Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv
Viestit: 4412
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Nollatesti. Ainoa tapa tehdä kunnolla on kalibroitu esitysväline pisteellä missä ihmiset käyvät arvioimassa näkemäänsä.
Niin, varmaan se oli tarkoitettukin viihteelliseksi eikä tieteellisen vertaisarvion kestäväksi. Mutta kyllä se jotain kysymyksiä herättää. Onko Sonyissä paremmat värit vai onko perusteltu syy olettaa, että Sonyn käyttäjät kalibroisivat näyttönsä keskimäärin paremmin. Vai onko värivirheilla jotenkin systemaattinen poikkeama suuntaan, joka suosii Sonyä. Vai onko Sony kenties säätänyt värit tarkoituksella niin, että ne näyttävät paremmilta tyypillisillä pakasta vedetyillä kalibroimattomilla laitteilla viimeisen päälle kalibroitujen systeemien kustannuksella.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21596
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tyypillinen kuluttajalaiteasetus on hieman lämpimä sävy ja saturaatio boostattu. No sellaisen kun lykkää kalibroidulla prosessilla tuotettuun lopputuotteeseen lähtee homma lapasesta. Kun taas sellaisen lykkää hieman lättänään lopputuotteeseen missä on kylmähkö sävy, on lopputulos yllättäen kivan näköinen.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja M1O »

TiRy kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Nollatesti. Ainoa tapa tehdä kunnolla on kalibroitu esitysväline pisteellä missä ihmiset käyvät arvioimassa näkemäänsä.
Ehkä se oliki vaan testi, jossa todettiin 1500 ihmisen näyttöjen olevan kalibroitu päin v*ttua? :D Nyt alkoi masentamaan entistä enemmän, että minkälaisina ihmiset minunkin kuvia kattelee omilla perunoillaan.

Maailmassa pitäisi olla vain kourallinen taidemuseoita, joissa valokuvia esitettäisiin huippukalibroiduilla esitysvälineillä. Muuten valokuvia ei pitäisi olla olemassa. Tämä on ainoa tapa miten color science-messiaskamerat pääsisivät oikeuksiinsa.
Kyllä tuosta ihan hyvin johtopäätöksiä voi vetää, niinhän siinä on 1500 ihmistä tehnyt.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ehkä tossa on yhtenä pointtina ollu että kaikki noi on aika kelpo kameroita. Samoin ku et se color science-juttu taitaa olla myyttiä sekin. Vähän ku audio laitteiden kullatut liittimet. Psykologisena testinä toi sen sijaan on jo aika paljon mielenkiintoisempi.
Maffer
Viestit: 21596
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nonni pää pois pimeästä. Jos hammastahnaa paneroi tarpeeksi sitäkin voi syödä pihvinä. Vielä pahempi tämä kuin kameroiden tuottaman 5 kertaa pakatun bittimössön vertailu YouTube-videolla.

Mulla on Oakleyn lasit mistä läpi katsottuna vihreät korostuu aivan törkeästi ja kaikki valo hohkaa hieman lämpimän punaisella sävyllä. Vähän semmoinen Disneyland-look. Mutta ei se maailma kyllä semmoiselta näytä ilman näitä filtterilaseja. Mitä tahansa kuraa kun veivaa kuluttajalaitteen kuvanparannuspiirien läpi, voi olla varma että se on cool tai hip.
habannaama
Viestit: 5162
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja habannaama »

En edes jaksanut katsoa tuota, homman idea tuli kommenteistanne muutoinkin selville, enkä nyt ota kantaa kunkin merkin paremmuusjärjestykseen versus niiden tuottama sävymaailma, kunhan kommentoin sen verran että vaihdoin joskus vuonna miekka ja kivi Nikonista Canoniin, koska pidin enemmän Canonin sävymaailmasta.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja zone6 »

TiRy kirjoitti: Maailmassa pitäisi olla vain kourallinen taidemuseoita, joissa valokuvia esitettäisiin huippukalibroiduilla esitysvälineillä. Muuten valokuvia ei pitäisi olla olemassa. Tämä on ainoa tapa miten color science-messiaskamerat pääsisivät oikeuksiinsa.
Siitä lienee 2-3 vuotta kun koko Color science -termi alkoi esiintymään kameroiden yhteydessä.
Pari vuotta siitä taaksepäin puhuttiin kyllä Canonin hienoista väreistä ihmisen ihonsävyssä - toki koskee etupäässä jpg -kuvaa. Muista ei erityisemmin puhuttu, ne vain hävisivät Canonin jpg:lle potrettikuvissa.

Nyt tämä jostakin keksitty color science onkin yhtäkkiä se tärkeä juttu.


Northrupin jutut ovat joskus hyviä. Tämä oli sellainen hyvä video joka havainnollisti sen jonka useimmat tietävät: Värit ovat hyviä niin kauan kun vierellä ei ole samoissa olosuhteissa otettua verrokkikameran jpg:tä.

RAW-kuvaajille asialla taas ei ole oikein mitään merkitystä. Paitsi nyt, koska hype ja nekin jotka eivät kuvaa jpg:tä, imeytyvät color science -hypeen ja antavat sen vaikuttaa valintoihinsa.
Zone VI
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Tuon tärkein anti oli ehkä se, että värit ovat vain mielipiteitä. Siihen lisää raw ja log, niin kameran väreistä höpötys on turhaa.
Viimeksi muokannut Shuko, Marras 07, 2018 10 : 22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viestit: 21596
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

On noissa joku ero vaikka RAWia kuvaa. Samalla WB ja tint-asetuksilla aikanaan ihmettelin kun D3X ja D800E samasta kohteesta erosivat aikalailla. D800E lähinnä kellertävä "kusen" värinen niinkun vitsi meni. Mutta kameraprofiilin tekemisellä tai WB ja tint -säädöillä ongelma tietenkin neutralisoitui.

Bayer-suttusuodin on paljon pahempi ongelma. Pixel-Shift lyttää Bayer-romun samantien jos sitä voi käyttää etenkin värien suhteen.
habannaama
Viestit: 5162
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Mistä moinen harhaluulo etteikö raw-kuvassa olisi oma "luonteensa" eri merkkien kohdalla ?
En ole koskaan edes kokeillut kuvata jpeg:ä ja silti havainnut raakatiedostoissa eroja. Ja tarkoitan siis pelkkiä sävyeroja.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Tietysti RAW-kuvissa on joitain eroja, mutta ei mitään dramaattista.

Vaikuttavathan ne kennon edessä olevat suotimet siihen missä suhteessa mitäkin aallonpituutta päästetään läpi.

Tosin myös käytetyt ohjelmat vaikuttavat joten toistaiseksi RAW -kuvien vertailu on jäänyt filosofisen pohdinnan asteelle.
Ehkä tämän color science (termihän on oikeasti väärä, tuollaista väritiedettä ei edes jenkkilässä ole) -buumi sitten tuo niitä värinviilaajia jotka kaivavat RAW-kuvista sopivilla ohjelmilla väriarvoja ja vertailevat niitä eri kameroiden kanssa.

Silmämääräinen vertailu tuskin tuottaa mitään tulosta :D
Zone VI
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja TiRy »

zone6 kirjoitti:Tietysti RAW-kuvissa on joitain eroja, mutta ei mitään dramaattista.

Vaikuttavathan ne kennon edessä olevat suotimet siihen missä suhteessa mitäkin aallonpituutta päästetään läpi.

Tosin myös käytetyt ohjelmat vaikuttavat joten toistaiseksi RAW -kuvien vertailu on jäänyt filosofisen pohdinnan asteelle.
Ehkä tämän color science (termihän on oikeasti väärä, tuollaista väritiedettä ei edes jenkkilässä ole) -buumi sitten tuo niitä värinviilaajia jotka kaivavat RAW-kuvista sopivilla ohjelmilla väriarvoja ja vertailevat niitä eri kameroiden kanssa.

Silmämääräinen vertailu tuskin tuottaa mitään tulosta :D
Näin. Niin kuin videolla mainittiin, niin testissä oli kameroiden Jpegejä. Joka firma valitsee itse, millaista kuvaa suoraan pihalle antaa. Testissäkin mainitaan, että tuo "color science" on suurilta osin valkotasapainon määrittelyä: ihmisiä miellytti testikuvat, joissa henkilöä kuvatessa oli lämpimät sävyt. Testaaja jopa antoi vinkin, että käsitelkää asiakkaille meneviä potretteja inan lämpimämmäksi, suurin osa pitää siitä.

Se taas on softan ja kamerafirman yhteistyötä, millaiset sävyt importtaaminen ja kameraprofiilin valitseminen antavat. Tässä voi hyvinkin olla, että suurta massaa miellyttää Canonin antama jälki. Jos se miellyttää, niin senkus antamaan saman profiilin x-merkin kameralla otetulle kuvalle. Esim. omalla kohdalla LR:n vaihto C1:seen aiheutti wow-efektin, C1:llä sain suoraan ulos sen, mitä LR:llä en koskaan oppinut tekemään.

Tällä foorumilla on paljon ihmisiä, jotka näihin asioihin on paremmin perehtynyt, mun mielipide on vain kokemukseen perustuvaa. "Color sciencen" lisäksi olisi jännä nähdä samanlaista journalismia brändiuskollisuudesta. Löytyisi varmaan sokkotesteissä muitakin parametrejä, joita painotetaan "oman" merkin hyväksi.
hkoskenv
Viestit: 4412
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

TiRy kirjoitti:Jos se miellyttää, niin senkus antamaan saman profiilin x-merkin kameralla otetulle kuvalle. Esim. omalla kohdalla LR:n vaihto C1:seen aiheutti wow-efektin, C1:llä sain suoraan ulos sen, mitä LR:llä en koskaan oppinut tekemään.
Se ei välttämättä onnistu. Värisuodattimet tekevät perustavan eron. Ne ottavat jatkuvasta spektristä kolme tietyllä tavalla painotettua näytettä. Siinä hukataan valtava määrä informaatiota, mitä ei saada enää laskemalla takaisin. Niin tehdään, koska ihmisen silmäkin toimii niin, ja kolmella värillä voidaan tuottaa suurin osa mahdollisista väriaistimuksista. Mutta valmistajat tekevät värisuodattimissa kaikenlaisia kompromisseja. Silmän herkkyyskäyriä ei voi tai kannata jäljitellä sellaisenaan. Tekemällä esimerkiksi heikompi suodatus saadaan enemmän fotroneja läpi ja parempi herkkyys. Käyrien muoto vaihtelee myös absorboivien aineiden mukaan ja niin edelleen.
"Color sciencen" lisäksi olisi jännä nähdä samanlaista journalismia brändiuskollisuudesta. Löytyisi varmaan sokkotesteissä muitakin parametrejä, joita painotetaan "oman" merkin hyväksi.
Varmasti löytyisi. Luulenpa, että tuo ilmiö tulisi esiin kaikissa mitattavissa olevissa asioissa.
Hannu
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Niin, ja kun me kaikki näemme värit eri tavalla, jopa saman yksilön oikea ja vasen silmä "näkevät" värit eri tavalla. Minulla esim. on toisessa silmässä lämpimämmät värit kuin toisessa.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja Shuko »

rolsen kirjoitti:Niin, ja kun me kaikki näemme värit eri tavalla, jopa saman yksilön oikea ja vasen silmä "näkevät" värit eri tavalla. Minulla esim. on toisessa silmässä lämpimämmät värit kuin toisessa.
Jep, täällä vasen on Canon ja oikea Sony. Sen verran subjektiivinen aihe, että parempi vaan jatkaa niin, että säätää kuvat sellaisiksi kuin itse tykkää tai asiakas haluaa.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tiry kirjoitti:Esim. omalla kohdalla LR:n vaihto C1:seen aiheutti wow-efektin, C1:llä sain suoraan ulos sen, mitä LR:llä en koskaan oppinut tekemään.
Mun on vaikea uskoa tällaisiin aika usein toistuviin väitteisiin. Miten kamera voi tietää mitä on kuvattu - ja vaikka viitsisi asettaa kameraan arvion valon väristä, niin ei se kovin tarkasti näytä pystyvän auttamaan.
Mä olen syksyn mittaan autellut puoliskoa valokuvakirjojen säätämisen kanssa. Hän on kuvannut pääosan kuvista jpg-kameralla, ja melkein joka kuvassa on jäänyt ihmettelemään kuinka pahasti valkotasapaino on pielessä ja kuva haalean harmaa. Aivan mitätön. Toisaalta monen kuvan kohdalla on yllättynyt positiivisesti, kun on antanut hieman Lightroom:lla kyytiä. Oli sitten niitäkin, joissa tilanne oli hyvä, mutta kuvasta ei irtoa riittävästi säätövaraa.

Sitten on vielä erikseen ne kuvat, joissa ihmiset on osittain auringossa tai ollaan julkisissa tiloissa erilaisten spottien ja putkilamppujen alla. Niihin millään yleissäädöllä ei kaikille saa ihmismäistä ihonväriä: Loppuu LR:nkin työkalujen ulottuvuus kesken.

PS. Aivan kauhea työ tehdä 5 erilaista valokuvakirjaa, kussakin noin 100 kuvaa.
habannaama
Viestit: 5162
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jaava kirjoitti:
Tiry kirjoitti:Esim. omalla kohdalla LR:n vaihto C1:seen aiheutti wow-efektin, C1:llä sain suoraan ulos sen, mitä LR:llä en koskaan oppinut tekemään.
Mun on vaikea uskoa tällaisiin aika usein toistuviin väitteisiin. Miten kamera voi tietää mitä on kuvattu...[/i]
Itseasiassa asia ei todellakaan ole noin yksinkertainen, sillä oman mausteensa soppaan tuo kunkin softan ja kameravalmistajan yhteensopivuus, joka itsellä konkretisoitunut Fujin ja LR:n yhteensopimattomuuteen.
Saman raakakuvan kun importtaa joko LR:llä, Capture One 11:sta tai Iridientillä, niin tulokset aina hieman toisistaan poikkeavia. Jollet usko niin suosittelen kokeilemaan ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja TiRy »

jaava kirjoitti:
Tiry kirjoitti:Esim. omalla kohdalla LR:n vaihto C1:seen aiheutti wow-efektin, C1:llä sain suoraan ulos sen, mitä LR:llä en koskaan oppinut tekemään.
Mun on vaikea uskoa tällaisiin aika usein toistuviin väitteisiin. Miten kamera voi tietää mitä on kuvattu - ja vaikka viitsisi asettaa kameraan arvion valon väristä, niin ei se kovin tarkasti näytä pystyvän auttamaan.
Mä olen syksyn mittaan autellut puoliskoa valokuvakirjojen säätämisen kanssa. Hän on kuvannut pääosan kuvista jpg-kameralla, ja melkein joka kuvassa on jäänyt ihmettelemään kuinka pahasti valkotasapaino on pielessä ja kuva haalean harmaa. Aivan mitätön. Toisaalta monen kuvan kohdalla on yllättynyt positiivisesti, kun on antanut hieman Lightroom:lla kyytiä. Oli sitten niitäkin, joissa tilanne oli hyvä, mutta kuvasta ei irtoa riittävästi säätövaraa.

Sitten on vielä erikseen ne kuvat, joissa ihmiset on osittain auringossa tai ollaan julkisissa tiloissa erilaisten spottien ja putkilamppujen alla. Niihin millään yleissäädöllä ei kaikille saa ihmismäistä ihonväriä: Loppuu LR:nkin työkalujen ulottuvuus kesken.

PS. Aivan kauhea työ tehdä 5 erilaista valokuvakirjaa, kussakin noin 100 kuvaa.
Ekan lauseen ymmärsin liittyvän kommenttiini, muut menivät vähän minulta ohi. En siis puhunut tässä valkotasapainosta, väärin valotetuista ruuduist tms., vaan ihan vaan yksinkertaisesti siitä, että C1-softa osaa ainakin mun makuun leipoa RAW:sta silmiäni miellyttävämmän kuvan terävyyden, värien, sävyjen yms. suhteen kuin LR koskaan teki. LR:n läpi mulla meni about 50k kuvaa kuitenkin, joten jonkun verran oppi tietämään mitä LR antoi.

C1 löi puulla päähän jo ekassa importissa, liekö nämä just niitä color sciene-asioita joita ei voi edes demota tai verrata? Vaihtu mulla kyllä samassa taitteessa Nikonit Sonyyn, mutten jaksa uskoa, että se kokemus tästäkään johtui.. Vielä värejä enemmän tykkään C1:sen kyvystä terävöittää hienosti kuvaa jo oletuksellisesti, ilman kuvan jäämistä pehmeäksi tai menemistä yli. Tässä olen aika varma, ettei kyseessä ollut kameran vaihto, sillä kenno vaihtui 36mpix pröö-kennosta 24mpix-kuluttajaluokan kennoon. Mutta se siitä aiheesta sitten.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mulla taitaa olla väsy päivä. Mä ole kirjoittanut aivan eri asiasta:)) siis ymmärtänyt väärin koko TiRy:n kommentin.
Nöyrimmät anteeksipyynnöt - toivottavasti kukaan ei saanut sydämen tykytyksiä.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja TiRy »

jaava kirjoitti:Mulla taitaa olla väsy päivä. Mä ole kirjoittanut aivan eri asiasta:)) siis ymmärtänyt väärin koko TiRy:n kommentin.
Nöyrimmät anteeksipyynnöt - toivottavasti kukaan ei saanut sydämen tykytyksiä.
Noup, eikä tarvetta anteeksipyyntöihin! Tulipa samalla avattua enempi tuota omaa tarinaa.
Vastaa Viestiin