KennonpuhdistusKALLUPPI

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Olaus
Viestit: 141
Liittynyt: Kesä 14, 2006 20 : 12

Viesti Kirjoittaja Olaus »

Mietin tuota 5D:ssä käyttämääni Tamronin 90 mm makroa; sen putki venyy tarkentaessa varmaan kaksinkertaiseksi. Jos se joka kerta pumppaa ehkä desin ilmaa - sisään - ulos - sisään - ulos - sisään - ulos... Yhdessä sessiossa tulee kierrätettyä monta litraa!

Lisäksi tätä 90 millistä käyttäessä pölyn näkyminen on ongelma: pienin aukko on 32 ja syvterävyyden vuoksi pieniä aukkoja tulee käytettyä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
keskone
Viestit: 3478
Liittynyt: Kesä 15, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja keskone »

Uskoisin (omaan kokemukseen perustaen) että 5D:n jälkeen jopa Canonilla on opittu jotakin kilpailijoilta tuohon kennon puhtaanapitoon liittyen.
Itselläni oli 5D, ja sen kennoa oli huomattavasti vaikeampaa pitää puhtaana kuin esimerkiksi 40D:n
Ehkä otin,ehkä en.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kun Antiikki-Vitosella kuvaa, niin pitää valita aiheet sopivan läikikkäisiksi ;) Pölyjä ei mulla kovin paljon oo, mutta niitä jotainmuita läiskiä on kyllä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
JupJup
Viestit: 1480
Liittynyt: Tammi 14, 2004 22 : 05
Paikkakunta: Helsinki/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja JupJup »

JukHa kirjoitti:Minun kommenttini perustuu osittain tietoon ja osittain päättelyyn.
Elektroniikan puolella olen korjannut lähinnä vahvistimia, TV:itä, kännyköitä eli yleiselektroniikkaa ja sovellan kokemuksiani sieltä kommentteihini.

Jos vertailukohdaksi ottaa Canon EOS 30D kennon
ja ajattelee terveellä maalaisjärjellä, jos molemmissa on saman verran fotodiodeita 5D:ssä ne ovat sitten tehokkaampia.
Staattinen sähkö ei varmaankaan ole se syy vaan kameran runko;
se miten sen valmistus on toteutettu.

Olympus E-3:ssa ei kuulemma ole mitään ongelmia roskien takia Olympus E-3 on kokonaan sääsuojattu ja siinä on tuuletus peilikammiolle; ilman poistuminen tapahtii muiskorttikotellon kannen kautta, jonne on rakennettu reitti iman kululle.

Näkisin (oma ajatus) että pölylle on tehty hyvä reitti kennolle ja pysyä siinä. Mahdollisesti pinnoite jolla suodin on pinnoitettu on sellainen, että se edes auttaa pölyn kertymistä.

Canon EOS 5D
35,8 x 23,9 mm CMOS kenno


Canon EOS 30D
22,5 x 15,0 mm:n CMOS
No, kun jätetään pois tuo "isommassa kennossa on väistämättä suurempi staattinen varaus pinnassa" osuus, niin sittenhän me ollaan varmasti suurinpiirtein samaa mieltä: Kameran muussa rakenteessa on jotain sellaista joka saa tuon pölyn kertymisen helposti aikaan. (itselläkin on elektroniikka-alan (ammatti:)koulutus takana, tosin jo aika kaukana takana...)

Itselläni ei siis ole edes kokemusta canonin aps-kennoista, vaan 5D:tä lukuunottamatta olen käyttänyt toista merkkiä, ja siinä suhteessa tuo pölynkertymis-tahti hieman yllätti. (Mutta pölynkertyminen ei ollut silti mikään syy luopua 5D:stä, ei se (lähellekään)niin pahaa kuitenkaan ollut, ja kerran kuukaudessa-kahdessa puhdistaminen ei ole niin iso juttu)
JukHa
Viestit: 66
Liittynyt: Kesä 28, 2009 19 : 39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukHa »

JupJup kirjoitti:
No, kun jätetään pois tuo "isommassa kennossa on väistämättä suurempi staattinen varaus pinnassa" osuus, niin sittenhän me ollaan varmasti suurinpiirtein samaa mieltä: Kameran muussa rakenteessa on jotain sellaista joka saa tuon pölyn kertymisen helposti aikaan. (itselläkin on elektroniikka-alan (ammatti:)koulutus takana, tosin jo aika kaukana takana...)

Itselläni ei siis ole edes kokemusta canonin aps-kennoista, vaan 5D:tä lukuunottamatta olen käyttänyt toista merkkiä, ja siinä suhteessa tuo pölynkertymis-tahti hieman yllätti. (Mutta pölynkertyminen ei ollut silti mikään syy luopua 5D:stä, ei se (lähellekään)niin pahaa kuitenkaan ollut, ja kerran kuukaudessa-kahdessa puhdistaminen ei ole niin iso juttu)
Mulla oli tota pölynkertymistä ihan liian kanssa myös 30D:ssä.
Käytin paljon zoomia ja näkisin, että siinä on osa syytä.
En muistaakseni maininnut "väistämättä", no en kaikkia aiempia viestejäni o selannut. Vieläkin mulla on sellainen nyrkkituntuma
että enemmän bikseleitä tuotetaan suuremmalla määrällä fotodiodeja, - en mene väittämään kun en o tarkastanut asiaa - .

Joo en minäkään eilen ollu koulussa, ollaan sitten ammattikoulun käyneitä menneisyydessä molemmat, mikä ei ole mikään tiedon värtti, jos korjaa pesukoneita ei välttämättä tiedä kameroista juurkaan.

Ton puhdistamisen suorittaisin mielelläni linssin vaihdon yhteydessä, enkä kuukausien välein, saattaa olla - tämäkin on päättelyä - että mahdollinen pöly oltuaan kennon päällä jonkun aikaa kerää itseensä ilmasta epäpuhtauksia ja ajan myötä kiinnittyy kennolle niin, että sen poistaminen pelkällä puhalluksella ei enää onnistu. 30D:stä poikkeuksetta roskat lähti puhaltamalla (ei tietenkään hengitysilmalla).
JupJup
Viestit: 1480
Liittynyt: Tammi 14, 2004 22 : 05
Paikkakunta: Helsinki/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja JupJup »

JukHa kirjoitti:
JupJup kirjoitti:
No, kun jätetään pois tuo "isommassa kennossa on väistämättä suurempi staattinen varaus pinnassa" osuus, niin sittenhän me ollaan varmasti suurinpiirtein samaa mieltä: Kameran muussa rakenteessa on jotain sellaista joka saa tuon pölyn kertymisen helposti aikaan. (itselläkin on elektroniikka-alan (ammatti:)koulutus takana, tosin jo aika kaukana takana...)

Itselläni ei siis ole edes kokemusta canonin aps-kennoista, vaan 5D:tä lukuunottamatta olen käyttänyt toista merkkiä, ja siinä suhteessa tuo pölynkertymis-tahti hieman yllätti. (Mutta pölynkertyminen ei ollut silti mikään syy luopua 5D:stä, ei se (lähellekään)niin pahaa kuitenkaan ollut, ja kerran kuukaudessa-kahdessa puhdistaminen ei ole niin iso juttu)
Mulla oli tota pölynkertymistä ihan liian kanssa myös 30D:ssä.
Käytin paljon zoomia ja näkisin, että siinä on osa syytä.
En muistaakseni maininnut "väistämättä", no en kaikkia aiempia viestejäni o selannut. Vieläkin mulla on sellainen nyrkkituntuma
että enemmän bikseleitä tuotetaan suuremmalla määrällä fotodiodeja, - en mene väittämään kun en o tarkastanut asiaa - .

Joo en minäkään eilen ollu koulussa, ollaan sitten ammattikoulun käyneitä menneisyydessä molemmat, mikä ei ole mikään tiedon värtti, jos korjaa pesukoneita ei välttämättä tiedä kameroista juurkaan.

Ton puhdistamisen suorittaisin mielelläni linssin vaihdon yhteydessä, enkä kuukausien välein, saattaa olla - tämäkin on päättelyä - että mahdollinen pöly oltuaan kennon päällä jonkun aikaa kerää itseensä ilmasta epäpuhtauksia ja ajan myötä kiinnittyy kennolle niin, että sen poistaminen pelkällä puhalluksella ei enää onnistu. 30D:stä poikkeuksetta roskat lähti puhaltamalla (ei tietenkään hengitysilmalla).
Niin, voihan se olla että canonin aps-kennoisiin verrattuna likaantumisvauhtien ero onkin vertailukelpoinen pinta-alan suerentumisen kanssa. 5D:nkin kanssa minä kyllä zoomeja käytin ja objektiiveja vaihtelin, aivan samoin kuin sitä edeltäneiden kameroiden kanssa, ei se ero tule siitä. Aina objektiiveja vaihtaessa puhdistäminen ei oikein kuulosta mielekkäältä: kuvaamassahan sitä ollaan eikä kameraa hoivaamassa. (eikä sitä 5D:täkään niin tarvinnut hoivata, kestihän se lapinretkenkin... Ei olisi puhdistamisesta tullutkaan mitään lumisateessa:)
JukHa
Viestit: 66
Liittynyt: Kesä 28, 2009 19 : 39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukHa »

Niin, voihan se olla että canonin aps-kennoisiin verrattuna likaantumisvauhtien ero onkin vertailukelpoinen pinta-alan suerentumisen kanssa. 5D:nkin kanssa minä kyllä zoomeja käytin ja objektiiveja vaihtelin, aivan samoin kuin sitä edeltäneiden kameroiden kanssa, ei se ero tule siitä. Aina objektiiveja vaihtaessa puhdistäminen ei oikein kuulosta mielekkäältä: kuvaamassahan sitä ollaan eikä kameraa hoivaamassa. (eikä sitä 5D:täkään niin tarvinnut hoivata, kestihän se lapinretkenkin... Ei olisi puhdistamisesta tullutkaan mitään lumisateessa:)


En tarkoittanut kirjaimellisesti sitä putsaamista, olisi pitännyt lisätä sana esim. , no yleensä putsaan sisätiloissa vaikka ennen reissuun lähtöä ja mitään zoomia en juur käytä. Muutaman harvan kerran kun oon käyttänyt laajis zoomia 5D:ssä, heti ekan kerran jälkeen huomasin likaa kennolla jota aiemmin ei ollut. Tällä hetkellä on yks kakkula jota yleensä käytän; silti puhaltelen välillä varmuudeksi.

Toi mitä sanot ettei likaantuminen aiheudu zoomista se on sinun yksittäinen kommenttisi, toisenlaisia kokemuksia on useilla minun lisäkseni.

Yks mikä on tärkeetä, on välinehuolto, välineet kannattaa pitää kunnossa on sitten missä ja varsinkin lapissa.
JupJup
Viestit: 1480
Liittynyt: Tammi 14, 2004 22 : 05
Paikkakunta: Helsinki/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja JupJup »

JukHa kirjoitti:Niin, voihan se olla että canonin aps-kennoisiin verrattuna likaantumisvauhtien ero onkin vertailukelpoinen pinta-alan suerentumisen kanssa. 5D:nkin kanssa minä kyllä zoomeja käytin ja objektiiveja vaihtelin, aivan samoin kuin sitä edeltäneiden kameroiden kanssa, ei se ero tule siitä. Aina objektiiveja vaihtaessa puhdistäminen ei oikein kuulosta mielekkäältä: kuvaamassahan sitä ollaan eikä kameraa hoivaamassa. (eikä sitä 5D:täkään niin tarvinnut hoivata, kestihän se lapinretkenkin... Ei olisi puhdistamisesta tullutkaan mitään lumisateessa:)


En tarkoittanut kirjaimellisesti sitä putsaamista, olisi pitännyt lisätä sana esim. , no yleensä putsaan sisätiloissa vaikka ennen reissuun lähtöä ja mitään zoomia en juur käytä. Muutaman harvan kerran kun oon käyttänyt laajis zoomia 5D:ssä, heti ekan kerran jälkeen huomasin likaa kennolla jota aiemmin ei ollut. Tällä hetkellä on yks kakkula jota yleensä käytän; silti puhaltelen välillä varmuudeksi.

Toi mitä sanot ettei likaantuminen aiheudu zoomista se on sinun yksittäinen kommenttisi, toisenlaisia kokemuksia on useilla minun lisäkseni.

Yks mikä on tärkeetä, on välinehuolto, välineet kannattaa pitää kunnossa on sitten missä ja varsinkin lapissa.
En minä sanonut, ettei likaantuminen voisi aiheutua zoomista. Voihan se aiheutua, tietenkin. Se voi aiheutua monesta muustakin, mutta ei ne minun kokemukseni mukaan kennolle sen kummempia pölyjä siirrä. (saa olla aika erikoistapaus-zoom, että sen voi selkeästi yhdistää pölyyntymiseen, ja sulkea muut syyt pois.)

Kirjoitin, että kaikkien kameroiden kanssa olen käyttänyt zoomia, (sekä kiinteitä) ja vaihdellut objektiiveja vapaasti, mutta silti likaantumisnopeus on ollut ihan hallittavissa, ts. ei ole tarvinnut joka viikko putsata. Toinen asia sitten on se, että samankaltaisesta objektiivienkäytöstäni huolimatta 5D likaantui noin nelinkertaisella nopeudella (=tuplasti putsattavaa puolet lyhyemmässä ajassa) muihin käytössäni olleisiin järjestelmiin verrattuna.

Välinehuoltoa kyllä harrastan kun on huollon tarvetta, mutta turha olemattomia on putsata. ...Ja objektiivit vaihdan sikäli huolella että pidän kameran mahdollisuuksien mukaan alassuin.
JukHa
Viestit: 66
Liittynyt: Kesä 28, 2009 19 : 39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukHa »

Välinehuoltoa kyllä harrastan kun on huollon tarvetta, mutta turha olemattomia on putsata. ...Ja objektiivit vaihdan sikäli huolella että pidän kameran mahdollisuuksien mukaan alassuin.[/quote]

Se alas-suin vaihtaminen ei oikeestaan vaikuta mitään, joissain tuulisissa tilanteissa päin vastoin, mutta eiköhän tässä ollu jo tästä aiheesta ihan tarpeeksi aiheetontakin veivausta, ainakin mun osalta.
juu-zo
Viestit: 365
Liittynyt: Heinä 26, 2009 21 : 55

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Onkos IPAlla kennoa puhdistaneet huomanneet että neste oil myy tuota tavaraa melko hyvään hintaan? Nimike on neste jäänesto. http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... =&type=ktt
Kuten tuosta käyttöturvatiedotteesta käy ilmi niin se on yli 99 prosenttista isopropyylialkoholia. Tuollaisella pullollisella putsailee kennoa jo aika paljon. Täytyy huomenissa poiketa nesteellä.
Canon EOS 40D, Sigma 70-200/2.8, Sigma 18-50/2.8, Canon 50/1.8, Kenko teleplus 300 2x, Kenkon loitot, Sigma EF-500 DG Super
Macro hakusessa, saa tarjoilla
Macbook, iPhone 3GS 16GB
juu-zo
Viestit: 365
Liittynyt: Heinä 26, 2009 21 : 55

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

juu-zo kirjoitti:Onkos IPAlla kennoa puhdistaneet huomanneet että neste oil myy tuota tavaraa melko hyvään hintaan? Nimike on neste jäänesto. http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... =&type=ktt
Kuten tuosta käyttöturvatiedotteesta käy ilmi niin se on yli 99 prosenttista isopropyylialkoholia. Tuollaisella pullollisella putsailee kennoa jo aika paljon. Täytyy huomenissa poiketa nesteellä.
Tuli tänään putsattua 450D:n kenno ja hyvin putsaantui neste jäänestolla. Hintaa litran putelille tuli 3,40€ ja haavasiteitä oli kotona valmiiksi. Melko halpa putsaus oli siis. Nyt kehtaa taas kuvailla pienemmilläkin aukoilla.
Canon EOS 40D, Sigma 70-200/2.8, Sigma 18-50/2.8, Canon 50/1.8, Kenko teleplus 300 2x, Kenkon loitot, Sigma EF-500 DG Super
Macro hakusessa, saa tarjoilla
Macbook, iPhone 3GS 16GB
pinkviini
Viestit: 270
Liittynyt: Kesä 01, 2008 9 : 22
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pinkviini »

Sain vihdoin hommailtua Digitarvikkeesta litkut ja liinat ja leikeltyä vanhasta kortista sopivan apuvälineen kennonputsailuun. Täytyy sanoa, että reilun vuoden kuvaamisen aikana tuota moskaa oli kennolle kertynyt melkoinen määrä.

Kennon putsaaminen ei ollut ollenkaan niin pelottava operaatio kuin olin kuvitellut :D

Tässä vielä pari kuvaa kennosta ennen ja jälkeen puhdistuksen. Kuvaa klikkaamalla pääsee suurempaa kuvaan, noista pienistä ei roskat niin hyvin näy.

Kuva

Kuva

Jäihän sinne kennolle vieläkin hieman roskaa, mutta ero on kuitenkin melkoinen.
Juhixx
Viestit: 76
Liittynyt: Joulu 06, 2008 20 : 58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhixx »

Mikä keino on toisaalta helpoin ja toisaalta turvallisin tehdä kun puhistan kennoa? Voisko ohessa heittää jonkun linkin hyviin ohjeisiin? Mitä vähän selailin topiccia, niin on kaks tapaa: isopropanoli + esim. sideharso ja pumpulla puhallus? Korjailkaa jos oon väärässä.
http://juhixx.deviantart.com/

Katsokaa ja kommentoikaa
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kiitoksia Hamalle!

Piti taas putsailla antiikki-vitosen kennoa kun oli ilmestynyt karva ja jokunen pölypallero. Muutaman putsausyrityksen jälkeen Haman mustalla puhalluspumpulla oli vielä pari pilkkua kiertelemässä kennolla. Otin hieman rivakamman otteen kummimosselosta ja......sillä seurauksella että pumpun sisältä irtosi isoja kumin paloja jotka ottivat sitkeästi kiinni kennon pintaan. Ne eivät lähteneet sillä millä olivat tulleetkin, vaan poimin ne pumpulipuikolla pois.

Nyt jokunen klöntti on vielä nurkassa, pitää tutkailla kun innostuu enempi hommaan, en ole turhan kronkeli pölyasioissa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
mixdown

Viesti Kirjoittaja mixdown »

Vanhassa vitosessa on samat paskat roikkunu varmaan vuoden. Tein Photoshoppiin makron niiden putsaamiseen. Uusia roskia tulee ja menee. Putsaaminen on sen verran hankala, ettæ ajakoon makro sen sijan.
kimahri
Viestit: 185
Liittynyt: Elo 05, 2008 15 : 32
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimahri »

Voihan pylsänreikä! Canon 5D ahmaisi pölypalleroisia ja puhdistin niitä pumpulla. Eihän ne sieltä mihinkään kadonnut ja nyt siellä on pieniä karvoja ja TÄYNNÄ mustia pisteitä!! Etsimestä kun katsoo valoa kohti niin ompa, kuin tähtiä taivaalla noita mustia pisteitä. Kuvissakin niitä näkyy. Pumpulla ne ei liiku enää mihinkään. Peilejäkin tupsuttelin, kun siinä näytti jotain olevan. Tämäkään ei irronnut mihinkään...
Litkulla vetäsin parikertaa kennoa, mutta mitään tulosta ei tullut.
Voiskohan ne olla jostakin eksynyt tonne peilin yläpuolella olevat etsimenlasin (miksi sitä sanotaankaan?) alle?

Lähin jassin huolto on 500km:n päässä ja kuvaukset ois ens viikolla!! voi, että riepoo...
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Voi putsata ihan itse, olen oman kennon putsannut valmislastoilla, valmiina litkut. Pyyhkäisee pari kertaa ja puhdasta tulee.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

kimahri kirjoitti:Etsimestä kun katsoo valoa kohti niin ompa, kuin tähtiä taivaalla noita mustia pisteitä. Kuvissakin niitä näkyy. Pumpulla ne ei liiku enää mihinkään.

Voiskohan ne olla jostakin eksynyt tonne peilin yläpuolella olevat etsimenlasin (miksi sitä sanotaankaan?) alle?
Tuskin, jos ne kuvissakin näkyvät.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kimahri
Viestit: 185
Liittynyt: Elo 05, 2008 15 : 32
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimahri »

Kennoa putsattu urakalla... Vasemmassa alareunassa vielä klöntti töhnää, sekä muutamia yksittäisiä palleroita, mutta olkoot piru, ettei mene muusiksi koko kenno! Karvat sentäs on pois.
Samassa tarkassa syynissä löytyi 5-6kpl valkoisea loistavaa pikseliä ja kun vielä nakkasin löylyä pesään niin etsivä löysi n.10kpl kuumaapikseliäkin :/
kimahri
Viestit: 185
Liittynyt: Elo 05, 2008 15 : 32
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimahri »

Kyllä sitä kakkaa ja karvaa on tuolla tuolla peilin yläpuolella etsimenlasin (?) välissä... kuvissa ei enää pashat näy, mutta etsimestä katsottuna maailma näyttää aika hirveälle. Haittaa ainakin minua.
Onko tuon puhdistamiseen mitään kikkakolmosta vai onko yleensäkkään mahollista kotikonstein ilman kameran rikkomista?
Vastaa Viestiin