Kaarevan näytön kalibrointi?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
emmel
Viestit: 57
Liittynyt: Helmi 12, 2006 9 : 51
Paikkakunta: Lahti

Kaarevan näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja emmel »

Ekaa omaa kalibrointilaitetta olen ostamassa, ja katselin tuolta valovuoto.fi:stä sen hyvän ohjevideon kalibroinnista. Tuli tällainen tyhmä kysymys mieleen, että kun anturin pitää olla tiiviisti näyttöä vasten, niin aiheuttaako kaareva näyttö ongelmia? Onko siinä anturin ”silmän” ympärillä jotain pehmustetta, vai olenko huolissani lillukanvarsista? En ole kalibrointivehjettä ikänään kädessäni pitänyt, niin en osaa itse arvioida. Käytössä Mac Mini ja Samsungin 21:9 Ultrawide Qled-näyttö, jos näillä on mitään merkitystä.

Lisäksi jos kalibrointivehjesrintamalla on lähiaikoina tapahtunut mullistuksia ts. joku hyvä ja järkevä laitemalli tullut markkinoille, olen kiinnostunut malli- & merkkisuosituksista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kaarevan näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kaarevat näytöt ovat usein tehty ihan muuhun kuin tarkkaan graafiseen työhön. Itsellä on tuollainen kaareva Philipsin 40" 4K tuossa nyt ja sen kalibrointi kyllä onnistui SpyderX:llä aivan kuin edellisten tasaistenkin näyttöjen. Värit on hyvin kun sattuu istumaan juuri niin että pää on about kaaren keskellä, tosin tämä on näyttöpaneelin ongelma ja ihan toinen juttu.

Spyder kyllä toimii, mutta on käyttöliittymältään mallia v.1999 ja melko poskettoman huono mikäli käytät useampaa näyttöä. Siinä pääsee useampi ärräpää jo ilmoille. Nimittäin jos olet kalibroinut ensin yhden ja lisäät myöhemmin toisen näytön, hajoaa sen ekankin osalta about kaikki ja joudut tekemään homman uusiksi molemmille näytöille. Tämä ainakin näin Windows 10:n puolella.

Kaarevuus ei ole ongelma tämän päivän anturien kanssa. Tärkeintä on, ettei kalibrointivaiheessa ruutuun paista suoraan valoa mistään.
emmel
Viestit: 57
Liittynyt: Helmi 12, 2006 9 : 51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kaarevan näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja emmel »

Maffer kirjoitti:Kaarevat näytöt ovat usein tehty ihan muuhun kuin tarkkaan graafiseen työhön. —snip— Värit on hyvin kun sattuu istumaan juuri niin että pää on about kaaren keskellä, tosin tämä on näyttöpaneelin ongelma ja ihan toinen juttu.
No niin se taitaa ollakin. Ei tullut mieleen tuo.
Maffer kirjoitti: Kaarevuus ei ole ongelma tämän päivän anturien kanssa. Tärkeintä on, ettei kalibrointivaiheessa ruutuun paista suoraan valoa mistään.
Ok kiitos. Googlailin aiheesta, enkä löytänyt kaarevista näytöistä ja niiden kalibroinnista kuin jotain pelijuttuja. Mulla ei ole nyt toista näyttöä, että näillä mennään. Kiitos
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kaarevan näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mjuu. Olen kalibroinut tuon kaarevan ison näytön kahdella Spyderilla jo. 2018 keväällä käytin ikivanhaa Spyder 3:n anturia ja viime syksynä tuota uutta SpyderX:ää. Tolla vanhemmalla anturilla jäi jopa pikkiriikkinen väli anturin ja näytön väliin mutta sekään ei estänyt toimintaa.

Kun kalibroit niin tarkista monitorin asetuksista ettei siellä ole mitään dynaamisia kontrasteja sun muita systeemejä päällä.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kaarevan näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Kaarevat näytöt ovat usein tehty ihan muuhun kuin tarkkaan graafiseen työhön. Itsellä on tuollainen kaareva Philipsin 40" 4K tuossa nyt ja sen kalibrointi kyllä onnistui
Noi kuluttajatason 4K telkut on muuten yllättävän hyviä nykyään. Mulla ei ole liikaa pätäkkää sijoittaa mihinkään huippupaneeleihin, mutta ostin verkkiksestä yhden halavan ison 4k procasterin ja siinä on yllättävän hyvä paneeli.
En mä sitä suoranaisesti kuvankäsittelyyn käytä, mutta kylläkin valmiiden kuvien tarkasteluun isossa koossa. Kalibroin sen ilman spyderia ihan wintoosan "kalibroi värit" toiminnolla silmämääräisesti.
Pitäs varmaan hankkia jokupäivä spyderi, niin ei tarttis miettiä liian pitkään, että onkohan nää värit, kirkkaudet ja tumma pää varmasti kohdillaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin