Vaihtoehto EOS 6D mark II:lle?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vaihtoehto EOS 6D mark II:lle?

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Välillä valmistusmaista takaisin asiaan:

Canon Eos RP 979€ adapterin kanssa
Canon Eos RP + RF 24-240 1549€

Canon Eos R 1699€ adapterin kanssa
Canon Eos R + RF 24-240 2349€

Varsinkin tuo RP + RF setti pistää aika kovan haasteen 6D2:n suuntaan.

Alkaa hinta olla Canonin ekan sukupolven kinopeilittömissä ns. kohdillaan. Ensi vuonna tulee uudet mallit, jonka jälkeen näillä ei sitten arvoa enää ole ja kuvien saaminenkin estetään softalla ;)
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Vaihtoehto EOS 6D mark II:lle?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Maaru kirjoitti: Tästä M50 mallista saa myös kertoa kokemuksia kellä niitä on. Kaiken tiedon otan vastaan ja sitten mietintämyssyä päähän ja pohtimaan mihin päädyn.
Minulla on M50 ja olen olut tyytyväinen, mutta jos 6D:tä miettii, niin kannattaa hankkia RP. M ja R sarjat ovat keskenään täysin yhteensopimattomia objektiiveiltaan. Toki molempiin käy EF ja EF-S mutta ristiin ei käy eli tietä täyskennoiseen ei oikein M:stä ole.

M50 on vähän perusmallin (M100-sarja) ja M5/6:n välissä. Rullia on vain yksi eikä kolmea. C-moodit puuttuvat kiekosta. Tässä mielessä on simppelimpi kuin minun pokkarini. Plussana on mm. AWB-W valkotasapaino eli ei enää tee oranssia keinovalossa ellei halua. Omassa kamerassani on joku vika, että kello edistä 5 sekuntia päivässä. On kuulemma Canonin mukaan speksien sisällä.

M ja R sarjat ovat aika eri periaatteella suunniteltu. M:ssä on painotettu pientä kokoa objektiiveissa (100-300 g) a hintaa enintään n. 500 €. Valovoima sitten yleensä ei ole kovin suuri etenkään zoomeilla. R:ssä taas hinta ja koko alkaa siitä, mihin M:ssä loppuu ja jatkuu sitten lähes kolmeen tonniin ja 1.4 kiloon.

Vertaa kokoa 35 mm (22 mm) primellä:

https://camerasize.com/compact/#776.349,815.790,ha,t" onclick="window.open(this.href);return false;

24-70 mm (15-45 mm):

https://camerasize.com/compact/#776.680,815.841,ha,t" onclick="window.open(this.href);return false;

Travel zoom:

https://camerasize.com/compact/#776.608,815.842,ha,t" onclick="window.open(this.href);return false;

Toki RP on laadultaan ylivoimainen noine isoine objektiiveineen. Sitä kukaan ei kiistä. Tarkoitus onkin juuri valaista eroja.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihtoehto EOS 6D mark II:lle?

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

It's not a bug it's a feature. Mulla on ollu usseempi Canon sekakäytössä ja kellot menee kaikissa ihan eri tahtiin. Viikossa pari kameraa on niin kaukana toisistaan, et viikonloppujen hääkuvauksiin valmistautuessa eka tehtävä on laittaa kello keskenään kohilleen (20-30s riittää kivasti sekoittamaan kronologisen järjestyksen). En tiiä ostaako Canon kiteet jostakin 10v takaisesta elektroniikan ylijäämävarastosta, mut lopputulos on tuo. Nykyaikana noi vois tietenkin jutella kivasti keskenään BT:n välityksellä, mut se olis liian käyttäjäystävällistä - Canonin softalla voi toki synkata verkon kelloon, mut kuka käyttää Canonin softaa mihinkään (no okei toi profiilisofta on ihan ok). Yhdellä kameralla kuvatessa niin minuutin päälle ole, enkä tiiä onko tää taas Canon politiikkaa eli osta 1D jos haluut kellonkin toimivan.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Vaihtoehto EOS 6D mark II:lle?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Minulla yleensä kellot ovat heittäneet n. 10 sekubtia kuussa, yksi oli 31 sekuntia. Tämä EOS M50:n 143 sekuntia oli kyllä paljon. Käytän skriptiä, joka korjaa heiton. Olen aina sitten muokannut sitä, kun olen laittanut kellon aikaan. Tätä varten piti kehittää yksi komento, jolla asettaa kameran kellon asetuspäivän. Muita kameroita tulee asetettua aikaan kerran pari vuodessa, tätä saman viikossa.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihtoehto EOS 6D mark II:lle?

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

SuperDrive kirjoitti:Minulla yleensä kellot ovat heittäneet n. 10 sekubtia kuussa, yksi oli 31 sekuntia. Tämä EOS M50:n 143 sekuntia oli kyllä paljon. Käytän skriptiä, joka korjaa heiton. Olen aina sitten muokannut sitä, kun olen laittanut kellon aikaan. Tätä varten piti kehittää yksi komento, jolla asettaa kameran kellon asetuspäivän. Muita kameroita tulee asetettua aikaan kerran pari vuodessa, tätä saman viikossa.
Mä en ole noin tarkkaan mitannut ja mulle absoluuttisella ajalla ei ole kauhiasti väliä - toi keskinäinen kylläkin ja vähän suurempia lukuja mä saan pääsääntöisesti - tosin jos toinen edistää ja toinen jätättää niin tuleehan siitä. Mut toki toi 5s päivässä on melkosesti - mun taustalla, joka ei ole ihan kuluttajaraudassa 1/17000 tarkkuus kuulostaa jo tikanheitolta. Olen siinä käsityksessä, et yli kymmenkertaiseen tarkkuuteen pitäs päästä heittämällä jos ei ihan kauhiasti lämpötilat muutu. Mullakin kamerat ovat käytännössä samassa lämpötilassa ja usein koko viikon käyttämättä, joten pitäs sisälämmötkin pysyä kurissa.

Saishan noi kirjotettua suoraan RAWiinkin kuvauksen perään, mut se pitäs saada jotenkin suoraan yhdistettyä tohon importtiin, jotta mä muistasin. Odotan siis edelleen helppokäyttöstä langatonta kameroiden synkkausta - olis tilausta. Hyvä silti kuulla, et en ole ainoa, joka asiaa ihmettelee.
Vastaa Viestiin