Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
pulp
Viestit: 4
Liittynyt: Elo 15, 2017 12 : 05

Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja pulp »

Moi! Haluaisin kysyä mielipiteitänne mahdollisia kokemuksianne muutamasta vaihtoehdosta joita olen pohtinut:) Olen kuvannut Nikonin croppi kennoisella ja haluaisin vaihtaa täyskennoon. Kameran osalta olen aika selvillä vesillä nikon on nykyinen ja siinä jatkan. Kuvaan aika suurelta osin luonnossa olevia elementtejä, makro kuvaus on aika jess. mm käyttämäni makro linssi kävisi jatkossakin.

1. Nikon d750 ja Tamron 24-70mm f/2.8 VC verkkokaupassa tulee lisäksi 64 Gt:n SDXC-kortti hintaan
2 498,90
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... DXC-kortti" onclick="window.open(this.href);return false;

2.Nikon D750 + AF-S 24-120mm f/4G VR -järjestelmäkamera Rajalassa hintaan 2 649,00 ja siitä summer cashback alella 100 egee takasin oston jälkeen
https://www.rajalacamera.fi/nikon-d750- ... 4g-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

3.Nikon D750 + Sigma 24-105/4 A DG OS HSM rajalassa hintaan 2 099,00 €
https://www.rajalacamera.fi/nikon-d750- ... l?___SID=U" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos jos haluat kertoa mielipiteesi näistä tai ehdottaa ihan jotain muuta:)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tonemap
Viestit: 86
Liittynyt: Joulu 18, 2013 2 : 06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Tonemap »

Varmaan itse tiedät parhaiten miten paljon tarvitset yli 70 millin menevää lasia, valovoimaa ja kuvanvakaajaa. Muutama asia tuli mieleen.

Mä katselin joskus itselleni tuota Tamronia, mutta kovasti näytti siltä että sen bokeh on aika pahaa katsottavaa. Eri asia sitten miten olennaista tuo on sinulle. Siinä on kaiketi ollut myös ikävän paljon laatuvaihtelua. Nythän on VR:n julkaisun jälkeen varsin hyvin liikenteessä Nikkorin 24-70/2.8 laseja, joten olisiko se mitään?

Noita zoomeja kantsii katsoa myös käytettynä. Ainakin Nikkorin 24-120 on uutena tyyris. Jos halpa ratkaisu kiinnostaa, niin Nikkor 24-85/3.5-4.5 on käytettynä edullinen, joskin toi rahalan sigma-paketti näyttää myös hinnan osalta hyvältä.
pulp
Viestit: 4
Liittynyt: Elo 15, 2017 12 : 05

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja pulp »

Juu, kyllähän se valovoima on mikä kiinnitti tuossa Tamronissa huomion, joten kiitos kokemuksestasi, kyllähän se bokeh on tärkeä tekijä:) Käytetyt on yksi todella hyvä vaihtoehto,myös myöhempiä hankintoja ajaellen, tosin tuo nikkorin 24-120 kipuaa yli kipurajani käytetynäkin. Tällähetkellä valinta on todellakin kallistunut tuon sigma paketin suuntaan aika uhkaavasti. Löysin yös sellaisen kuin Rhinocamera verkkokaupan, mua kokemukset joita silmäilin oli sen verran epävakaita, että jätän sen takavasemmalle. Hinnat oli kyllä aika kohdillaan, tosin siihen ilmeisesti tulisi tulli yms.maksuja päälle.
Matti_JH
Viestit: 12069
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Käytettynä Nikon+Nikkor on suunnilleen 1700-1800€
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja niffe »

Jos multa kysyttäisiin, niin riippuen telepään tarpeesta joko Sigma tai Tamron. Molemmissa on hyvä jälki ja erinomainen vakaaja.
talonherra
Viestit: 1340
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Telepään tarpeen mukaan menisin tossa.. D750 ssä on kyllä potkua kuvata tuolla sigman objektiivilläkin, ja ok objektiivi tuo.. jos telepäähän et ulottuvuutta tarvitse niin paljoa tai kuvaat hämärämmässäkin niin sitten ehdottomasti Tamron. Rungon puolesta en osaa kuvanlaadun osalta paljon muuta sanoa, mutta jotain, oliko kennohässäkkäähän tuossa on ollut mutta eikös se takuunpiiriin tuo mene mikäli ongelmia tulee..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
pulp
Viestit: 4
Liittynyt: Elo 15, 2017 12 : 05

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja pulp »

Aikaisempien kuvailujen pohjalta mulla ei tuolle telepäälle nyt niin suurta tarvetta ole ollut, pikemminkin laajakulmalle. Tai siten ihan pitemmälle, jonka toteutuminen odottaa vain sitä tulevaa lottovoitoa:) Croppikennoon 18 millisen, (18-105 tottuneena nuo täyskennon 24 hieman mietityttää. Hämärä kuvausta varmasti tulee, etsiinä mielessä tuo tamronin valovoima on plussaa ja sit se etten trtte välttämättä, ehkä, niin putken pituutta.
Hintaluokassa 1700-1800 koko nikonin paketti kyllä kuulostaisi hyvältä, jotenkin olen vaan ajaellut että hankin rungon mieluummin uutena ja sitten objektipuolta tarpeen mukaan käytettynä,vaikka varmasti käytetyillä rungoilla on varmasti oma hinta-laatu suhteensa. Mielenkiintoista, että tamromista on ollut myös posiiivisia kokemuksia, mikä sinällään on tosi kiva.
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

pulp kirjoitti:Aikaisempien kuvailujen pohjalta mulla ei tuolle telepäälle nyt niin suurta tarvetta ole ollut, pikemminkin laajakulmalle. Tai siten ihan pitemmälle, jonka toteutuminen odottaa vain sitä tulevaa lottovoitoa:) Croppikennoon 18 millisen, (18-105 tottuneena nuo täyskennon 24 hieman mietityttää. Hämärä kuvausta varmasti tulee, etsiinä mielessä tuo tamronin valovoima on plussaa ja sit se etten trtte välttämättä, ehkä, niin putken pituutta.
Tuossahan se lukee. Osta 24-70 2.8 vakaajalla tai ilman. Cropin 18 vastaa Nikonissa 27mm laajakulmaa, joten 24 on jopa laajempi ;)
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Niglu
Viestit: 37
Liittynyt: Syys 21, 2007 12 : 12

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Niglu »

Mulla on toi Tamron, se on palvellut hyvin ja oon siihen tyytyväinen. Täydellä aukolla käyttäessä se on kyllä pehmeä noin 40-60 millin kohdilta, tämä pitää vaan pitää mielessä. Ääripäissä täysi aukko on täysin käyttökelpoinen. Lenstipin arvostelussa kyseisessä linssissä puhutaan tästä lisää ja voin omasta kokemuksesta vahvistaa sen paikkansapitäväksi.

Millejä olen siihen kaivannut lisää, joten itse ottaisin kyllä nykyään Sigman. Mutta kun Tamron on jo, niin vaihtoa en ole kokenut tarpeelliseksi.

Tamronin bokehia en oo kyllä mitenkään noteerannut hyvässä enkä pahassa, pitääpä kattella omia kuvia uudelleen sillä silmällä joskus. En kyllä hirveästi sitä bokehfiilistelyssä ole käyttänytkään, sitä varten on pari vieläkin valovoimaisempaa primeä.

Olisko Sigma plus pari valovoimaista primeä toimiva yhdistelmä sinulle? Kiinteillä hoituisi sitten ne hämäräkuvaukset ja bokehit ja se kaivattu laajispää, varsinkin jos et kaipaa automaattitarkennusta - mikä luontokohteissa eläimiä lukuunottamatta ei hirveästi mielestäni tarpeen ole. Mahtuisi budjettiinkin esim. mainittu Sigma + Nikkor 50mm 1.8 + Samyang 14mm taikka Irix 15 mm.
pulp
Viestit: 4
Liittynyt: Elo 15, 2017 12 : 05

Re: Nikon ja objektiivit valinnan pohdintaa

Viesti Kirjoittaja pulp »

Juu, siis näinhän se tietenkin on tuo laajakulman objektiivi vastaavuus:D Onneksi valokuvauksen on tutkittu olevan yksi harrastus josta on saatu kokeellisia näyttöjä, jotka ovat tukeneet käsitystä siitä että se voi muuttaa aivojen toimintaa. Aivojen toiminnan taso voi palautua lähemmäs nuorten kaltaista tilaa. (Denise C. Park) Toinen oli tilkkutyöt:) No luulenpa, että d750 tarjoaa minulle aikamoisen pläjäytyksen aivotoimintaan vaikuttavaa haastetta, että voin tilkkutyöt ehkä siirtää myöhempään ajankohtaan.
Samyang 14mm on ollut hankina listallani, niitä taitaa pyöriä käytettynäkin. Irix 15 on ihan uusi tuttavuus, mutta ei paha ollenkaan pikaisen googlettelun pohjalta. Mulla on ollut Tamronin 90mm F/ 2,8 macro ja tähän asti se on riittänyt. Ajattelin sitä ainakin kokeilla siihen tulevaan. Kohina vähän vähemmässä valossa, suuremmille herkkyyksillä on se mikä on harmittanut. Olettaisin sen olevan liitännäinen tuohon croppiin.
Vastaa Viestiin