Toiminimen perustaminen (Onko tässä nyt mitään järkeä)

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

On se kyllä väärin että työnantaja joutuisi palkan työntekijälle maksamaan. Miksei tosiaan valtio voi maksaa palkkoja? Ja jipii, otat porukat harjoittelijoina niin maksaakin. Hullu se on joka itse työt tekisi. Tulis iha duunari-olokin. Oikeastaan sekin on tyhmää, nekin voisi alkaa yrittäjiksi. Ei olisi yhtään työntekijää, olisi vaan näitä kokoomukselaisia kaikki niin maailma pelastuisi. No kuka niille yrittäjille maksaisi? No valtio! Pakkohan sitä olisi Venäjää suurempien verojensa eteen saada tukea.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
s.hakala
Viestit: 726
Liittynyt: Tammi 31, 2009 14 : 20
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s.hakala »

OskuK kirjoitti:On se kyllä väärin että työnantaja joutuisi palkan työntekijälle maksamaan. Miksei tosiaan valtio voi maksaa palkkoja? Ja jipii, otat porukat harjoittelijoina niin maksaakin. Hullu se on joka itse työt tekisi. Tulis iha duunari-olokin. Oikeastaan sekin on tyhmää, nekin voisi alkaa yrittäjiksi. Ei olisi yhtään työntekijää, olisi vaan näitä kokoomukselaisia kaikki niin maailma pelastuisi. No kuka niille yrittäjille maksaisi? No valtio! Pakkohan sitä olisi Venäjää suurempien verojensa eteen saada tukea.
Ei, kyllä tämä nykyinen malli on hyvä.
Hurraa, kaikilla on töitä ja koko yhteiskunta voi hyvin.
- Yritin kerran olla normaali ... Ne olivat elämäni pisimmät viisi minuuttia -
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

s.hakala kirjoitti: Ei, kyllä tämä nykyinen malli on hyvä.
Hurraa, kaikilla on töitä ja koko yhteiskunta voi hyvin.
Tää nykyinen tilanne on muuten aika merkillinen. Eletään syvää lamaa, joka ei kuitenkaan näy pitkäaikaistyöttömillä, eikä työtätekevillä. Näiden tulot ei ole muuttunut. Samoin tietyillä kaupanaloilla myynnit senkun nousee ja ulkomaan matkat käyvät kaupaksi kuin häkä.

Sitten on tietyt alat ja irtisanotut (joista nyt suurin osa voi vielä 500pv:n ikkunassa ihan kelvollisesti) joiden tulot on pudonneet lähes minimiin, eli heitä ollaan pudottamassa noiden pitkäaikaistyöttömien luokkaan.

Luokkajako on kuollut, kauan eläköön luokkajako.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Niin vielä jopa aiheeseen liittyen. Jack Hollingsworth kirjoitti blogissaan jotain valokuvaamisesta työkseen.

http://jack.bigfolioblog.com/weblog/post/144832
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

OskuK kirjoitti:Tosin täällä oli ajatusta että palkkoja laskettaisiin. Mutta ei kai sentään yrittäjien tai hyvätuloisten???
Eiköhän se ole tosiaan parempi että lasketaan tulotasoa siltä jengiltä, joka käyttää valokuvaajien palveluita, niin saadaan ne valokuvaajat polvilleen. Moiset oikeistolais-reilut. ;-)
Miten mahdetaan sopimuksellisesti laskea yrittäjän palkkaa?? No ei tuon väliä.

Katselin muuten tuossa viime vuoden asiakasrekisteriä ja pienessä kunnassa kun eletään ja kaikki tuntevat toisensa, niin näemmä koostui asiakaskunta yrittäjistä, työnjohtajista ja virkamiehistä, oli joukossa aika monta opiskelijaakin. Perus kovanteknologian duunareita ei ollut yhtään.

Oikeilla jäljillä olet Osku noiden palkanalennusten kanssa.

Muutenkin pitäisi ihmisten tehdä kunnon töitä. Minäkin baarissa sanon naisille, että olen valokuvaaja. Tutuille kerron olevani yrittäjä ja äidille valehtelen tekeväni oikeaa työtä.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
botti
Viestit: 215
Liittynyt: Joulu 03, 2007 18 : 56
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja botti »

Kertokaapa mulle onnistuuku kuvien myyminen miten jos ei halua perustaa toiminimeä, eli kuvia myis vaan muutaman vuodessa kunnon hintaan? Mitä vaihtoehtoja on? vai onko mitään?
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

botti kirjoitti:Kertokaapa mulle onnistuuku kuvien myyminen miten jos ei halua perustaa toiminimeä, eli kuvia myis vaan muutaman vuodessa kunnon hintaan? Mitä vaihtoehtoja on? vai onko mitään?
Onhan tuossa. Pistät kuvat paperille ja kehyksiin, sitten gallerian seinille ja tupa täyteen silmäätekeviä siemailemaan viiniä, myyntinäyttelyn avajaisiin. Kuvat kun on erinomaisia, niin johan alkaa rahaa satamaan laariin.

Eihän toiminimi mikään edellytys ole yritystoiminnalle. Kyllä yrittäjänä voi toimia ihan ansioverokortillakin. Ostaja maksaa vaan verokortissa olevan ennakonpidätyksen ja tarvittavat muut kulut. Ei muuta kun reippaasti vaan myymään.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

TheHatter kirjoitti:
botti kirjoitti:Kertokaapa mulle onnistuuku kuvien myyminen miten jos ei halua perustaa toiminimeä, eli kuvia myis vaan muutaman vuodessa kunnon hintaan? Mitä vaihtoehtoja on? vai onko mitään?
Onhan tuossa. Pistät kuvat paperille ja kehyksiin, sitten gallerian seinille ja tupa täyteen silmäätekeviä siemailemaan viiniä, myyntinäyttelyn avajaisiin. Kuvat kun on erinomaisia, niin johan alkaa rahaa satamaan laariin.

Eihän toiminimi mikään edellytys ole yritystoiminnalle. Kyllä yrittäjänä voi toimia ihan ansioverokortillakin. Ostaja maksaa vaan verokortissa olevan ennakonpidätyksen ja tarvittavat muut kulut. Ei muuta kun reippaasti vaan myymään.
Juu, jos ostaja on firma. Jos ostaja on yksityihenkilö, ilmoitetaan tulot veroilmoituksessa ja maksetaan verot jälkikäteen. Tai vaikka käydään päätyönantajan palkkakonttorissa nostamassa nykyistä veroprosenttia sopivasti?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

TheHatter kirjoitti:Muutenkin pitäisi ihmisten tehdä kunnon töitä. Minäkin baarissa sanon naisille, että olen valokuvaaja. Tutuille kerron olevani yrittäjä ja äidille valehtelen tekeväni oikeaa työtä.
Mitenkä kuulostikin tutulta :D
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

oh6jih kirjoitti:
TheHatter kirjoitti:Muutenkin pitäisi ihmisten tehdä kunnon töitä. Minäkin baarissa sanon naisille, että olen valokuvaaja. Tutuille kerron olevani yrittäjä ja äidille valehtelen tekeväni oikeaa työtä.
Mitenkä kuulostikin tutulta :D
On se hieno ammatti :)
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Asiasta on jo sanottukin mutta sitä ei voi kai turhaa/liikaa korostaa että yrittäjäksi ryhtyessään joutuu ihan oikeasti lainsuojattomaksi mutta sitähän ei esim. työvoimatoimistossa kerrota sehän on vain niille hyvä kun ei tarvi enää "tuollekkaan" maksaa mitään.
Laitteita yms. ostettaessa yrityskäyttöön on myös muistettava että kuluttajansuojalaki on nimensä mukaan suoja kuluttajille, yrityksellä/yrittäjällä ei ole mitään suojaa ja tämän olen itse karvaasti kokenut monen monta kertaa esim. epsonin kanssa olen taistellut kahdesta tulostimesta yli vuoden, jotka olivat viallisia heti ostettaessa ja edelleen minulla on vialliset laitteet eikä epsonia kiinnosta tipan tippaa.

Eli kannattaa miettiä todella että kannattaako se yritys, koska olet sitten omillasi.
Yrittäjäjärjestöt ovat kyllä innokkaita keräämään jäsenmaksuja mutta apua eivät tunnu tarjoavan.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

JuhaM kirjoitti: epsonin kanssa olen taistellut kahdesta tulostimesta yli vuoden, jotka olivat viallisia heti ostettaessa ja edelleen minulla on vialliset laitteet eikä epsonia kiinnosta tipan tippaa.
Tämä on harvinaisen totta.
Jos on toiminimi, niin tilaukset kannattaa tehdä omissa nimissä, eli ostaa tavara, kuten kuluttaja. Tällöin saa myös oikeutta, koska eivät tiedä tavaran olevan "yrityksen käytössä". Toiminimen kohdallahan yritys myös on se luonnollinen henkilö ja yrityksen omaisuus sen henkilön omaisuutta, ei siis minkään osakeyhtiön tai yrityksen juridisesti ajateltuna.
Joku saattaa pitää tätä toimintaa keplotteluna, mutta Juhan esimerkki kertoo aika hyvin miten vastapuoli keplottelee ja miten rumasti.
JuhaM kirjoitti: Eli kannattaa miettiä todella että kannattaako se yritys, koska olet sitten omillasi.
Yrittäjäjärjestöt ovat kyllä innokkaita keräämään jäsenmaksuja mutta apua eivät tunnu tarjoavan.
Totta tämäkin. Yrittäjä tekee alussa kokemattomuuttaa aina virheitä, joista voi tulla todella kalliita myöhemmin. Kannattaa siis lukea lukemasta päästyään ja opetella kirjanpitoa ja verolakeja, vaikka olisi kuinka hyvä tilitoimisto ja muuta oppia ja kannustusta yrittäjäjärjestöltä. Parhaiten olen itse saanut apua veronmaksajain keskusliitosta ja ihan verotoimistosta kysymällä, kun on tullut epäselviä tilanteita. Ei kannata olettaa mitään, vaan tarkistaa ja kysyä lisää.
Yrittäminen on lopultakin pitkä oppimisprosessi.

..
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Munt kirjoitti:
JuhaM kirjoitti: epsonin kanssa olen taistellut kahdesta tulostimesta yli vuoden, jotka olivat viallisia heti ostettaessa ja edelleen minulla on vialliset laitteet eikä epsonia kiinnosta tipan tippaa.
Tämä on harvinaisen totta.
Jos on toiminimi, niin tilaukset kannattaa tehdä omissa nimissä, eli ostaa tavara, kuten kuluttaja. Tällöin saa myös oikeutta, koska eivät tiedä tavaran olevan "yrityksen käytössä". Toiminimen kohdallahan yritys myös on se luonnollinen henkilö ja yrityksen omaisuus sen henkilön omaisuutta, ei siis minkään osakeyhtiön tai yrityksen juridisesti ajateltuna.
Joku saattaa pitää tätä toimintaa keplotteluna, mutta Juhan esimerkki kertoo aika hyvin miten vastapuoli keplottelee ja miten rumasti.
Pienten yritysten kanssa harvemmin on ongelmia mutta mitä isomman firman kanssa on tekemisissä sen härskimmin ne käyttäytyvät pientä yrittäjää kohtaan.
Tietenkin löytyy myös niitä jotka tykkäävät myös pienistä asiakkaista. Tässä oli siis kyse tavaran ostamisesta yrityksen käyttöön sekä niiden mahdollisia ongelmatapauksia.
Valokuvauksia tilaavat isotkin yritykset sen sijaan osaavat kyllä käyttäytyä hyvin.

Lisäksi löytyy myös kaikenlaista koijaria jotka kärkkyvät pienyrittäjän rahoja mitä ovelimmilla verukkeilla.

Runsaalla maalaisjärjen käytöllä voi säästyä monelta isolta ongelmalta. Maalaisjärkikään ei kuitenkaan tietyissä asioissa korvaa tietoa. Eli yrittäjäksi ei välttämättä kannata ryhtyä ihan pystymetsästä.
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Bongasinpa tuolta hesarista artikkelin, mikä liittyi vähän tähän yrittämiseen.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Pieny ... 5256005164

Eli, markkinollle on taas tulossa noita pienyritysryppäitä. Mä yritin tuollaista aikanaan, mutta huonolla menestyksellä, ehkäpä nyt olisi otollisemmat ajat. Kyseessähän on ikäänkuin osuuskunnan tapainen juttu, missä kaikki kuitenkin toimivat melko itsenäisesti. Eli hub tarjoaa vain työympäristön.

Itse kyllä näkisin toimivampana tuon, jos siellä olisi ympärillä omissa soluissaan ihmisiä, jotka tuottavat jotain. Tuon luovan työn ryppään ympärillä olisi esim. valokuvaajat toimittamassa kuvia ja taas kehystäjät ja kuvavalmistajat tukemassa valokuvaajan toimintaa, sekä toimittamassa isot tulostukset taittajille ja suunnittelijoille. Nämä olisi vaan kaikki tungettu samaan halliin, jossa jokaisen on helppo käydä yhteistyökumppaninsa luona sopimassa jutuista.

Hieman kyllä kertoi yrittäjyydestä tuo hesarin juttukin. "Yhteisöön kuuluu markkinoija, luova suunnittelija, tuottaja, arkkitehti, web-suunnittelija, psykoterapeutti ja muita ammatinharjoittajia. "
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

Hannu KH kirjoitti:Kait se niinkin on, että kun pistää toiminimen pystyyn niin putoaa monesta palkansaajan etuisuudesta pois. On tultava toimeen omillaan.
Itseasiassa, ei automaattisesti. Mutta sinun pitää pystyä näyttämään että yrittäjänä toimiminen ei ole päätoimista. Siihen ei kommenttia miten tuon todistat.
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Diuuh kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Kait se niinkin on, että kun pistää toiminimen pystyyn niin putoaa monesta palkansaajan etuisuudesta pois. On tultava toimeen omillaan.
Itseasiassa, ei automaattisesti. Mutta sinun pitää pystyä näyttämään että yrittäjänä toimiminen ei ole päätoimista. Siihen ei kommenttia miten tuon todistat.
Kuulemani mukaan tämä taitaa olla lähinnä vitsi.
PasiZ
Viestit: 306
Liittynyt: Heinä 29, 2008 13 : 49

Viesti Kirjoittaja PasiZ »

JuhaM kirjoitti:
Diuuh kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Kait se niinkin on, että kun pistää toiminimen pystyyn niin putoaa monesta palkansaajan etuisuudesta pois. On tultava toimeen omillaan.
Itseasiassa, ei automaattisesti. Mutta sinun pitää pystyä näyttämään että yrittäjänä toimiminen ei ole päätoimista. Siihen ei kommenttia miten tuon todistat.
Kuulemani mukaan tämä taitaa olla lähinnä vitsi.
Kokemuksen perusteella tämä on vitsi.
rikuparta
Viestit: 148
Liittynyt: Huhti 26, 2010 9 : 36

Viesti Kirjoittaja rikuparta »

Eikö se nyt riitä että olet päätoimisesti työntekijänä jossakin firmassa? Opiskelijat ym sitten vaikeaselkoisempi juttu.. Tai itseasiassa simppeliä jos on päätoiminen opiskelija :)
PasiZ
Viestit: 306
Liittynyt: Heinä 29, 2008 13 : 49

Viesti Kirjoittaja PasiZ »

rikuparta kirjoitti:Eikö se nyt riitä että olet päätoimisesti työntekijänä jossakin firmassa? Opiskelijat ym sitten vaikeaselkoisempi juttu.. Tai itseasiassa simppeliä jos on päätoiminen opiskelija :)
Niin sitä luulisi... Opiskelijana olet joka tapauksessa työttömyysturvan ulkopuolella, mutta sivutoiminen yrittäjyys vaihtuu usein päätoimiseen kansaneläkelaitoksessa.
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Ei ole opintotuen kanssa ollut ongelmia, vaikka sivusivutoimisesti, erittäin pienimuotoisesti yrittelenkin. Lienee viimeinen tukikuukausi joka tapauksessa tämä tuleva kuukausi, ettei kovin pitkään joudu enää "nettosaajana" siipeilemään.


-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Vastaa Viestiin