Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
JNazarene
Viestit: 11
Liittynyt: Elo 14, 2011 7 : 50
Paikkakunta: Tampere

Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja JNazarene »

..niin mikä se olisi?

Tällä aasinsillalla haen mielipiteitä ja näkemyksiä uuden kameran suhteen. Tähän asti kuvailut on tullut tehtyä Canon EOS 7D:llä, mutta nyt alkaa kuume sojottamaan tuonne peilittömien suuntaan. Kuvailuni on pääasiassa kotona tapahtuvaa kuvailua blogiin, pientä reissussa kuvaamista, tuotekuvaamista sekä yhä enemmässä määrin videokuvaamista. 4k ei mielestäni ole vaatimus, mutta 1080p kyllä. Mitään urheilukuvaamista ei tule yleensä harrastettua.

Vaatimuksina uudelle kameralle olisi kääntyvä näyttö (muutenkin kuin 180 astetta pystysuunnassa), hyvät/erinomaiset videokuvausominaisuudet, hyvä objektiivivalikoima sekä yleinen laadukkuus.

Pienet silmäilyt netissä ja kamerakaupoissa ovat jättäneet mieliini sellaiset kamerat kuin Olympus OM-D E-M5 Mark II ja Fujifilm X-T20. Budjetti olis siinä tonnin pintaan, jonkinlaiset objektiivin kanssa voi hitusen mennä ylikin.

Mitä mieltä edellämainituista? Vai löytyykö tuohon hintaluokkaan parempia laitteita?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mulla on satunnaisessa yökäytössä laakafilmikameran tukena Fuji X-T20. Se on nyt 3 viikkoa vanha enkä liiemmin tykkää sen pienestä koosta tai ergonomiasta. Saat 1100e:lla X-T20:n ja voit valita sen seuraksi jonkun objektiiveista:

1) Fuji 23mm WR f/2 (ei takuuta enää)
2) Samyang 12/2 (uutena ostettu elokuussa)
3) Samyang 8mm f/2.8 mk2 fisu (uutena ostettu lokakuussa)

Pistä YV:tä jos kiinnostaa.
JNazarene
Viestit: 11
Liittynyt: Elo 14, 2011 7 : 50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja JNazarene »

Maffer kirjoitti:Mulla on satunnaisessa yökäytössä laakafilmikameran tukena Fuji X-T20. Se on nyt 3 viikkoa vanha enkä liiemmin tykkää sen pienestä koosta tai ergonomiasta. Saat 1100e:lla X-T20:n ja voit valita sen seuraksi jonkun objektiiveista:

1) Fuji 23mm WR f/2 (ei takuuta enää)
2) Samyang 12/2 (uutena ostettu elokuussa)
3) Samyang 8mm f/2.8 mk2 fisu (uutena ostettu lokakuussa)

Pistä YV:tä jos kiinnostaa.
Kiitos, jätän tämän korvan taakse hauduttelemaan ja odottelen vielä lisää mielipiteitä/vastauksia alkuperäiseen asiaani!
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja burmanm »

JNazarene kirjoitti:Kiitos, jätän tämän korvan taakse hauduttelemaan ja odottelen vielä lisää mielipiteitä/vastauksia alkuperäiseen asiaani!
Kun nyt vaatimus on, että peilitön (kaiken muun yläpuolella - en ainakaan keksinyt mitään oikeaa tarvetta vs. 70D), niin eikös tuo X-T20 täyttäisi nuo tarpeet? OM-D E-M5 II:lle on tulossa kohta seuraaja, joten ainakaan täyteen hintaan sitä ei kannata maksaa - ja on siinä tietysti pienempi sensorikin.

Muussa tapauksessa, mars kauppaan ja kokeilemaan niitä kädessä, montaa vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole. Pen-F on tosin kivan näköinen.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tonnilla on liikkunut käytettyjä Sony A7II runkoja. Se on ergonomiassa aivantäysin eri maailmasta kuin X-T20 tai tuo pieni Olympus. Teknisesti myös speksit on vaatimusten tasolla. Se missä homma käy hintavaksi on sitten objektiivit jos ei halua vanhoja tinakannuja adapterilla kiinnittää.
JNazarene
Viestit: 11
Liittynyt: Elo 14, 2011 7 : 50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja JNazarene »

burmanm kirjoitti:
JNazarene kirjoitti:Kiitos, jätän tämän korvan taakse hauduttelemaan ja odottelen vielä lisää mielipiteitä/vastauksia alkuperäiseen asiaani!
Kun nyt vaatimus on, että peilitön (kaiken muun yläpuolella - en ainakaan keksinyt mitään oikeaa tarvetta vs. 70D), niin eikös tuo X-T20 täyttäisi nuo tarpeet? OM-D E-M5 II:lle on tulossa kohta seuraaja, joten ainakaan täyteen hintaan sitä ei kannata maksaa - ja on siinä tietysti pienempi sensorikin.

Muussa tapauksessa, mars kauppaan ja kokeilemaan niitä kädessä, montaa vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole. Pen-F on tosin kivan näköinen.
Kun googlettelin ja etsiskelin vaihtoehtoja, niin en tullutkaan huomanneeksi, että OM-D E-M5 II:lle on tuloillaan seuraaja. Silloin täytyy kyllä ehdottomasti tuo Mark II hylätä ja jäädä kuuntelemaan että millainen se seuraaja on.
JNazarene
Viestit: 11
Liittynyt: Elo 14, 2011 7 : 50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja JNazarene »

Maffer kirjoitti:Tonnilla on liikkunut käytettyjä Sony A7II runkoja. Se on ergonomiassa aivantäysin eri maailmasta kuin X-T20 tai tuo pieni Olympus. Teknisesti myös speksit on vaatimusten tasolla. Se missä homma käy hintavaksi on sitten objektiivit jos ei halua vanhoja tinakannuja adapterilla kiinnittää.
Sonyt on ainakin toistaiseksi mulla isoja kysymysmerkkejä juurikin noiden objektiivien takia. Niiden hinta kun tuntuu olevan muita kovempi. Toki varmasti pärjään parilla kolmella linssillä helposti, mutta menee sitä pätäkkää jo niihinkin, jos yhtään haluaa valovoimaa.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Kuumetta voi hoitaa alkuhätään vaikka käytetyllä Olyn E-M5:lla ja siihen pariksi vaikka Sigman 19/2,8 tai Olyn 45/1,8. Kuvanlaatu ei ole tuosta mallia kovin kummoisesti muuttunut. Etsin on uudemmissa malleissa parempi, mutta menu on kai säilyttänyt sekavuutensa mallista toiseen. Kun sitten kuvailee vähän aikaa ja mittaa kuumeen uudestaan, niin voi tutkailla jatkohoitoa. Objektiivit ovat säilyttäneet arvonsa ja parin sadan käytetystä rungosta saa vaihdossa omansa takaisin. Sama kaava pätee kai muihinkin merkkeihin, mutta tuota E-M5 mallia saa käytettynä murto-osan hinnalla mitä se uutena maksoi.
Matero
Viestit: 117
Liittynyt: Kesä 29, 2014 18 : 52

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja Matero »

Olympuksen kamerat on aika pieniä. Kannattaa kokeilla ihan kunnolla liikkeessä miten istuu käteen. Plussa puolella on että saa räätälöityä asetukset ja napit juuri niin kuin haluaa. Miinus puolella on että säätämistä riittää, kertatyö, mutta kuitenkin :)

Pen-F on kaunis mutta kannattaa taas oikeasti kokeilla sopiiko omaan käyttöön. Minulle riitti 5min tutustuminen, ei jatkoon. Ei vaan kauniin kameran ergonomia sopinut itselle yhtään.

Olympuksen objektiivit on hyviä ja rungon ja objektiivin yhdistelmä on pieni ja kevyt. Akun kesto saattaa käytöstä riippuen olla lyhyenlainen. Vara-akut taskuun aina mukaan. Ylivoimainen ominaisuus on rungossa oleva kuvanvakain. Varsinkin videokuvauksissa ehdoton juttu. Ei tarvitse jalustaa aina raahata ja virittää. Muuten en oikein osaa video-ominaisuuksia arvioida kun vain satunnaisesti käytän. E-M5 II on jo sen luokan kamera että harvalla taidot ylittää kameran suorituskyvyn. Yleensä tuppaa kuvanlaatua rajaamaan käyttäjä etsimen takana, ainakin kertomassasi käytössä. Itse käytän PEN E-P5:sta tai siis on vaimolla juuri samanlaisessa käytössä mihin itse etsit.

Oma kamera on Fuji X-T1 ja X100S. Jos X100-sarjalaisen kiinteä objektiivi riittää, siihen saa laajakulma- ja telesovittimet, niin on kaunis ja pätevä helposti mukana kuljetettava kamera jota käyttää mielikseen. Videokuvausta en juuri käytä, joten en osaa kunnolla arvioida. Satunnaiseen käyttöön on minulla riittänyt, vakaajaa ei ole.

X-T1 on taas ihan täysverinen järjestelmäkamera. Sopivasti isompi kuin Olympus, mahtavat JPEG kuvat (Raw kuvaus vaatii enemmän säätöä että saa ihan huippulaatua ulos, Fujin kennot on huonommin tuettu Adoben tuotteissa ja säätäminen vaatii opettelua ohjelmissa, mutta onnistuu kyllä). Akun kesto ei maailman paras, vara-akut. Fujin filosofia on enemmän perinteinen säätörullien ja -renkaiden käyttö niin että kameran säädöt voi tarkastaa ulkopuolella ilman etsimeen kurkkaamista. Minulle sopii paremmin kuin esim. Olympuksen käyttö.

X-T20 on sitten vähän riisutumpi malli ilman sääsuojausta, esimerkiksi. Yhdistettynä Fujin todella laadukkaisiin objektiiveihin, ostaisin kyllä Fujin. Mutta video kannattaa itse testata, ja tutkiskella riittääkö JPEG kuvaus ja Fujin sävymaailma omaan käyttöön. Jos vastaus on kyllä, niin Fuji on minun mielestä no-brainer.
JNazarene
Viestit: 11
Liittynyt: Elo 14, 2011 7 : 50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja JNazarene »

Matero kirjoitti:Olympuksen kamerat on aika pieniä. Kannattaa kokeilla ihan kunnolla liikkeessä miten istuu käteen. Plussa puolella on että saa räätälöityä asetukset ja napit juuri niin kuin haluaa. Miinus puolella on että säätämistä riittää, kertatyö, mutta kuitenkin :)

Pen-F on kaunis mutta kannattaa taas oikeasti kokeilla sopiiko omaan käyttöön. Minulle riitti 5min tutustuminen, ei jatkoon. Ei vaan kauniin kameran ergonomia sopinut itselle yhtään.

Olympuksen objektiivit on hyviä ja rungon ja objektiivin yhdistelmä on pieni ja kevyt. Akun kesto saattaa käytöstä riippuen olla lyhyenlainen. Vara-akut taskuun aina mukaan. Ylivoimainen ominaisuus on rungossa oleva kuvanvakain. Varsinkin videokuvauksissa ehdoton juttu. Ei tarvitse jalustaa aina raahata ja virittää. Muuten en oikein osaa video-ominaisuuksia arvioida kun vain satunnaisesti käytän. E-M5 II on jo sen luokan kamera että harvalla taidot ylittää kameran suorituskyvyn. Yleensä tuppaa kuvanlaatua rajaamaan käyttäjä etsimen takana, ainakin kertomassasi käytössä. Itse käytän PEN E-P5:sta tai siis on vaimolla juuri samanlaisessa käytössä mihin itse etsit.

Oma kamera on Fuji X-T1 ja X100S. Jos X100-sarjalaisen kiinteä objektiivi riittää, siihen saa laajakulma- ja telesovittimet, niin on kaunis ja pätevä helposti mukana kuljetettava kamera jota käyttää mielikseen. Videokuvausta en juuri käytä, joten en osaa kunnolla arvioida. Satunnaiseen käyttöön on minulla riittänyt, vakaajaa ei ole.

X-T1 on taas ihan täysverinen järjestelmäkamera. Sopivasti isompi kuin Olympus, mahtavat JPEG kuvat (Raw kuvaus vaatii enemmän säätöä että saa ihan huippulaatua ulos, Fujin kennot on huonommin tuettu Adoben tuotteissa ja säätäminen vaatii opettelua ohjelmissa, mutta onnistuu kyllä). Akun kesto ei maailman paras, vara-akut. Fujin filosofia on enemmän perinteinen säätörullien ja -renkaiden käyttö niin että kameran säädöt voi tarkastaa ulkopuolella ilman etsimeen kurkkaamista. Minulle sopii paremmin kuin esim. Olympuksen käyttö.

X-T20 on sitten vähän riisutumpi malli ilman sääsuojausta, esimerkiksi. Yhdistettynä Fujin todella laadukkaisiin objektiiveihin, ostaisin kyllä Fujin. Mutta video kannattaa itse testata, ja tutkiskella riittääkö JPEG kuvaus ja Fujin sävymaailma omaan käyttöön. Jos vastaus on kyllä, niin Fuji on minun mielestä no-brainer.
Hyvin avattu, kiitos. Kyllä minä olen kallistumassa myös tuon Fujin suuntaan vahvasti. Vaikkakin Olympuksen kuvanvakain rungossa olis todella hyvä ominaisuus. Mutta onneksi jalusta/jalka ei ole ongelma. Tavallaan jopa odotan RAW-kuvien säätämistä.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Keinovalossa saa tapella Olympuksen kanssa, sillä valkotasapainoa on vaikea löytää asetuksita millään - ainakaan jpegissa. Ja se akunkesto on tosiaan peilittömissä mitä on. Itselle ostin peilittömien jälkitilojen hoitoon käytetyn Pentaxin K5:n ja sen kanssa olen nyt luontokuvausta harjoittanut...täytyy kai tuota Fujia joskus kokeilla...
rhai
Viestit: 204
Liittynyt: Kesä 20, 2004 12 : 19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja rhai »

ruutu kirjoitti:Keinovalossa saa tapella Olympuksen kanssa, sillä valkotasapainoa on vaikea löytää asetuksita millään - ainakaan jpegissa. Ja se akunkesto on tosiaan peilittömissä mitä on. Itselle ostin peilittömien jälkitilojen hoitoon käytetyn Pentaxin K5:n ja sen kanssa olen nyt luontokuvausta harjoittanut...täytyy kai tuota Fujia joskus kokeilla...
Ei Olympuksissa valkotasapainon säätäminen ole sen vaikeampaa kuin muissakaan kameroissa. Lisäksi automatiikkakin toimii mielestäni todella hyvin. Ainoastaan E-PL5 -mallin kanssa on minulla ollut automatiikan kanssa ongelmia keinovalossa, kun tekee liian lämpimänsävyistä jälkeä ilman salamaa. Akunkesto peilittömissä on kieltämättä vain välttävä, mutta pieniä akkuja kantaa paljon mieluummin mukanaan kuin järkelemäisiä objektiiveja.

Ja sitä kuvanvakainta rungossa ei todellakaan kannattaisi aliarvostaa. Paitsi jos kuvaa lähes aina jalustalta tai haluaa ehdottomasti maksaa lisähintaa vakaajallisista objektiiveista.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Vakaajalliset objektiivit eivät kyl mun mielestä maksa sen enempää kun vakautetut, mutta runkovakaaja vakauttaa kaiken.

Mulla on itselläni kokemusta E-M5, E-M1, A7R2 ja X-T2 -kameroista ja näistä kaikissa on puolensa.

Olympuksen runkojen vahvuus on juurikin toi runkovakaaja. Jalustaa tarttee tosi harvoin koska laajiksilla saa terävää kuvaa noin sekunnin valotusajoilla. Toinen vahvuus on erinomainen sääsuojaus. Tai ainakin itse oon kurittanut E-M5 runkoa todella paljon kosteissa olosuhteissa. Kosteuden ainoa vaikutus on ollut se, että etsin on mennyt huuruun. Kuivaus yhden yön yli on poistanut huurun ja homma on toiminut jälleen. Vertailun vuoksi D750 on mennyt vastaavissa olosuhteissa rikki, koska akkuluukku päästi vedet sisälleen. Olympuksen lasitavara on terävää, mutta flarettaa ärsyttävästi. Yökuvissa aivan liian monista valonlähteistä tulee joku pallerokuvio läpiterävään kuvaan.

Fujin X-T2 on itselläni tuorein tuttavuus. Kamera vaikuttaa oikein sähäkältä vaikkei ihan E-M1 -rungolle nopeudessa pärjääkkään. Lasitavara on laadukasta ja mielestäni aika kohtuuhintaista. Kontrollit vaatii totuttelua mutta nyt tuntuu ihan hyvältä. X-trans-kenno tosiaan vaatii totuttelua, että löytää minkälaiset säädöt sillä toimii. Itsehän en ole vielä niitä löytänyt :D Lightroom on huomattavasti hitaampi Fujin 24 Mpix raw-kuvien kanssa kuin mitä esim. D750:n 24 Mpix rawien kanssa.

A7R2 tarjoilee sit luonnollisesti parasta kuvanlaatua, mutta kamera on merkittävästi hitaampi liikkeissään mitä Olyn E-M1/5 tai X-T2. Vakaaja ei pärjää Olyn vastaavalle, mutta kyllä se vähän auttaa. Rungosta löytyy erittäin toimiva silmätarkennus mikä on muotokuvissa kiva, mutta tämä ei päätynyt mun reppuun hitautensa takia.
JNazarene
Viestit: 11
Liittynyt: Elo 14, 2011 7 : 50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja JNazarene »

Noniin, peilitön tuli. Päädyin lopulta tuohon Fujifilm X-T20:een. Omissa käsissä erittäin hyväntuntuinen peli. Kieltämättä Olympuksen rungossa oleva kuvanvakain olis ihan tervetullut ominaisuus, mutta tuleepahan jalustalle käyttöä.

Tykkään älyttömästi tästä säätämisen määrästä, mitä esimerkiksi painikkeiden ohjelmoinnilla voi tehdä. Tuli hyvin kipinää kuvaamiseen uuden hankinnan myötä (näinhän se yleensä tuppaa menemään)...

Kallista motivointia, mutta hei, pitäähän harrastuksia olla!
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Jos nyt hankkisit peilittömän järjestelmäkameran...

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

JNazarene kirjoitti:Noniin, peilitön tuli. Päädyin lopulta tuohon Fujifilm X-T20:een. Omissa käsissä erittäin hyväntuntuinen peli. Kieltämättä Olympuksen rungossa oleva kuvanvakain olis ihan tervetullut ominaisuus, mutta tuleepahan jalustalle käyttöä.

Tykkään älyttömästi tästä säätämisen määrästä, mitä esimerkiksi painikkeiden ohjelmoinnilla voi tehdä. Tuli hyvin kipinää kuvaamiseen uuden hankinnan myötä (näinhän se yleensä tuppaa menemään)...

Kallista motivointia, mutta hei, pitäähän harrastuksia olla!
Hienoa, että löytyi mieluisa kamera! :)

Vaikka itse kyllä tykkään enemmän jos säätäminen on minimissä :D
Vastaa Viestiin