(Sticky) Onko vain erikoinen sommittelu hyvää sommittelua?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
AnttiKoli
Viestit: 14
Liittynyt: Helmi 28, 2007 9 : 53

Viesti Kirjoittaja AnttiKoli »

jari siren kirjoitti:
AnttiKoli kirjoitti:"Ehkäpä"

... niin sommitelu pitää nähdä, ei sitä voi opiskellä ilman näkemisen lahjaa.
Näkemyksemme ei loppujen lopuksi paljon eroa toisistaan. Mutta on kuvaajia, joiden ensimmäiset kuvat ovat kamalia, mutta jotka opettelevat säännöt ja saavat aikaan kelvollisia kuvia. Tietty jäykkyys ja kovuus niistä kyllä aina näkyy.

On paljon, tai ainakin jonkin verran ihmisiä, joiden ensimmäiset tai harvoin otetut kuvat ovat sommittelullisesti erinomaisia.

Valokuva on hieno laji, koska heti voi ottaa hyviä kuvia. Ensikertalaisen pianonsoitto ei onnistu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

AnttiKoli kirjoitti:Valokuva on hieno laji, koska heti voi ottaa hyviä kuvia. Ensikertalaisen pianonsoitto ei onnistu.
Nyt te kyllä puhutte nuoteista soittamisesta. Jo 2-vuotias saa pianosta ääntä, jopa sointuja. 7-vuotiaita pianisteja saa harjoittamalla.

Jos kamerassa pitäisi osata painella 96 nappulaa sopivassa järjestyksessä hyvän kuvan saamiseksi, niin moniko meistä valokuvaisi? Hyvinkin vertaisin pianonsoittoa teknisenä lajina vähintään järjestelmäkameraan käsisäädöillä.

Minusta kuvaamista voisi verrata polkupyörällä ajoon. Melko pienellä vaivannäöllä ja edullisella tekniikalla alkaa saada perussuorituksia, jotka tuottavat paljon iloa ja hyötyä tekijälleen. Pyöräilykilpailuun osallistuminen on sitten eri asia.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

AnttiKoli kirjoitti:
jari siren kirjoitti:
Näkemyksemme ei loppujen lopuksi paljon eroa toisistaan. Mutta on kuvaajia, joiden ensimmäiset kuvat ovat kamalia, mutta jotka opettelevat säännöt ja saavat aikaan kelvollisia kuvia. Tietty jäykkyys ja kovuus niistä kyllä aina näkyy.

On paljon, tai ainakin jonkin verran ihmisiä, joiden ensimmäiset tai harvoin otetut kuvat ovat sommittelullisesti erinomaisia.

Valokuva on hieno laji, koska heti voi ottaa hyviä kuvia. Ensikertalaisen pianonsoitto ei onnistu.
Tottakai somittelu tarvitsee harjoitusta, vaikka lahja olisi, lahjaa voi siis jalostaa, ilman lahjaa matka tyssää siihen tavanomaiseen.
Olli tuossa puhui muiden kuvaajien enemmästä aktiviteetista, mutta kun tällä välillä näkee pari kuukautta kuvanneita, joilla sommittelu on heti näkemysmäistä.
Ei auta vaikka kuinka tahkoisi, ei se näkemys sieltä tule.
Silloin ei ole syytä luovuttaa vaan voi alakaa keräilemään kuvia, kyllä sitä ihan perus somitelullakin saa kivoja kuvia perhosista, junista ja taloista.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

olli R kirjoitti:
AnttiKoli kirjoitti:Valokuva on hieno laji, koska heti voi ottaa hyviä kuvia. Ensikertalaisen pianonsoitto ei onnistu.
Nyt te kyllä puhutte nuoteista soittamisesta. Jo 2-vuotias saa pianosta ääntä, jopa sointuja. 7-vuotiaita pianisteja saa harjoittamalla.

Jos kamerassa pitäisi osata painella 96 nappulaa sopivassa järjestyksessä hyvän kuvan saamiseksi, niin moniko meistä valokuvaisi? Hyvinkin vertaisin pianonsoittoa teknisenä lajina vähintään järjestelmäkameraan käsisäädöillä.

Minusta kuvaamista voisi verrata polkupyörällä ajoon. Melko pienellä vaivannäöllä ja edullisella tekniikalla alkaa saada perussuorituksia, jotka tuottavat paljon iloa ja hyötyä tekijälleen. Pyöräilykilpailuun osallistuminen on sitten eri asia.
Tässä tullaan juuri siihen miksi emme pääse yhteisymmärrykseen siitä mikä on valokuvaamista, siis kamerassa ei ole kovin montaa nappia ja niiden toiminta on lineaarista, mutta jokaisessa valokuvassa on tuhansia valintoja luovalla ihmisellä, parhaimillaan nuo valinnat asettuu flow- tilassa paikaleen kuin sävel.
Ei musiikkiakaan voida säveltää kuin insiinööri tekisi. Ok insinöörit on tehnyt musiikkia varsinkin konemusiikki, se vaan kuulostaa kamalalta, insinöörit myös kuvaa.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Ongelmat noiden eri alojen vertailuiden välillä johtunevat siitä, että ne eivät ole symmetrisiä vertailun kohteita. Vertailut olisikin kenties syytä tehdä metaforien tavoin. Toisin sanoen eri aloista tulisi ymmärtää se miksi jokin on siinä vaikeaa ja verrata tätä vaikeutta toiseen alaan. Samalla olisi tiedostettava se, että vertailu näin tehtynä osoittaa ainoastaan vaikeuden olemassaolon.

Kuvaaminen ei ole mikään saari keskellä merta vaan se liittyy kaikkeen muuhun elämään. Jokainen lapsi periaatteessa opettelee piirtämään ja hahmottamaan maailmaa tätä kautta. Toisilta tämä unohtuu ja he siirtyvät tekemään muuta. Minä harrastin akvarellimaalausta ja sitä kautta myös valokuvauksessa tarvittavat sommittelun ym. taidot kehittyivät.

Ostin ensimmäisen kamerani vasta melko myöhään, kun siihen oli varaa. Jo ennen kuvaamisen aloittamista hankitut perustaidot eivät kadonneet minnekään. Niitä voi soveltaa kuvaamisessa aivan hyvin. Väline on vain hieman erilainen ja se vaati aluksi sopeutumista. Muuten periaatteet ovat samat.

Sommittelua voisi ajatella myös kohteen ehdoilla. Mikä nostaa sen esiin halutulla tavalla? Mitkä rajoittavat tätä esiin nostamista ja miksi? Onko niin, että kohde voidaan peittää sommittelun avulla johonkin muuhun vai halutaanko sen ponnahtavan esiin?

Kohde voi olla samanlainen kuin teema musiikissa. Se soljuilee kappaleen sisällä maan alle kätkeytyvän puron tavoin ja välillä nousee pintaan kaikkien näkyville. Vaikka teema onkin kappaleen sisällä niin sitä on välillä vaikea erottaa, kun sitä ympäröivät muut elementit. Harjaantunut korva kuulee sen silti.

Samalla tavalla kohteen voi kätkeä sommittelulla ja antaa toisten elementtien kertoa siitä vaikka se on osittain tunnistettavissa. Tämä voisi toimia vaikka jossakin kuvasarjassa tai teemassa. Kohde yhdistää kaikkia kuvia vaikka se ei olisikaan heti nähtävissä vaan olisi hieman piilossa.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Bengt kirjoitti:
1. Jos ajattelet, että nämä ovat ns. perusräpsyjä, niin miksi ajattelet niin. Mitä kuvista puuttuu? Mikä niissä on vialla?
2. Löydätkö kuvista mitään kuvauksellisia ansioita?

Kuva

Kuva
Näistä jo useampaan kertaan pyydettiin mielipiteitä, joten pistänpä lusikan soppaan, vaikkei mitään kovin originellia sanottavaa välttämättä olekaan.

Ylempi kuva on parempi, varsinkin vuorten osalta: muodot tulevat siinä kivasti esiin ja niiden myötä syvyysvaikutelma (lähemmät ja kaukaisemmat rinteet ja niiden valot ja varjot). Alempi on tässä suhteessa paljon yksiulotteisempi. Siinäkin on rinteitä eri etäisyyksillä, mutta etualan rinteet vasemmalla ja oikealla tavallaan sulautuvat (ainakin omassa mielessäni) yhdeksi tasoksi, ja samaten tausta on aika yhtenäinen ja hahmoton.

Ekassa kuvassa minua häiritsee alaosa, joka on vähän levoton ja rikkonainen. Samoin horisontin vinous, vaikkei sen vaakasuorassa pitäminen mikään itseisarvo olekaan. Kun horisontti on vain vähän vinossa, kuten tässä, en oikein näe sille motiivia, jolloin vaikutelma on lähinnä huolimaton. Ihmishahmojen sijainti on kuvassa ihan mukava, vaikka lapsen asento jotenkin saakin kaipaamaan lisää tilaa vasemmalle. Jos lapsikin katsoisi oikealle, vaikutelma olisi toinen.

