panman kirjoitti:Tuli siitä mieleen miten otetaan salama käyttöön täytesalamana?
Sanotaanpas vielä toisellakin tavalla:
Täytesalama tarkoittaa siis sitä, että kohteen valaisee varsinaisesti vallitseva valo (esim huoneen oma valaistus tai ulkovalo) ja salama vain "täyttää", siis valaisee niitä kohtia, jotka jäisivät varjoon. Samalla se hiukan saattaa myös korostaa kohdetta lisäämällä hiukan yleisvaloa.
Ensimmäinen edellytys on siis, että vallitseva valo riittää kohteen valaisuun edes jollain herkkyys ja aukko -yhdistelmällä niin, ettei suljinajan pituus tule ongelmaksi.
Itse käytän Canonissa täytesalamaa yleensä niin, että laitan kameran Av-tilaan, aukon esivalintaan, ja säädän herkkyyden niin, että kohde valaistuu hyvin sopivilla suljinajoilla. Tämän jälkeen salama päälle TTL-tilassa ja säädetään salaman valotuksenkorjausta niin, että kuva on vielä luonnollisen näköinen. Yleensä hämärämmässä vähän alaspäin, -1 tai -0.5 ev:tä, päivänvalossa voi pitää nollanakin.
(Täytevalo, käytön näkee silmien keskellä olevista valopisteistä:
http://digifaq.info/otr/portfolio_portr ... G_4726.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;)
Sisällä täytevalossa on vaaranpaikkoja. Tässä esimerkki yhdestä:
http://www.digifaq.info/otr/mari40/photos/P1010562.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kattovalot ovat väriltään erilaiset kuin luonnonvalo, niin helposti syntyy omituisia värejä niihin kohtaan, jossa kattovalo on voimakkaampi kuin täyte. Loisteputket ovat erityisen hankalia. Toinen tyypillinen murhe on suoralla salamalla kuvattavan taakse seinään syntyvä varjo. Tähän auttaa salaman heijastaminen loivasti katon kautta.
Päivänvalossa murheeksi voi tulla salaman synkronointiaika, yleensä 1/200 s. Salaman kanssa kamera ei voi käyttää lyhyempiä aikoja, ja kirkkaassa valossa kuvat saattavat ylivalottua. Tällöin voi auttaa salamasi HSS tai FP -tila, jossa salama suostuu toimimaan nopeilla suljinajoilla, mutta menettää osan tehostaan.
Hämärämmässä, mutta vakiotasolla valaistussa tilassa voi salamaa käyttää niin, että laittaa kameran manuaalille, säätäen niin, että ainakin kirkkaammat valot tulevat kuvaan. Esimerkiksi aukko täysin auki, valotusajaksi edes 1/30 sek, ja herkkyyttä sopivasti. Sitten salama suoraan eteenpäin ja TTL:lle. Tuloksena on salamalla valaistuja kuvia, mutta ympäristö näkyy kuvissa. Lopputulos on siis jotain tämän näköistä:
http://digifaq.info/otr/portfolio_other ... G_0399.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikka salamaa käyttäisi päävalonakin, niin jälkeä voi parantaa useilla keinoilla. Valon heijastaminen ja levittäminen vaalean katon, taka- tai sivuseinän kautta auttaa helposti. Triggerien kanssa salaman voi laittaa pitemmän varren päähän kameraa ylemmäs ja sivulle. Toisen salaman voi taas sijoittaa huonetilaan niin, että se valaisee vaikkapa katon kautta huonetta vakioteholla, mutta ei näy itse kuvassa. Näin saadaan se pimeys pois kohteen takaa.
(Katon kautta valaistu:
http://digifaq.info/otr/portfolio_other ... G_5198.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;)
Näissä kaikissa jutuissa on sitten se, että niitä joutuu ainakin kokeilemaan, jossei harjoittelemaankin ennen tosi käyttöä. Varsinkin häissä olisi mukava onnistua. Koeta etukäteen kuvailla samanlaisissa tiloissa ja valoissa kuin häissäkin. Nakita omainen tai tuttu malliksi, niin näet minkälaisia henkilökuvista tulee. Seuraile kokeillessa kameran histogrammia, niin näet valonjakaumaa paremmin kuin kameran näytöstä.
Ja plan B:nä, ehdota hääparille, että ottaa viralliset kuvat kuvaajalla, niin on ainakin jotain varmasti onnistunutta. Häätilaisuudesta voi sitten ottaa kuvia kokeiluhengelläkin. Koeta saada edes sormuksen laittaminen kunnolla.
Ammattikuvaaja Neil van Niekerk on kirjoittanut paljon englanniksi kameran päällä olevan TTL-salaman käytöstä myös hääkuvauksessa. Saattaa olla pitempi projekti omaksua hänen oppejaan, mutta tulokset ovat varsin hyviä:
https://neilvn.com/tangents/flash-photo ... ing-flash/" onclick="window.open(this.href);return false;