Instagramin kuvasuhteet

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Osaako joku neuvoa, miten julkaisen Instassa kuvia niin, että ne säilyttävät täysin alkuperäisen kuvasuhteen, minkä olen kuvalle määritellyt?
Nyt siis tarkoitan järjestelmäkameralla otettuja kuvia, en luuriräpsyjä.

Nythän se tuollaisenaan ei ole mahdollista, sillä juuri yritin julkaista muutaman kuvan (kaikki pystykuvia) sarjaa, niin ainakin yhdessä se rajasi mallin päälaesta ja varpaista osan pois.

Vaakakuvia nyt turha edes haaveilla, vai onko?

Sinällään surullista Insta tuollaisenaan, koska olen käsityksessä että tuo melko yleisestikin käytetty jalusta ja jos vähäkään haluaa omille töilleen näkyvyyttä, niin tuo taitaa olla niitä käytetyimpiä...

Olen kokeillut koneella ja kokeillut luurilla, mutta ihan yhtä hanurista koko homma.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kannattaa painostaa valmistajia että heivaavat 3:2 metsään ja siirtyvät 5:4 tai 1:1 kennoon. Mutta kyllä, palvelu on hyvin huono konsepti tuollaisenaan.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Google kertoo tommosta:

Instagramissa kuvakooksi sopivat joko neliöt (1080×1080 px, vaihtoehtoisesti myös 2048×2048 px) tai vaaka-, (1200×566 px) ja pystykuvat (1080×1350 px). Parhaimmat tiedostomuodot ovat jpg tai png. Instagramin tarinoissa kuvaksi sopii 1080×1920 px jpg-kuva. 25.1.2022

Seuraan useemman kuvia niin luonnosta kuin muualta ja kyllä kaikkia noita kokoja näyttävät käyttävän.
plumpus
Viestit: 19
Liittynyt: Kesä 29, 2017 19 : 48

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja plumpus »

Täytyykö sitten vain pistää johonkin kuvankäsittelyohjelmaan joku sopiva standardikokoinen yksivärinen pohja ja lätkäistä kuva siihen keskelle.
sittenhän tulee pää ja jalat mukaan, mutta johonkin reunoihin jää tasaväristä pohjaa.En tiedä onnistuuko ollenkaan esimerkiksi lightroomilla.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Mutta sehän on Instagram eikä mikään ilmainen kotisivu jolla esitellä kuvia. Jos ei kelpaa ni unohtakaa tai sopeutukaa sen sääntöihin. 😂
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja habannaama »

©pjm kirjoitti: Kesä 11, 2022 21 : 05 Mutta sehän on Instagram eikä mikään ilmainen kotisivu jolla esitellä kuvia. Jos ei kelpaa ni unohtakaa tai sopeutukaa sen sääntöihin. 😂
Ha ha ha ha, olipas hauskaa...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

habannaama kirjoitti: Kesä 11, 2022 21 : 15
©pjm kirjoitti: Kesä 11, 2022 21 : 05 Mutta sehän on Instagram eikä mikään ilmainen kotisivu jolla esitellä kuvia. Jos ei kelpaa ni unohtakaa tai sopeutukaa sen sääntöihin. 😂
Ha ha ha ha, olipas hauskaa...
Luulis nykyaikuisen ymmärtävän ettei se mikään vapaa-alusta ole ees mainoskuville. Kannattas satsata rahan kanssa mainossivu omaan käyttöön. Kuvat.fi ei paljoa kustanna.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja habannaama »

©pjm kirjoitti: Kesä 11, 2022 21 : 26
habannaama kirjoitti: Kesä 11, 2022 21 : 15
©pjm kirjoitti: Kesä 11, 2022 21 : 05 Mutta sehän on Instagram eikä mikään ilmainen kotisivu jolla esitellä kuvia. Jos ei kelpaa ni unohtakaa tai sopeutukaa sen sääntöihin. 😂
Ha ha ha ha, olipas hauskaa...
Luulis nykyaikuisen ymmärtävän ettei se mikään vapaa-alusta ole ees mainoskuville. Kannattas satsata rahan kanssa mainossivu omaan käyttöön. Kuvat.fi ei paljoa kustanna.
Luulisi nykyaikuisen ymmärtävän, että sisälukutaito (kieliopin lisäksi) on vielä tänäkin päivänä kovaa valuuttaa.
Nimittäin kun kirjoitin alun perin näin; ..."tuo melko yleisestikin käytetty jalusta ja jos vähäkään haluaa omille töilleen näkyvyyttä, niin tuo taitaa olla niitä käytetyimpiä".., niin hain juurikin tähän kyseiseen Instaan mahdollista ongelmaratkaisua.

En keskenkasvuisilta turhan pätijöiltä lapsellista "näsäviisastelua", joka ei edistä tämän(kään) foorumin ilmapiiriä millään tavoin.

Jos ei ole mitään fiksua annettavaa, niin voisiko ihan vaan olla hiljaa?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noh, jos haluaa kaiken oman idean mukaisesti niin Wordpressi pystyyn. Saa tarinaa ja kuvaa. Kuvat.fi on törkyhintainen ammattilaiskäyttöön mitä nyt varmaan haetaan. Se keulii ihan kohtalaisesti harrastaja-hinnastosta.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

habannaama kirjoitti: Kesä 12, 2022 20 : 02 En keskenkasvuisilta turhan pätijöiltä lapsellista "näsäviisastelua", joka ei edistä tämän(kään) foorumin ilmapiiriä millään tavoin.
Kummalla tulee eläkeikä tänä vuonna täyteen, tuskin sinulla. Olis Turussa kyl kiinteistöhuollon työnjohtajan paikka tarjolla, pitäskö muuttaa sinne.

Saattaisin sitten alkaa ymmärtämään asioita vaikka oon Turussa käyny ja ollu ajoittain jo yli 40 vuoden ajan.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

habannaama kirjoitti: Kesä 12, 2022 20 : 02 Jos ei ole mitään fiksua annettavaa, niin voisiko ihan vaan olla hiljaa?
Annoin siulle tiedot jotka löytyy netistä hakussanoilla : instagram kuvien koko
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja tehodia »

habannaama kirjoitti: Kesä 11, 2022 14 : 41 Osaako joku neuvoa, miten julkaisen Instassa kuvia niin, että ne säilyttävät täysin alkuperäisen kuvasuhteen, minkä olen kuvalle määritellyt?
Nyt siis tarkoitan järjestelmäkameralla otettuja kuvia, en luuriräpsyjä.

Nythän se tuollaisenaan ei ole mahdollista, sillä juuri yritin julkaista muutaman kuvan (kaikki pystykuvia) sarjaa, niin ainakin yhdessä se rajasi mallin päälaesta ja varpaista osan pois.
Ainut keino on jättää sitä instarajausvaraa pystykuviin. Niin paljon en ole perehtynyt, että kuinka paljon se leikkaa pystykuvista pois ylhäältä ja alhaalta mutta ihan ratkaisevasti tarkasti rajatuissa kuvissa. Se leikkautuminen näkyy jo siinä latausvaiheen esikatselussa.

Hieman erikoista on, että vaakakuvissa ei ole ilmennyt samaa leikkautumista. Panoraamakuvassa näyttää olevan niin, että kuvasuhteella esim 1:1,8 vielä menee kokonaisena, mutta 1:2 ei etene ollenkaan julkaisuun asti.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin tästä päästään todellakin siihen, että k.o. palvelulla rajoitetaan omaa ilmaisunvapautta niinkin oudossa asiassa kuin kuvan kuvasuhde. Boikottiin koko roska ja DIY tilalle. Harmillista toki on, että sinne änkeytyy myös iso osa digikuvaajista vaikka heidän kameransa ei mokomaa formaattia varten ole edes tehty ja näin toisaalta menevät luuriformaattiin ihan vaivihkaa vaikkeivat sitä tajuaisi. 1:1 kamerat on olleet aika harvassa näinä päivinä.

Kuvasuhteen änkemisellä videoformaattiin ja/tai 1:1 ei sinällään ole mitään teknistä perustetta tai syytä. Luettaessa leiskaa ylhäältä alas, on front-endin devaajan vastuulla saada tavara ruudulle oikeassa kuvasuhteessa.
Didymos
Viestit: 79
Liittynyt: Helmi 19, 2012 23 : 43

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Didymos »

Minä olen tehnyt vaakakuville Photoshopissa neliönmuotoisen taustan ja sitten liittänyt kuvan siihen. Samalla siihen voi halutessaan askarrella vaikka kehyksiä yms. Näin se ei rajaudu omassa IG kuva-albumissa. Saman voi tehdä toki pystykuvillekin. Tietysti tällainen kuva on sitten syötteessä "pienempi" kuin 1x1 kuvaksi rajattu, kun siihen jää nuo valkoiset palkit. Pystykuvan kuvasuhde on Instagramissa muistaakseni 4x5. Silloin siis normi 2x3 kinokuvasta joutuu rajaamaan aika siivun pois

Näin siis olen itse tehnyt:

Kuva
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No jep, täydellinen esimerkki aivokuolleesta UI:sta palvelussa kun joutuu tekeän ylimääräistä työtä normaalin asian suorittamiseen. Pitäisi oikeastaan kieltää koko roska kunnes tällainen kädetys on korjattu.
Didymos
Viestit: 79
Liittynyt: Helmi 19, 2012 23 : 43

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Didymos »

Joo, olen pitkälti samaa mieltä. Mutta toisaalta Instagram on tehty välittömään, instant, kuvien jakamiseen ja siinäkin mielessä se on minulle väärä alusta. Jaan sinne kuvia hyvin harvoin, jos koskaan, välittömästi. Olen ns. lategrammaaja. Ehkä käyttöliittymä on optimoitu hektisesti eläville somettajille. Itse en ole sellainen.
Mutta olen ajatellut, että kun Photoshopista joutuu maksamaan joka kuukausi, niin ehkä sitä on hyvä käyttää kaikenlaiseen, myös Instagramin UI:n älyttömyyksien kiertämiseen.
Mutta entäpä sitten Instagramin kelat. Huh huh.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Luuripalvelu on luuripalvelu eikä se siitä korjaannu kuin pistämällä dynyä konseptin alle. Valitettavasti näin täytyy tässä tapauksessa tehdä. Alunperin tuo oli Hasselblad-grammi koska se on niitä viimeisiä digejä missä oli 1:1 kuvasuhde.
Känön
Viestit: 717
Liittynyt: Tammi 07, 2007 19 : 37

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Känön »

Insta kelpuuttaa 3:2 kuvan vaakaan. Pystyyn pitää olla 5:4
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toimiva palvelu kelpuuttaa x px vaakaan ja sillä piste. Pistäkää välittömästi boikottiin mokoma, niin jossain kohtaa se kyllä korjataan.
PHy
Viestit: 327
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Instagramin kuvasuhteet

Viesti Kirjoittaja PHy »

Kuva

Tuollaisia suhteita se mulle tarjoaa, enpäs ole huomannut isompia leikkautumisia alkuperäisessä. En kyl ole hirmuisen tarkasti etsinytkään.

Kannattaako sukkerperin lafkaa sitten yleensäkään tukea, se onkin jo eri juttu.
Vastaa Viestiin