Sivu 2/2

Lähetetty: Tammi 09, 2017 7 : 59
Kirjoittaja Rockford
Hannu KH kirjoitti:Jos ottaa ihmisestä kokovartalokuvan suhteellisen tummassa studiossa, ei kameran histogrammista näe kasvojen osuutta koska ne ovat kuvan pinta-alasta niin pieni osa.
Hyvä huomio, tämä pitääkin muistaa kun joskus pääsen kuvaileen taas mustalla taustalla. En muista miten tuon viimeksi hanskasin, mutta ilmeisesti valottelin vain mieluummin turhan varovasti kuin reilusti. :-)

Lähetetty: Tammi 09, 2017 8 : 28
Kirjoittaja Hannu KH
Ulkomiljöössä hyvä salamamittari on myös hyvä kapistus, edellä mainitsemani asian takia.

Valitettavasti monet uudet hienotkin salamavaloa mittaavat mittarit eivät ole tarpeeksi herkkiä salamavalon mittaamiselle kirkkaassa auringonvalossa.

Mulla on vanha Minolta Flashmeter IV joka on herkkä, ja toinen näppäränkokoinen Gossen Digisky jok ei kykene tähän.

Ainakin Seconicit ovat huonoja kirkkaassa salaman mittaamiseen. Minoltat ovat mittareiden kunkkuja, mutta niitä ei enää valmisteta,

Lähetetty: Tammi 09, 2017 10 : 54
Kirjoittaja ttuplai
Histogrammilla voi myös mitata siten et raahaa harmaakorttia mukana. Samalla tavalla, kun sinne mallin luokse kävelee mittarin kera voi sen tehdä myös kameran kanssa ja harmaakortilla jolloin se peittää koko kuva-alan. Ei varmaan yhtä hienostunutta tai nopeeta kuin mittarilla, mut toimii melko hyvin riittävällä tarkkuudella ja on aika huokee ratkaisu.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 11 : 11
Kirjoittaja Guzmo
Valotusmittari on about viimeinen asia mitä suosittelen kotistudioon hankkimaan. Se ei ole nykypäivänä kovin usein tarpeellinen jos kuvaa diginä missä kameran näytöltä näkee tarpeeksi hyvin valotuksen onnistumisen ja RAW:ta saa korjattua helposti myös sen 1+ aukon verran (jos tarvetta). Ulkokuvaukseen salamilla näyttölooppi on moninverroin hyödyllisempi kuin mittari. Tiedän ammattilaisia jotka eivät ole varmaan edes koskaan nähneet valotusmittaria :)

Olli: Hyvät linkit!

Lähetetty: Tammi 09, 2017 11 : 55
Kirjoittaja kotistudio
Olen päättänyt hankkia kuitenkin noita käsisalamia niin saa ulkonakin tarvittaessa kuvata jos niin tahtoo. Tuo dliten setti olisi varmasti hyvä mutta en halua rajoittua pelkästään kotiin.

Muutama epäselvyys jäi softboxeista. Kuinka ison tarvitsen henkilö kuvaamiseen? Ja meneekö softboxit kaikkiin jalustoihin vai pitääkö molemmat olla samaa sarjaa? Tuota kiinnitystä tarkoitan

Lähetetty: Tammi 09, 2017 13 : 07
Kirjoittaja Rockford
kotistudio kirjoitti:Kuinka ison tarvitsen henkilö kuvaamiseen? Ja meneekö softboxit kaikkiin jalustoihin vai pitääkö molemmat olla samaa sarjaa? Tuota kiinnitystä tarkoitan
Koko riippuu paljon siitä millaista valoa haluat kuvaan. Isommalla saa yleensä pehmeämpää valoa. Ulkona jos vähänkään tuulee iso boksi tai varjo on hankala saada pysymään pystyssä kevyellä valojalustalla, varsinkin jos alustakaan ei ole ihan tasainen.

Kiinnitykset on noissa käsisalamojen bokseissa vähän vaihtelevia, mulla on esim. tämmöinen jonka saa suoraan kiinni sekä valojalustaan että 1/4" kierteellä myös kameran jalustaan: https://www.digitarvike.fi/smdv_speedlight_diffuser_70

Tuon lisäksi mulla on pari vanhempaa ja pienempää Photoflexin boksia käsisalamoihin ja niissä taas ei ollut minkäänlaista kiinnitystä normaaliin valojalustaan mukana, ainoastaan tuo 1/4" kierre.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 13 : 25
Kirjoittaja niffe
Guzmo kirjoitti:Valotusmittari on about viimeinen asia mitä suosittelen kotistudioon hankkimaan. Se ei ole nykypäivänä kovin usein tarpeellinen jos kuvaa diginä missä kameran näytöltä näkee tarpeeksi hyvin valotuksen onnistumisen ja RAW:ta saa korjattua helposti myös sen 1+ aukon verran (jos tarvetta). Ulkokuvaukseen salamilla näyttölooppi on moninverroin hyödyllisempi kuin mittari. Tiedän ammattilaisia jotka eivät ole varmaan edes koskaan nähneet valotusmittaria :)

Olli: Hyvät linkit!
Ammattilabbiksessa työskennelleenä muistan nämä kuvaajat diakuvauksen aikakaudelta. Kutsuimme heitä shakkiruutuvalottajiksi :D Mitä varsinaiseen mittariin tulee, niin itse käytän mittaria, mutta ei se välttämätön ole, vaikka helpottaakin manööverointia ja vähentää virheitä. Takanäytöltä ja histogrammeista näkee suuntaa-antavasti mitä on tulossa, joskin takanäytön arviointi edellyttää jonkin verran harjaantumista.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 13 : 33
Kirjoittaja niffe
Jep, tuo sisällä vai ulkona on se iso päätös. Sisälle käyvät halvemmatkin Elinkat, ellei ole kiire. Kuluttajamallit kuumenevat kovassa käytössä ja pitävät taukoja itsekseen tai valottavat epätasaisesti, elleivät ehdi varautua kiihkeässä rytmissä. Pro-versioiden stydimmät konkat ja tyristorit antavat paremmin sarjatulta riittävällä latingilla ilman lämpöongelmia. Ulkostudiot ovat sitten taas ulkostudioita. Niissä ei välttämättä tarvita kaikkia sisästudion elementtejä, jos mennään vähän taiteellisesti vaatimattomammalla linjalla ja vääjäämättömästi pitää totutella vähempään valokontrolliin, ellei ole viisihenkistä kuvaustiimiä käytettävissä :D Ulos Godoxin AD360 TTL-malli ovat hyvä valinta.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 15 : 15
Kirjoittaja Rockford
niffe kirjoitti:Pro-versioiden stydimmät konkat ja tyristorit antavat paremmin sarjatulta riittävällä latingilla ilman lämpöongelmia.
Siis ilmeisesti esim. RX-sarja?

Lähetetty: Tammi 09, 2017 18 : 17
Kirjoittaja niffe
Rockford kirjoitti:
niffe kirjoitti:Pro-versioiden stydimmät konkat ja tyristorit antavat paremmin sarjatulta riittävällä latingilla ilman lämpöongelmia.
Siis ilmeisesti esim. RX-sarja?
ELC Pro HD on se paras sarja ja sitten on BRX, joka tuikkii aika kiihkeästi ja jäähdyttää hyvin. Paukku lähtee suurinpiirtein sekunnissa ja silloin se on latautunut muistaakseni 75-80 prosenttisesti. Lite RX on kai ennemminkin kuluttajamalli. Mulla on EL- ja D-Lite RX-pönttöjä, mutta olen tarvittaessa lainannut BRX:t. Noissa EL:ssä ei ole tuuletinta eli ne ovat hiljaiset. Useimmissa sovelluksissa ja erityisesti kotikäytössä nuo halvimmat välttävät aivan mainiosti. Nopeutta ja hyvää jäähdytystä tarvitaan lähinnä silloin, kun kuvataan suuria määriä henkilöitä.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 18 : 52
Kirjoittaja Hannu KH
niffe kirjoitti:
Rockford kirjoitti:
niffe kirjoitti:Pro-versioiden stydimmät konkat ja tyristorit antavat paremmin sarjatulta riittävällä latingilla ilman lämpöongelmia.
Siis ilmeisesti esim. RX-sarja?
ELC Pro HD on se paras sarja ja sitten on BRX, joka tuikkii aika kiihkeästi ja jäähdyttää hyvin. Paukku lähtee suurinpiirtein sekunnissa ja silloin se on latautunut muistaakseni 75-80 prosenttisesti. Lite RX on kai ennemminkin kuluttajamalli. Mulla on EL- ja D-Lite RX-pönttöjä, mutta olen tarvittaessa lainannut BRX:t. Noissa EL:ssä ei ole tuuletinta eli ne ovat hiljaiset. Useimmissa sovelluksissa ja erityisesti kotikäytössä nuo halvimmat välttävät aivan mainiosti. Nopeutta ja hyvää jäähdytystä tarvitaan lähinnä silloin, kun kuvataan suuria määriä henkilöitä.
Style RX:t oli paras sarja ennen ELC Prota, parempia ja suuremman tehonsäätöalueen omaavia kuin BRX. Style RX on kait Sveitsissä tehtyjä BRX ja Litet jossain vinkuintiassa kasattuja.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 20 : 08
Kirjoittaja Rockford
Sori OT ja kiitos infosta! Ihmettelen tässä juuri Intiassa kasatun BX500Ri:n välähtämättömyyden ongelmaa, joka kuulostaa olevan kai aika tavallista näissä. BRX on kai uudempi generaatio tästä?

Ite kaipaisin lyhyttä välähdystä tanssijoiden hyppyjen jäädyttämiseen, mutta siitä ehtii haaveilla sitten joskus kun löytyy salamat jotka edes välähtäis yleensä kun ois tarpeen. Tuulettimet ei minua haittaa. :-)

Lähetetty: Tammi 09, 2017 20 : 22
Kirjoittaja Hannu KH
Style RX:n tuulettimet pitää kyllä aika mekkalaa, mulla tavallisesti niitä pyörii 5 kpl yhtäaikaa niin vähempikin meteli riittäis.

EL 500/250:ssä ei oo tuulettimia ollenkaan, nämä patarautavehkeet kuumenee aika paljon, ja haisee.

Valoperhe

Lähetetty: Tammi 10, 2017 0 : 12
Kirjoittaja Annukka
https://www.digitarvike.fi/godox_1
Tuosta hyvä systeemi. VING 850, AD360, AD600. Samat triggerit käy pikkusalamiin ja akullisiin. Canon, Nikon ja Sony sallivat ttl- ja hss-käytön.
AD600 Bowensin sovitteella, ja pienempiä pitelemään S-bracket, johon Bowensin muokkaimet myös käy. Niitä saa eBaysta edullisesti.
Esim.
http://www.ebay.com/itm/24-60cm-Beauty- ... 1eb401a6f3
Tässä mukana se S-bracket myös
http://www.ebay.com/itm/New-Godox-Folda ... Sw2xRYW56y

Huono puoli se, että ovat lähes aina Digitarvikkeelta lopussa! Murrr!

Annukka

Lähetetty: Tammi 10, 2017 10 : 12
Kirjoittaja kotistudio
Rockford kirjoitti:
kotistudio kirjoitti:Kuinka ison tarvitsen henkilö kuvaamiseen? Ja meneekö softboxit kaikkiin jalustoihin vai pitääkö molemmat olla samaa sarjaa? Tuota kiinnitystä tarkoitan
Koko riippuu paljon siitä millaista valoa haluat kuvaan. Isommalla saa yleensä pehmeämpää valoa. Ulkona jos vähänkään tuulee iso boksi tai varjo on hankala saada pysymään pystyssä kevyellä valojalustalla, varsinkin jos alustakaan ei ole ihan tasainen.

Kiinnitykset on noissa käsisalamojen bokseissa vähän vaihtelevia, mulla on esim. tämmöinen jonka saa suoraan kiinni sekä valojalustaan että 1/4" kierteellä myös kameran jalustaan: https://www.digitarvike.fi/smdv_speedlight_diffuser_70

Tuon lisäksi mulla on pari vanhempaa ja pienempää Photoflexin boksia käsisalamoihin ja niissä taas ei ollut minkäänlaista kiinnitystä normaaliin valojalustaan mukana, ainoastaan tuo 1/4" kierre.
Tuo on aika tyyris mutta 60cm versio ei oo kun satasen pintaan. Vois niitä parit ostella tulee myös teline

Onko nuo annukan omat hyvä laatusia että ei heti hajoa käsiin? Hinta ei ole paha mutta en halua ostaa hajoavaa krääsää.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 10 : 31
Kirjoittaja Annukka
"Onko nuo annukan omat hyvä laatusia että ei heti hajoa käsiin? Hinta ei ole paha mutta en halua ostaa hajoavaa krääsää."

Jaa, riippuu varmaan käsistä.
Jos boxit töpöttää jalustoissaan ja nätisti siirrellään kuvatessa, niin kuluminen on vähäistä.
Jos purkaa ja kokoaa kiivasta tahtia runtaten kassiin, auton jalkatilaan, komeroon - kuluminen on oletettavasti kovempaa.
Mutta ei laatu välttämättä huonone viidennekseen, jos hinta on vain viidennes merkkitavaroiden tasosta. Profoto/Elinchrom kontra eBayn softbox.
Valo on valoa.
Toki, jos on hyvin tienaava ammattilainen, niin miksei hankkisi mielenrauhaa laadukkailla/hintavilla työkaluilla.
Mutta harrastajalle tai vasta wannabe-kuvaajalle on nuo merkittömät halpikset ihan käypäinen vaihtoehto, voi kokeilla beautydishiä ja stripboxia menemättä kuukautta nälkäisenä nukkumaan.
Valintoja.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 12 : 58
Kirjoittaja kotistudio
Annukka kirjoitti:"Onko nuo annukan omat hyvä laatusia että ei heti hajoa käsiin? Hinta ei ole paha mutta en halua ostaa hajoavaa krääsää."

Jaa, riippuu varmaan käsistä.
Jos boxit töpöttää jalustoissaan ja nätisti siirrellään kuvatessa, niin kuluminen on vähäistä.
Jos purkaa ja kokoaa kiivasta tahtia runtaten kassiin, auton jalkatilaan, komeroon - kuluminen on oletettavasti kovempaa.
Mutta ei laatu välttämättä huonone viidennekseen, jos hinta on vain viidennes merkkitavaroiden tasosta. Profoto/Elinchrom kontra eBayn softbox.
Valo on valoa.
Toki, jos on hyvin tienaava ammattilainen, niin miksei hankkisi mielenrauhaa laadukkailla/hintavilla työkaluilla.
Mutta harrastajalle tai vasta wannabe-kuvaajalle on nuo merkittömät halpikset ihan käypäinen vaihtoehto, voi kokeilla beautydishiä ja stripboxia menemättä kuukautta nälkäisenä nukkumaan.
Valintoja.
Vaikka olen harrastelija tai wannabe kuvaaja niin ensimmäinen virhe on ostaa halvinta *sensuroitu* koska ne nyt vaan tuppaa olemaan huonolaatusia tai helposti särkyviä. Siinä tulee halpa äkkiä kalliiksi jos niitä pitää ostaa 2kk välein. Yleensä kalliimpi tuote on jostakin hyvästä syystä kalliimpi. Vaikka kestävyydessä.

Vuoden päästä osaan jo kuvata ja tajuan jutusta enemmän ja voin jatkaa samalla laitteistolla kauemmin.

Siksi kysyin.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 13 : 32
Kirjoittaja niffe
kotistudio kirjoitti:
Annukka kirjoitti:"Onko nuo annukan omat hyvä laatusia että ei heti hajoa käsiin? Hinta ei ole paha mutta en halua ostaa hajoavaa krääsää."

Jaa, riippuu varmaan käsistä.
Jos boxit töpöttää jalustoissaan ja nätisti siirrellään kuvatessa, niin kuluminen on vähäistä.
Jos purkaa ja kokoaa kiivasta tahtia runtaten kassiin, auton jalkatilaan, komeroon - kuluminen on oletettavasti kovempaa.
Mutta ei laatu välttämättä huonone viidennekseen, jos hinta on vain viidennes merkkitavaroiden tasosta. Profoto/Elinchrom kontra eBayn softbox.
Valo on valoa.
Toki, jos on hyvin tienaava ammattilainen, niin miksei hankkisi mielenrauhaa laadukkailla/hintavilla työkaluilla.
Mutta harrastajalle tai vasta wannabe-kuvaajalle on nuo merkittömät halpikset ihan käypäinen vaihtoehto, voi kokeilla beautydishiä ja stripboxia menemättä kuukautta nälkäisenä nukkumaan.
Valintoja.
Vaikka olen harrastelija tai wannabe kuvaaja niin ensimmäinen virhe on ostaa halvinta *sensuroitu* koska ne nyt vaan tuppaa olemaan huonolaatusia tai helposti särkyviä. Siinä tulee halpa äkkiä kalliiksi jos niitä pitää ostaa 2kk välein. Yleensä kalliimpi tuote on jostakin hyvästä syystä kalliimpi. Vaikka kestävyydessä.

Vuoden päästä osaan jo kuvata ja tajuan jutusta enemmän ja voin jatkaa samalla laitteistolla kauemmin.

Siksi kysyin.
Ihan perusteltuja kysymyksiä, mutta Annukka ilmeisesti kuvaa ammatikseen kyseisillä romppeilla, joten voit nähdäkseni aivan hyvin tukeutua hänen rahanarvoisiin näkemyksiinsä ensimmäisissä hankinnoissa. Godox on valmistaja, joka tekee salamalaitteita alihankintana myös kameranvalmistajille, joten se on riskinhallintamielessä kohtuullisen riskitön. Sitten oman näkemyksen lisääntyessä ja kehittyessä, voit hankkia oman näkemyksen ja kohdennetun tarpeen mukaisia välineitä. Vanhat varusteet voi joko laittaa kiertoon täällä tai säilyttää varalaitteina tarpeen mukaan.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 13 : 34
Kirjoittaja Jovala
kotistudio kirjoitti:
1. Vaikka olen harrastelija tai wannabe kuvaaja niin ensimmäinen virhe on ostaa halvinta *sensuroitu* koska ne nyt vaan tuppaa olemaan huonolaatusia tai helposti särkyviä.

2. Siinä tulee halpa äkkiä kalliiksi jos niitä pitää ostaa 2kk välein.

3. Yleensä kalliimpi tuote on jostakin hyvästä syystä kalliimpi. Vaikka kestävyydessä.
Nää on kaikki klisheitä ja sitkeitä sellaisia. Yleensä käytetään perusteluina vaimolle.
Ylihinnan maksamiselle on toki oikeatkin syyt. Aika monella turvallisuushakuisuus.
En myöskään kiistä sitä, etteikö markkinoilla olisi halpaa ja huonolaatuista, kuten myös kallista ja huonolaatuista.
Hinta ei vaan ole yksinään riittävä kriteeri järkevän ostopäätöksen tekemiseen.