Matin Räpellys ja Testiketju

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja habannaama »

aikaarska kirjoitti: Heinä 18, 2023 11 : 04 Mafferin (Matin) näennäinen kyynisyys järjestelmäkameroita kohtaan kumpuaa käsitääkseni turhautumisesta siihen, ettei järjetelmäkameroiden tekniikassa ole tapahtunut samanlaista kehitystä kuin esim. älypuhelimien kameroissa. ..Eli, että järkkäreihinkin saataisiin erillaisia laskennallisen kuvantamisen AI pohjaisia toimintoja, joita voisi käyttää ainakin tarvittaessa. Kuten helppoja monivalotuspohjaisia toimintoja jne.

Nyt järjestelmäkameroiden kehitys on pysynyt melko pitkään samana. Kehitystä on luonnollisesti tapahtunut esim. kennoissa, AF järjestelmässä, video-ominaisuuksissa, mutta se on ollut suhteellisen maltillista.

Järkkäreissä voisi olla vaikka Googlen GCam tyyppisiä toimintoja, kuten laskennalliseen monivalotukseen perustuva ohjelmalinja jossa järkkäreiden erinomaisesta isosta kennosta saataisiin vielä enemmän irti, vaikkapa HDR kuvia tai yövalotuksia helposti ilman jalustaa. Lisäksi voisi olla helposti ja tehokkaasti toimiva focus stacking joka leipoisi myös RAW kuvan. Tähtivalokuvaukseen voisi tehdä oman ohjelmalinjansa joka ottaisi tähtitaivaasta usean sadan valotuksen pinon lähes automaattisesti ja osaisi vielä kohdentaa ja yhdistää kuvat.

Järjestelmäkameran yhdistämisestä verkkoon voisi tehdä paremman ja tehokkaamman, ehkäpä kamera voisi olla varustettu omalla mobiiliverkolla ja käyttöliittymällä jolla sitä voisi käyttää yksinkertaisesti erillaisissa some-palveluissa ja kuvien jakamisessa.
Toivottavasti jos tähän mennään, ne ovat jotain spesiaalimalleja.

Kaltaiselleni oldschool-kuvaajalle riittää se, että säädän kameraa ja jälkikäsittelyssä loput. Varsinkin 2023 kun jälkiäsittelysoftan tekoäly antaa lähes rajattomat mahdollisuudet.

Enkä halua maksaa kamerarungosta ylimääräisistä ominaisuuksista.

Miksi suivaantua siitä, ettei kamerarungot tuota samanlaista tekoälytulvaa kuin luurit?
Eikös valokuvaus kuitenkin ole tärkeämpää kuin kalusto, varsinkin kun kuitenkin faktana on se, että vanhoillakin laitteilla saa aivan kelle tahansa kelpaavia kuvia, vai onko kuvaaminen jäänyt kalustokeskeisyydessä taka-alalle niin voimakkaasti, ettei nähdä enää metsää puilta?

Onhan noita kameroita vielä läpikäytäväksi. On Hasselia, Fuji GFX100S, Phasea…
Miksi luovuttaa kesken kaiken uhriutumalla, toivoen valmista lounasta, kun nykyromuillakin vain taivas on rajana.
Laiska asenne tuollainen.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Arska osui hyvin kohdalleen. Siinäpä sitä pähkinänkuoressa - tekninen kuvanlaatu on pysähtynyt stillikameroissa vuoteen 2012 (Sony 36MP Exmor FF) ja mennyt jopa takapakkia sen jälkeen. Sampalla on näkemystä videopuolelta ja varmasti siellä onkin edistytty isosti - dynyn puolelta videon lopputuotteessa sen itsekin näen.

200g **moderni** mobiilikamera ~1" kennolla taskussa kulkevana on liian kova pala nykyiselle stillipuolen järkkävalmistajille jotka eivät kykene tai halua vastata haasteeseen. Harmi tietysti että kovin osaaminen tässä tulee Kiinasta vaikkakin Apple ja Google aikalailla kannoilla onkin.

Jos ny tiivistää tätäkin edelleen, entisen kymppitonnin kaluston tuottamat valokuvat saan itse tonnin luurilla joka ei vaikuta millään tavalla muuhun harrastamiseen/ajankäyttöön tai rajoita sitä. Mikä oikeasti merkitsee on valo, sommittelu ja valitun kuvantamislaitteen tuenta.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Maffer kirjoitti: Heinä 17, 2023 16 : 30 mä pistän kioskin kiinni kaikkeen laitteisiin liittyvään. 20 000 viestiä saa piisata SER-jätteen mietiskelyä.
Kyllä me varmaan saadaan 21000 täyteen ennen kuin kioski on kiinni, kuka nyt tuollaiseen epälukuun haluaa lopettaa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama
Viestit: 10048
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja temama »

jperala kirjoitti: Heinä 18, 2023 12 : 40
Maffer kirjoitti: Heinä 17, 2023 16 : 30 mä pistän kioskin kiinni kaikkeen laitteisiin liittyvään. 20 000 viestiä saa piisata SER-jätteen mietiskelyä.
Kyllä me varmaan saadaan 21000 täyteen ennen kuin kioski on kiinni, kuka nyt tuollaiseen epälukuun haluaa lopettaa.
Arvon peris keskittyy nyt vain niihin omiin testi&räpellys&kuva -ketjuihin, eikä jatkuvalla syötöllä spämmää ilkeästi foorumin nestoreiden ketjuja!?

Ei tälläistä kettuilua jaksa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja habannaama »

temama kirjoitti: Heinä 18, 2023 12 : 56
jperala kirjoitti: Heinä 18, 2023 12 : 40
Maffer kirjoitti: Heinä 17, 2023 16 : 30 mä pistän kioskin kiinni kaikkeen laitteisiin liittyvään. 20 000 viestiä saa piisata SER-jätteen mietiskelyä.
Kyllä me varmaan saadaan 21000 täyteen ennen kuin kioski on kiinni, kuka nyt tuollaiseen epälukuun haluaa lopettaa.
Arvon peris keskittyy nyt vain niihin omiin testi&räpellys&kuva -ketjuihin, eikä jatkuvalla syötöllä spämmää ilkeästi foorumin nestoreiden ketjuja!?

Ei tälläistä kettuilua jaksa.
Komppaan temistä, hieman nyt rotia, vai tarkoitusko saada 20 000 täyteen henkilöön menevää kirjoittelua :roll:
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

habannaama kirjoitti: Heinä 18, 2023 14 : 55
temama kirjoitti: Heinä 18, 2023 12 : 56
jperala kirjoitti: Heinä 18, 2023 12 : 40
Maffer kirjoitti: Heinä 17, 2023 16 : 30 mä pistän kioskin kiinni kaikkeen laitteisiin liittyvään. 20 000 viestiä saa piisata SER-jätteen mietiskelyä.
Kyllä me varmaan saadaan 21000 täyteen ennen kuin kioski on kiinni, kuka nyt tuollaiseen epälukuun haluaa lopettaa.
Arvon peris keskittyy nyt vain niihin omiin testi&räpellys&kuva -ketjuihin, eikä jatkuvalla syötöllä spämmää ilkeästi foorumin nestoreiden ketjuja!?

Ei tälläistä kettuilua jaksa.
Komppaan temistä, hieman nyt rotia, vai tarkoitusko saada 20 000 täyteen henkilöön menevää kirjoittelua :roll:
Ne on vaan mielipiteitä, lisäksi viestien määrästä puhuminen on vielä aika kevyttä kettuilua kun lueskelee näiden nestorien kommentteja. Mafferia lainaten, laiteketjuissa ei ole merkitystä mitä höpisee joten ei muutella sääntöjä jatkuvasti.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Sori, en ole hetkeen seurannut viestejä, olen ollut kuvaamassa.

Huomasin juuri eilen, että Nikon D800:sta saa käytettynä jo alle 400€. Se on muuten halpa hinta vehkeestä, jolla varmaan suurin osa ammattikuvaajista edelleen pärjäisivät työssään ihan 100%.
Z8:ia en ole vielä koeajanut. Fujiin koitan päästä, mutta poika on kiinnostunut lintukuvaamisesta niin eihän tässä auta MF-hommiin sit poiketa. Nimim. ostetaan halpa supertele.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

D800

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

400€ on muuten tosiaan edullinen hinta hyvästä kamerasta, kuten D800. Sen 36mp sony kinokenno on edelleen ihan pätevä monenlaiseen kuvaukseen...Ja luja runko tekee kamerasta todellisen työhevosen.
Kääntyvä takatöllö olisi kyllä hyvä, mutta kaikkea ei voi saada. Sitten pitäisi investoida jo D850 malliin, mutta sitä ei ihan ilmaiseksi vielä saa.

