valokuvaus ja 3D mallinnus

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
lippoma
Viestit: 516
Liittynyt: Tammi 12, 2003 19 : 26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja lippoma »

Nyt kun valokuvaajat jo videoivat niin seuraavaksi tulee 3D mallinnus, valokuvat video ja 3D maailmojen teko. Tässä videossa pääsin valokuvaushelikopterilla avaruuteen... https://youtu.be/Hbyc2jgLAl8
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21579
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja Maffer »

3D-maailmojen teko oli iät ajat sitten jo nähtävissä Bryce 3D:n muodossa ja toki se on parempi kuin säheltää photoshopissa osia sieltä ja osia täältä. Trendi on huononemaan päin joten digivehkeet vaan jorpakkoon ja paluu juurille. Videosta tuli lähinnä mieleen jokin Assembly demoskenepätkä 90-luvun alkupuolelta tosin sillä erotuksella että assypätkät vetävät pidemmän korren.

https://www.youtube.com/watch?v=rFv7mHTf0nA" onclick="window.open(this.href);return false;
lippoma
Viestit: 516
Liittynyt: Tammi 12, 2003 19 : 26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja lippoma »

Tätä 3D maailman mahdollisuutta halusin esitellä siksi, että kun asiakkaan kanssa tulee puheeksi, että pelkkä valokuva ei riitä, niin voi osatessaan tarjota tällaista palvelua, että valokuva sijoitetaan johonkin maailmaan tai tehdään logo tai animaatio... ja silloinhan on jo tuote ihan erilainen ja valmis sellaisenaan someen ja asiakkaan kannalta lopputulos on "kutkuttavan" erilainen. Jos 3D mallinnuksesta on kiinnostunut nii se kannattaa aloittaa nyt koska epäilen että se tulee ja vauhdilla liittyen kaikkeen valokuvaukseen. Nyt jo kännyköillä saa tehtyä ties mitä juttuja valokuvista.... Ja tuo 3D työskentelyn opettelu vie aikaa... ja mahdollistaa uudenlaisen taiteen tekemisen...
Maffer
Viestit: 21579
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ajattelen sitä niin että jos osaisin piirtää tai maalata niin en kyllä kameraan koskisi pitkällä parrullakaan. Sama lainalaisuus pätee mallinnukseenkin. Tosin maiseman muotoilu on asteen helpompaa. Jo Crytekin 3D-moottorilla tuli Crysis-sandbox editorilla mallinnettua oma kotiseutu huvikseen missä tuli nuoruus vietettyä. Ja lopputulos oli ihan tunnistettava.
lippoma
Viestit: 516
Liittynyt: Tammi 12, 2003 19 : 26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja lippoma »

Kaikkeen kannattaa koskea ja kokeilla vaikka pitkällä tikulla, tulee uusia ideoita ja oppii uusia asioita kaiken aikaan ja voi tarjota asiakkaalle uusia palveluja: Tässä asiakkaalle tehty teaseri: https://www.youtube.com/watch?v=VNZfPIqSmMc" onclick="window.open(this.href);return false;
Ensiksi studiokuvaus ja sitten muutamasta kuvasta rakennettiin tällainen maailma...
Itse kannatan sellaista "renesanssi ihminen" asennetta ja valokuvaajalle se sopii kun kaikki kuvaaminen perustuu sille että luodaan uusia maailmoja valoilla, paikoilla, asetelmilla... ja valokuvaaminenhan on koko ajan ongelmien ratkaisemista; kun haluttais tehä noin... no miten se nyt sitten onnistuu...
Maffer
Viestit: 21579
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eikö sitten vaikka samalla rahalla voisi mallintaa sen valokuvamallin karvoineen kaikkineen ja vääntää sen 3d-studiossa ihan mihin vaan asentoon kysymättä mallilta mitään? Samalla siihen luo, jos osaa, ihan minkä vaan ympäristön ympärille.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja niffe »

3D on melko työläs tapa tehdä kuvia - ja aikaavievä.
lippoma
Viestit: 516
Liittynyt: Tammi 12, 2003 19 : 26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja lippoma »

Maffer kirjoitti:Eikö sitten vaikka samalla rahalla voisi mallintaa sen valokuvamallin karvoineen kaikkineen ja vääntää sen 3d-studiossa ihan mihin vaan asentoon kysymättä mallilta mitään? Samalla siihen luo, jos osaa, ihan minkä vaan ympäristön ympärille.
.
3D mallinnus lisää luovuudelle mahdollisuuksia. Ja varmaan muotikuvissa ja vaate-esittelyissä mallit tullaan korvaamaan OSITTAIN 3D "henkilöillä". Kun vaatteet suunnitellaan 3D-ohjelmilla on ne helppo jossain vaiheessa asettaa 3D-henkilöiden päälle. Aivan lähiaikoina tulee syntymään uusi "supermalli" ja hänelle faneja, malli joka on olemassa vain virtuaalisesti. Tätä tyyppiä on sitten helppo asettaa erilaisiin maisemiin ja interiööreihin, eo tarvii matkustaa Karibialle.... Minä käytän 3D.tä sen verran kuin osaan ja aikaa on.... koko ajan opettelen. Esim nyt opettelen tekemään suurkaupunkia yöaikaan ja tämän sitten voin asettaa taustaksi sinne minne tarvitsen.
lippoma
Viestit: 516
Liittynyt: Tammi 12, 2003 19 : 26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja lippoma »

niffe kirjoitti:3D on melko työläs tapa tehdä kuvia - ja aikaavievä.
Maapallon kuvaaminen olisi vielä kalliimpaa ja aikaa vievää. Mutta jos voit rakentaa maapallon itse avaruuteen ja NASA:lta saat textuurit, niin siitä vaan tekemään oma maapallo joka on sinun tuottama ja omaat siihen omat oikeutesi. Tai sitten voit rakentaa oman Helsinkisi, teet talot ja kadut ja käyt kuvaamassa talojen fasaadit... Tai voit rakentaa tilanteen jossa omenat putoavat lattialle tai tee oma saippuakupla... jossainkohtaan kuvaaminen on hitaampaa kuin 3D-mallin rakentaminen. Esim. saippuakuplan teet muutamassa minuutissa
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja niffe »

lippoma kirjoitti:
niffe kirjoitti:3D on melko työläs tapa tehdä kuvia - ja aikaavievä.
Maapallon kuvaaminen olisi vielä kalliimpaa ja aikaa vievää. Mutta jos voit rakentaa maapallon itse avaruuteen ja NASA:lta saat textuurit, niin siitä vaan tekemään oma maapallo joka on sinun tuottama ja omaat siihen omat oikeutesi. Tai sitten voit rakentaa oman Helsinkisi, teet talot ja kadut ja käyt kuvaamassa talojen fasaadit... Tai voit rakentaa tilanteen jossa omenat putoavat lattialle tai tee oma saippuakupla... jossainkohtaan kuvaaminen on hitaampaa kuin 3D-mallin rakentaminen. Esim. saippuakuplan teet muutamassa minuutissa
Kyllä minä tiedän mitä 3D mahdollistaa. Minulla on tutkinto siitä, vaikka en mikään erityinen tekijä olekaan. Käsittääkseni Ikean katalogi on kokonaan 3D:llä tehty, joten siinä helposti käsillä oleva referenssi siihen mikä on mahdollista - tai no, avaamalla töllön saa vieläkin paremman käsityksen. Kaikki suuren budjetin leffojen efektit on sovitettu 3D-malleihin.
lippoma
Viestit: 516
Liittynyt: Tammi 12, 2003 19 : 26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja lippoma »

Tän minun kirjoitukseni idea on tässä ollut että tuoda kaikkien valokuvaajien tietoon tälläinen mahdollisuus ja että 3D mallinukseen kannattaa lähteä mukaan niin ei jää junasta... paitsi tietenkin toiset haluaa otta kuvia polaroid kameralla filmille... Mutta vaikka ei ikinä käyttäisi 3D maailmoita niin on niiden mahdollisuudet hyvä tietää...
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: valokuvaus ja 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja niffe »

lippoma kirjoitti:Tän minun kirjoitukseni idea on tässä ollut että tuoda kaikkien valokuvaajien tietoon tälläinen mahdollisuus ja että 3D mallinukseen kannattaa lähteä mukaan niin ei jää junasta... paitsi tietenkin toiset haluaa otta kuvia polaroid kameralla filmille... Mutta vaikka ei ikinä käyttäisi 3D maailmoita niin on niiden mahdollisuudet hyvä tietää...
Juu, totta. Olen ollut joskus ohikiitävän hetken tekemässä Hobby Hallin katalookikuvia perinteisllä mainoskuvastudiolla, joten ajattelin vain mainita, että on olemassa vielä työläämpi tapa tehdä kuvia, jonka ilmeisesti Ikea on ottanut käyttöön.
Vastaa Viestiin