Sony A7III

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pakkoko sitä on yrittää kuvata jos holtittomasti sinkoilee? Parempi elämys siitä jää kun vain katsoo toisin kuin sutaistusta kuvasta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 9930
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Pakkoko sitä on yrittää kuvata jos holtittomasti sinkoilee? Parempi elämys siitä jää kun vain katsoo toisin kuin sutaistusta kuvasta.
höpöhöpö. et usoo tohon itsekään. Kunnon megapikkelsseistä on varaa mistä rajata. miksi sitä ei tekisi silloin kun on tarve? Tokkiinsa hyvin tehty rajaus wanhaan malliin rulettaa yhä. mutta silti. ei kannata dissata jälkikäteen tehtyä rajaamista.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti:Pakkoko sitä on yrittää kuvata jos holtittomasti sinkoilee? Parempi elämys siitä jää kun vain katsoo toisin kuin sutaistusta kuvasta.
Joskus se paras kuva on vain semmonen minkä ehtii nappaamaan. Rajaa sitten myöhemmin, jos on tarvetta.

https://www.worldpressphoto.org/collect ... n-ozbilici" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuskinpa toi olis tosta hirveesti parantunut jos olis jääny ihmettelee ja arpoo rajauksen kanssa.
temama
Viestit: 9930
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Pakkoko sitä on yrittää kuvata jos holtittomasti sinkoilee? Parempi elämys siitä jää kun vain katsoo toisin kuin sutaistusta kuvasta.
Joskus se paras kuva on vain semmonen minkä ehtii nappaamaan. Rajaa sitten myöhemmin, jos on tarvetta.

https://www.worldpressphoto.org/collect ... n-ozbilici" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuskinpa toi olis tosta hirveesti parantunut jos olis jääny ihmettelee ja arpoo rajauksen kanssa.
Näin just. Välillä puskista hyppii eläimiä joiden kanssa ei voi jäädä arpomaan rajaamista!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joo hyppii, mut ehkä tuossakin tilanteessa voisi tähdätä jollain muullakin kuin kameralla. Vai mitä ihmettä kuvaaja ajatteli? Jäbä lahtaa toisen kylmäksi ja kuvaaja...kuvaa? Melko tuuhea keissi. Canonilla voisi sentään kolkata tajun kankaalle. Miksei GM-lasillakin.
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

Maffer kirjoitti:Joo hyppii, mut ehkä tuossakin tilanteessa voisi tähdätä jollain muullakin kuin kameralla. Vai mitä ihmettä kuvaaja ajatteli? Jäbä lahtaa toisen kylmäksi ja kuvaaja...kuvaa? Melko tuuhea keissi. Canonilla voisi sentään kolkata tajun kankaalle. Miksei GM-lasillakin.
Että sais lisää luurankoja kuviin...?
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tuli tuossa todettua sama juttu, mistä kaveri puhuu tässä ajassa 1:25 eteenpäin pikkuisen aikaa:

https://youtu.be/tUZl8vWka4M" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvasin yhden haastiksen tuossa ja siinä oli käytössä rinnan A7III ja A7SII. Ensinmainitun värejä ei juuri tarvinnu roplata jälkikäteen. A7SII:ssa sen sijaan värit vie aika tavalla magentaan päin. Varsinkin nyt kun näki ne rinta rinnan, oli ero aika selkeä.
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

100fps videomodessa tarkennusta on karsittu. Taisin jo aiemmin mainita, ettei tarkennuksen lukitus kohteeseen onnistu. Kasvotarkennuksesta on vaikea sanoa, koska ainakaan vihreää neliötä ei ilmesty. Veikkaan että ei toimi. Normaalisti kun takanäytöltä näpäyttää jotain paikkaa kohteen seurannan lukituksen ollessa pois päältä, siihen ilmestyy neliö. Siitä tietää mihin kohtaan kamera tarkentaa. Ei ilmesty 100 fps modessa. Sen saa kyllä näkyviin kun valitsee oikean tarkennus tavan, mutta siltikin se toimii eri tavalla. Eli on vähän haastavaa nähdä missä tarkennus seilaa ja kontrolloida sitä. Tai ehkä pikemminkin se ei oo niin helppoa kuin muuten.

Muutenkin mua vähän häiritsee kun videotiloissa ei saa niitä vihreitä tarkennuksen neliöitä näkymään. Niistä kun aina suht varmasti tietää mihin kamera on tarkentanut.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja Shuko »

hkoskenv kirjoitti:Ainoa tapa parantaa foorumin laatua on kirjoittaa asiallisia juttuja sonnan joukkoon. Kyllä ihmiset aika hyvin osaavat ne sieltä suodattaa ja keskustelua muodostuu kohinan sekaan. Ainakin minä olen kiinnostunut näistä kameroista ja käyttäjien kokemuksista, vaikka ne eivät ehkä ole nykymuodossaan ihan sitä mitä minä ostaisin.
Käyttöönotto ei ole niin pelottava koettelemus, kuin mitä siitä sanotaan. Asiaan kylläkin varmasti vaikuttaa, että minulla on ollut useampi Sonyn runko jo aikaisemmin. Itse suoritin operaation seuraavasti. Latasin akun, kävin menut läpi kohta kohdalta laittaen asetukset itselleni sopiviksi. Kuulostaa ehkä liian yksinkertaiselta. Joitakin uusia kohtia oli lisätty verrattuna R2:een. Kaiken kaikkiaan minun mielestä menuissa ei oikeasti ole kovinkaan montaa kohtaa, joiden tarkoitusta joutuu googleemaan. Monien mainostamista selkeämmistä menuista en täysin ole samaa mieltä. Niitä onneksi joudun käyttämään todella vähän, mutta silloin kun joutuu, niin selaamiseksi ja etsimiseksi se menee.

Seuraavaksi oli vuorossa Fn-menun siistiminen ja järjestäminen. Sinne laitoin mm. kuvausnopeus, tarkennusmoodi ja -alue, WB, kasvontunnistus, äänetön suljin jne. Käytännössä siis kaikki mitä voi joutua säätämään. Lopuksi napeille sopivat toiminnot, mutta niihin en ole vielä keksinyt täydellistä setuppia. My Menuun laitoin kortin alustuksen ja videoformaatin valinnan.

Valintapyörän 1-kuvausmodeen laitoin stilliasetukset ja 2:een videon. Ehkä en ole tarpeeksi tutustunut asiaan, joten en tiedä onko tässä rungossa jo mahdollista saada niin, että kamera muistaisi erikseen viimeksi käytetyt asetukset (video <-> M tai A jne).

Virrankulutus on ollut aikaisempien mallien (R ja R2) heikko puoli. Tässä rungossa akun kesto oli positiivinen järkytys. Esimerkkejä akun kestosta oikeasti käytännössä:
- kahtena päivänä yhteensä 700 kuvaa ja 15 minuuttia videota. Akkua oli jäljellä 93%
- päivässä 1000 ruutua ja akkua jäljellä 87%
- 8 tunnin aikana (joista kaksi tuntia kuvasin ulkona sateessa) otin 950 kuvaa ja 18 minuuttia videota. Akkua jäljellä 73%
- kuvasin 1700 kuvaa ja 26 minuuttia videota 10 tunnin aikana, akkua jäi jäljelle 60%

USB-C:n lisäys oli oikein oivallinen teko, koska nyt sopii sama laturi kameralle ja kännykälle. Kotona kuvat siirtyvät USB:lla tietokoneelle, jonka jälkeen kaapelin kun jättää kiinni, niin on kamera valmiiksi ladattuna seuraavan päivän käyttöön. Kätevää.

Kuvanlaatu on selvästi huonompi kuin R2:ssa, erityisesti ihan puhtaan resoluution eli tarkkuuden osalta. Toisaalta, potreteissa on vähemmän siloittelun tarvetta. Samoin pienemmät kuvatiedostot ovat kevyempiä käsitellä, joka myös nopeuttaa läpi käyntiä kokonaisuudessaan. Seinätauluja isompia käyttötarkoituksia ei kuvillani ole, joten siihen tämä riittänee. Värilämpötila on parempi ja luonnollisempi (mm. lämpimämpi) kuin R2:ssa.

Tarkennus on huima. Ihmisiä kuvatessa silmätarkennus löytää silmän oikein luotettavasti ja tietysti koko kuva-alalta. Suurin mahdollisuus kämmätä tarkennuksen kanssa on todella ohuen syväterävyyden kanssa tilanteissa, joissa silmät eivät ole samalla tarkennustasolla. Joskus voi käydä, että kuvaajan mielestä, tarkennus olisi saanut olla juuri siinä toisessa silmässä. Toimintakuvauksessa AF toimii todella hyvin.

Itse kuvailen melko paljon taekwondoa 70-200/4, 55/1.8 ja 85/1.8 putkilla. Usein vielä niin lähietäisyydeltä (omalla salilla, missä voi liikkua vapaasti), että rajauksista tulee tiiviitä. Tarkennusta usein joudutaan ajamaan esimerkiksi muutaman metrin etäisyydeltä sekunnissa parissa lähelle minimitarkennusetäisyyttä. Tuhansien kuvien jälkeen ohi tarkennettujen kuvien määrä on noin 2-3%.

Kauempaa, kentän laidalta, kuvatessa huteja tulee selvästi alle 1%. Tarkennus on todella nopea ja tarkka. Suurimmaksi (ehkä noin 5% kuvista) "ongelmaksi" nouseekin, ainakin tässä käytössä, että tarkennus on "väärässä" paikassa. Olen käyttänyt wide-tarkennusaluetta. Onnistumista ehkä voisi vielä parantaa käyttämällä center-lock tai esim. flex-spot tarkennusasetuksia. Alla on esimerkkikuvapari viikonlopun SM-kisoista. Eye-AF:llä saa varsin luotettavasti poimittua kasvot. Jälkimmäisessä kuvassa on vain tarkennettu suoraan laukaisijaa painamalla AF-C:llä. Kolmanteen kuvaan olisi voinut vaikka poimia jonkin kuvan, jossa on tarkennettu potkaisevan jalan jalkapöytään. Tätä tarkoitin "väärillä" tarkennuskohdilla; käyttäjämokia tai valintoja, mutta kamera kyllä tarkentaa sinne minne määräät.

Kuva

Kuva

Monelle harrastajalle sarjatuli on ollut pitkään normaalia, mutta itse olen periaatteessa mennyt M Leica -> R -> R2 -> A3. Äksönikuvauksen kohdalla onkin siis menty melko hurjilla hyppäyksillä. R:llä ei sitä juurikaan viitsinyt tehdä, R2:n tarkennus oli huomattava parannus, mutta bufferi ja kirjoitusnopeus olivat rajoittavat. Tämä runko taas tarkentaa luotettavasti ja RAW:ta mahtuu bufferiin 40 kuvaa. Kuvaaminen on luontevaa ja nautittavaa.

Äänetöntä suljinta olen käyttänyt vähän, mutta sen verran, että sitä ei voi edelleenkään varauksitta käyttää kaikissa keinovalovalaistuksessa.

Videota käytän lähinnä sparrien, otteluiden jne taltiointiin, enkä ole vielä yrittänyt luoda mitään hienompaa taidetta. Siksi en koe, että tämä juurikaan eroaa videoinnissa R2:sta, paitsi R2:ssa pitää olla USB:llä virtapankki kiinni.
aikaarska
Viestit: 11856
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kiitos todella asiallisesta käyttöraportista! Tälläistä lisää.

Muutoin kaikki vaikuttaa vähintäänkin erinomaiselta, mutta luonnehdinta kuvanlaadusta tietysti pistää silmään. Toki onhan se ollut melko selvää, että Sony 42mp kinokenno (a7RII ja A7RIII) on kuvanlaadultaan erinomainen verrattuna melkein mihin tahansa. Tässä kohtaa tuleekin väistämättä mieleen, että mikä on sitten riittävästi? Kamerassa on muitakin tärkeitä ominaisuuksia kuin vain absoluuttinen kuvanlaatu...Itse olen aina vannonut sen kuvanlaadun nimeen, mutta sanotaanko, että enää se ei ole niin ehdoton juttu kuin joskus on ollut.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Oikein hyvää saagaa kyllä ja paljon samankaltaisia havaintoja ite tullu tehtyä.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Samansuuntaista kokemusta täälläkin. Yhdyn tuohon kuvanlaadun heikkenemiseen vrt. korkeapikselinen kenno. D810 voittaa yksityiskohdissa tämän uutukaisen leikiten, mutta herkkyysominaisuuksiltaanhan tämä on hulppea. Hatusta vedettynä A7III:n 12800 vastaa D810:n 3200:aa. Akunkesto on omaan makuun ihan toista luokkaa mitä DSLR:issä olen tottunut saamaan. Samaten tarkennuksessa ollaan valovuosia peilijärkkäreiden edellä. Jännä siksi, että nämä olivat ne pullonkaulat mistä moni peilittömiä on kritisoinut. Mikä olisi luontevasti seuraava etappi mitä kritisoimalla saisi kehitystä aikaan?

No tuo hemmetin ergonomia. Aivan sutta vrt. DSLR. Jos joku sanoi, että kolmossukupolveen ergonomia on parantunut, en kuollaksenikaan halua kokea mitä se on edellisissä sukupolvissa. Itsellä on pienet tumput, mutta silti runko on liian pieni. Hommasin Ebaystä viidelläkympillä Gabalen L-raudan, joka tuo juuri kriittisen sentin korkeutta lisää, jotta saan pikkurillin mukaan kahvaan. Vähääkään suuremmilla tumpuilla tuostakaan ei taida olla apua. Tuo rauta on kyllä älyttömän hieno vehje, nyt ei tarvitse huolehtia onko jalustalle pohjalevyä mukana vai ei. Gabalen rauta on mahdottoman tukeva, eikä mitään välystä tai nitinää ole, littipeukku tälle (https://www.ebay.com/itm/GABALE-QR-L-Pl ... 2405694218" onclick="window.open(this.href);return false;). Mutta tuon kanssa koko ja painoero DSLR:ään nähden on menetetty. Itseä se ei toki haittaa, mutta en kyllä peilittömien keveyteen liputtaisi. A7III on kohtuu painava runko jo itsessään.

Ja ergonomia ei ole yhtä kuin rungon koko ja paino. Enemmän tuon kameran kanssa rasahtaa rusinat noiden nappuloiden sijoittamisen suhteen. C1 ja C2-nappuloihin ei kannata pistää mitään tähellistä, niihin ei nakit taivu ilman, että vaihtaa käden asentoa. Keskirulla takalaudassa on parantunut, Sony A6000:ssa se on liian tunnoton ja syvällä kolossaan, mutta A7III:ssa se on jämäkkä ja koholla. Tähän olen bindannut herkkyyden säädön. Littipeukku herkkyyden asettamisesta tälle paikalle! Tämän lisäksi olisi mukava säätää aukkoa ja suljinaikaa. Suljinaika mulla on eturullassa, koska olen tottunut säätämään aukkoa peukalorullalla. Eturulla on OK, mutta peukalorulla on hirveä. Tälle en vielä ole keksinyt, mitä tekisi. Edelleen kuukauden käytön jälkeen pyöritän aukkoa satunnaisesti valotuksenkorjausrullalla, koska peukalorulla on niin syvällä kolossaan, eikä yhtään luonnollisella paikalla. Parasta ergonomiassa on nappuloiden kustomoitavuus. Tämä kyllä parantaa kokemusta merkittävästi.

Normizoomi oli se, minkä takia merkin vaihtoa tuli odoteltua. Tamron 28-75mm tuli kuin tilauksesta. Olen tässä hetken testaillut GM:ää ja Tamronia rinnakkain, ja kokonaisuudessa Tamron vie omaan makuun voiton. Terävyystesteissä eroa ei ole nimeksikään, Tamronin paljon parjatut nurkatkin tuntuvat olevan GM:ää terävämmät, littipeukkua taas. GM:ää en oikein tiedä edes miten sitä voisi käyttää. Se on niin painava ja etupainoinen tötterö, että yhdistettynä tuohon rungon hempuluuteen siitä on mahdoton saada mukavaa otetta. Kuvaapa vartti, niin ranne huutaa jo hoosiannaa. Muita painavia optiikoita en ole kokeillut, mutta uskon, että pidemmät zoomit ovat yhtä karmeita kokemuksia myös. Akkukahva lienee välttämätön.

Paasausta voisi jatkaa mutta koitan pitää tämän lyhyenä. Saa katsoa melkoiset Sonylasit päässä noita menuja, jos niitä sanoo loogisiksi taikka hyviksi. Nuo on karmeat. Pari iltaa menee heittämällä, kun käyt kaikki kohdat läpi googlen kanssa, että saat edes tietää mitä nuo sanahirviöt ja lyhenteet meinaa. Pari iltaa lisää, että pääset jyvälle miten ominaisuuksia käytetään. Miinusta annan myös responsiivisuudesta. Kameraa joutuu jonkun aikaa odottamaan, kun lyö virrat päälle, ja säädöt eivät tapahdu yhtä nopeasti kuin mihin olen tottunut. Kehitystä on kuitenkin huimasti esim A6000:n verrattuna. Mulla tulee nyt kuva näytille heti sen ottamisen jälkeen, joka ilmeisesti on syy, miksi välillä nopeatemposessa kuvauksessa kamera on vähän jäissä. Kun otan kuvan ja otan silmän pois etsimeltä, saan sen takanäytölle. Sitten kun tuleekin tilanne, että pitää ottaa heti uusi kuva, edellinen kuva hyppää etsimeen jolloin tarvii ainakin kerran painaa suljinnappulaa, että pääsee takaisin kuvaustilaan. Onko tähän ratkaisu tuo esikatselun pois päältä ottaminen vai saako esikatselun tapahtumaan pelkästään näytölle ilman etsintä?

Kaikkinensa vaihto on ollut luontevaa Nikonista, vaikka setti ei ainakaan toistaiseksi tule olemaan Nikonin tasolla. Pieni, valovoimainen ja edullinen 35 millinen puuttuu. Nikonin 35mm 1.8 FX 400e hintaan oli mun all-time feivöritti, eikä moista löydy Sonylle. Adapteripuuhiin en ole ainakaan toistaiseksi rupeamassa. Myös laajispuoli on mulle vaikea. Nyt millejä riittää 28mm asti, kun ennen oli zoomissa 24mm ja ultrassa 15mm. Ehkä Laowa tulee jossain vaiheessa paikkaamaan laajaa päätä, tai sitten joku AF-lasi 18-21mm välillä. Salamoissa pelkäsin ottavan turpaan Sonyllä, mutta hommasin 2x Godoxin 860II:sta, ja ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa. Triggerit on sisäänrakennettuna ja tehoa riittää. 200e olivat kappale, littipeukkua taas.

Sitten pari kysymystä:

AF: Käytättekö Eye-AF:ää aina Wide-tarkennustilan kanssa? Eye-AF on hyvällä valolla toimiva, mutta olen huomannut sen kyvykkyyden kärsivän vähänkään huonommassa valossa. En juuri luota vähemmässä valossa sen toimintaan, joten olen pitänyt yhden neliön tarkennusta päällä, joka on back-uppina kun Eye-AF ei tarraa. Luottaisitteko Eye-AF:ään esim. kirkossa, kun hääpari astuu alttarille, vai mikä olisi pätevin tarkennustapa?

Kuvien lähetys: Miksi en saa Select PB Media-asetusta MyMenuun tai Fn-valikkoon? Hieroin pitkään päätäni (googletin), että miksi Sony lähettää vain 500kt thumbnailin puhelimeen, mutta tämä johtuu siitä, että mulla tulee 1 slottiin RAW ja 2 slottiin JPEGit. Jos slotti 1 on valittuna, lähettää kamera RAW:sta tehdyn thumbnailin vaikka Playmemorin asetuksena olisikin täysikokoinen JPEG. Tästä johtuen joudun menemään Select PB Mediaan vaihtamaan käytetyksi asetukseksi slotti 2:sen, jonka jälkeen vasta voin lähettää täysikokoisen JPEGin puhelimeen. Tämä on kohtuu hidasta, kun Select PB Media sattuu olemaan jossain neljännen välilehden kolmannella sivulla. Ja näitä menuja kun ei koskaan opi muistamaan.
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No olikos vaihto plus miinus nolla?
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Vaihteeksi taas asiallinen kokemusperäinen kertomus kameran hyvistä ja huonoista puolista.

MIkä olis syynä NIkonista Sonyyn siirtymiselle? Jossain voi olla kerrottukin mutten muista/tiedä...

Jos nyt laittaa käytetyn dslr:n niin potkaiseekohan itseään nilkkaan kun Nikoni julkaisee kanssa peilittömän lähiaikoina(kuulema) ja sitten ei peilittömään vaihdossa saa hyvitystä kun korkeintaan puolet siitä mitä ostaessa maksoi?
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Maffer kirjoitti:No olikos vaihto plus miinus nolla?

Jo tällä hetkellä plussa. Meikäläisen käyttöön peilistä ei ole juuri muuta iloa, kuin kuvauskokemuksessa. Olisin pärjännyt jo viime sukupolven malleilla, kun en tarvitse kovin pitkiä polttovälejä enkä kuvaa actionia. Tähän saakka esteenä on ollut lähinnä optiikan ja runkojen karut hinnat jne. Nyt tuntui tämän otsakkeen rungon kanssa hinta suhteessa ominaisuuksiin siltä, että pahimmat kermat peilittömistä on jo kuorittu. Sonyssä ärsyttää eniten se, että joka puolivuosi tulee uusi mark viis, joka tekee mark miinus yhdestä romurautaa. Ehkä kehitys alkaa pikkuhiljaa olla jo niin pitkällä, ettei seuraava olekaan samanlainen mullistus?

Kyllähän tuo valtavia onnentunteita on aiheuttanut :) Jos nyt pitäisi ottaa takaisin DSLR käyttöön, tuntuisi se varmaan samalta kuin siirtyminen älypuhelimesta takaisin 10 vuoden takaiseen.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Sahaaja kirjoitti:Vaihteeksi taas asiallinen kokemusperäinen kertomus kameran hyvistä ja huonoista puolista.

MIkä olis syynä NIkonista Sonyyn siirtymiselle? Jossain voi olla kerrottukin mutten muista/tiedä...

Jos nyt laittaa käytetyn dslr:n niin potkaiseekohan itseään nilkkaan kun Nikoni julkaisee kanssa peilittömän lähiaikoina(kuulema) ja sitten ei peilittömään vaihdossa saa hyvitystä kun korkeintaan puolet siitä mitä ostaessa maksoi?

Kameralaukun keventäminen (ei tainnut onnistua), joustavamman kaluston saaminen liikkuvaan kuvaamiseen, uutuuden viehätys, dinosaurusten tipahtaminen kehityksen kelkasta. Merkkiuskollisuus-sairaudesta kun en onneksi kärsi (vaikka Nikoneilla vierähti 10v), niin vaihto oli aika looginen tässä välissä. Sony tekee paljon temppuja, mistä en voinut DSLR:n kanssa kuin haaveilla, ja 2 tonnin hintalappu oli kohdillaan A7III:n kanssa.

Tulevaisuus on peilitön, joten jossain vaiheessa vaihto olisi kuitenkin tullut ajankohtaiseksi. F-mountti tulee oman arvauksen mukaan (lähes) kuolemaan, joten pelko oli että jää ns. luu käteen vanhahtavien vehkeiden kanssa. Olen itse aina ostanut lähes kaiken käytettynä, hintalaatusuhteeseen panostaen. Nyt sain vielä D810:sta samat, mitä siitä pari vuotta sitten maksoin. Samoten optiikka ja oikeastaan kaikki meni lähestulkoon niillä hinnoilla, mitä niistä olin maksanut.

Turpaan tulen Sonyn kanssa rahallisesti ottamaan, mutta ehkä sitä jo tässä välissä elämätä voi harrastuksille suoda budjettia.
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Odotahan vaan kun päädyt tuon vajavaisen ergonomian kanssa korpeen pakkasessa jos jo nyt tuntui kompomissilta. Vaihto on siinä vaiheessa mittarin väärällä puolella. Kaiken muun parissa voi toki sinnitellä.

Soni voisi panostaa pitkän valotuksen parantamiseen kun kaikenlaista muuta himmeliä ja vatkaintakin keksitään käyttäjän pään menoksi.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Maffer kirjoitti:Odotahan vaan kun päädyt tuon vajavaisen ergonomian kanssa korpeen pakkasessa jos jo nyt tuntui kompomissilta. Vaihto on siinä vaiheessa mittarin väärällä puolella. Kaiken muun parissa voi toki sinnitellä.

Soni voisi panostaa pitkän valotuksen parantamiseen kun kaikenlaista muuta himmeliä ja vatkaintakin keksitään käyttäjän pään menoksi.
Tuossa on kyllä niin monta namiskaa ja asetusta, jotka voi olla väärässä asennossa että olen lähestulkoon varma, että oppirahoja saa maksella pitkälle tulevaisuuteen. Ja todennäköisintähän on se, että ne oppirahat maksetaan kalliisti jollain kuvauskeikalla. Pelkät asetusten nimet ovat niin p*rkeleen vaikeasti ja pitkästi nimetty ja sen jälkeen ilman logiikkaa lyhennetty, että edes valikoiden selaus ei monessa tapauksessa auta. Google on ainoa ratkaisu ennen kuin nuo oppii tietämään kokemuksella. Lisäksi noita ominaisuuksia on hatusta heitettynä n. 40 välilehdellistä, eikä ne ole missään loogisessa järjestyksessä :D

Pakkasta täällä Lapissa riittää, mutta korpikuvaajaksi olen liian mukavuudenhaluinen. Siitä en usko tulevan ongelmaa. Jos tuo satunnaiset kuvailut pakkasessa kestää, niin olen tyytyväinen. En edes oleta, että tuota voisi käyttää minkään näköiset hanskat kädessä.

Mutta nämähän on kaikki niitä asioita mistä Sonyuskovaiset ei muista hypetyksen keskellä mainita. Jokaisen on käytävä nämä läpi kantapään kautta, kun koko internetsistä ei meinaa löytyä rehellisiä revikoita.
aikaarska
Viestit: 11856
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Itse olen kuvaillut DSLR kameroilla vaikka kuinka paljon, viimeksi Pentax K-1:llä. Sitä ennen Pentax K-70 ja Nikon D7200. Peilittömiäkin on jo ollut taloudessa niin Fujilta, Samsungilta kuin Sonylta. Viimeisin A7RII.
Olen tuulut ihan tarpeeksi hyvin toimeen Sony A7RII käytettävyyden kanssa, vaikka uudempi A7III malli on monelta osin paranneltu siitä (parempi akkukesto, parempi AF, menuja paranneltu), niin uskon, ettei tule olemaan suurempia päänsärkyjä A7III kanssa. Jos kamera vain muuten on tehty yhtä laadukkaasti kuin vaikka A7RII (joka sentään oli paljon kalliimpi kamera uutena), eikä tule vikoja.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hommaa TiRy semmoiset ohkaset sormikkaat tai kosketusnäyttösormikkaat. Niitä voi pitää kynsikkäiden alla niin selviää kylmässä hetken kun pysähtyy kuvaamaan. Sitten lapaset taas päälle. Motonetin ohuemmilla työkäsineillä pärjää auttavasti perustoimintojen kanssa kuten rullat ja suljin jos sormikat/kynsikät -combo ei kiinnosta.
Vastaa Viestiin