Mikael K. kirjoitti:Tosin 100-200€:n sijoitus kalibrointilaitteeseen ei ole sekään liikaa. Varsinkin jos suhteuttaa tämän hinnan kamerakaluston ja tietokoneen hintaan. Se säästää monelta hermonkiristykseltä ja antaa tarvittavaa luottamusta kuvien värien säätämiseen.
Jep, juuri muutama päivä sitten korjasin tutun näytön kohdilleen. Sillä oli tasapaino jossain 9000k tietämillä, eli kaikki näytti aivan liian siniseltä. Toiselta taas korjattiin aivan liiallinen kirkkaus niin eipähän tullut enää kaikista printeistä pirun tummin. Ongelmasta ihan hyvä vihje on se että jos histrogrammi näyttää valoisassa päässä olevan vielä tilaa mutta kuva näyttää jo palaneelta niin jotain ehkä pitäisi tehdä.
Työtilaa kannattaa myös vähän silmäillä. Ei tarvitse mitään studiota väsätä ja maalata kaikkia seiniä neutraalin harmaiksi yms. mutta se olisi hyvä ymmärtää että valaistus (tai sen puute) vaikuttaa todella paljon siihen mitä ruudulla näkyy. Ensin editoi yöllä himmeän lampun valossa näytön kirkkautta säätämättä ja toisia kuvia katselee päivänvalossa ja vieläpä suht kirkkaaseen vastavaloon niin auts. Tämänkin kokeilu on ihan omasta viitseliäisyydestä kiinni eikä vaadi kummoisia erikoistaitoja - vain sen että tunnustaa omien silmien valehtelevan minkä kerkiävät jos niille antaa mahdollisuuden. ;)
Päivänvalospektrin lamput eivät ole järjettömän kalliita vaikka tietty hieman hinnakkaita tavallisiin verrattuna. Seuraavan kerran kun tekee mieli ostaa filtteri xyz tai kiinalainen pola niin rahat voisi heittää lamppukauppaan. Olen ollut erittäin tyytyväinen siihen että kämpässä on hyvä valaistus, ihan muutenkin miellyttävää kuin kuvien kannalta. Makkarissa on edelleen ihan "tavallinen" himmeämpi keltainen valo ja sitäkin voi käyttää hyväkseen printtejä katsellessa, jos tietää että sellaiseen ympäristöön on jotain nimenomaan säätämässä.
Mitä tuohon ralliauton kuvaan tulee niin osa sinisestä karisee jo siinä jos valottaa reilummin tai säätää jälkikäteen sen +1. Tietysti jos haluaa realistisen tympeän kuvan niin ok, eipä siinä, mutta sitten tosiaan mitä enemmän varjoa (sisältäen alivalotuksen) niin sitä sinisempää ja muhjuisempaa.