Valokuvaustarvikkeiden ostaminen verkosta (oppaan tynkä)

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
trsqr
Viestit: 257
Liittynyt: Tammi 10, 2003 18 : 30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Valokuvaustarvikkeiden ostaminen verkosta (oppaan tynkä)

Viesti Kirjoittaja trsqr »

Ostaminen verkosta

Tämä artikkeli on kirjoitettu tietenkin omasta näkökulmastani ja heijastaa pääosin omia kokemuksiani. Itse yleensä pyrin tutustumaan etukäteen kiinnostaviin laitteisiin verkossa, enkä välttämättä tarvitse laitteen "hypistelyä" ennen ostopäätöstä, vaan hinta on usein tärkein syy valita jokin tietty liike. Eri ihmisillä voi olla erilaiset perusteet muiden valintojen tekemiseen. Tämä teksti on siis lähinnä "Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan" -mentaliteetilla kirjoitettu. Esimerkit tässä tekstissä ovat pääosin Canonin tuotteita, mutta sama pätee myös muihin malleihin ja merkkeihin. Keskityn nyt lähinnä yksityisen kuluttajan osaan, en siis ota kantaa, enkä juuri edes tiedä, mitkä ovat kuviot yrityksen ostaessa tavaraa ja miten ALV:tä vähennetään jne...

Digitaalikamerat ja objektiivit

Kotimaa

MBnetin hintavertailua kannattaa käyttää. Osoitehan siis on www.mbnet.fi/hintaseuranta . Halvimpien liikkeiden kohdalla kannattaa varmistaa, että tuleeko kameroiden mukana suomenkieliset ohjeet, vai tilaavatko liikkeet kameransa itsekin Saksasta.

Jos haluaa saada kameransa heti käteen, kannattaa tutkia kotimaisten valokuvaliikkeiden hintoja. Rajalassa on joskus hyviäkin tarjouksia ja joskus käytettyjä objektiiveja saa todellakin halvalla (esim. Canon EF 80-200/2.8L 390 eurolla). Topshotilla Malminkartanossa on hyvä valikoima yleensä ihan hyllyssäkin, eikä hinnatkaan ole kohtuuttomia. Akibalta Herttoniemestä saattaa saada tavaraa suoraan käteen tai lyhyellä odotusajalla (2003 joulun alla Canon 300D kolmessa päivässä!) varsin hyvään hintaan.

EU

EU:n sisäisistä ostoksista ei tarvitse maksaa tullia, joten varsinkin saksalaiset verkkokaupat ovat houkuttelevia vaihtoehtoja kotimaan verkkokaupoille. Toimituskulutkaan eivät aina ole kotimaisia liikkeitä suuremmat, joskus jopa pienemmät! Aiemmin useat liikkeet toimittivat suomeen postiennakolla, nykyisin monet ovat tästä luopuneet. Liekö syynä noutamattomat paketit vai mikä. DirectShopper kuitenkin edelleen toimittaa postiennakolla (3.7.2006: ei toimita enää Suomeen). Saksasta tilatuissa tuotteissa ei yleensä tule suomenkielisiä ohjekirjoja mukana, vaan ohjeet ovat tyypillisesti saksaksi, joskus englanniksi. Yleensä tuotteiden englanninkieliset ohjeet on ladattavissa PDF-muodossa verkosta.

Toimitusajat voivat joskus venyä pitkiksi, jos liikkeellä ei ole tavaraa varastossa. Itselläni ei koskaan yli kuukauden ole venynyt, mutta toisenlaisiakin kokemuksia olen kuullut. Jos haluaa varmistaa nopean toimituksen, kannattanee liikkeeseen soittaa ennen tilauksen tekemistä tai kirjoittaa sähköpostia.

Olen listannut tähän joitakin omien kokemusteni pohjalta luotettavaksi havaitsemiani kameraliikkeitä.

Saksa

www.technikdirekt.de
www.ac-foto.de
www.directshopper.de (3.7.2006: ei toimita enää Suomeen)

Ruotsi

www.cyberphoto.se
www.scandinavianphoto.se

UK

www.jessops.co.uk


EU:n ulkopuoliset alueet

EU:n ulkopuolelta tilatessa kannattaa muistaa se, että tuotteista on maksettava tulli ja ALV. Tällä hetkellä euron suhde USA:n dollariin on kuitenkin niin hyvä, että tilaaminen USA:sta voi olla hyvinkin kannattavaa. USA:n hinnat kun on ovat dollareina usein selvästi pienempiä, mitä euroopan hinnat ovat euroina! Esimerkkeinä vaikkapa Canon EF 50/1.8II $64.90, Canon 135/2.0L $774.95 tai Canon EOS 300D (Digital Rebel) $899.95.

Esimerkki:
Tilasin B&H Photosta USA:sta Canon 24/2.8 objektiivin. Hinta oli 279 dollaria ja postikuluja tuli 30 dollaria. Hintaa yhteensä 245 euroa nykykurssilla. Tuote tulee alle viikossa Suomeen, käyn tullissa minulle faksatun rahtikirjan kanssa. Kyseisen ryhmän tuotteet on kuulemma asetettu tullisuspensioon, joten minun täytyy maksaa vain ALV objektiivista ja postikuluista. Hinnaksi tulee siis 245 eur * 1.22 eli noin 299 euroa. Lisäksi vielä 8,50 euron suuruinen käsittelykulu Transpointille, eli objektiivin hinta hieman alle 310 euroa. Saksasta halvin hinta olisi 429 euroa ja siihen tulisi päälle vielä postikulut. Tietysti tässä on pieni riski, sillä objektiivin takuu ei ole voimassa Euroopassa, vaan mahdollisessa vikatilanteessa se on lähetettävä takaisin B&H Photolle USA:han.

Luotettavia verkkokauppoja USA:ssa on ainakin B&H Photo ja Adorama. Aasian hintataso olisi käsittääkseni myös paikoitellen suomalaista houkutteleva, mutta sieltä en ole vielä kunnollisiin verkkokauppoihin törmännyt.

www.bhphoto.com
www.adorama.com

Tarvikkeet

Yllättäen esimerkiksi kameralaukkuja ja jalustoja Suomesta saa usein jopa halvemmalla kuin Saksasta. Esimerkiksi Manfrotton monopodia hankkiessani Topshotista sain paremman hinnan kuin NY Camerasta. Sama pätee usein kameralaukkujen kohdalla.

Suotimia olen tilannut usein Teknofokuksesta. Heillä on valikoimissaan Heliopanin suotimet, joihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Hintataso on hyvä ja toimituskulut lähes olemattomat. Teknofokuksesta löytyy myös erikoisempiakin tarvikkeita, kuten sovittimia, jalustakierteeseen sopivia ruuveja tai IR-kuvaukseen tarvittavaa materiaalia.

Toisaalta taas esimerkiksi kaukolaukaisimet ovat joskus hävyttömän kalliita Suomessa. Esimerkiksi Minoltan RC-1000L kaukolaukaisinta saa Saksasta alle puoleen Suomen hinnasta.

Verkkohuutokaupat

Olen jonkin verran käyttänyt myös verkkohuutokauppoja. Näiden kanssa täytyy aina olla hieman tarkempana, kun tekee ostoksia, sillä aina on mahdollisuus, että joutuu huijatuksi. Vaikka tämä voi ikävää myyjän kannalta ollakin, niin paras on kuitenkin väijyä tuotetta aivan viimeiselle minuutille ja huutaa vasta sitten. Näin hinta ei huutokaupan aikana pääse nousemaan niin paljoa. Kannattaa myös varautua siihen, että joku muukin tekee näin aivan viime hetkillä.

Kotimainen huuto.net tarjoaa joskus hyviäkin mahdollisuuksia. Valokuvaus-tavara on niputettu kaikki samaan kategoriaan, joten haluamansa löytäminen on hankalahkoa. Tarkista aina myyjän aiemmat huutokaupat ja mikäli jokin on epäselvää, esitä myyjälle kysymyksiä tuotteesta. Itse olen hyvällä menestyksellä ostanut ja myynyt huuto.netissä tavaraa ilman minkäänlaisia ongelmia.

Astetta enemmän riskiä tarjoaa Saksan eBay, eli ebay.de. Käytettyjen tuotteiden hinnat ovat selvästi suomalaisia alhaisempia, joten täältäkin voi löytää todella edullisesti käytettyjä ja uusiakin tuotteita (viimeisin esimerkki omalta kohdalta B+W:n Zeiss Softar 2 suodin 49 euroa, kun uuden hinta on noin 100 euroa enemmän!). eBayssä on myös käytössä kauppakumppanin arviointijärjestelmä, joten kannattaa tutustua toisen saamaan palautteeseen ja tarkistaa, että myyjä on myynyt vastaavanlaisia tuotteita myös ennen. Edes hitunen Saksan kielen taitoa on lähes välttämätöntä. Ennen huudon tekemistä on varmistettava, että myyjä myy Saksan ulkopuolelle, postikulujen suuruus sekä käytettävä maksutapa. Euro-tilisiirto onnistuu nykyisin EU:n sisällä ilman erityisiä kuluja, ja on ainakin Nordean verkkopankkia käyttämällä lähes yhtä helppoa kuin kotimaisen tilisiirronkin tekeminen, kunhan vain saa myyjältä kansainvälisessä IBAN-muodossa olevan tilinumeron.

Ja kun mennään merta edemmäs kalaan, niin USA:n ebay.com tarjoaa vielä suuremmat valikoimat lähes kaikkea mitä voi kuvitella. Täällä luottokortin käyttö (Paypalin kautta) on lähes pakollista, sillä tilisiirto EU:n ulkopuolelle on hankalahkoa ja kallista. Paypal.com on luotettava tapa hoitaa ebay-ostosten maksaminen - tällä vältytään omien luottokorttitietojen antamiselta minnekään muualle kuin PayPaliin. Hinnat ovat joskus todella hyviä, mutta jälleen tulee pitää mielessä tullikulut. Itse olen tilannut lähinnä pieniä tuotteita, kuten esimerkiksi suotimia, vastavalosuojia yms. pientä tarviketta, joiden hinnat ovat usein merkittävän edullisia jopa postikuluineen. Pienet tavarat mahtuvat yleensä kirjekuoreen, eivätkä jää tulliin. Jälleen on hyvä selvittää etukäteen myykö myyjä Eurooppaan asti ja mitkä ovat postikulut. Hakukonetta käyttäen voi myös etsiä esimerkiksi kaikki Canonin 135-milliset objektiivit, jotka myyjä myy Suomeen.

Käytetyt tavarat

Käytettyä tavaraa on myytävänä useissa liikkeissä ihan kotimaassa, ja joskus voi saada todellakin edullisia tarjouksia. Myös alan lehdistä löytyy myynti-ilmoituksia samoin kuin esim. digicamera.netin ja valokuva.netin keskustelufoorumeilta. Ulkomaisista foorumeista www.fredmiranda.com:in forum on niitä parhaita, jos ulkomailta ostaminen ei hirvitä. Myös em. verkkohuutokaupoissa on paljon käytettyä tavaraa. Suomessa käytetystä tavarasta pyydetään helposti suurehkoa hintaa. Mielestäni ei kannata maksaa käytetystä tuotteesta (jolla ei mahdollisesti ole enää takuuta) enempää kuin Saksassa uuden hinta on (Saksasta ostettaessa yleensä 2 vuoden takuu) - silti näitä ilmoituksia näkyy pilvin pimein. Joskus käytetystä tavarasta pyydetään jopa korkeampaa hintaa, kuin mitä Suomen myyntihinta on! Kannattaa siis pitää silmät auki.

Lopuksi

Itse olen käyttänyt kaikkia mainitsemiani ostotapoja, eikä minulla ole ollut ongelmia kuin yhden kerran, jolloin joku postin työntekijä oli ilmeisesti tyhjentänyt laatikon sisällön ja sain B&H Photosta vain tyhjän paketin, jossa oli lasku ja pehmusteet. Tällöinkin B&H Photo lähetti mukisematta uuden tuotteen minulle tilalle.

Olen sitä mieltä, että vaikka ei ostaisikaan muualta, on kuitenkin hyvä tietää tavaran yleinen hintataso, ettei nyt aivan huijatuksi tule. Eihän se ole tyhmä joka pyytää, mutta jos tietää yleisen hintatason edes kotimaassa, niin ei tarvitse olla se tyhmä joka maksaa. =)

-olli

Edit 5.12.2004: Korjattu pari typoa ja poistettu ny-camera.net linkitys
Viimeksi muokannut trsqr, Joulu 05, 2004 11 : 41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Canonin objektiiveissa on käsittääkseni maailmanlaajuinen takuu, rungoissa maanosakohtainen.

edit: tämä siis viittasi tähän: "Tietysti tässä on pieni riski, sillä objektiivin takuu ei ole voimassa Euroopassa, vaan mahdollisessa vikatilanteessa se on lähetettävä takaisin B&H Photolle USA:han."

ihan asiallinen artikkeli kyllä. kiva kun joku jaksaa nähdä vaivaa :)
fangio
Viestit: 1834
Liittynyt: Loka 05, 2003 8 : 51

Hintoja ja

Viesti Kirjoittaja fangio »

Opas ostoksiin oli asiallinen ja kiva lukea - vaikkakin olen yleensä preferoinut käytettyjä.

Tikuista ei ole tietoa, mutta takuista käsitykseni on sama kuin herran Laite jo totesi.

Jenkkihinnoista vielä sen verran, että
http://www.hotbuyselectronics.com/default.htm
on minun tietojeni mukaan halvin. Esimerkkinä Canon 50 1.8 alta 59 taalaa! Käytetyn suomalisen hinnalla saisi siis kaksi uutta, jos kuluja ei huomioitaisi!

Myös esim Canon 1,4 x telejatke on aika edukas. Akiba 440 e, hotbuyselecktronics 244 taalaa!
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Samasta teemasta on joku muukin jaksanut:
http://killeri.net/shvfaq/Wiki.jsp?page ... nOstaminen
trsqr
Viestit: 257
Liittynyt: Tammi 10, 2003 18 : 30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hintoja ja

Viesti Kirjoittaja trsqr »

fangio kirjoitti:Jenkkihinnoista vielä sen verran, että
http://www.hotbuyselectronics.com/default.htm
on minun tietojeni mukaan halvin. Esimerkkinä Canon 50 1.8 alta 59 taalaa! Käytetyn suomalisen hinnalla saisi siis kaksi uutta, jos kuluja ei huomioitaisi!
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että HotBuysElectronicsia kannattaa välttää. Katso esimerkiksi ResellerRatings-sivuston arviot ko. putiikista: http://www.resellerratings.com/seller1938.html

Hinnat kieltämättä ovat houkuttelevat.

BH Photo myy objektiiveistä ns. imported-versiota ja USA-versiota. Olen ollut siinä käsityksessä että halvempi imported-malli on huollettava BH Photolla ja USA-mallin voi huoltaa missä tahansa USA:ssa. Mikäli takuu todella on maailmanlaajuinen (USA-takuu toimisi Euroopassa), niin sehän parantaa tilannetta entisestään. Samoin kuin jotkut Kauko-Aasian liikkeet myyvät erikseen malleja, joissa on "international warranty", mutta kuka näistä nyt sitten ottaa selvää. Pitäisi varmaankin varmistaa asia Canonilta suoraan.

-olli
Matsq
Viestit: 70
Liittynyt: Marras 10, 2003 21 : 08
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsq »

Kiitos trsqr! Hienoa, että viitsit nähdä vaivaa ja koota tietoa yhteen pakettiin.
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Re: Valokuvaustarvikkeiden ostaminen verkosta (oppaan tynkä)

Viesti Kirjoittaja mvuori »

trsqr kirjoitti:Tämä artikkeli on kirjoitettu tietenkin omasta näkökulmastani ja heijastaa pääosin omia kokemuksiani. (...)

