Nikon Z9

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Myynnissa kirjoitti: Tammi 05, 2023 13 : 07
jka71 kirjoitti: Tammi 04, 2023 18 : 58
temama kirjoitti: Tammi 04, 2023 11 : 23
riihijan kirjoitti: Tammi 04, 2023 8 : 33 Z9 voittaa ergonomiassa a1 mennen tullen, ainakin näin iso kouraiselle. Esimerkiksi Sonyssa juurikin tämä objektiivin irroitusnappula on väärällä puolella. Pari kertaa meinasi objektiivi tippua kun iso koura painoi vahingossa irroitusnappia.

Ja se Sonyn objektiivin irrotusnappula on just oikealla puolella. Älä valehtele mistään vahingossa meinasi tapauksista, hölynpölyä.
Nortruppien jossain olikohan A1 vs. R5 vertailussa meinas muutaman kerran käydä köpelösti. Kinttaat kädessä kun kuvasi niin 600/4 irtosi kesken kaiken. Grippin ja objektiivin väli ahdas hanskat kädessä sekä objektiivin irrotusnappi juuri tuossa välissä.
Nortruppien perheessä nyt aina sattuu ja tapahtuu. Olen kuvannut A1 + 600/4 yhdistelmällä jo kaksi vuotta, ilman hanskoja, hanskojen kanssa, sormikkailla, ilman sormikkaita, eikä koskaan ole syntynyt tilannetta, jossa tuo lasi olisi vahingossa irtoamassa kamerarungosta. Enkä ole kuullut tai lukenut, että kenellekään muullekaan tällaista olisi sattunut. Mutta toki kaikki on mahdollista, kun meillä ihmisillä on erikokoisia ja paksuisia sormia ja motoriikkaa, joilla näitä nakkeja sitten liikutellaan.

ppie
www.petripietilainen.fi
Joo, tuli vain mieleen tuo video asiasta. Onhan tuo hyvä tiedostaa kun on tuollainen mahdollisuus olemassa. Itsellä ei ole asiasta kokemusta :!:
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Mitä muistikortteja olette käyttäneet ja oletteko tehneet jotain omia bufferitestejä eri CFexpress-korteille?

Ostin kameran kanssa samaan aikaan paikallisesta kaupasta Agfaphoton 512GB CFexpress kortin jonka demoyksilönä myivät "halvalla". En miettinyt tätä silloin enempää, oli vain pakko saada joku kortti samantien kun en XQD-korttejakaan omista. Vaikka kortti kuulostaa isolta niin eihän se silti varmaan riitä jos oon työpäivän verran tanssikisaa kuvaamassa. Toiselle kortille olis siis tarvetta ja olen yrittänyt miettiä missä olis paras hinta/koko/nopeussuhde.

Tänään tein lopulta Agfaphotolle ite bufferitestiä lossless RAW:na kun en mistään löytänyt testiä missä se olis ollut mukana. Sain 20 fps noin 50 kuvaa (eli 2,5 sekuntia) otettua ennen puskurin täyttymistä ja sarjakuvauksen hidastumista. Tämä varmaan riittää mun käytössä, mutta ei ole mitenkään loistava tulos kun hyvillä korteilla saa sen noin 80 kuvan eli 4 sekunnin sarjan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Araneva
Viestit: 2625
Liittynyt: Huhti 03, 2003 17 : 38
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Araneva »

En juurikaan ota pitkiä sarjoja joten mulle on riittänyt hyvin 2 x 512 gigasta:

https://www.scandinavianphoto.fi/angelb ... gb-1054791

En ainakaan vuoden käytön jälkeen ole havainnut ongelmia.
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

En itekään yleensä pitkiä sarjoja tartte, mutta lyhyitä muutaman kuvan sarjoja voi tulla aika pienillä väleillä. Ja tottakai haluaisin kortin joka ei ole heti jarruna jos pitempää sarjaa tai vaikka videotakin joskus tarttee. Tilasin sitten tämän kun kapasiteetti on varmasti se mikä ekana loppuu ja gigahinta on aika samoissa kuin 512 GB SE-mallissa vaikka nopeutta luvataan enemmän (1300 MB/s vs. 800 MB/s jatkuva kirjoitus):

https://www.superkuva.fi/angelbird-av-p ... -b-mk2-1tb

Tätähän ei markkinoida varsinaisesti nopeana kortti stillkuvauksen tarpeisiin, mutta toivottavasti ei ole ainakaan hitaampi kuin toi Agfaphoto, jolle en oo löytäny mitään jatkuvan kirjoistusnopeuden lupausta tai testitulostakaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja jperala »

Araneva kirjoitti: Helmi 24, 2023 0 : 42 En juurikaan ota pitkiä sarjoja joten mulle on riittänyt hyvin 2 x 512 gigasta:

https://www.scandinavianphoto.fi/angelb ... gb-1054791

En ainakaan vuoden käytön jälkeen ole havainnut ongelmia.
Ei kestäisi hermo käsitellä tuollaisia määriä dataa päivän jälkeen :) 32gb xqd, tuskin koskaan saan edes täyteen D4 kanssa. Lähinnä yritän kertoa että olen laiska.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

D4 ei tainnu tehdä 46 Mpix kuvia. :D
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja jperala »

Rockford kirjoitti: Helmi 24, 2023 9 : 40 D4 ei tainnu tehdä 46 Mpix kuvia. :D
Juu, ei ollu tarkoitus vastakkainasetella mitenkään, olen varsin tietoinen kennojen eroista. Lähinmä kerroin että omat hermot ei riitä tuollaiseen harrastamiseen. Ei ollut mikään moite mihinkään suuntaan.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Araneva
Viestit: 2625
Liittynyt: Huhti 03, 2003 17 : 38
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Araneva »

jperala kirjoitti: Helmi 24, 2023 9 : 05
Araneva kirjoitti: Helmi 24, 2023 0 : 42 En juurikaan ota pitkiä sarjoja joten mulle on riittänyt hyvin 2 x 512 gigasta:

https://www.scandinavianphoto.fi/angelb ... gb-1054791

En ainakaan vuoden käytön jälkeen ole havainnut ongelmia.
Ei kestäisi hermo käsitellä tuollaisia määriä dataa päivän jälkeen :) 32gb xqd, tuskin koskaan saan edes täyteen D4 kanssa. Lähinnä yritän kertoa että olen laiska.
Kissanäyttelyssä voi pahimmillaan tulla parituhatta kuvaa päivän aikana, enkä käytä siellä sarjakuvausta koskaan :) Tulisi enemmänkin. jos en juuttuisi suustani kiinni niin helposti.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja jperala »

Araneva kirjoitti: Helmi 24, 2023 9 : 55
jperala kirjoitti: Helmi 24, 2023 9 : 05
Araneva kirjoitti: Helmi 24, 2023 0 : 42 En juurikaan ota pitkiä sarjoja joten mulle on riittänyt hyvin 2 x 512 gigasta:

https://www.scandinavianphoto.fi/angelb ... gb-1054791

En ainakaan vuoden käytön jälkeen ole havainnut ongelmia.
Ei kestäisi hermo käsitellä tuollaisia määriä dataa päivän jälkeen :) 32gb xqd, tuskin koskaan saan edes täyteen D4 kanssa. Lähinnä yritän kertoa että olen laiska.
Kissanäyttelyssä voi pahimmillaan tulla parituhatta kuvaa päivän aikana, enkä käytä siellä sarjakuvausta koskaan :) Tulisi enemmänkin. jos en juuttuisi suustani kiinni niin helposti.
Tuli pyörittyä offroad skenessä 15 vuotta, ajotapahtumissa tuli sen 200-300 kuvaa otettua, lupasin itselleni että ei enään ikinä kun sen 15 vuotta tuli kuvattua niitä :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

D810 kuvasin pelkästään yksittäiskuvia ja niitä tuli pahimmillaan 5000-6000 päivässä jos jotain kisaa kuvas 10 tuntia. Z9 "ongelma" on tuo sarjakuvaus, joka helposti nostaa kuvien määrää ja näissä hommissa on tilanteita joissa sitä voi tarvita. Mutta säästeliästä kuvaustyyliä on tottakai syytä opetella.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja jperala »

Rockford kirjoitti: Helmi 24, 2023 10 : 25 D810 kuvasin pelkästään yksittäiskuvia ja niitä tuli pahimmillaan 5000-6000 päivässä jos jotain kisaa kuvas 10 tuntia. Z9 "ongelma" on tuo sarjakuvaus, joka helposti nostaa kuvien määrää ja näissä hommissa on tilanteita joissa sitä voi tarvita. Mutta säästeliästä kuvaustyyliä on tottakai syytä opetella.
Saako kysyä mihin tarpeeseen tuollainen määrä kuvia ?
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ei kai tässä harrastushommassa sinänsä mitään tarvetta ole, mutta jos meen tollasta tanssikisaa kuvaamaan kisaorganisaattorin kuvaajana niin tietysti silloin haluis saada mahdollisimman hyviä kuvia niille kilpailijoille. Tuntuu vähän hölmöltä tönöttää siellä kameran takana ja olla ottamatta kuvia silloin kun jotain tapahtuu. Ja koska homma on tosi nopeatempoista ja tarvitaan hyvin tarkkaa ajoitusta kuvien osalta niin tuntuu että jos ite alan himmaileen niin ei siitä sitten niitä hyviä kuvia oikein saa. Joku muu varmaan sais.

Mitä oon vastaavia hommia toisen lajin parissa tekevien kuvaajien kanssa jutellut niin heillä on ollu paljon isompiakin kuvamääriä päivätasolla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja jperala »

Rockford kirjoitti: Helmi 24, 2023 10 : 52 Ei kai tässä harrastushommassa sinänsä mitään tarvetta ole, mutta jos meen tollasta tanssikisaa kuvaamaan kisaorganisaattorin kuvaajana niin tietysti silloin haluis saada mahdollisimman hyviä kuvia niille kilpailijoille. Tuntuu vähän hölmöltä tönöttää siellä kameran takana ja olla ottamatta kuvia silloin kun jotain tapahtuu. Ja koska homma on tosi nopeatempoista ja tarvitaan hyvin tarkkaa ajoitusta kuvien osalta niin tuntuu että jos ite alan himmaileen niin ei siitä sitten niitä hyviä kuvia oikein saa. Joku muu varmaan sais.

Mitä oon vastaavia hommia toisen lajin parissa tekevien kuvaajien kanssa jutellut niin heillä on ollu paljon isompiakin kuvamääriä päivätasolla.
Kiitos vastauksesta, en pysty mitenkään tietämään mitä olet kuvannut joten paras keino tiedon saamiseen on kysyä, ei ole tarkoituksena olla ylimielinen tai moittia kenenkään kuvaus tapaa/tyylejä, olen vain kiinnostunut.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Onhan tuossa varmaan jotain siinäkin et haetaan kuvaa jossa on just tietty asento ja ne hetket menee muuten ohi. Moni lintukuvaaja hakee lentokuvasta asentoa linnulle jossa siivet ovat vaikkapa maksimit levällään kun lintu jarruttaa tai kaks tirppaa ottaa yhteen niin että pöllyää kynsien osuessa.
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kyllä, sen parhaan asennon voi tietysti saada ilman sarjakuvausta joko tuurilla tai taidolla, mutta liikkeitä oppii ennakoimaan vaan kuvaamalla paljon ja tuurikin varmaan paranaee samalla. Sarjakuvauksella saman kuvan voi ehkä saada jopa ilman kumpaakaan.

Z9:llä jos haluan "varmistaa" että saan jonkun asennon oikein niin mun pitäiskin osata aloittaa lyhyt 3-4 kuvan sarja jo etukäteen ja se taas on hankalaa kun on tottunut ottamaan sen yhden kuvan vain oikeaan aikaan (joka tietysti aina on enemmän tai vähemmän pielessä). Ja samalla kuvamäärä kasvaa moninkertaiseksi. Silmään tarkentava AF olis kuitenkin iso apu melkein kaikissa mun tilanteissa jos se vaan toimis riittävän luotettavasti. Tästä on vielä liian vähän kokemusta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Eikö melko monessa peilittömässä ole jo tuo ominaisuus, että halutessa voi kaivaa esille vaikka sekuntia ennen kuvasarjan aloistuskohtaa olevat ruudut? Riittää että laukaisin on ollut painettuna puoliväliin tms.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Maffer kirjoitti: Helmi 24, 2023 11 : 21 Onhan tuossa varmaan jotain siinäkin et haetaan kuvaa jossa on just tietty asento ja ne hetket menee muuten ohi. Moni lintukuvaaja hakee lentokuvasta asentoa linnulle jossa siivet ovat vaikkapa maksimit levällään kun lintu jarruttaa tai kaks tirppaa ottaa yhteen niin että pöllyää kynsien osuessa.
Eniten tulee kuvia juurikin lintuja kuvatessa. Minulla on 64gb kortti. Alustan kortin kerran kuukaudessa samassa yhteydessä kun varmuuskopioin kuukauden kuvat. Huhti-ja toukokuussa saattaa joutua kesken kuukauden alustamaan kortin. Omasta mielestä kuvaan aika maltillisesti lintujakin. Viimeisin 1 teran kovalevyn kuvat alkaa 8/2015. Vapaa tila vielä 86gt eli ehkä parin vuoden kuvat vielä mahtuisi. Tästä voikin päätellä, että roskiin menee isolla kauhalla kuvia :D
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kuva

Z9 sarjakuvaus 20 kuvaa/s:
* RAW lossless compressed saa noin 50 kuvaa kunnes puskuri täyttyy
* RAW HE* saa noin 80 kuvaa kunnes puskuri täyttyy

Z9 8k 60p N-RAW videota ei tällä kortilla voi kuvata.


Delkin -kortinlukijalla [DDREADER-56] 10 Gbps USB-liitännässä CrystalDiskMark-tulokset:

Kuva

Testasin kolme kertaa, vaihtelu oli aika pientä. Jotenkin outoa että kirjoistusnopeus on lukunopeutta suurempi, mutta kamerassa tietysti kirjoitusnopeus on se mikä kiinnostaa. Jahka Angelbird:in kortti saapuu laitan samat tulokset siitä näkyville.


EDIT: Nyt myös Angelbird AV PRO MK2 1TB testattu.

Kuva

Z9 sarjakuvaus 20 kuvaa/s:
* RAW lossless compressed saa 70-75 kuvaa kunnes puskuri täyttyy
* RAW HE* saa 250-270 kuvaa kunnes puskuri täyttyy

Z9 8k 60p N-RAW video toimi ainakin pari minuuttia ongelmitta.


Eli kamerassa Angelbird on selvästi nopeampi kuin mun Agfan kortti ja varmasti riittävän nopea ainakin valokuvauskäytössä kaikkiin tilanteisiin mitä pystyn kuvittelemaan. Ei silti ihan niin nopea kuin nopeimmat kortit, mikä oli hyvin etukäteen tiedossakin. Videolla pitää vielä joskus testata onko eroa Agfaan.

Muistikortinlukijalla testaa helposti USB-liitännän tai itse kortinlukijan nopeutta kortin sijaan. En tiedä onko tässä kysymys siitä, vai mitä, mutta hiukan ylläti että lukunopeus kortinlijassa on selvästi heikompi kuin Agfan kortilla. Kirjoitusnopeus on käytännössä sama, vaikka tälle luvataan 1300 MB/s jatkuvaa kirjoitusnopeutta. Jostain arviosta luin että joku oli ollut valmistajaan yhteydessä koska oli myös mitannut muistikortinlukijalla, vieläpä Angelbird:in omalla, huonohkot tulokset tästä kortista ja sieltä oli kerrottu että kortin nopeutta on tahallaan rajoitettu kortinlukijassa ja maksimit saa vain kamerassa.

Kuva
Viimeksi muokannut Rockford, Maalis 03, 2023 17 : 46. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Araneva kirjoitti: Helmi 24, 2023 0 : 42 En juurikaan ota pitkiä sarjoja joten mulle on riittänyt hyvin 2 x 512 gigasta:

https://www.scandinavianphoto.fi/angelb ... gb-1054791

En ainakaan vuoden käytön jälkeen ole havainnut ongelmia.
Mulla on tämmönen R5C:n kanssa käytössä. Voin suositella lämpimästi omasta puolestani.
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Angelbird AV PRO MK2 1TB CFexpress -muistikortin nopeustestituloksia lisätty ylle.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin