaraa tule. Tilaisuus tekee varkaan tai taustat on valehdeltu riittävän hyvin. Mikä olisi sopiva kompromissi?

On selvää, että postimyynnissäkin on riskinsä. Toimipisteestä rahalla lunastettava paketti voi toki jäädä noutamatta. Vahinko on postikulut, vaiva ja tavaran roikkuminen myymättömässä paikassa ainakin pari viikkoa. Yksi ehdotus #toisaalla oli se, että myyjä vaatii nimellisen osuuden kauppasummasta tilille ennen postitusta. Ns vaivanpalkan ja postikulut. Summan ei tarvitse edes vastata oikeita kuluja. Tuskin kukaan "en mä jaksakaan ostaa" lähettää edes kymmentä euroa myyjälle. Vastaavasti näin nappihuijauskauppa jonkinlaisten todennettavien yhteystietojen takaa ei lyö huijareilla leiville. Tavara jää tulematta, niin shittilistalle sitä pääsee ja homma sillä nimellä loppuu siihen. Kuulostaako järjelliseltä?
Tuo on juurikin niin kuten sanoit ja jota olen monesti myös itse ajatellut. Jostakin syystä tosiaan ollaan nykyään menty siihen suuntaan, että ainoana vaihtoehtona tuntuu olevan, että rahat ensin tilille ja sitten vasta katsellaan saadaanko pakettia postiin. Omalla kohdalla jää ainakin kaupat tekemättä jos mitään muuta vaihtoehtoa ei voi edes harkita. Olen muutamaan kertaan tuossa tilanteessa koittanut myyjälle ehdottaa, että voin laittaa hänen tililleen postimaksua vastaavan summan jolloin hän ei mitään häviäisi vaikka en jostain syystä pakettia postista postiennakolla lunastaisi. Omaan päähän ei vaan mahdu, että mikä tässä systeemissä olisi niin huonoa ettei sitä voisi käyttää. Tai no toki jos on huijausmielessä liikkeellä...
Ihan sama asia on ärsyttänyt siitä lähtien kun semmosia vaatimuksia alkoi tulemaan ja kaikki kaupankäynti muuttui sellaiseksi. Tosin olen sittemmin alkanut toimimaan itsekin samalla tavalla sen vähän suhteen mitä myyn.
Minun puolestani ja omalta osalta postiennakko kuitenkin toimii ja käy ja on ihan hyvä tapa,mut hyvinhän tuo on toiminut muutenkin puolin ja toisin...

Otin asiaan vuosia sitten sen asenteen,et jos joku tekee "oharit",niin ne rahat käydään hakemassa kulujen ja korkojen kanssa takaisin,et on ihan sama vaikka olis kympistä kyse niin se ohikan tekijä kyllä maksaa kun laitetaan maksamaan.

Semmosessa tapauksessa on ihan sama kuinka kaukana se huijari asuu,rahat haetaan joka tapauksessa.
Sillehän siitä tulee enemmän ikävyyksiä ja ne petetyt lupaukset tulevat todella kalliiksi...
-kivaa,kun "filmi" ei maksa mitään-
Vastaa Viestiin