Canonin peilitön FF, EOS R

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
JL Anttola

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Voisitko emerik avata vähän, mitä tuon tyyppinen riidankylväminen palvelee? Puolustukseksi sinulle voin heti todeta, ettet ole ainoa siihen syyllistyvä.

Täällä kirjoitetaan omia mielipiteitä. Silloin, jos joku kirjoittaa yleisiä totuuksia - niitäkin täällä on - voi asiaan puuttuakin, puuttumisen sävy voi toki olla jotakin muuta.

Mutta jos emerik luet vaikka ihan rauhassa keskittyen tuon Nomadin lauseen kokonaan, et vaan jälkimmäistä sivulausetta, niin mitä siinä sanotaan? Minun mielestäni lauseen ensimmäinen osa "Valokuvaamisen kannalta pidän..." - etenkin tuon viimeisen sanan muoto "pidän"; mieti tarkkaan sen n-kirjaimen merkitystä siinä sanan lopussa - viittaa Nomadin omaan mielipiteeseen, eikä sitä esitetä minään absoluuttisena totuutena. Ja et sinä voi tietää etkä päättää, mitä mieltä Nomad on jostakin asiasta.

Yrittäkää nyt hyvät miehet aikuistua sen verran, että esitätte omia mielipiteitänne, mielellään perustellen. Voitte olla eri mieltä jonkun toisen kirjoittajan kanssa, mutta ette voi sanella toiselle, mitä hänen pitää ajatella.

Kertokaas nyt kaikki osalliset, olenko minä - vanha mies kun olen - ymmärtänyt jotakin väärin?

JL Anttola
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja nomad »

JL Anttola kirjoitti:Voisitko emerik avata vähän, mitä tuon tyyppinen riidankylväminen palvelee? Puolustukseksi sinulle voin heti todeta, ettet ole ainoa siihen syyllistyvä.
Se menee aina niin, että mitä kirjoitankin, niin emerik on kärppänä perässä trollaamassa.

En ole seurannut keitä muita hän varjostaa samalla tavalla. Mutta niin tai näin, ei kannata välittää :-)
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja niffe »

nomad kirjoitti:
JL Anttola kirjoitti:Voisitko emerik avata vähän, mitä tuon tyyppinen riidankylväminen palvelee? Puolustukseksi sinulle voin heti todeta, ettet ole ainoa siihen syyllistyvä.
Se menee aina niin, että mitä kirjoitankin, niin emerik on kärppänä perässä trollaamassa.

En ole seurannut keitä muita hän varjostaa samalla tavalla. Mutta niin tai näin, ei kannata välittää :-)
Voisikohan siihen vaikuttaa omalla käytöksellä? Jättää ne ennakkoluulojen viljelemiset, piilov*****lun ja sivumennen laukomiset, niin on heti paljon helpompaa täällä. Keskustelee ensisijaisesti vain ominaisuuksista ja ilmiöistä, jotka ovat jotenkin todennettavissa ja perustuvat joko kokemuksiin tai näkemykseen. Jos sitten joku pahoittaa mielensä ja räiskäyttää, niin sille on yleensä perusteetkin ja perässä pitkä selitys/tilitys, miten asiat pitäisi nähdä, jonka voi sitten joko kiistää tai ottaa siitä opikseen.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Shuko kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=lmf9Yvzj85o

Canonissa on kääntyvä näyttö.
Tonylle täytyy antaa nyt tunnustusta, vasta tältä videolta huomasin että tuo AF-ON -nappi on noin surkeassa paikassa. Kyllä sitä tuostaki tietty käyttää, mutta toivottavasti laittavat sitten napin oikealle paikalle kun saavat actionrungon joskus aikanaan pihalle. Tuon idioottimaisen touch barin voisivat kyllä jättää kertakokeilulle, varsinkin kun siinä näyttää olevan vielä käynnistysviivekin. Idean saavat pitää, mutta laittakoot rullan tilalle, Fuji varmaan lainaa rullan tai pari jos ei satu olemaan varastossa.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja emerik »

rolsen kirjoitti:Tonylle täytyy antaa nyt tunnustusta, vasta tältä videolta huomasin että tuo AF-ON -nappi on noin surkeassa paikassa. Kyllä sitä tuostaki tietty käyttää, mutta toivottavasti laittavat sitten napin oikealle paikalle kun saavat actionrungon joskus aikanaan pihalle.
Nikonissa sama ongelma eli väärässä paikassa. Canonissa touch bar sentään siinä missä pitäisi se AF-On olla. Toki käytännössä sen näkisi että onko se niin pahassa paikassa? Alustavasti on.
rolsen kirjoitti:Tuon idioottimaisen touch barin voisivat kyllä jättää kertakokeilulle, varsinkin kun siinä näyttää olevan vielä käynnistysviivekin. Idean saavat pitää, mutta laittakoot rullan tilalle, Fuji varmaan lainaa rullan tai pari jos ei satu olemaan varastossa.
Eikö tuo nyt ole varsinaisesti tatin korvaaja? Toisekseen tuon toimivuuden näkee käytännössä. Kamerat on tavallaan niin konservatiivisia, että kaikki uusi tuntuu aina väärältä. Tietyllä tapaa hyvä että jotain koetetaan tuoda. Mun mielestä tässä EOS R kannattaa ihan odottaa asiallisia käyttäjien ja arvostelijoiden mielipidettä. Nähtiinhän se tuossa Nikonin Z7, että sieltä tuli varsin hyvä kamera. Uskon että tämä Canon on myös erittäin hyvä kamera vaikka tietyt nimimerkit koettaakin sitä negatiivisella jutulla dissata koko ajan..
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja Shuko »

rolsen kirjoitti:Tonylle täytyy antaa nyt tunnustusta, vasta tältä videolta huomasin että tuo AF-ON -nappi on noin surkeassa paikassa. Kyllä sitä tuostaki tietty käyttää, mutta toivottavasti laittavat sitten napin oikealle paikalle kun saavat actionrungon joskus aikanaan pihalle. Tuon idioottimaisen touch barin voisivat kyllä jättää kertakokeilulle, varsinkin kun siinä näyttää olevan vielä käynnistysviivekin. Idean saavat pitää, mutta laittakoot rullan tilalle, Fuji varmaan lainaa rullan tai pari jos ei satu olemaan varastossa.
Siinä barissa taisi olla niin, että siihen sai lukitustoiminnon päälle. Lukitus avataan painamalla vasenta pidempään. Ovat ilmeisesti jo Canonilla huomanneet, että peukalolla sitä hipelöittee vahingossa. AF-ON näyttää tosiaan olevan hieman vaikeassa kulmassa, mutta en uskalla tässä arvostella Canonin ergonomiaa.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja niffe »

Hipaisukytkimen käynnistysviivettä ei tosiaan voi hyväksyä. Säätimien pitää toimia heti ja viipymättä. Muuten ajatuksena hyvääkin parempi olisi jokin keinuvipumainen systeemi, jolla saisi säädettyä salamatehoja vauhdissa.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Hipaisukytkimet ovat kokemukseni mukaan lähes jokaisessa implementaatiossa kohteesta riippumatta merkittävästi heikompia käytettävyydeltään, kuin fyysisen vasteen antavat vertaisensa. En ole nörttinä periaatteessa tällaista kehitystä ja kokeilua vastaan, mutta aikaisemmat kokemukseni eivät tuo mieleen ensisijaisesti mitään positiivista. Älypuhelimet ovat jotakuinkin ainoa laite, jossa sellainen toimii, kokonaisuuden huomioon ottaen.

Nähtäväksi jää.
Sapere aude.
---
flickr
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja rolsen »

emerik kirjoitti: Toisekseen tuon toimivuuden näkee käytännössä
Kyllä, kuten kaiken muunkin noiden uutuuksien osalta.

Itellä on 7DmkII:ssa AF-ON -napissa jatkuva tarkennus vaihtelevalla pisteiden määrällä ja sitten siinä viereisessä tähtinapissa on kertatarkennus tarkalla pisteellä. Voi peukun paikkaa vaihtamalla vaihtaa jatkuvasta ison alan tarkennuksesta pieneen kertatarkennukseen, hitokseen kätevää. Voihan se olla, että ne tuovat tuohon toisen napin lisää viereen kun tulee se vähän pröömpi malli.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vähä niinku Audi: "Napit kuuluvat takkiin" oli heidän mainos taannoin. Ei perkele kosketusnäyttöä laiteta autoon kun siitä seuraa iso vahinko. Tesla samaan tapaan.

Fyysinen kontrolli on omiaan antamaan haptisen palautteen kun huomiota liikenee vain vähän jos ollenkaan kontrollin käyttämiseen.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Shuko kirjoitti: Siinä barissa taisi olla niin, että siihen sai lukitustoiminnon päälle. Lukitus avataan painamalla vasenta pidempään. Ovat ilmeisesti jo Canonilla huomanneet, että peukalolla sitä hipelöittee vahingossa. AF-ON näyttää tosiaan olevan hieman vaikeassa kulmassa, mutta en uskalla tässä arvostella Canonin ergonomiaa.
No sitten sen barin voinee pienillä itkuilla hyväksyä, toivottavasti cfn-toiminnoissa on herkkyyden asetus myös :)
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti:Vähä niinku Audi: "Napit kuuluvat takkiin" oli heidän mainos taannoin. Ei perkele kosketusnäyttöä laiteta autoon kun siitä seuraa iso vahinko. Tesla samaan tapaan.

Fyysinen kontrolli on omiaan antamaan haptisen palautteen kun huomiota liikenee vain vähän jos ollenkaan kontrollin käyttämiseen.
Samaa mieltä. Perinteiset nipnapnapit vaikuttaa paremmalta ratkaisulta kameroihin ja autoihin samoin. Saas nähdä mitä testaajat ovat tuosta mieltä. Voihan se olla että siellä on joku nerous piilotettuna mitä ei osaa vielä nähdä.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Äkkiäkös noita softapäivitetään asiakaspalautteiden perusteella, näin ainakin Fujilla, miksei siis Canonilla...

Veikkaan kun ekaa firmispäivitystä pukkaa niin taasen hippasen uutta (ja parempaa) toimintoa sisällä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Ja uutta mallia huhutaan jo ennenkuin näitä on edes markkinoilla. Vahvistaa sen käsityksen, että tämä EOS R on todellakin 6D:n rinnakkaismalli. Helmikuussa luultavasti julkaistaan 5DS:n korvaava peilitön kamera.

1 Dx ja 7D sitten paljon myöhemmin. Itse luulen, että 7D jatkaa vielä ainakin yhden sukupolven peilikamerana, kuten myös 1Dx. Luultavasti näitä ennen ainakin 10-sarja muuntuu peilittömäksi.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Jaaha, eilisestä lähtien näitä on saanut kaupasta ostaa. Kuka tunnustaa olleensa ensimmäinen ja miltä vaikuttaa?
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

Minä laitoin ennakkotilaukseen Canon EOS R + 24-105 + adapterin, tein sen jo noin kuukausi sitten. Vielä ei ole tullut ilmoitusta verkkokauppa.com :sta. Tässä viestiketjussa on jo aika kattavasti esitetty ne näkökohdat miksi tätä kameraa ei kannata hankkia, mutta meidän tarpeet kun ovat kovin yksilöllisiä. Tässä muutamia mietteitä joita kävin läpi ennen kameran tilaamista. Taustana että tällä hetkellä omistan Canon 7Dmk2 ja siihen erinäisiä linssejä 10 - 200 mm välille, sekä kolme salamaa.

- vain yksi muistikorttipaikka: Ei haittaa minua sillä 7Dmk2 sisällä ei ole ollut koskaan kahta muistikorttia yhtä aikaa.

- IBIS puuttuu: Minulle on sama missä kuvan vakautus tehdään, kunhan se toimii. Toki IBIS olis kelvannut muuta kynnyskysymystä tästä ei minulle tullut, sillä suurin osa linsseistäni sisältää kuvanvakaajan.

- hidas sarjanopeus: Riittänee minulle, sillä 7Dmk2 asetus on minulla pääsääntöisesti ”hidas sarja”. En enää kuvaa juurikaan urheilua, kuten tein jokunen vuosi sitten.

- 4k videon croppikerroin 1.8: Linssini kattaa tästä huolimatta riittävän polttovälialueen (18 - 360mm) minun käyttöön. Se että vain osa kennosta on käytöstä toki huonontaa kuvanlaatua, ja kuvasensorin aktiivinen ala jää toki yhtä pieneksi kuin esim. Panasonic Lumix DC-GH5S kamerassa jonka kuvanlaatua moni pitää ihan hyvänä, joten se riittänee myös minulle hyvin. Eli sensorin pinta-alaan tämä homma ei kaadu. Ja taitaapa minun taidoille edelleen riittää vanha 1080p.

- 120 fps vain 720p: Ei haittaa minua, en kuvaa hidastettuja kohtauksia. Jos kuvaan 120fps niin suljin olisi silloin auki enintään 1/240 s ajan ja kun tämän materiaalin laitan 25fps aikajanalle normaalinopeudella niin aika nykivää on kuva jos jotakin liikkuvaa kuvaan, minun silmissä se on nykivä kuvasarja eikä video.

- Ergonomia valokuvaukseen: Tämä vähän jännittää. Sony A7r3 ei jäänyt taloon tästä syystä. Saapi sitten nähdä miten käy EOS R :n.

- Ergonomia videokuvaukseen: Sanomattakin on selvää että se on huono siihen miten minä kuvaan, tosin kunnolla kääntyvän näytön asioista se lienee EOS R :ssä parempi kuin mitä se oli Sony A7r3 :ssä. Voipa olla että edelleen kuvaan videoni pääsääntöisesti Canon XA10 :llä, koskapa kuvaustyylini on pääasiassa ”run-and-gun” tyypistä toimintaa.

- Yksi asia huolettaa, se M-Fn hipaisuhärpäke. Se on saanut aika kylmän vastaanoton, ja jos se on todellakin niin huono kun kerrotaan saattaapa EOS R palata sinne mistä tulikin. Aika näyttää miten siinä käy.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mikään hipaisuviritys ei toimi kylmässä. Sanoo njiet.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

Eikä varmaan myöskään hanskat kädessä. Kaikille tämä ei ole ongelma. Osa noista joka ko. kameraa on päässyt testaamaan kytki koko härpäkkeen pois toiminnasta.
talonherra
Viestit: 1340
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Eiköhän tuolla kuvat saa otettua..:) varmasti hyvä ostos. Ja mukavahan se on ku uudet vehkeet, niin piristää harrastamaankin paremmin... ei muuta kuin esimerkkikuvia jakoon kun saat sen! Täällä ainaski positiivisella mielenkiinnolla odotellaan.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
thaimonen
Viestit: 394
Liittynyt: Heinä 27, 2010 10 : 25

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

Itse sanoisin vaikka kameraa en ole kädessä pitänyt, niin muutama juttu mitkä saa itseltä miinukset ja plussat.

Miinukset:

Muistikortti paikkoja 1
Hipaisu "nappi" vs joystick
Aluksi vaan kalliit lasit/painavat
"Vanha kenno"
Ei runkovakaajaa

Plussat:
Runko varmasti kiva kädessä
Hyvä tarkennus
Menu
Adapterit
Etsin
Ylä-näyttö

Varmasti huippu objektiivejä piirroltaan\tarkennukseltaa R objektiivit, jos ei katsota painoa + hintaa.
Ef objektiivit toimii adapterilla kuulema samallalailla mitä EF rungossa. Moni voi ajatella vähänpä miinuksia on, mutta minulle aika tärkeitä 3 ensimmäistä. Toki mitä sit testaissä ollut harmittaahan se jos ei 5d mark IV eteenpäin kennossa olla menty, vaikka ei siinä surkee se ole. Jäljessä kyllä Nikonia\Sonya.
Vastaa Viestiin