Bonuksena saa käytettynä kaikenlaista edullistakin Nikonin F mountin optiikkaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
elmar
Viestit: 4931
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja elmar »

Avokid kirjoitti: Syys 10, 2023 21 : 09 ...halpa hinta vehkeestä, jolla varmaan suurin osa ammattikuvaajista edelleen pärjäisivät työssään ihan 100%.
No, riippuu toki ammattilaisesta... Mut yleensä prööt kuvaa ihmisiä eri konteksteissa, jolloin suurinosa valitsee 100-varmasti peilittömän nykyaikaisilla silmän-, kasvon-, hahmontunnistuksilla ja täysin äänettömällä e-sulkimella.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

elmar kirjoitti: Syys 11, 2023 19 : 27
Avokid kirjoitti: Syys 10, 2023 21 : 09 ...halpa hinta vehkeestä, jolla varmaan suurin osa ammattikuvaajista edelleen pärjäisivät työssään ihan 100%.
No, riippuu toki ammattilaisesta... Mut yleensä prööt kuvaa ihmisiä eri konteksteissa, jolloin suurinosa valitsee 100-varmasti peilittömän nykyaikaisilla silmän-, kasvon-, hahmontunnistuksilla ja täysin äänettömällä e-sulkimella.
En mä äkkiseltään saa päähäni yhtä ainutta kollegaa joka vääntäis vielä peilivehkeillä. Toki ammattilaisille merkkaa kuvanlaatu, mutta vähintään yhtä paljon merkkaa se ettei kameraa tarvii juuri käyttää. Sillä siis tarkoitan juurikin näitä kaikkia etuja mitä peilittömät tuo. Väittäisin että kaikki ammattilaiset haluaa päästä mahdollisimman helpolla. Ainakin minä haluan päästä.
temama
Viestit: 10048
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti: Syys 11, 2023 19 : 58
elmar kirjoitti: Syys 11, 2023 19 : 27
Avokid kirjoitti: Syys 10, 2023 21 : 09 ...halpa hinta vehkeestä, jolla varmaan suurin osa ammattikuvaajista edelleen pärjäisivät työssään ihan 100%.
No, riippuu toki ammattilaisesta... Mut yleensä prööt kuvaa ihmisiä eri konteksteissa, jolloin suurinosa valitsee 100-varmasti peilittömän nykyaikaisilla silmän-, kasvon-, hahmontunnistuksilla ja täysin äänettömällä e-sulkimella.
En mä äkkiseltään saa päähäni yhtä ainutta kollegaa joka vääntäis vielä peilivehkeillä. Toki ammattilaisille merkkaa kuvanlaatu, mutta vähintään yhtä paljon merkkaa se ettei kameraa tarvii juuri käyttää. Sillä siis tarkoitan juurikin näitä kaikkia etuja mitä peilittömät tuo. Väittäisin että kaikki ammattilaiset haluaa päästä mahdollisimman helpolla. Ainakin minä haluan päästä.
Näin on. Tekniikka kehittyy, ja se on luonnollisesti vain hyvä ettei kuvaajan tarvitse keskittyä tekniikkaan vaan prosessi sujuu luonnollisesti.

Peililäpsyt suunniteltiin filmille. Ei digitaaliseen maailmaan tai digikennolle. Toki varsinkin viimeisimmät peililäpsyt ovat aivan käytettäviä varsinkin valokuvaukseen, mutta kyllähän se peili on siellä ihan turhake ja erillinen vaihetarkennus-tsydeemi saattaa aiheuttaa enempi tai vähempi AF tarkennusheittoja.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Didymos
Viestit: 79
Liittynyt: Helmi 19, 2012 23 : 43

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja Didymos »

nsamppa kirjoitti: Syys 11, 2023 19 : 58

En mä äkkiseltään saa päähäni yhtä ainutta kollegaa joka vääntäis vielä peilivehkeillä. Toki ammattilaisille merkkaa kuvanlaatu, mutta vähintään yhtä paljon merkkaa se ettei kameraa tarvii juuri käyttää. Sillä siis tarkoitan juurikin näitä kaikkia etuja mitä peilittömät tuo. Väittäisin että kaikki ammattilaiset haluaa päästä mahdollisimman helpolla. Ainakin minä haluan päästä.
Outoa. Viikko sitten kävi luonani kylässä Sanoma Media -konsernin valokuvaaja Canonin peililäpsyineen. Kertoi, että tuolla pikkufirmalla on kalusto vielä peilikalustoa. Tiedä sitten…
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

En toki väitä että tuntisin Suomen jokaisen kuvaajan. Vain ne jotka tiedän, käyttää kyllä peilittömiä.
elmar
Viestit: 4931
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja elmar »

Didymos kirjoitti: Syys 12, 2023 13 : 57 Viikko sitten kävi luonani kylässä Sanoma Media -konsernin valokuvaaja Canonin peililäpsyineen. Kertoi, että tuolla pikkufirmalla on kalusto vielä peilikalustoa.
Tottakai on. Taksikuskikin ajaa sillä koslalla, jonka firma antaa käyttöön. Tuskin se mikään Tesla on, vaan huoltosopimuksista yms. johtuen samanlainen Audi/Mersu/Bemari kuin on ollut viimeiset 10 vuotta.

Itse tarkoitin ammattilaisilla freelancereita yms. jotka hankkii itse vehkeensä ja keikkansa.
Didymos
Viestit: 79
Liittynyt: Helmi 19, 2012 23 : 43

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja Didymos »

elmar kirjoitti: Syys 12, 2023 18 : 47
Tottakai on. Taksikuskikin ajaa sillä koslalla, jonka firma antaa käyttöön. Tuskin se mikään Tesla on, vaan huoltosopimuksista yms. johtuen samanlainen Audi/Mersu/Bemari kuin on ollut viimeiset 10 vuotta.

Itse tarkoitin ammattilaisilla freelancereita yms. jotka hankkii itse vehkeensä ja keikkansa.
Näinhän se on. Tämä mainitsemani kuvaaja kyllä lisäsi, että lehtitalon siirtyminen peilittömiin tapahtunee lähitulevaisuudessa. Se on vain aika iso määrä rompetta, lähinnä kai objektiiveja, jotka täytyy myös uusia peilittömiin siirryttäessä.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Niin, siksi sanamuoto olikin, että pärjäisivät..
Ei enää pariin vuoteen ainakaan Nikonin valikoima ole ollut sellainen että uutta kamaa kannattaisi ostaa peilivehkeille.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vitja sentään. Näyttäis siltä et Pentax K-3 Monochrome vois mennä hankintaan :O Infrapunasuotimet toimivat kameran kanssa out-of-the-box. En kyll uskonu et tämmöinen päivä koittaisi.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti: Maalis 13, 2024 13 : 09 Vitja sentään. Näyttäis siltä et Pentax K-3 Monochrome vois mennä hankintaan :O Infrapunasuotimet toimivat kameran kanssa out-of-the-box. En kyll uskonu et tämmöinen päivä koittaisi.
No siinä on ainakin kova kamera BW kuvaukseen!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Torsti547
Viestit: 49
Liittynyt: Joulu 12, 2022 18 : 02

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja Torsti547 »

Maffer kirjoitti: Maalis 13, 2024 13 : 09 Vitja sentään. Näyttäis siltä et Pentax K-3 Monochrome vois mennä hankintaan :O Infrapunasuotimet toimivat kameran kanssa out-of-the-box. En kyll uskonu et tämmöinen päivä koittaisi.
Osta ihmeessä, mielenkiintoinen nähdä mitä sillä saa aikaan osaavissa käsissä. Siinä ei oo muuta vikaa kuin se hemmetin kiinteä takatelkkari. Sen kanssa menee hermo vaikka sen näkymän saakin kännykkään / tablettiin, mutta ei ole sama asia. Muuten kova rauta.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Matin Räpellys ja Testiketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Maffer kirjoitti: Maalis 13, 2024 13 : 09 Vitja sentään. Näyttäis siltä et Pentax K-3 Monochrome vois mennä hankintaan :O Infrapunasuotimet toimivat kameran kanssa out-of-the-box. En kyll uskonu et tämmöinen päivä koittaisi.
Mikä tällainen kännykkä on, google ohjaa vain järkkäri sivuille ja miksi kukaan kantaisi sellaista mukanaan ? Melko varma maailmanloppu siinä tapauksessa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Vastaa Viestiin