Alempi kuva jakautuu kahteen suunnilleen yhtä isoon alueeseen, joista toinen (taivas) on tyhjä. Tämä on sellainen sommittelumuoto, joka näyttää hyvältä kovin harvoin, jos koskaan. Olisi parempi, jos taivasta olisi joko vähemmän tai sitten selvästi enemmän (jolloin ehkä kaipaisi kuitenkin taivaalle jotakin, kuten pilviä tai linnun, mutta kaikkea ei aina voi saada).

Myös se, miten etualan rinteet jakavat kuvapintaa (oikeanpuoleiseen ja vasemmanpuoleiseen rinteeseen), näyttää ylempään kuvaan verrattuna tylsältä. Tässäkin alareuna häiritsee oikeassa laidassa, jossa rinne ja metsä jäävät epämääräisesti häilymään kuvan rajoilla - ollako mukana vai eikö olla? Yleisvaikutelma on aika lattea, ja syvyysvaikutelmaa ei synny juuri ollenkaan. Oikeassa reunassa lähempänä oleva vuorenrinteen yläreuna osuu yhteen taustan vuorten yläreunan kanssa, mikä ei ainakaan omissa silmissäni näytä hyvältä. Horisontti on vinossa samalla tavalla kuin ylemmässä kuvassa, eikä se ole tässäkään minusta motivoitua.

Nämä ovat siis puhtaasti niitä vaikutelmia, joita kuvat omassa mielessäni herättävät, eivät mitään kirjoista tai muualta tietoisesti opiskeltuja sääntöjä.

Näiden kommenttien tarkoitus ei missään tapauksessa ole lannistaa, osoittaa jotakin omaa kuviteltua paremmuutta tai opettaa mitään yleispätevää. "Ihan kiva" -kommenteilla ei kuitenkaan tee yhtään mitään, jos haluaa johonkin suuntaan kehittyä. Kritiikki voi parhaimmillaan avata silmät näkemään jotakin, jota itse ei ole vielä huomannut - sen jälkeen voi sitten vapaasti päättää, onko samaa mieltä vai ei. Mitä enemmän kuvaa ja katselee kuvia, sitä enemmän niissä näkee sellaista, mitä ei aluksi "nähnyt" ollenkaan, ja samalla yhä harvemmat kuvat alkavat näyttää hyviltä - näin ainakin itselleni on käynyt.
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bengt »

muikkunen kirjoitti:
Ylempi kuva on parempi, varsinkin vuorten osalta: muodot tulevat siinä kivasti esiin ja niiden myötä syvyysvaikutelma (lähemmät ja kaukaisemmat rinteet ja niiden valot ja varjot). Alempi on tässä suhteessa paljon yksiulotteisempi. Siinäkin on rinteitä eri etäisyyksillä, mutta etualan rinteet vasemmalla ja oikealla tavallaan sulautuvat (ainakin omassa mielessäni) yhdeksi tasoksi, ja samaten tausta on aika yhtenäinen ja hahmoton.

Ekassa kuvassa minua häiritsee alaosa, joka on vähän levoton ja rikkonainen. Samoin horisontin vinous, vaikkei sen vaakasuorassa pitäminen mikään itseisarvo olekaan. Kun horisontti on vain vähän vinossa, kuten tässä, en oikein näe sille motiivia, jolloin vaikutelma on lähinnä huolimaton. Ihmishahmojen sijainti on kuvassa ihan mukava, vaikka lapsen asento jotenkin saakin kaipaamaan lisää tilaa vasemmalle. Jos lapsikin katsoisi oikealle, vaikutelma olisi toinen.

Alempi kuva jakautuu kahteen suunnilleen yhtä isoon alueeseen, joista toinen (taivas) on tyhjä. Tämä on sellainen sommittelumuoto, joka näyttää hyvältä kovin harvoin, jos koskaan. Olisi parempi, jos taivasta olisi joko vähemmän tai sitten selvästi enemmän (jolloin ehkä kaipaisi kuitenkin taivaalle jotakin, kuten pilviä tai linnun, mutta kaikkea ei aina voi saada).

Myös se, miten etualan rinteet jakavat kuvapintaa (oikeanpuoleiseen ja vasemmanpuoleiseen rinteeseen), näyttää ylempään kuvaan verrattuna tylsältä. Tässäkin alareuna häiritsee oikeassa laidassa, jossa rinne ja metsä jäävät epämääräisesti häilymään kuvan rajoilla - ollako mukana vai eikö olla? Yleisvaikutelma on aika lattea, ja syvyysvaikutelmaa ei synny juuri ollenkaan. Oikeassa reunassa lähempänä oleva vuorenrinteen yläreuna osuu yhteen taustan vuorten yläreunan kanssa, mikä ei ainakaan omissa silmissäni näytä hyvältä. Horisontti on vinossa samalla tavalla kuin ylemmässä kuvassa, eikä se ole tässäkään minusta motivoitua.

Nämä ovat siis puhtaasti niitä vaikutelmia, joita kuvat omassa mielessäni herättävät, eivät mitään kirjoista tai muualta tietoisesti opiskeltuja sääntöjä.

Näiden kommenttien tarkoitus ei missään tapauksessa ole lannistaa, osoittaa jotakin omaa kuviteltua paremmuutta tai opettaa mitään yleispätevää. "Ihan kiva" -kommenteilla ei kuitenkaan tee yhtään mitään, jos haluaa johonkin suuntaan kehittyä. Kritiikki voi parhaimmillaan avata silmät näkemään jotakin, jota itse ei ole vielä huomannut - sen jälkeen voi sitten vapaasti päättää, onko samaa mieltä vai ei. Mitä enemmän kuvaa ja katselee kuvia, sitä enemmän niissä näkee sellaista, mitä ei aluksi "nähnyt" ollenkaan, ja samalla yhä harvemmat kuvat alkavat näyttää hyviltä - näin ainakin itselleni on käynyt.
Oivallista, muikkunen! Tällaiset kommentit ovat ilman muuta kannustavia, eivät lannistavia, koska paneudut asiaan perustellen näkemyksiäsi ja koska asenteesi on myönteinen. Tämä on kehittävää palautteenantoa.

Olen itsekin aivan samaa mieltä siitä, että toinen kuva on yksiulotteisempi. Taivasta leikkasin siitä aika tavalla pois, siinä kun ei näkynyt pilven pilveä. Eka kuvassa minua itseäni ei häiritse horisontin vinous (onko se edes vinossa; lähemmät vuoret ovat vain ylempänä) eikä alareunan levottomuuskaan; tuolla alareunan kuusikolla on nähdäkseni kuvan sommittelussa tärkeä tehtävä.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Oleko Bengt päätynyt siihen että, tämä stiky laitettiin tähän sinun kuvausta tukemaan?
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bengt »

jari siren kirjoitti:Oleko Bengt päätynyt siihen että, tämä stiky laitettiin tähän sinun kuvausta tukemaan?
En ole päätynyt. Moderaattori totesi taannoin: "Sen verran mielenkiintoinen ja antoisa keskustelu, että laitoin sen stickyksi." Ketjussa onkin ollut runsaasti asiallista, asiantuntevaa ja moniulotteista keskustelua sommittelusta. Itsekin olen oppinut yhtä ja toista - enkä ole siitä lainkaan pahoillani!
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Bengt kirjoitti:
jari siren kirjoitti:Oleko Bengt päätynyt siihen että, tämä stiky laitettiin tähän sinun kuvausta tukemaan?
En ole päätynyt. Moderaattori totesi taannoin: "Sen verran mielenkiintoinen ja antoisa keskustelu, että laitoin sen stickyksi." Ketjussa onkin ollut runsaasti asiallista, asiantuntevaa ja moniulotteista keskustelua sommittelusta. Itsekin olen oppinut yhtä ja toista - enkä ole siitä lainkaan pahoillani!
Eihän tääs kenenkään pahoillaan tarvitse olla.
Miettin vain oletko ymmärtänyt tämän tosiaan olen kuviesi arvostelua varten, missä joku arvioi kuvasi ja sitten sinä kehut miten loistava arvio oli?
Luettavuuden ja mielenkiinon kannalta tuntuu huonolta idealta?
Saataa käydä niin että joku kirjoittaa ihan oikeasti merkitykselistä ketjuun ja se ei enään kiinnosta ketään.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Bengt kirjoitti: 1. Jos ajattelet, että nämä ovat ns. perusräpsyjä, niin miksi ajattelet niin. Mitä kuvista puuttuu? Mikä niissä on vialla?
2. Löydätkö kuvista mitään kuvauksellisia ansioita?
Olen katsellut kuvia joitakin kertoja. Niissä ei ole sinänsä mitään vikaa. Sää on ollut mitä mainioin noiden kuvien ottamiseen. Ihmiset antavat myös hyvän mittakaavan kuviin. Itse kaipaisin ehkä jotakin etualaa paremmin esiin nostavaa kuviin. Näin niihin tulisi lisää syvyyttä ja kuvien vuorimaisuus korostuisi lisää. Maisemakuviin sopii mielestäni pieni syvyyden liioittelu, niin että kuvien kaksiulotteinen pinta olisi samankaltainen kuin silmin nähty maisema.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Kyllä kai jonkun kuvista keskusteleminen voi kiinnostaa muitakin kuin kuvaajaa itseään. Tässä ketjussa on tosiaan ollut paljon asiaa - en itse kyllä näe miten sitä huonontaisi se, että mukana on myös jonkun yksittäisen kuvan arviointia.

Horisontista vielä: ylemmän kuvan vinouden näkee puiden ja ihmisten asennoista, mutta on sitten ihan toinen kysymys, onko se häiritsevää vai ei. Kuusikko on kuvassa ihan paikallaan, mutta olisin ehkä kaivannut alareunaan vähän lisää, etteivät kuusikko ja kallio katkeaisi ikään kuin "kesken". Sitähän en kyllä tiedä, mitä siellä alempana olisi ollut, eli olisiko alareunaa ollut mahdollista saada rauhallisemmaksi vai ei.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

jari siren kirjoitti:
Bengt kirjoitti:
jari siren kirjoitti:Oleko Bengt päätynyt siihen että, tämä stiky laitettiin tähän sinun kuvausta tukemaan?
En ole päätynyt. Moderaattori totesi taannoin: "Sen verran mielenkiintoinen ja antoisa keskustelu, että laitoin sen stickyksi." Ketjussa onkin ollut runsaasti asiallista, asiantuntevaa ja moniulotteista keskustelua sommittelusta. Itsekin olen oppinut yhtä ja toista - enkä ole siitä lainkaan pahoillani!
Eihän tääs kenenkään pahoillaan tarvitse olla.
Miettin vain oletko ymmärtänyt tämän tosiaan olen kuviesi arvostelua varten, missä joku arvioi kuvasi ja sitten sinä kehut miten loistava arvio oli?
Luettavuuden ja mielenkiinon kannalta tuntuu huonolta idealta?
Saataa käydä niin että joku kirjoittaa ihan oikeasti merkitykselistä ketjuun ja se ei enään kiinnosta ketään.
Päinvastoin. Se on hyvä, että ketjussa on kuvia pohdinnan tueksi. Samalla esimerkkien avulla voi hahmottaa sen millä tavalla kukin on sommitellut kuvan. Samalla syitä voi pohtia ja se syventää teemaa. Sen sijaan turha kyseenalaistaminen on tarpeetonta ja menee aiheesta ohitse.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Mikael K. kirjoitti:
jari siren kirjoitti:
Bengt kirjoitti: En ole päätynyt. Moderaattori totesi taannoin: "Sen verran mielenkiintoinen ja antoisa keskustelu, että laitoin sen stickyksi." Ketjussa onkin ollut runsaasti asiallista, asiantuntevaa ja moniulotteista keskustelua sommittelusta. Itsekin olen oppinut yhtä ja toista - enkä ole siitä lainkaan pahoillani!
Eihän tääs kenenkään pahoillaan tarvitse olla.
Miettin vain oletko ymmärtänyt tämän tosiaan olen kuviesi arvostelua varten, missä joku arvioi kuvasi ja sitten sinä kehut miten loistava arvio oli?
Luettavuuden ja mielenkiinon kannalta tuntuu huonolta idealta?
Saataa käydä niin että joku kirjoittaa ihan oikeasti merkitykselistä ketjuun ja se ei enään kiinnosta ketään.
Päinvastoin. Se on hyvä, että ketjussa on kuvia pohdinnan tueksi. Samalla esimerkkien avulla voi hahmottaa sen millä tavalla kukin on sommitellut kuvan. Samalla syitä voi pohtia ja se syventää teemaa. Sen sijaan turha kyseenalaistaminen on tarpeetonta ja menee aiheesta ohitse.
Menee taas ihan ohi. tarkoituksellako yrität kyseenalaistaa kaiken mitä sanon?
Eihän siinä mitään jos esimerkki kuvien perusteella kesksutellaan, sehän on esimerkki kuvien tarkoitus, luulitko että tästä kirjoitin?

