Toiminimen perustaminen (Onko tässä nyt mitään järkeä)

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
timo-
Viestit: 7
Liittynyt: Huhti 05, 2010 20 : 32

Toiminimen perustaminen (Onko tässä nyt mitään järkeä)

Viesti Kirjoittaja timo- »

Hei!
Kyselisin mielipiteitänne. Ilmeisesti olen tulevan kesän toimeettomana, ja tekemistä täytyisi keksiä. Olen harrastanut valokuvausta useamman vuoden, muutaman euronkin sillä joskus tienannut, nyt pari vuotta kuitenkin pitänyt taukoa ja myynyt laitteistonkin, n. 20v jullikka olen. Nyt olen kuitenkin innostunut uudestaan hommasta, ja olen suhteellisen luottavainen omaan tietotaitooni ja luovuuteni, pääomaakin löytyy laitteiston ostamiseen, joten sekään ei ole ongelma. Lähinnä ongelma on asiakashankinta, asiakassuhteita ei ole minkäänlaisia, ja koulutuksenikaan ei liity alaan mitenkään. Luonne ei anna millään periksi - niin mukavaa kuin se olisikin - sijoittaa vähistä rahoista yli kahta tonnia harrastukseen, joten tällä pitäisi tienata. Kesän aikana tarkoituksena olisi saada vähintään 1000 euroa voittoa, olettaen että laitteisto (kamera, salamat, pakolliset objektiivit) maksaisi vaikka 2500 euroa, myyntiä pitäisi olla 3500e. Mahdoton yhtälö?
Jos ei, niin mistä kannattaisi aloittaa? Miten markkinoida? Puskaradiohan toimii, mutta kun edes sen ensimmäisen asiakkaan sitten saisi.
Portfolioonkin on melko vähän matskua, max 10 kuvaa saisi viritettyä. Kiva nettisivu ja kiva mainospuhe, mitä muuta?
Arvostan mielipiteitä, ja rahanarvoisia vinkkejä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Ei tuossa taida oikein olla järkeä.

Mikäli ei ole minkäänlaisia olemassa olevia asiakkuussuhteita, menee ensimmäinen vuosi markkinoinnissa ja siihen saa sijoittaa melkoisesti. Sitten on tuo aloittelevan kuvayrittäjän ongelma, kun ei ole niitä kuvia portfolioon, niin ei voi niillä portfoliokuvilla mainostaa. Eli johonkin pitäisi tunkea kuvaamaan, että saisi niitä kuvia.

Varsinkin kun tilanne on se, ettei ole liikettä mihin yksityisasiakkaat tulisi ja yritysasiakkaat ei palkaa ketään aloittelijaa, pitäisi se nimi ja brändi saada iskostettua ihmisiin hyvin. Se on pitkäjänteistä hommaa. Kesällä toki olisi noita häitä kuvattavaksi, mutta ne, jotka kuvauksesta jotain suostuu maksamaan, haluaakin sitten jo varmaa osaamista ja isoa portfolioa. Nyt kun ei oikein ole valokuvaajien markkinat.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kait se niinkin on, että kun pistää toiminimen pystyyn niin putoaa monesta palkansaajan etuisuudesta pois. On tultava toimeen omillaan.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Hannu KH kirjoitti:Kait se niinkin on, että kun pistää toiminimen pystyyn niin putoaa monesta palkansaajan etuisuudesta pois. On tultava toimeen omillaan.
Niin se on. Ei saa sitten minkään sorttista etuutta, korkeintaan terveydenhuollon polikliniikkamaksulla. Sinnekään ei uskalla mennä, jos vaikka määräävät sairauslomalle ja tulot häviää.

Taitaa olla vielä pitkät karenssitkin, ennen kuin toiminimen lopettamisen jälkeen antavat mitään työväelle kuuluvia etuksia.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Re: Toiminimen perustaminen (Onko tässä nyt mitään järkeä)

Viesti Kirjoittaja adapteri »

timo- kirjoitti: myyntiä pitäisi olla 3500e.
Firmat puhuvat sellaisesta asiasta kuin tilauskanta. Jos saa tilauksia ennen toiminnan aloittamista suunnilleen 3000 euron edestä, voisi ehkä luottaa sen 500 euron verran lisätilausten tulemisesta sen toiminnan aikana. Nyt siis vain keräämään etukäteen 3000 euron tilauskantaa. Jos tilauskanta ei nouse yli 2000 euron, ei tuollaista kannata edes harkita.
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

nii tai alkaa myymään kuvausfutuureja, jos saa 3500 euron edestä kaupaksi tulee kuvaamaan futuurissa sovittuna ajankohtana ja jos ei määrä täyty muuttuu futuuri arvottomaksi, kuvaajaa ei näy ja sijoitetut rahat jää kuvaajalle. Tossahan voittaisi aina. Tietty jos määrä täyttyy, joutuu tekemään töitä.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Re: Toiminimen perustaminen (Onko tässä nyt mitään järkeä)

Viesti Kirjoittaja Munt »

timo- kirjoitti:Arvostan mielipiteitä, ja rahanarvoisia vinkkejä.
Opettele ensin myymään.
Perusta vaikka pieni nettikauppa ja myy kameravehkeitä, jos ne tunnet.
Sitten jatkat myymistä ja opettelet siinä hyväksi, ja tienaamillasi rahoilla sitten hankit kalustoa.
Työssäoloaikana voit sitten harrastuksena treenata erilaisia kuvaustöitä vaikka kavereiden kanssa ja saat paljon lisää kokemusta ja itseluottamusta.

Lopulta huomaat osaavasi sekä kuvata, että myydä... ja latu on auki.

..
timo-
Viestit: 7
Liittynyt: Huhti 05, 2010 20 : 32

Re: Toiminimen perustaminen (Onko tässä nyt mitään järkeä)

Viesti Kirjoittaja timo- »

Kiitos mielipiteistänne. Etuuksien menettämisestä ei tarvitse huolehtia sillä opinnot ovat vielä kesken - menetän kelan etuudet jos tulorajat tulevat vastaan ja sitten se ei enää haittaa. Voisihan sitä ihan huvikseen kokeilla pistää muutamaan lehteen rivi-ilmoitus vaikka, jospa mummot haluais kivat kuvat lapsenlapsistaan. Jostain se on aloitettava.
Munt kirjoitti: Perusta vaikka pieni nettikauppa
Mielelläni. Miten 2500€ riittää toimivan valokuvaustarvike nettikaupan alkupääomana?
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Jostakin tosiaan on aloitettava. Minkälaisella kalustolla olet lähdössä liikkeelle? Maksettuja kuvia voi tuottaa toki halvemmallakin kuin sillä lippulaivakalustolla, mutta ihan aloittelijavehkeillä se tahtoo olla niin vaivalloista, että hommasta menee maku melko nopsaan. Kannattaa myös miettiä ns. toimitusvarmuutta, eli miten varaudut kaluston toimimattomuuteen äkkitilanteissa. Kahden rungon pakon hoksasin itse vasta vajaa vuosi sitten ja sittemmin on ollut aina pari runkoa, joilla kuvata. Nopeuttaa useammalla optiikalla pelaamista muuttuvissa tilanteissa ja antaa jonkun verran varmuutta hajoamisia vastaan.


-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Tää on muuten aika ilahduttavaa luettavaa näin aamutuimaan, kun laittelen hyvissä ajoin veroilmoitusta kirjekuoreen.

Kaveri, joka on elämänsä aikana kuvannut 10 siedettävää valokuvaa ja sitten kyllästynyt kuvaamiseen ja myynyt romunsakin pois, kun ei oikein tulosta synny, päättää yhteiskunnan hienon tukiverkon avustamana maksattaa harrastusvälineensä muilla ja pummata elantonsa meidän verovaroista. Samalla tekee kaikkensa, että ammatikseen kuvaavien arvostus laskisi ylettömiä määriä jälleen kerran, kuvaten huttua ja tituleeraten itseään ammattilaiseksi, lehti-ilmoituksen perusteella tulleille pahaa aavistamattomille asiakkaille.

Sitten ihmetellään, miksi osa ammatikseen kuvaavista tekee huonoa jälkeä, jos niistä osa on tuollaisia yrittäjiä. Tuollaisen jälkeen ne mummot puhelee, että en minä ainakaan vie lastenlasta enää ammattilaiselle kuvattavaksi, kun viimeksikin tuli niin huonoja kuvia ja maksoikin paljon. Siinä on valovuosien ero, innostuneen harrastajan kuvatessa tuttujaan tai vaikka puolituttuja kun, että esiintyy osaavana ammattivalokuvaajana ilman hajuakaan kuvaamisesta.

Vaan onhan tuo ihan laillista ja hyväksyttävää, tuollaisten kanssa pitää kaiketi vaan tämäkin maailma jakaa ja yrittää ymmärtää, muuten syytetään kateelliseksi ja protektionistiksi. Jospa alkaisikin harrastamaan autoilua, voisi viikonloppuillat kuljetella ihmisiä maksua vastaan paikasta toiseen, että saisi harrastusvälineensä maksuun ja vaikka vähän voittoakin. Varmaan paras mainostuskeino olisi, että laittaisi sinne katolle sellaisen keltaisen valomainoksen.

Pöh, nyt mä lähden viemään sitä veroilmoitusta.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

TheHatter kirjoitti:Tää on muuten aika ilahduttavaa luettavaa näin aamutuimaan, kun.......
Jep.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Toiminimen perustaminen (Onko tässä nyt mitään järkeä)

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

timo- kirjoitti:Kiitos mielipiteistänne. Etuuksien menettämisestä ei tarvitse huolehtia sillä opinnot ovat vielä kesken - menetän kelan etuudet jos tulorajat tulevat vastaan ja sitten se ei enää haittaa. Voisihan sitä ihan huvikseen kokeilla pistää muutamaan lehteen rivi-ilmoitus vaikka, jospa mummot haluais kivat kuvat lapsenlapsistaan. Jostain se on aloitettava.
Munt kirjoitti: Perusta vaikka pieni nettikauppa
Mielelläni. Miten 2500€ riittää toimivan valokuvaustarvike nettikaupan alkupääomana?
Jos meinaat sen toiminimen perustaa niin taidat menettää etuudet samantien, kelalle riittää että se voi arvioida sun saavan omasta yrityksestä riittävästi tuloa. Jos et perusta toiminimeä, et voi laskuttaa. Hienoa eikö vain?

3500€ kesän aikana ilman minkäänmoista valmista asiakaspohjaa, nimeä ja ennen kaikkea niitä portfoliokuvia kuulostaa melko epärealistiselta. Helpommin teet sen tarvitsemasi tonnin rahaa mansikoita poimimalla. Mutta se on hyvä ettei itseluottamusta puutu :)

Valokuvaustarvikekaupan tms voit perustaa ihan sillä että teet tukun kanssa sopimuksen, laitat koko sen tuotekannan nettikauppaan ja tilaat tukusta sitä mukaa tavaraa kun asiakkaat niitä sulta tilaa. Tukkusopimusta varten tosin tarvitset sitten sen y-tunnuksen ja joudut tilaamaan niitä filtteriä tai mitä ikinä joku haluaakaan sulta ostaa, aina sen tukkupakkauksen verran joka on tavarasta riippuen sitten jotain 10 ja 100 kpl väliltä.
timo-
Viestit: 7
Liittynyt: Huhti 05, 2010 20 : 32

Viesti Kirjoittaja timo- »

TheHatter kirjoitti:Tää on muuten aika ilahduttavaa luettavaa näin aamutuimaan, kun laittelen hyvissä ajoin veroilmoitusta kirjekuoreen.

Kaveri, joka on elämänsä aikana kuvannut 10 siedettävää valokuvaa ja sitten kyllästynyt kuvaamiseen ja myynyt romunsakin pois, kun ei oikein tulosta synny, päättää yhteiskunnan hienon tukiverkon avustamana maksattaa harrastusvälineensä muilla ja pummata elantonsa meidän verovaroista. Samalla tekee kaikkensa, että ammatikseen kuvaavien arvostus laskisi ylettömiä määriä jälleen kerran, kuvaten huttua ja tituleeraten itseään ammattilaiseksi, lehti-ilmoituksen perusteella tulleille pahaa aavistamattomille asiakkaille.

Sitten ihmetellään, miksi osa ammatikseen kuvaavista tekee huonoa jälkeä, jos niistä osa on tuollaisia yrittäjiä. Tuollaisen jälkeen ne mummot puhelee, että en minä ainakaan vie lastenlasta enää ammattilaiselle kuvattavaksi, kun viimeksikin tuli niin huonoja kuvia ja maksoikin paljon. Siinä on valovuosien ero, innostuneen harrastajan kuvatessa tuttujaan tai vaikka puolituttuja kun, että esiintyy osaavana ammattivalokuvaajana ilman hajuakaan kuvaamisesta.

Vaan onhan tuo ihan laillista ja hyväksyttävää, tuollaisten kanssa pitää kaiketi vaan tämäkin maailma jakaa ja yrittää ymmärtää, muuten syytetään kateelliseksi ja protektionistiksi. Jospa alkaisikin harrastamaan autoilua, voisi viikonloppuillat kuljetella ihmisiä maksua vastaan paikasta toiseen, että saisi harrastusvälineensä maksuun ja vaikka vähän voittoakin. Varmaan paras mainostuskeino olisi, että laittaisi sinne katolle sellaisen keltaisen valomainoksen.

Pöh, nyt mä lähden viemään sitä veroilmoitusta.
Heh ja heh. :-)
Tukiverkosto on toki hyvä, mutta ei sillä kameroita ostella. Kutsutko ihan tosissasi noin 50 tuntia viikossa opintoihin käyttävän opiskelijan opintorahan nostamista pummaamiseksi? Olisi toki hienoa, jos pystyisi rahottamaan elämisen itse vaikka koulut on kesken, mutta valitettavasti ei ole mahdollista. Pahoittelut siitä. Kaikki säästöt on kyllä ihan itse tienattu ja niistä verot maksettu.
Missä vaiheessa olen kutsunut itseäni ammattilaiseksi? Mistä moinen "ilman hajuakaan kuvaamisesta" väite?
Tuo autoilu on itseasiassa hyvä esimerkki - uskon että ajat aivan yhtä hyvin sitä autoa kuin 20 vuotta taksikuskin työtä tehneet. Ainut ero on vain se, että tuollainen autoilu on laitonta. Vaikka olenkin nyt pummi, duuninviejä ja kaiken lisäksi vielä maineenpilaaja, en, kuten sanoit, riko lakia, ja toivottavasti sydäntäsikään mikäli hankin vähän taskurahaa, rahoitan harrastukseni ja pidän asiakkaat tyytyväisinä. Jos oikeasti pelkäät noin paljon työn, kunnian ja massin puolesta kun teini-ikäinen poika suunnittelee ottavansa rahaa vastaan kuvia, ehkä kannattaisi vaihtaa alaa?
Turha vetää herneitä nenään, afrikassa kuolee lapset nälkään.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Minusta on oikein että alan arvostus romahtaa sille kuuluvalle tasolle. Keskimääräinen myyty kuva on otettu kännykällä nettilehteen.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

TheHatter kirjoitti:Tää on muuten aika .... (jorinaa)...
Pöh, nyt mä lähden viemään sitä veroilmoitusta.
Näinä päivinä joistakin kirjoituksista tosiaan näkee rivien välistä, että sitä veroilmoitusta on taas rustattu aamuyölle ja harrrtaasti... ;)

..
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Munt kirjoitti:
TheHatter kirjoitti:Tää on muuten aika .... (jorinaa)...
Pöh, nyt mä lähden viemään sitä veroilmoitusta.
Näinä päivinä joistakin kirjoituksista tosiaan näkee rivien välistä, että sitä veroilmoitusta on taas rustattu aamuyölle ja harrrtaasti... ;)

..
Niiden täyttäminen voisi ollakin parempi pisnes kun valokuvaaminen? ;-.]

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Petetheman
Viestit: 218
Liittynyt: Joulu 08, 2008 21 : 03

Viesti Kirjoittaja Petetheman »

Ton ikaisellä miehellä on varmasti paljon naimisiin meneviä tuttuja. Hääkuvaukset taitaa olla helpoin tapa saada tuo budjetti kasaan.
TR8
Viestit: 654
Liittynyt: Marras 20, 2006 18 : 10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Ei muuta kuin firmaa rohkeesti pystyyn ja kameroita yms tarvikkeita tilaamaan

- ei näitä foorumin skeptikkoja kannata uskoa

( paitsi että jokaisella kuvaajalla pitää olla sarja salama trikkereitä hankittuna niin ei kaadu kalliit jalustat kuvauksen töhell.. eiku tiimellyksessä )
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

timo- kirjoitti: Missä vaiheessa olen kutsunut itseäni ammattilaiseksi? Mistä moinen "ilman hajuakaan kuvaamisesta" väite?
Tossa ensimmäisessä viestissä se oli ihan selkeästi sanottu.

Mua ei vieläkään kilpailullisesti haittaa yhtään kuka kuvailee ja mitä tai kauppaako mitä tavaraa ja minne. Mä olen jo yli kaksikymmentä vuotta elättänyt itseni yrittäjänä, että nykyään ei enää kilpaileminen paljoa heilauta, eikä paljoa jaksa edes enää kiinnostaakaan.
Ainoa, mikä mua suoranaisesti *sensuroitu*, on kun aloitetaan liiketoimintaa ilman alkeellisintakaan tietoa mitä ollaan tekemässä, saatikka että oltaisiin missään vaiheessa itse otettu selvää asioista ja sitten noilla tiedoilla tarjotaan vieraille ihmisille "ammattitaitoaan". Hommassa pitää olla selvät sävelet, ennen kuin sitä aletaan muille tarjoamaan.

Eikä tämä kosketa ainoastaan valokuvausta, sitä samaa on nykyään kaikkialla. Viime vuonna kävi naapurissa katonkorjaajat, jotka "ammattilaisina" rikottivat enemmän, kuin saivat korjattua. Olivatkin jotain opiskelijoita, eikä niiltä nyt kuulemma saa mitään korvausta kun pitää ottaa toiset miehet korjaamaan aiheutuneet tuhot.
Kodinkonekauppaan kun menet ostoksille tulee koneita esittelemään "asiantuntija" joka lukee sieltä paperista ne samat jutut kun itsekin saisi luettua. Itse rakensin omaan käyttöön hallin tuossa pari vuotta sitten, palkkasin sinne pari koulusta valmistunutta kaveria putkitöihin, nyt tulee kuumavesiputkesta kylmää ja toisinpäin, kun ne liitokset vihdoin saatiin pitämään. Asiantuntijoita ja päteviä kavereita kumpikin, ihan työkseen noita hommia tekivät. Ajattelin, että kyllä ne nyt koulussa sen verran opettaa, että osaavat piirrustuksia lukea ja laittaa pari putkea paikalleen. Vähänpä tiesin silloin.

Tämmöinen elämä alkaa olla jo ihan sietämätöntä, kun ei kukaan ymmärrä omasta ammatistaan yhtään mitään, eikä se osaaminen kiinnosta yhtään, kunhan vaan palkan saa ja kuitenkaan mitään asiaa ei pystytä tekemään kunnolla. Ollaan huonolla tiellä, jos asiakkaan pitää neuvoa työmiestä työssään.

Turha munkaan jutuista on vetää hernettä haisteluelimeen, sitä paitsi muualla maailmassa opiskellaan ilman opintotukia.

Osku on kyllä oikeassa, mä täytin pari vuotta ansiomielessä toisten veroilmoituksia. Se on oikeasti kannattavaa puuhaa.

Ehkä olen vähän kärkevästi täällä sanomassa, mutta mua ihan oikeasti pännii noi jutut nykyään.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

TheHatter kirjoitti:
Eikä tämä kosketa ainoastaan valokuvausta, sitä samaa on nykyään kaikkialla. Itse rakensin omaan käyttöön hallin ......
.
Muistuu mieleen toissavuotiset kylppäriremontit, tuttu justiinsa koulunkäynyt raksamies...olipahan perään katsomista ja jälkien korjaamista päälle. Ja kaikki tietysti piti maksaa omasta pussista.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin