KennonpuhdistusKALLUPPI

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
_Lars_
Viestit: 1073
Liittynyt: Tammi 10, 2008 13 : 35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja _Lars_ »

sakuk kirjoitti:oma sensorinpuhdistusyritys:

http://www.haukkari.net/2011/06/rengori ... ensor.html

-saku
Hyvä blogi, vaikkei ite kiipeekkään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
toivoner
Viestit: 30
Liittynyt: Joulu 17, 2004 20 : 47
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja toivoner »

Itse en uskaltanut ruveta ensimmäistä kennon putsausta tekemään, vaikka neuvoja on netti pullollaan.

Onneksi Malesian Canon huolto putsasi Suomesta ostetun takuu ummessa olevan kameran vartissa ilmaiseksi. =)

Tällaista palvelu pitäisi olla Suomessakin!
Canon 450d + Canon 10-22, Canon 18-55 IS + Canon 75-300 II + 50 1.8 II + Jalusta + Nissin Di622 + Raynox DCR-250
napati
Viestit: 91
Liittynyt: Syys 27, 2010 13 : 00

Viesti Kirjoittaja napati »

[quote="Repetti"]No tässä minun välineeni:
[img]http://www.telemail.fi/reino.toivanen/l ... distus.jpg[/img]

On nopea ja helppo tapa ja taatusti tulee puhdasta - tiukassakin oleva lika lähtee.
Ja ihan ensimmäisestä apteekista löytyi ilman kyselyjä. Hinta yhteensä 5 euroa.
Vedot laidasta toiseen ja takaisin niin, että toinen menee hieman ensimmäisen vedon reunan päältä.

Painamisesta sen verran, että lastan päässä oleva kangas ottaa tasaisesti ja pomppimatta kennon pintaan mutta mitään kovaa painamista ei tarvitse/ saa tehdä.[/quote]


Kutakuinkin samoilla romuilla putsasin 30D:n kennon. Ostin kameran käytettynä ja kenno oli aivan täynnä sontaa. 99,3% lähti pois. Homma oli sinänsä aika helppo ja nopea. (pari pyyhkäsyä, pari testikuvaa, pari pyyhkäsyä etc. noin 5 kertaa ja kenno oli puhdas) Vaihdoin tuon "liinan" joka syklin välissä. Lastan tein luottokortista.
Maurilyly
Viestit: 37
Liittynyt: Joulu 01, 2008 14 : 34

Viesti Kirjoittaja Maurilyly »

aloittelijana en uskalla itse puhdistaa kennoa, joten olisko vinkata pääkaupunkiseudulla hyvää ja kohtuuhintaista palvelua? Kennossani on mielestäni tahra, eikä vain pölyä.
Joonaaz
Viestit: 96
Liittynyt: Heinä 22, 2009 22 : 03
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Joonaaz »

http://www.jastekniikka.fi/ 40€ kennonpuhdistus
taimen74
Viestit: 74
Liittynyt: Helmi 16, 2010 22 : 06

Viesti Kirjoittaja taimen74 »

Oma tarinani:

Täällä rohkaistuneena ajattelin, että kyllä minäkin d300s:n kennon puhdistan tosta noin vaan. Onhan sillä lauottu jo yli 30.000 kuvaa eikä vielä kertaankaan puhdistettu.

Apteekkiin hakemaan tarvittavat tavarat ja kotiin putsaamaan kennoa. Ekaksi muutama testikuva ja totta tosiaan kennolla on roskia, vaikkei ihan niin paljoa, kuin aluksi pelkäsin. Vanhasta tulityökortista veistelin sopivan lastan ja aattelin, et tää on helppoa, kuin heinän teko.

Siintä paikasta "pölyttömään" vessaan lastottamaan kennoa ja heti perään muutama testikuva. WTF... kenno täynnä *sensuroitu*...

Toistin saman rituaalin vielä muutamaan kertaan ja liikkuhan se sama *sensuroitu* siellä nurkasta nurkkaan ja lisäksi sain vielä kennon päälle komean harmaan kalvon.

Nyt alko jo hiki helmeilemään otsalla ja oli pelko perseessä, et oon tuhonnu koko kennon.

Ravasin vessan Ja keittiön väliä useita kertoja. Lastotin ja kuvasin. Tuli epätoivossa käytettyä vaimon topsipuikotkin "hyvään tarkoitukseen".

Vihdoin ja viimein alkoi se harmaa paskakalvo nöyrtymään ja kennon pinta alkoi näyttämään puhtaalta. Seittemänkymmenennen kerran testikuvat ja olin palannut lähtöpisteeseen. Kennolla oli roskia suunnilleen yhtä paljon, kuin ekassa kuvassa.

Tästä viisastuneena ja seuraavan 30.000 kuvan jälkeen puhdistan kyllä kennon kunnolla... =D
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

30D 30 000, 5 D alle 500 ja 5 D Mk2 8000 räpsyä ennnen puhdistusta.
Kameroilla on näköjään väliä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
määvaan
Viestit: 5533
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

taimen74 kirjoitti:Oma tarinani:

Täällä rohkaistuneena ajattelin, että kyllä minäkin d300s:n kennon puhdistan tosta noin vaan. Onhan sillä lauottu jo yli 30.000 kuvaa eikä vielä kertaankaan puhdistettu.

Apteekkiin hakemaan tarvittavat tavarat ja kotiin putsaamaan kennoa. Ekaksi muutama testikuva ja totta tosiaan kennolla on roskia, vaikkei ihan niin paljoa, kuin aluksi pelkäsin. Vanhasta tulityökortista veistelin sopivan lastan ja aattelin, et tää on helppoa, kuin heinän teko.

Siintä paikasta "pölyttömään" vessaan lastottamaan kennoa ja heti perään muutama testikuva. WTF... kenno täynnä *sensuroitu*...

Toistin saman rituaalin vielä muutamaan kertaan ja liikkuhan se sama *sensuroitu* siellä nurkasta nurkkaan ja lisäksi sain vielä kennon päälle komean harmaan kalvon.

Nyt alko jo hiki helmeilemään otsalla ja oli pelko perseessä, et oon tuhonnu koko kennon.

Ravasin vessan Ja keittiön väliä useita kertoja. Lastotin ja kuvasin. Tuli epätoivossa käytettyä vaimon topsipuikotkin "hyvään tarkoitukseen".

Vihdoin ja viimein alkoi se harmaa paskakalvo nöyrtymään ja kennon pinta alkoi näyttämään puhtaalta. Seittemänkymmenennen kerran testikuvat ja olin palannut lähtöpisteeseen. Kennolla oli roskia suunnilleen yhtä paljon, kuin ekassa kuvassa.

Tästä viisastuneena ja seuraavan 30.000 kuvan jälkeen puhdistan kyllä kennon kunnolla... =D
Minä luulin viimeksi että pumppuzoomeissa oli roskia, mutta ne roskat näkyivätkin vasta sinisen taivaan kuvissa f/11 ja sitä pienemmillä aukoilla, joten kenno oli kuitenkin roskainen. No, ostin E2 Optic Cleaner kennon puhdistusnestettä ja CL-SWAB1 SENSOR SWAB, Type 2 puhdistuslastoja joilla lähdettiin menemään. Ensimmäinen ongelma oli se että tuo puhdistuslasta oli oikeastaan Olympusten kennojen korkuinen, vaikka sen piti soveltua 1.5x/1.6x kropeille eli suttua jäi aina kennolle kun piti kahdesti pyyhkiä samaan suuntaan. Nyt olen kokolailla sitä mieltä että jos juo vaikka puoli pulloa kossua ja hönkäisee kennolle (= Low pass filtterille), niin oliskohan tulos parempi kun vielä pumpulitopsilla hinkkaa tuon filtterin puhtaaksi. Toki pitää olla varovainen ettei juo koko pulloa, jos vaikka oma motoriikka pettää. :-S
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Hannu KH kirjoitti:30D 30 000, 5 D alle 500 ja 5 D Mk2 8000 räpsyä ennnen puhdistusta.
Kameroilla on näköjään väliä.
Kuvasin 400D:llä alkuvuodesta 2007 viime vuoden loppuun saakka, ja tähän mennessä kennolla ehkä pari pientä tummahkoa täplää juuri ja juuri näkyy kuvissa. 5DII:lla olen kuvannut samaan tahtiin alkuvuodesta 2012, ja jo nyt vajaassa puolessa vuodessa kennolle ilmestynyt iso musta läntti ja pari kolme pienempää. Molempien kanssa olen objektiivien vaihdossa ollut yhtä huolimaton, niin että taitaa tosiaan olla kameroissa eroja kyllä.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

Mulla on Pentaxin etsinkuvassa vasemmassa yläkulmassa kuin pieni mato. Se näkyy kaikilla obiskoilla, mutta ei otetussa kuvassa. Kennon pölynpuhdistus ei vaikuta tekevän mitään (tuskin pitäisikään). Olisko se siis etsimessä tai peilissä? Onko turvallisia konsteja yrittää poistaa sitä? (joskaan se ei ole pahasti häirinnyt.
Pentaxilla saa kuvia
jari_jkl
Viestit: 1199
Liittynyt: Marras 11, 2006 21 : 46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jari_jkl »

Minulla ei näiden ensimmäisten puolentoista vuoden aikana, kun olen järkkärin omistanut, ole kennolle tullut muuta likaa kuin joitain pieniä pölyhiukkasia. Ovat lähteneet ihan kiitettävästi pois noin kympin maksaneella puhaltimella.
määvaan
Viestit: 5533
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

alspe kirjoitti:Mulla on Pentaxin etsinkuvassa vasemmassa yläkulmassa kuin pieni mato. Se näkyy kaikilla obiskoilla, mutta ei otetussa kuvassa. Kennon pölynpuhdistus ei vaikuta tekevän mitään (tuskin pitäisikään). Olisko se siis etsimessä tai peilissä? Onko turvallisia konsteja yrittää poistaa sitä? (joskaan se ei ole pahasti häirinnyt.
Tuollainen mato voi olla joku karva tai kangaskuitu kennolla, joka lähtee kyllä käsipuhaltimella, toivottavasti!

Minä nyt sitten innostuin siihen Repetin käyttämään menetelmään tosin Eclipse E2 liuosta käyttäen kun kissat oli lukittu toiseen huoneeseen ja ainoastaan kaksi koiraa oli enää samoissa avonaisissa tiloissa. Puuhakasta hommaahaan se oli, kun n. 30 puhdistuskerran jälkeen roskatäplät vain siirtyivät paikasta toiseen ja ryöpsähtivät ajoittain valtoimenaan kennolle. No, sitten älysin siirtyä saunaan ja käyttää käsipuhallinta heti kostean Mesoft pyyhkäisyn jälkeen, jolloin taas n. 30 putsauksen perästä jäljelle jääneet roskatäplät eivät enää harmittaneet yhtään, koska kroppikennolla harvemmin kuvataan aukolla f/22. :'( :-)

Tästä kaikki alkoi.

Kuva

Ja tähän usko loppui!

Kuva

Kyllä nyt alan pikkuhiljaa ymmärtämään filmikameroiden puolestapuhujia. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

jari_jkl kirjoitti:Minulla ei näiden ensimmäisten puolentoista vuoden aikana, kun olen järkkärin omistanut, ole kennolle tullut muuta likaa kuin joitain pieniä pölyhiukkasia. Ovat lähteneet ihan kiitettävästi pois noin kympin maksaneella puhaltimella.
Minkälainen tarkemmin on tuollanen puhallin?

Mulla näkyy etsinkuvassa useita langan näköisiä roskia kuten aiemmin mainitsin. (jos ne ovat pölykarvoja, niin ehkä ovat kotimme karvalankamatosta)
Roskat näkyvät useilla laseilla eli eivät ole optiikassa. Kennon pölynpoistotoiminto ei poista mitään niistä eivätkä ne näkyvät karvat näy kuvatuissa kuvissa.
Sen sijaan kuviin tulee roska/mato sellaiseen paikkaan jossa etsinkuvassa taas ei ole roskia, roska tulee näkyviin pienemmillä aukoilla (alkaen noin F11).

Kamerassa on joku anturin tarkistus toiminto joka näyttää jotain suttuja anturissa. Mikä on anturi? Kyseiset sutut vaihtavat paikkaa jos tarkistuksen tekee monesti. Lisäksi on anturin puhdistus-toiminto jolloin kamera nostaa peilin ja sulkimen ylös. Onko anturi siis tässä terminä kennolle?
Miten ja mitä mun olisi syytä nyt puhdistella?
Pentaxilla saa kuvia
jari_jkl
Viestit: 1199
Liittynyt: Marras 11, 2006 21 : 46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jari_jkl »

alspe kirjoitti:
jari_jkl kirjoitti:Minulla ei näiden ensimmäisten puolentoista vuoden aikana, kun olen järkkärin omistanut, ole kennolle tullut muuta likaa kuin joitain pieniä pölyhiukkasia. Ovat lähteneet ihan kiitettävästi pois noin kympin maksaneella puhaltimella.
Minkälainen tarkemmin on tuollanen puhallin?
Kuva

http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=1298

Minun kamerassani kennon puhdistuksesta löytyy kohta "puhdista käsin", nostaa peilin ylös, ja olen puhaltanut siihen vähän tuolla puhaltimella. (Varoen, etten kolhi mitään.) Kameraa olen pidellyt niin, että bajonetti on lattiaa kohti puhdistuksen aikana. Siinä asennossa tulee objektiivitkin aina vaihdettua.
jari_jkl
Viestit: 1199
Liittynyt: Marras 11, 2006 21 : 46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jari_jkl »

alspe kirjoitti:
Roskat näkyvät useilla laseilla eli eivät ole optiikassa. Kennon pölynpoistotoiminto ei poista mitään niistä eivätkä ne näkyvät karvat näy kuvatuissa kuvissa.
Minullakin on etsimessä sisällä joku pikku roska. Niiden voi antaa olla.
Sen sijaan kuviin tulee roska/mato sellaiseen paikkaan jossa etsinkuvassa taas ei ole roskia, roska tulee näkyviin pienemmillä aukoilla (alkaen noin F11).
Sellainen roska on kennon päällä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

jari_jkl kirjoitti:
alspe kirjoitti:
jari_jkl kirjoitti:Minulla ei näiden ensimmäisten puolentoista vuoden aikana, kun olen järkkärin omistanut, ole kennolle tullut muuta likaa kuin joitain pieniä pölyhiukkasia. Ovat lähteneet ihan kiitettävästi pois noin kympin maksaneella puhaltimella.
Minkälainen tarkemmin on tuollanen puhallin?
Kuva

http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=1298

Minun kamerassani kennon puhdistuksesta löytyy kohta "puhdista käsin", nostaa peilin ylös, ja olen puhaltanut siihen vähän tuolla puhaltimella. (Varoen, etten kolhi mitään.) Kameraa olen pidellyt niin, että bajonetti on lattiaa kohti puhdistuksen aikana. Siinä asennossa tulee objektiivitkin aina vaihdettua.
Tuolla kumipumpulla puhaltaessa kannattaa käyttää malttia, mun omasta irtosi kuminpalasia sisältä kennolle ja ne olivat melko lujasti kiinni.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
rtfm
Viestit: 410
Liittynyt: Tammi 11, 2012 21 : 32

Viesti Kirjoittaja rtfm »

Jos joku on kiinnostunut huonosta kennon putsaus nesteestä, niin Visible Dust Sensor Clean on sitä.
Ei putsaa oikein mitään, jättää reilun kalvon pintaan ja maksaa R-kaupassa 49e pullo. Tai sitten minulle on myyty silmätippoja ;-)
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

ja digitarvikkeella oli pariakin nestettä kennon puhdistukseen, kun sieltä aikoinani tilasin.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Miten muuten tarkistatte nuo roskat?
Tietenkin kuvaamalla pienellä aukolla vaaleaa kohdetta, mutta entä tuloksen tarkistaminen?

Katsoin nyt ensimmäistä kertaa 22t lauottua seiskasatasen kennoa ja pienen puhaltelun jälkeen en normaalisti 100% cropistakaan nähnyt oikein mitään jälkiä.Mutta curves säätöjä vääntelemällä kenno olikin sitten täynnä läikkiä. Tämä ei kyllä aiheuta minulla mitään toimenpiteitä, mutta voisin kuvitella että ahdistus kasvaa, jos nuo kaikki laikut yrittää saada puhdistamalla pois.

Tai sitten sain nuo äsken aikaan puhallus pumpulla.



Kuva
100% Cropit kuvan reunasta.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

No ei nuo pallukat onneksi tulleet puhalluksesta. Samat läikät näkyvät ensimmäisissäkin kuvissa 100% cropeissa.

Tuossa vielä kuvat koko kuva-alalta ennen ja jälkeen puhaltelun.

http://japesone.kapsi.fi/gallery/Images ... 1.2012.png

Mutta siis, yritättekö aina puhdistaa kennon niin, ettei edes säädetyissä cropeissa näy jälkiä ollenkaan? Minusta tuo kuulostaa aika tuhoon tuomitulta yritykseltä.
Vastaa Viestiin