Varmuuskopioinnista kysymystä.

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
habannaama
Viestit: 5166
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Varmuuskopioinnista kysymystä.

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Eli alustetaas hieman...

Ollut jo jonkin aikaa työn alla muutama kovalevy, joissa ISO liuta vuosien varrelta kuvia, joita siis käyn nyt läpi, luoden uudenlaista kirjastorakennetta itselleni.

Kun noita kovoja ja kuvia kerääntynyt ja tuo duuni siinä mielessä aika aikaan vievää (oma valintani), että osissa kuvia ollut näyttöä myöden vanha kone ja toinen softa, niin käyn samalla kuvia Capture Onella läpi.

Tuossa duunia tehdessäni hiipinyt mieleen joskos jonkinlainen automaatio vastaisuudessa, eli verkkolevypalvelin (nas) olisi varmaan se fiksuin vaihtoehto.

Mutta tietämys niistä (en siis tarkoita teknistä puolta siinä mielessä, että pääpiirteittäin selvillä mitä haluan ja kallistunut Synology DiskStation DS220j malliin) on käytännössä +-0

Miten tuo homma oikein toimii?

Kampe otetaan käyttöön kovoineen, mitä yhteensopivaa kovoa sitten halutaan käyttääkin ja ilmeisesti ladataan sitten heidän softansa koneelle, mutta miten sitten, miten se varmuuskopiointi käytännössä, saanko kuvat pilveen haluamalleni sivustolle, esim. Kuvat-fi, vai onko vaihtoehtona ainoastaan Synologyn oma palvelin ja jos on, onko siinä jokin kk-hinnoittelu?

Avatkaas kokeneet tuota hommaa hiukan ja toki saa ehdottaa jotain muutakin systeemiä/kampetta, mutta koska tuo Synology DiskStation DS220j kustantaa sen naftin vajaa pari satkua (ilman kovoja), niin pidetään se budjetin maksimi parissa satkussa edelleen.

Voinhan aina inporttauksen/käsittelyn/exporttauksen jälkeen hoitaa kaiken manuaalisestikin, mutta jokin pieni ajatus alkanut itämään automaatiosta, samalla kun esmes asiakkaan kuvat saisi jouhevasti palvelimelle ja sieltä jakoon niin, että homma olisi mahdollisimman pitkälle exporttaus vaiheessa "itsellään yhdellä klikkauksella" tapahtuvaa.

Vai olenko tullut liian laiskaksi ja mukavuuden haluiseksi...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Varmuuskopioinnista kysymystä.

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mun tarve on ehkä hieman toisenlainen, kun pääpaino on ohjelmakehityksessä, dokumenteissa ja viimeisenä valokuvat.

Varmuuskopion otto
Minulla Synology:lla sijaitsee peilikuva niistä koneen hakemistoista, jotka arvotan varmuuskopioitaviksi. Tuon määrittelyn olen tehnyt ohjelmaan FreeFileSync (FreeFileSync is a free and open-source program used for file synchronization). Mulla sijaitsee lähellä Windows:n "task bar:n" Start nappulaa FreeFileSync:n ikoni, joka käyttää eo. määrittelyjäni. FreeFileSync:n voi ohjelmoida myös sammuttamaan koneen itsenäisesti kun varmuuskopiot on tehty. Joten koneen sammutukseen on mulla kaksi vaihtoehtoa:
  • Normaali sammutus (vaatii 2 klikkausta: 1. valikko auki "task bar:sta" klik -> 2. shut down klik)
  • Sammutus varmuuskopioinnilla (1 klikkaus riittää: 1.FreeFileSync ikoni klick)
Tuo on niin yksinkertaista, että se toimii - sanon vuosien kokemukseen luottaen: varmuuskopionti pysyy ajan tasalla.
Haluan itse päättää koska varmuuskopiointi kannattaa tehdä. Mä en arvostaa automaattista varmuuskopiointia, koska siihen liittyy aina riskejä, jotka saattaa ilmetä vasta vuosien kuluttua.
Kun PC:n kovalevy joskus hajoaa: Peilikuvan tai sen osan voin tarvittaessa kopioida koneelleni ilman sen kummempia metkuja, yksi yhteen - nopea ja yksinkertainen homma.

Vanhojen tiedostoversioiden varmuuskopiot
Ohjelmien lähdekoodien takia tarvitsen myös säilön, josta löytyy kaikki tiedostojen vanhat versiot. Mulla on Synologyyn liitettynä ulkoinen levy, jonne nas tekee automaattisesti inkrementaaliset tallennukset joka keskiviikko. Joten sieltä löytyy kaikista tiedostoista versio, joka ei ole viikkoa vanhempi.

Seuraavasta mulla ei ole varmaa tietoa
  • Noita ulkoisia palvelimia, joihin Synology osaa tehdä varmuuskopioita on useita. Kaikki maksaa, ja jos ei maksa, niin ei kannata käyttää.
  • On mahdollista myös sijoittaa toinen Synologyn asema työpaikalle, sukulaiselle yms. ja tehdä varmuuskopioita sinne.
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Varmuuskopioinnista kysymystä.

Viesti Kirjoittaja Pan »

jaava kirjoitti: Helmi 23, 2022 12 : 43Normaali sammutus (vaatii 2 klikkausta: 1. valikko auki "task bar:sta" klik ->
Tuon voi myös hoitaa yhdellä klikillä, kun tekee shorcutin task bariin "C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 0", jolloin kone sammuu heti.

Itse teen varmistukset ensin paikalliselle USB3/SSD-levylle ja sen jälkeen siltä levyltä eri rakennuksessa sijaitsevalle NAS:lle (Synology DS220). Tällöin mahdolliset virheet tulevat heti ilmi. Aiemmin käytin automatiikkaa, mutta nykyisin eläkeläisellä on aikaa tehdä ja valvoa homma itse.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Varmuuskopioinnista kysymystä.

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eieieieie, Ei j-mallia vaan nimenomaan DS220+. Plussa on Celeron ja j on tuhnu Realtek. Noilla on aivan helvetisti eroa Celeron-mallin hyväksi. Mallien erot on tuskaisen tuttuja töiden kautta ja viraabeli kameravalvontaprojekteissa. j-malli on ihmisten huijaamista. Plussa pyörittää kevyesti ja responsiivisesti montaa kamerastreamia ja usean käyttäjän levyoperaatioita samaan aikaan.
habannaama
Viestit: 5166
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Varmuuskopioinnista kysymystä.

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Helmi 23, 2022 14 : 37 Eieieieie, Ei j-mallia vaan nimenomaan DS220+. Plussa on Celeron ja j on tuhnu Realtek. Noilla on aivan helvetisti eroa Celeron-mallin hyväksi. Mallien erot on tuskaisen tuttuja töiden kautta ja viraabeli kameravalvontaprojekteissa. j-malli on ihmisten huijaamista. Plussa pyörittää kevyesti ja responsiivisesti montaa kamerastreamia ja usean käyttäjän levyoperaatioita samaan aikaan.
En tee kamerastreameilla yhtään mitään, nyt hakusessa valokuvien verkkotallennus/varmuuskopiointiin soveltuvaa laitetta ja kuten aloituksessani mainitsin, parisen satkua on maksimi mitä ajattelin pelkkään purkkiin laittaa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin