Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
shnigi
Viestit: 26
Liittynyt: Elo 09, 2012 16 : 30

Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja shnigi »

Olen tässä tovin harkinnut uuden kameran ostamista. Uuden kameran tulee olla "järjestelmäkamera" eli vaihdettavat objektiivit. Kuvaan myös paljon videoita joten 4K on ehdoton. Arvostan myös että kamera on kompakti, sillä se kulkee reissussa aina mukana. Olen katsonut kolmea eri kameraa:

Panasonic Lumix DMC-GX80
Fujifilm X-T20
Panasonic Lumix G8

Näistä G8 on ehkä hieman iso, joskin siinä olisi täysin kääntyvä näyttö. Fujifilmin kamera olisi muutoin täydellinen, mutta olen erittäin kiinnostunut GX80 sisäänrakennetusta vakaajasta ja se on vieläpä yli 300e halvempi joka sopisi kukkarolleni paremmin. En tiedä onko muilla valmistajilla vastaavaa, paitsi Sony A6300, mutta se on vielä kalliimpi ja menee jo pois hintaluokastani. GX80 olisi muutoin täydellinen kamera, mutta siinä ei ole mikrofoniliitäntää. Se olisi kiva, sillä minulla on Roden mikki. Tosin en ole viimeisen vuoden aikana tarvinnut sitä kertaakaan ja aina voi ostaa ulkoisen äänityslaitteen, joten en tiedä onko se nyt niin kriittinen. Joka tapauksessa kumpi kameroista oikeasti mahtaa olla fiksumpi ostos? GX80 vai Fuji XT-20 ja miksi minun pitäisi edes harkita G8 näistä?

Pääasiassa vehje tulee kuitenkin valokuvaamiseen mutta kuvaan myös paljon videoita.

Heitelkää ilmoille yleisiä mielipiteitänne, sillä kyseisistä kameroista ei ainakaan juutuubista löydy kunnollista vertailua.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
apertority
Viestit: 53
Liittynyt: Loka 10, 2016 22 : 06

.

Viesti Kirjoittaja apertority »

.
Viimeksi muokannut apertority, Joulu 20, 2021 1 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
shnigi
Viestit: 26
Liittynyt: Elo 09, 2012 16 : 30

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja shnigi »

Kiitos kommenteista! Pitänee karsia siis tuo Fuji pois, sillä se on muutenkin rajoitettu 10minuutin videoihin eikä sisällä tuota vakaajaa. Olen katsonut tuota G80 ja se on ominaisuuksiltaan juuri sitä mitä haluaisin, mutta silti GX80 "kompaktimpi" koko houkuttelee, vaikka painoeroa ei juurikaan ole. Myin juuri oman Canon 550d pois sen koon takia ja aloin katselemaan jotain kompaktimpaa vaihtoehtoa. G80 myös nostaa hintaa useamman satasen, mutta varteenotettava vaihtoehto sekin. Pitänee käydä liikkeessä testaamassa kumpaakin.
amatyyr
Viestit: 47
Liittynyt: Loka 07, 2010 16 : 35

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja amatyyr »

Entäs GX8? Mitoiltaan hieman pienempi kuin G80, kutakuinkin samat ominaisuudet (sisäistä salamaa ei ole, kenno myös erilainen), hintakaan ei juuri poikkea.


- amatyyr -
shnigi
Viestit: 26
Liittynyt: Elo 09, 2012 16 : 30

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja shnigi »

G8 olen myös katsellut, mutta siinä ei ole niin tehokas vakaaja rungossa, joten luultavasti tässä tapauksessa ottaisin mielummin G80. Sisäinen salama on plussaa matkoilla, vaikka yleensä sillä ei tee juuri mitään. Näitä kolme kameraa olenkin katsellut. Varmaan tosiaan auttaa jos käyn liikkeessä testailemassa. Lähinnä kiinnostaisi muiden valmistajien vaihtoehdot onko sellaisia tarjolla samoilla ominaisuuksilla ja hinnoilla.
amatyyr
Viestit: 47
Liittynyt: Loka 07, 2010 16 : 35

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja amatyyr »

Ok. Mietinkin, että mitä tuolla G8:lla tarkoitit, G80 vai GX8:aa, G8:aa kun ei mallistossa ole.

Videota kun kuvaat, on Pana lie se merkki, vaikka monesti unohdetaan sen olevan kutakuinkin rinta rinnan Olyn mallien kanssa. Vaikka om-d1mk2 onkin kohuttu ja kehuttu kamera, on palstoilla jäänyt melkoisen huomiotta gh5:n arvostelut, vaikka yhtä hyvää ellei parempaakin kuvaa siitä pukkaa ulos testeissä. Koko kun vielä on tärkeä seikka, eipä taida oikein muita järkeviä olla. Tietysti, oma mutuni perustuu vain kohtuullisen tiukalla lähdekritiikillä suodatettuun palstojen lueskeluun sekä laitearvosteluihin, eli lue siis sinäkin tekstiäni suodatus päällä, virn..


- amatyyr -

Edit: ja kyllä, nuo ovat juuri niitä eroja, itse päätyisin myös G80:sen. Koko menettää merkityksensä käytössä, kun ote on parempi, vakaaja on uudempi eli parempi, eikä salaman haittaa tee. Ainoa, mikä voisi pienen kokoeron lisäksi puoltaa GX8:a, on kääntyvä etsin ja 20mp kenno, jonka taas tasapainottaa G80:stä puuttuva alipäästösuodin. Mutta kun näyttökin kääntyy, ei tuolle lie juurikaan ole käyttöä.
shnigi
Viestit: 26
Liittynyt: Elo 09, 2012 16 : 30

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja shnigi »

Joo näppäilyvirhe. Olen tässä koko illan tutkinut kameroita ja taidan kyllä silti kallistua GX80 puolelle sen hinnan takia. Tuo mikrofoniliitäntä on lähinnä kiva lisä. Viimeisen vuoden aikana olen tarvinnut mikrofonia tasan 0 kertaa, joten yhtä hyvin voin ostaa ulkoisen mikrofonin niille hetkille kun ääntä tarvitsee, eli tuskin ikinä. En myöskään kuvaa vlogeja tai itseäni vaan olen aina kameran takana. Haluaisin kovasti perustella itselleni miksi G80, mutta silmissä painaa vain hinta ja kokoero, vaikka ominaisuudet olisi sitä mitä haluan.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

100% mutua pukkaa nyt, suodatus päälle siis :-)

Jos mahdollista niin käy kopasemassa jossain liikkeessä kameroita,
Jotkut ovat kuulemma jättäneet gx80 ostamatta etsimessä näkyvän "rainbow" efektin takia, eli jotain värivirhettä saattaa olla havaittavissa.
Kaikkia ei häiritse, myös etsimen suurennos pienempi gx8-, ja g80 verrattuna.

Mitä noiden raw kuvia ladannut ja käsitellyt niin Panan 16MPix kenno on korkeammilla ISOilla parempi kuin tuo 20Mpix, ainakaan tummat alueet eivät mene purppuraksi niin pahasti.
Voi olla myös taidottomuuttakin kuvan käsittelyssä?
amatyyr
Viestit: 47
Liittynyt: Loka 07, 2010 16 : 35

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja amatyyr »

Ja se tärkein, näppituntuma. Mikäli napit ovat näpeille väärissä paikoissa tai vääriä nappeja tyystin, ei ne siitä muuksi muutu. Samoin logiikka tai sen puute on omiaan pilaamaan kuvauskokemuksen. Itse kun vertasin gx80 näppäimiä omaan gx7:n vastaaviin, tuli vähän orpo olo. Siksikin ehkä päätyisin G80:seen, ehkä jo siksikin kun se olisi tutun tuntuinen otteeltaan aikaisemman gh2: jäljiltä.


- amatyyr -
apertority
Viestit: 53
Liittynyt: Loka 10, 2016 22 : 06

.

Viesti Kirjoittaja apertority »

.
Viimeksi muokannut apertority, Joulu 20, 2021 1 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
amatyyr
Viestit: 47
Liittynyt: Loka 07, 2010 16 : 35

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja amatyyr »

apertority kirjoitti: Aika vapaasti saa Panassa noita painikkeita ja rullia ohjelmoida, jos vain muuten sopivat käteen. Itselle ainakin etusormen ja peukalon rullat ovat sopivilla kohdilla ja yhden takanapeista olen ohjelmoinut tarkennuksen lukitusnäppäimeksi. Omiin pikkukätösiin oikein ergonominen. Tosin en yli puolta tuntia kerrallaan kuvaa, että sellaisesta koko päivän ergonomiasta ei kokemusta.
Jep, tämän kun kävi ajatuksella kerran kunnolla läpi, sai napit ja qmenun itselle niin sopiviksi, ettei tarvitse kuvatessa käytännössä menuun koskea. Ja qmenustakin kun karsi vielä nappeihin ohjelmoituja päällekkäisyyksiä pois, niin aikas notkean tästä gx7:sta sai. Enää ei tarttis kuin opetella kuvaamaan, hirn..


- amatyyr -
shnigi
Viestit: 26
Liittynyt: Elo 09, 2012 16 : 30

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja shnigi »

Noh kyllähän siinä niin kävi että ostin GX80. Katselin tuota G80 ja diggailin siitä erittäinkin paljon. Olin kuitenkin päättänyt ostaa hieman kompaktimman kameran ja jätin sen hyllyyn. Mikrofonikin lähtee myyntiin lähipäivinä. Kiitos neuvonantajille!
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Oletan että olet valintaan tyytyväinen myös jatkossa.
Kiinnostaisi mielipide evf:stä, tai huomasitko eroa g80:n?
amatyyr
Viestit: 47
Liittynyt: Loka 07, 2010 16 : 35

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja amatyyr »

Näitähän saa onneksi jatkossakin erilaisia kamppeita kaupasta, ei se ole loppuelämän liitto jos ei niin halua. Itsekin ostin vuosien järkkärittömyyden jälkeen pitkästä aikaa edullisen perusrungon (gx7) ja pari lasia kaveriksi. Näillä on hyvä aloitella taas, ja vaikka tulisikin joskus ostettua uudempaa/järeämpää kalustoa, menee tämä silti moporeissuilla yms kakkosvehkeenä pois tiehensä näppärän kokonsa ja kuvanlaatunsakin puolesta. Eli eivät nämä rahat (vajaa parisataa rungosta) missään tapauksessa hukkaan menneet.

Koko oli minullakin ratkaiseva tekijä miksi ylipäätään peilittömän järjestelmän jälleen ostin, ei rajalliseen kuljetuskapasiteettiin paljoa ylimääräistä mukaan mahdu. Enkä osaisi edes hyödyntää esim. FF:n etuja, ihan suotta tuhlaisi helmiä sialle. Koska näilläkin kun saa mielestäni loistavia kuvia, ja hyvä kuvaaja saisi kalustollani parempia kuvia kuin minä ikinä millään pro-vehkeillä, ei ole mitään järkeä upottaa tonneja kalustoon. Opetellaan nyt perusteita taas ensin näillä, ja veikkaanpa ettei minusta siltikään tule välineurheilijaa, vaan kuljetettavuus tulee aina olemaan tärkeä valintakriteeri.


- amatyyr -
shnigi
Viestit: 26
Liittynyt: Elo 09, 2012 16 : 30

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja shnigi »

Olihan tuo GX80 viewfinder kyllä melkoisen pieni, ainakin jos vertaa G80. En ole vielä kerennyt käydä ulkona kokeilemassa, mutta kyllä se ainakin minun tarkoituksen ajaa. Eli jos esim aurinko paistaa kirkkaasti ja haluaa tsekkailla kuvaa rauhassa. Täytyy muutenkin ottaa jokupäivä testirundi tuon kameran kanssa ulkona ja testailla enemmän. Sain vasta päivitettyä firmiksen runkoon ja linssiin. Ensimmäinen ihmetyksen aihe oli 4k videokuvan "flickeröinti". Eli kun pannaa videota hissukseen niin tuntuu että kuva repeilee. Kokeilin vielä vaihtaa 30fps ja lukitsin shutter speedin 60, silti 12-60 lasilla tapahtui tuota. En tiedä onko linssistä kiinni vai missä vika, mutta harvinaisen ärsyttävältä se näytti. Runkovakaaja on erittäin pätevä juttu hämärässä kuvatessa, canon 550d en uskaltanut 1/60 alemmaksi pudottaa käsivaralla kuvatessa, nyt tuolla tuntui kuvaavaan vielä reilusti pidemmällä suljinajalla.

Noh kyllähän tuo mikrofoniliittimen puute edelleen häiritsee, mutta toisaalta eipä ole mitään mitä äänittää :D
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tohon kuvan repeilyyn niin onks sulla valittu 60i vai 60p? Se vois ehkä selittää tota "repeilyä" jos sulla on 60i.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Re: Fuji X-T20 VS Panasonic GX80

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Moro taas.

Vieläkö viestin aloittajalla on gx80 runko käytössä ja millaiset on mietteet kamerasta kun kamera ollut jo kauemmin käytössä?
Vastaa Viestiin