Olen listannut tähän joitakin luotettavaksi havaittuja kameraliikkeitä (...)
www.ny-camera.net
Jos on kyse lähinnä omista kokemuksista, kannattaisi välttää yleistä totuutta esittävää passiivimuotoa. Esimerkiksi NY-Cameraa ei hyvällä tahdollakaan voi siitä kerrottujen kuluttajakertomusten perusteella väittää _luotettavaksi_ ja sitä on siksi vaikea uskoa yleisesti ottaen "luotettavaksi havaituksi".

Tällaiset ja muut väitteet kannattaa siis ilmaista joko
a) "Kokemusteni perusteella uskon luotettaviksi:"
b) "Monien käyttämiä verkkokauppoja ovat (luotettavuus vaihtelee):"
c) ...tai sitten erilaisia eri foorumeilla esitettyjä kokemuksia ja näkökulmia esitellen
Matti Vuori
karipulkka
Viestit: 278
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 14

Re: Valokuvaustarvikkeiden ostaminen verkosta (oppaan tynkä)

Viesti Kirjoittaja karipulkka »

mvuori kirjoitti: Esimerkiksi NY-Cameraa ei hyvällä tahdollakaan voi siitä kerrottujen kuluttajakertomusten perusteella väittää _luotettavaksi_ ja sitä on siksi vaikea uskoa yleisesti ottaen "luotettavaksi havaituksi".
Jeh, tuossa olisi editin paikka täälläkin nähtyjen kauhukertomusten perusteella. Muutoin teksti on täyttä asiaa. Hyvä trsqr!
trsqr
Viestit: 257
Liittynyt: Tammi 10, 2003 18 : 30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Valokuvaustarvikkeiden ostaminen verkosta (oppaan tynkä)

Viesti Kirjoittaja trsqr »

mvuori kirjoitti:Jos on kyse lähinnä omista kokemuksista, kannattaisi välttää yleistä totuutta esittävää passiivimuotoa. Esimerkiksi NY-Cameraa ei hyvällä tahdollakaan voi siitä kerrottujen kuluttajakertomusten perusteella väittää _luotettavaksi_ ja sitä on siksi vaikea uskoa yleisesti ottaen "luotettavaksi havaituksi".
Näin, korjasinpa sinne sanamuotoa sitten.

Itse olen tilannut NY Camerasta 5 tilausta (2 kertaa objektiivin, yhden digitaalikameran, yhden suodatinsatsin ja yhden jalustan) ja lukuunottamatta sitä, että suodatinsatsia sai odotella melkein kuukauden, minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa kyseisen kaupan toiminnasta. Pikemminkin päinvastoin, Graham McLean siellä päässä on aina hoitanut asiani ystävällisesti ja avuliaasti. Nallekarkkeja ei muuten ole tullut enää viimeisimpien tilausten mukana. =)

Samanlaisia kokemuksia on www.seittipaja.fi:n Petterilläkin ko. putiikista. Itse epäilen hieman, että ko. putiikin maine on osittain hätäisten "haluan kameran mieluummin eilen" ihmisten luomaa, jotka eivät ole saaneet vastausta sähköpostiinsa kolmessa tunnissa.

Mutta nyt on siis sanamuotoa muutettu, =)

-olli
MattiH
Site Admin
Viestit: 6294
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

NY Camera toimii niin kauan hyvin, kun heidän käyttämältään maahantuojalta löytyy tilattu tavara. NYC:in ongelmat liittyvät epärehellisyyteen toimitusajoista. Tavara luvataan toimittaa viikossa, vaikka NYC (tai kukaan muukaan) ei tiedä, milloin sitä olisi edes tulossa.

Olen lukenut kymmeniä ellen satoja viestejä NYC:in ilmoittamista liian optimisista toimitusajoista. Tilattu tavara luvataan monta kertaa peräkkäin toimittaa seuraavalla viikolla, näin voi tapahtua useamman kuukauden ajan. Kerran tilattua tavaraa on vaikea myöhemmin peruuttaa, jos kyllästyy turhiin lupauksiin ja odotteluun. Tavara sitten lähetetään kuukausien kuluttua, mutta jos ostaja ei lunastakaan lähetystä, niin vaaditaan korvausta. (Tämä korvaus on muuten ihan oikeutettu ja sen joutuu maksamaan).

Esim. AC-Foto vastaa omien kokemusteni perusteella rehellisesti parhaan tietämyksensä mukaan kyselyihin toimitusajoista. NYC ei taida muuten olla ensimmäisenä esim. Canonin toimituslistalla, sen verran pitkiä toimitusaikoja ovat sieltä Canoninsa Suomeen tilanneet raportoineet.
JarnoR
Viestit: 5
Liittynyt: Joulu 19, 2003 17 : 03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JarnoR »

NY Cameralla on todellakin ihmeellinen tapa pitää ihmisiä jännityksessä. Odottelin yli 7 viikkoa 300D:ta NY camerasta kunnes kyllästyin ja tilasin AC-Fotosta. AC-foto sai kameran 6 vrk sisällä tilauksen laittamisesta, ja tiedusteluihin vastaaminen kävi todella nopeasti (tunteja).
keppana
Viestit: 1110
Liittynyt: Tammi 12, 2003 17 : 17
Paikkakunta: Turku

tulli ja UPS

Viesti Kirjoittaja keppana »

Tarkoituksena olisi tilata B&H:lta vähän tarvikkeita, kun hintaero tulleineen ja veroineen ja saksan hintojakin huomattavasti alemmalle tasolle. Mitenkä käytännössä tullaus toimii?

B&H:lla on kuriirina UPS. Jääkö paketti siis UPS:n kyydistä helsingin tulliin, vai saako sen kotiovelleen. Miten siis (rautalangasta väännettynä) tapahtuma ketju tullauksen kanssa menee. Vai toimittaako Helsingin tulli kenties paketin Turun tullille? Itse en innostu hirveästi, jos se pitäisi Hesasta noutaa, kun asustelen Turussa :-)
ArtoH
Viestit: 254
Liittynyt: Tammi 10, 2003 8 : 52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ArtoH »

UPS hoitaa tullauksen ja ottaa maahantuontipalkkiota pari prosenttia tullista+alvista (minimi kuitenkin 8,4 euroa). Tuosta palkkion suuruudesta en ole varma, minulla se on ollut tuo 8,4 euroa. B&H:sta tilatessa on kuljetus tullut alle 2 vuorokaudessa UPS:lla, tullauslasku sitten myöhemmin postissa.

Ja tietääkseni B&H haluaa ulkomaisen tilaajan ensimmäisen tilauksen yhteydessä kopion luottokortista, kai todisteeksi että omistaa kyseisen kortin. Ihan varmuutta tästä asiasta ei ole, koska tein tämän jo ilman eri pyyntöä käsittelyn nopeuttamiseksi (ehdoissa kuitenkin asia mainitaan). Parin tilauksen perusteella on ihan luotettava kauppa kuitenkin.
keppana
Viestit: 1110
Liittynyt: Tammi 12, 2003 17 : 17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja keppana »

ArtoH kirjoitti:UPS hoitaa tullauksen ja ottaa maahantuontipalkkiota pari prosenttia tullista+alvista (minimi kuitenkin 8,4 euroa). Tuosta palkkion suuruudesta en ole varma, minulla se on ollut tuo 8,4 euroa. B&H:sta tilatessa on kuljetus tullut alle 2 vuorokaudessa UPS:lla, tullauslasku sitten myöhemmin postissa.

Ja tietääkseni B&H haluaa ulkomaisen tilaajan ensimmäisen tilauksen yhteydessä kopion luottokortista, kai todisteeksi että omistaa kyseisen kortin. Ihan varmuutta tästä asiasta ei ole, koska tein tämän jo ilman eri pyyntöä käsittelyn nopeuttamiseksi (ehdoissa kuitenkin asia mainitaan). Parin tilauksen perusteella on ihan luotettava kauppa kuitenkin.
Kiitoksia. Tuo auttoi kummasti. Nyt sitten vaan täyttelemään ostoskoria...
jlauha
Viestit: 425
Liittynyt: Syys 01, 2003 8 : 17
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Hintoja ja

Viesti Kirjoittaja jlauha »

fangio kirjoitti: Jenkkihinnoista vielä sen verran, että
http://www.hotbuyselectronics.com/default.htm
on minun tietojeni mukaan halvin. Esimerkkinä Canon 50 1.8 alta 59 taalaa! Käytetyn suomalisen hinnalla saisi siis kaksi uutta, jos kuluja ei huomioitaisi!!
Halvimman 10D:n olen löytänyt Royal Camerasta hintaan $1079. Tosin kauppa ei kaiketi ole kovin luotettava.

http://store.yahoo.com/royalcamera/eos10d.html

Jenkkilän Canonin hintoja voi katsella esim. täältä:

http://dpreview.bizrate.com/buy/product ... 1042-.html

-jl
dsilfvas
Viestit: 126
Liittynyt: Tammi 22, 2003 15 : 28
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dsilfvas »

Kyseisen ryhmän tuotteet on kuulemma asetettu tullisuspensioon, joten minun täytyy maksaa vain ALV objektiivista ja postikuluista.
Mitä tämä tarkoittaa? Onko yleisesti niin että kameratarvikkeille ei tarvitse maksaa erillistä tullia, vain alv, vai oliko kyseessä joku erityistapaus?

Mitä kaikkia kuluja olisi lisättävä esim. B&H Photon hintoihin jotta saisin lopullisen hinnan tilaukselle?
MattiH
Site Admin
Viestit: 6294
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

"...Digikameroille tulli on 0%, objektiiveille 6.7%, tavallisille kameroille tullin taulukon mukaan 4.2%, salamalaitteille 3.2% ja muille kameratarvikkeille 3.7%. (Näin tullin taulukoiden mukaan, tuota objektiivin prosenttia en tarkistanut. Niin moni on kertonut tuollaisen luvun, että uskoin siihen).... "

Kameroiden tuominen usasta eli http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=3650
LoikkaHe
Viestit: 199
Liittynyt: Marras 06, 2003 20 : 27

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

laite kirjoitti:Canonin objektiiveissa on käsittääkseni maailmanlaajuinen takuu, rungoissa maanosakohtainen.
Laitanpa tämän vastauksen vielä tähänkin säikeeseen.

Ei pidä paikkaansa ainakaan Canonilla. Olen muutaman Canonin EF-objektiivin ostanut USAsta ja niiden mukana tulleissa takuulapuissa lukee "International Warranty: USA, Canada". Eli takuu on voimassa USAssa ja Kanadassa.
trsqr
Viestit: 257
Liittynyt: Tammi 10, 2003 18 : 30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja trsqr »

MattiH kirjoitti:"...Digikameroille tulli on 0%, objektiiveille 6.7%, tavallisille kameroille tullin taulukon mukaan 4.2%, salamalaitteille 3.2% ja muille kameratarvikkeille 3.7%. (Näin tullin taulukoiden mukaan, tuota objektiivin prosenttia en tarkistanut. Niin moni on kertonut tuollaisen luvun, että uskoin siihen).... "
Vaan tämä ei ainakaan pitänyt omalla kohdallani paikkaansa.

Tullilla on objektiiveillä hassut ihan hatusta vedetyt (näin ainakin valokuvauksen harrastajasta tuntuisi) kategoriat. Jos objektiivi menee "Objektiivit, muut" kategoriaan, on tulli tuon 6,7%, mutta ainakin koodilla 9002110050 (objektiivi, jonka polttoväli on vähintään 25 mm, mutta enintään 150 mm, ja joka koostuu läpimitaltaan 60 - 190 mm:n lasi- tai muovilinsseistä) tullattu objektiivi tuli tullivapaasti. Virkailija totesi, että "tämä onkin näköjään asetettu tullisuspensioon, mikä onkin hyvä juttu sulle." Minulla on tästä ihan kuittikin tullista.

Nuo tullin aika mielivaltaisen oloisesti asetetut kategoriat löytää täältä:
http://europa.eu.int/comm/tax

-olli
Jukka
Viestit: 297
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 32

Viesti Kirjoittaja Jukka »

http://www.ac-foto.de/ger/produkte.php

Joku osaa varmasti kertoa mikä tarkoitus AC-Foton hinnastossa hinta-osiossa Orig2 | Orig3 oikein on?
Vastaa Viestiin