Kirjoitin siis siitä että tämän Bengtin ei olisi aivan välttämätöntä komentoida pelkästään omista lähtökohdista kometeja jotka nyt saattuu olevan hänen kuvastaa. Siis tämä ei ole kuvat ja galleriat osasto, missä kiitetään komentteja?
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Voi hyvä ihme.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

muikkunen kirjoitti:Voi hyvä ihme.
Minusta esimerkki kuvien arviointi on erittäin kuranttia, varsinkin sommitelua koskevat, mutta noi kiitokset toi kuvat ja galleriat osion mieleen.
Nämä aiheet ei juuri muutenkaan pysy kasassa.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

No, niitä kiitoksia tms. oli viestissä pari riviä, ja loppu oli keskustelua ko. kuvien sommittelusta, siis ihan tämän ketjun aiheeseen liittyvää. Mitä taas nämä viimeisimmät viestit eivät ole, tämä mukaan lukien. Joten yritänpä omalta osaltani lopettaa nämä keskustelun luonnetta koskevat kommentit tähän...
harjuva

Viesti Kirjoittaja harjuva »

Bengt kirjoitti:
1. Jos ajattelet, että nämä ovat ns. perusräpsyjä, niin miksi ajattelet niin. Mitä kuvista puuttuu? Mikä niissä on vialla?
2. Löydätkö kuvista mitään kuvauksellisia ansioita?

Kuva
.
Kuvan plussat:
Etualan, keskimmäisen vuoren ja horisontin vuorien valööriin perustuva kolmiulotteisuus

Mielestäni mietittävää ensikerraksi:
Kuvassa on mielestäni kolme aihetta, jotka kilpailevat keskenään.
1. Pieni ihminen suuren luonnon äärellä
2. Karu erämaa
3. Vehreä vuoristo
Valitse joku näistä niin että poistat (mielessäsi) etualalta ihmiset, kivet tai kuuset jättäen vain yhden näistä jäljelle. Etualan kohde on silloin ”massaltaan” samaa luokkaa kuin keskimmäinen kallio. Massalla tarkoitan sitä että pieni kohde etualalla vastaa selvästi suurempaa kohdetta taustalla. (saattaa olla tarkoitan myös samaa mitä ppotka kirjoitti edellä kuva-aloista). Koska etuala ja keskimmäinen vuori ovat nyt ”saman painoisia”, tulisi jompaakumpaa korostaa niin että rikottaisiin ”tasapaino” . Eli jos hakisin ”pieni ihminen luonnon keskellä” jättäisin ihmiset pienemmiksi, korostaisin keskimmäistä vuorta ja rajaisin sekä kuuset, etualan kivet että ”negatiivista tilaa” eli taivasta reilusti pois.
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bengt »

Kiitän, harjuva, asiallisesta palautteestasi. Ymmärrän niin, että ehdotat sommittelun parantamiseksi erityisesti kuvan sisältöelementtien rajaamista, jotta kuvan sanoma menisi paremmin perille. Varmasti esimerkiksi teema "pieni ihminen luonnon keskellä" saisi ehdottamillasi muutostoimilla enemmän painoarvoa.

Mutta entäpä jos haluan sanoa kuvallani enemmän, monta asiaa samalla kertaa, niin että se avautuu eri katsojille eri tavoin. Onko tämä mahdollista ilman, että jokin sanoman osa-alue välttämättä kärsii? Onko kuva tällöin pakosta kompromissi, missä mikään sanoma ei mene kunnolla perille?
harjuva

Viesti Kirjoittaja harjuva »

Kyllä, mielestäni kuvassa puuttuu "juoni" - sen olemassaolon oikeutus. Olet ollut paikalla ja sinulla se juoni on mielessäsi. Minulle mikään noista kolmesta ei aukea. On varmasti mahdollista yhdistää (ja voisin yrittää löytää esimerkinkin jos viitsin..) yhdessä kuvassa, mutta vaikeaa se on ja en osaa sanoa olisiko ollut edes teoriassa mahdollista ko. kohteessa.

Kritiikki nostaa kritisoijan helposti kuvaajan "yläpuolelle". Siksi en pidä "kritiikistä" ja niinkuin William jossakin totesi niin valokuvista kirjoittamisessa ei ole järkeä - kuva ja sanat ovat kaksi eri asiaa.


http://www.youtube.com/watch?v=s6J_nTCm ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=J8kuBc27 ... re=related
Viimeksi muokannut harjuva, Heinä 30, 2010 16 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin