photoshop cs6 color settings ?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
ape69
Viestit: 299
Liittynyt: Elo 22, 2005 13 : 30

photoshop cs6 color settings ?

Viesti Kirjoittaja ape69 »

Päivää.. Nyt täytyy tunnustaa että itse en ole tästä asiasta perillä ja siksi toivon jeesiä.. :)

Elikkä,onko sillä mitään väliä että mikä on ns. väriasetukset,cs6:sessa?

Valikostahan löytyy:

-Europe/General/Purpose3

-Europe Purpose3

--Europe Wep/Internet2

-Monitor Color ( Dell U2412m)

Ei kysyvä tieltä eksy.. :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Värihallinta-asetukset riippuvat vähän siitä, mitä teet tuolla Photarillasi. Näissähän ei ole kyse mistään näytön profiilista, sen Photari kysyy suoraan käyttöjärjestelmältä.

Ne työtila-asetukset (Working space), vaikuttavat siihen, mitä väriavaruutta käytetään oletusarvoisesti uuteen kuvaan tai kuvaan, jossa ei ole väriavaruutta. Yleensä jos puhutaan kamerasta tulevista valokuvista, niin niissä on väriavaruus. Siksi laittaisin niihin jotain varman päälle yleistä, esim: sRGB, Coated Fogra39, Dot Gain 15% ja Dot Gain 15%. Taitavat olla "Europan general purposes".

Ne "Color Management Policies" (mitä lienevätkään suomeksi) ovat itse asiassa tärkeämmät. Ne vaikuttavat siihen, mitä Photoshop tekee kun tuot kuvia siihen.

Itse pidän kaikissa kolmessa valinnassa "Preserve Embedded Profiles" (Säilytä sulautetut profiilit?), jolloin ei tehdä koskaan turhia väriavaruuden muutoksia ja sen lisäksi "Profile mismatches" ja "Missing Profiles" -kohdssa "Ask when opening", jolloin Photari kysyy sinulta, jos se havaitsee jotain erikoista. "Ask when Pasting" liittyy tilanteeseen jossa leikkaat ja liimaat kuvia toisiinsa. Yleensä tällöin haluat kuitenkin jatkaa hommaa sillä käsiteltävän kuvan profiililla.

Sitten jos on tarvetta, esim käsitellä 16-bittisessä moodissa 8-bittistä kuvaa, tai toimittaa kuva eri profiilissa tai CMYK:nä eteenpäin, niin olen tehnyt varsinaiset konversiomuutokset käsin "Convert to Profile" -komennolla, jossa noita sitten pääsee itse taas säätämään.

Seuraavaksi kysyt luultavasti "miksi?".

Lyhyttä vastausta ei oikein ole. Aloittaisin vaikka tämän lukemisella, vaikka on aavistuksen vanha:

http://www.leuku.fi/info/pdfym/colormanage-cs4.pdf

Sitten jos englanti taipuu, niin vielä tämänkin:

http://www.imagescience.com.au/pages/Contents.html
ape69
Viestit: 299
Liittynyt: Elo 22, 2005 13 : 30

Viesti Kirjoittaja ape69 »

KIITOS ! Tulipa hyvää tarinaa jota oikeasti kaipasin.. Pääsääntöisesti nettiä varten kuvia räplään.. Ja sitä kautta jakoon.. :) Jännä huomata että kun katselen esikuvat FastStone Image Viewer.. Niin joskus Viewer osaa säätää kuvat paremmin valmiiksi kun minä cs6.. :D Varsinkin jos kuvia on kuvattu salamalla paikassa missä on paljon auringon valoa ja varjoja..Cs6 vetää ne vähän kellertäväksi..?
Hmmm...
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: photoshop cs6 color settings ?

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tarkoittanet siis jotain automaattitoimintoja. Eli et itse säädä etkä ota vastuuta, vaan annat automatiikan säätää jolloin ohjelma tekee. Toisaalta voi esittää myös kysymyksen, että jos luottaa automatiikkaan, miksei luota kameran automatiikkaan?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin