KennonpuhdistusKALLUPPI

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
IlkkaS.
Viestit: 4436
Liittynyt: Syys 19, 2004 6 : 22
Paikkakunta: LPR

KennonpuhdistusKALLUPPI

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

. . .
Viimeksi muokannut IlkkaS., Heinä 05, 2006 20 : 47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maxi
Viestit: 1093
Liittynyt: Touko 05, 2005 12 : 12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maxi »

Olen kyllä itse tehnnyt sen jo pari kertaa.. on tullut aika paljon pölyä kun olen vaihtanut objektiivit kenttä olosuhteissa :p
t1gx
Viestit: 240
Liittynyt: Heinä 16, 2004 21 : 15
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja t1gx »

Kyllähän sitä kennoa on tullut sorkittua muutaman kuukauden välein ja onnistunein tuloksin.

Menetelmänä ja välineinä:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Olen puhdistanut sekä tuollaisella meikkisiveltimellä että pelkällä ilmalla (kumipallopuhaltimella). Molemmat onnistui.

Petteri Sulosen ohjesivu ei nyt toiminut.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kyllä olen. Ilmapampulalla puhallellen, imurilla imuroiden (melkein lähti peilikin imuriin;)) ja loppujenlopuksi liinoilla ja aineilla kun muu ei auttanut. Linkkiä en muista mutta onnistui litkuputsaus toisella yrittämällä.

Nykyistä kameraa vajaan 1,5 vuoden aikana en ole putsannut, ja olen tahallisesti turhat taivaskuvat jättänyt ottamatta;)
terro
Viestit: 473
Liittynyt: Loka 09, 2003 20 : 44
Viesti:

Re: KennonpuhdistusKALLUPPI

Viesti Kirjoittaja terro »

IlkkaS. kirjoitti:Oletko puhdistanut itse kennon ja onnistuitko vai pilasitko kennon? Näyttikö joku sinulle, miten se tehdään? Aiotko puhdistaa vastaisuudessakin itse?
Olen puhdistanut itse ja onnistui mainiosti. Ohjeet (haavasiteet+isopropyylialkoholi) luin tällä foorumilla olevasta viestiketjusta. Aion puhdistaa itse myös vastaisuudessa.
paulas
Viestit: 1171
Liittynyt: Syys 06, 2003 23 : 54

Viesti Kirjoittaja paulas »

Ei ole ainakaan vielä kuuteen kuukauteen tullut tuota phdistustarvetta, kun on tuo Olympus. Siinähän on se pölynpoistojärjetelmä, saa nyt nähdä, miten pelittää pidemmällä aikavälillä.
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Muutaman kerran itse putsannut ja aion putsata vastaisuudessakin. Operaatioon menee aikaa n. 5 minuuttia. Pec-Padseillä ja Eclipsellä.
mr Metsä
Viestit: 278
Liittynyt: Marras 06, 2003 20 : 09
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: KennonpuhdistusKALLUPPI

Viesti Kirjoittaja mr Metsä »

terro kirjoitti:Olen puhdistanut itse ja onnistui mainiosti. Ohjeet (haavasiteet+isopropyylialkoholi) luin tällä foorumilla olevasta viestiketjusta. Aion puhdistaa itse myös vastaisuudessa.
Täsmälleen täälläkin :-)
Markku Metsä
jalat
Viestit: 532
Liittynyt: Touko 13, 2003 20 : 52

Viesti Kirjoittaja jalat »

Itse lukaisin tämän läpi ja sen avulla putsasin.
http://www.bobatkins.com/photography/tu ... clean.html

Itseasiassa homma oli melko simppeli ja nopea toimitus. Kunhan ei käytä voimaa eikä jää hinkkaamaan sitä kennoa. Pieni puuhkäisy ispropanoliin kastetulla liinalla ohjeiden mukaan ja hyvä tuli.
Tai no itse ekalla kerralla kun hain sitä voiman määrää, niin jouduin tekemään tämän 3 kertaa. Luonnollisesti välillä vaihdoin aina liinaa.

Jatkossakin aion putsata itse kennon ja kamerana toimii canon 300D
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

Rockford kirjoitti:Olen puhdistanut sekä tuollaisella meikkisiveltimellä että pelkällä ilmalla (kumipallopuhaltimella). Molemmat onnistui.

Petteri Sulosen ohjesivu ei nyt toiminut.
Varmaan vanhaan ip osoitteeseen olet yrittänyt.
Tässä nykyinen.
http://www.prime-junta.net/pont/How_to/ ... ensor.html

Tuohon varoituksen sana, kannattaa tosiaan käyttä pelkästään kumi puhallinta, koska paineilmaa on aika vaikea löytää suomessa, ja aerosolit eivät ole tarpeeksi puhtaita. Lisäksi paineilma ja aerosoli voivat puhtainakin jäädyttää pensselin, jolloin siihen kondensoituu kosteutta ja kennosta tulee kaikkea muuta kun puhdas :)

Eclipse ja PEC padsit on itsellä käytössä, tulee ainakin puhdasta, mutta ainahan siinä pieni pelko on että Eclipsea pääsisi IR filtterin alle, niinku joskus jollakin on käynyt...
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: KennonpuhdistusKALLUPPI

Viesti Kirjoittaja seppot »

terro kirjoitti:Olen puhdistanut itse ja onnistui mainiosti. Ohjeet (haavasiteet+isopropyylialkoholi) luin tällä foorumilla olevasta viestiketjusta. Aion puhdistaa itse myös vastaisuudessa.
Samma här. Eka puhdistus 1½v / 9k kuvan jälkeen ja sen jälkeen olen pari kertaa puhaltanut isompia pois.
--
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

ttv kirjoitti:Varmaan vanhaan ip osoitteeseen olet yrittänyt.
Tässä nykyinen.
http://www.prime-junta.net/pont/How_to/ ... ensor.html
Kiitos.
ttv kirjoitti:Tuohon varoituksen sana, kannattaa tosiaan käyttä pelkästään kumi puhallinta, koska paineilmaa on aika vaikea löytää suomessa, ja aerosolit eivät ole tarpeeksi puhtaita.
No itse olen käyttänyt tuota suunnilleen jokaisesta elektroniikkakaupasta löytyvää suomalaista PRF 4-44 Air Duster -pulloa. Digitarvike siis näyttää kauppaavan tuota ainakin ko. tarkoitukseen.
ttv kirjoitti:Lisäksi paineilma ja aerosoli voivat puhtainakin jäädyttää pensselin, jolloin siihen kondensoituu kosteutta ja kennosta tulee kaikkea muuta kun puhdas :)
Tuo ei ainakaan jäädytä mitään, ei tunnu edes viileältä käteen puhallettaessa.
ttv kirjoitti:Eclipse ja PEC padsit on itsellä käytössä, tulee ainakin puhdasta, mutta ainahan siinä pieni pelko on että Eclipsea pääsisi IR filtterin alle, niinku joskus jollakin on käynyt...
Nuokin löytyy, mutta ovat jääneet objektiivin puhdistukseen kun kenno on pysynyt puhtaina näillä kuivilla systeemeilläkin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Sen verran tulee noita lasimötiköitä vaihdeltua mitä erilaisimmissa tiloissa, että putsaus on paikallaan aina silloin tällöin. Kanadasta tilasin VisibleDustin sudit ja hyvin on toimineet. Sikahinnoissa ovat tuolla Fimekossa, Kanadasta sain suoraan postiluukusta sisään viikossa, ja puoleen hintaan. Hyvin on toiminut tuo systeemi. Nyt on hankintalistalla tuo pyörityshärpäke, ettei tarvitse paineilmaan rahojaan tuhlata.

Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
tristran
Viestit: 142
Liittynyt: Maalis 05, 2006 11 : 49

Viesti Kirjoittaja tristran »

Isopropyylialkoholilla puhdistan kennon ja peilin. Myös käsipuhaltimella pumppaan suuria palleroita vähäväliä poissa, optiikat kun vaihtuu tiheästi eli sinne eksyy helposti kaikkea koppakuoriaisista lähtien. Paineilmaa sitten rungon ja linssipintojen puhdistukseen.
Raparperi
Viestit: 241
Liittynyt: Helmi 23, 2004 18 : 28
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: KennonpuhdistusKALLUPPI

Viesti Kirjoittaja Raparperi »

terro kirjoitti:Olen puhdistanut itse ja onnistui mainiosti. Ohjeet (haavasiteet+isopropyylialkoholi) luin tällä foorumilla olevasta viestiketjusta. Aion puhdistaa itse myös vastaisuudessa.
Ja täällä vielä yksi samaista temppua käyttänyt. D1:n kenno tuli entisen käyttäjänsä jäljiltä suorastaan putipuhtaaksi noilla välineillä, nykyisen D1X:n kennoa en ole vielä ehtinyt putsailemaan, kun ei ole ollut tarvis :-)
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

Kyseiseen operaatioon tuhraantuu 2 kk välein 5 min kallisarvoista aikaani :=)

Tässä vähän infoa... ja eikun tilaamaan!


Suosittelen kaikkia tutustumaan ja hankkimaan esim. padeja 100 kpl + oikean kokoisen sensor wipe lastan (canon 300D/350D 14mm) + ja ellipse puhdistuslitkun http://www.micro-tools.com

Sensorin puhdistus lasta

Eclipse puhdistus aine

100% Puhtaita Pädejä

Koko sydeemillä hintaa about 40 €
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
jalat
Viestit: 532
Liittynyt: Touko 13, 2003 20 : 52

Viesti Kirjoittaja jalat »

Vastaavasti apteekista mesoft haavasiteitä läjä sekä 50mm isopropyylialkoholia about 10e.

Edellisen viestin välineet vastaan nämä apteekin välineet, löytyy haulla läjä mielipiteitä.

Kumpikin tapa putsaa ja jos epäonni käy, niin kumpaakin ainetta voi joutua väärään paikkaan.
Raparperi
Viestit: 241
Liittynyt: Helmi 23, 2004 18 : 28
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raparperi »

jalat kirjoitti:Vastaavasti apteekista mesoft haavasiteitä läjä sekä 50mm isopropyylialkoholia about 10e.
Itselläni ei tainnut maksaa edes noinkaan paljoa, selvisinköhän jopa 6 eurolla ja isopropanoliakin oli putelissa 100ml.
HQ
Viestit: 572
Liittynyt: Heinä 21, 2004 2 : 21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja HQ »

En lähe ronkkimaan. Ei ole pölyä ilmaantunut 11 kuukaudessa, ja jos ilmaantuu, on "vuosihuollon" aika muutenkin.

Oon tyypiltäni sellanen ihminen, että jos jotakin menee pieleen, haluan valittaa ja reklamoida asiasta jollekkin muulle kuin ittelleni.

Laukasimen painaminen on mun hommani ja kaikki mikä on kameran sisällä muistikorttia ja akkua lukuunottamatta, on huoltomiesten hommaa.

Jos tämä asenne tulee liian kalliiksi, voi elämässä tehdä jotain halvempaakin kuin valokuvata.
Vastaa Viestiin